Урок з літературного читання у 2 класі Тема: Вступ до теми. Літературні казки про тварин. І.Франко «Лисичка і Журавель». Прислів'я.
Мета: дати дітям поняття «авторських» (літературних) казок; вчити їх аналізувати зміст твору, давати характеристики героям; розвивати техніку читання дітей; виховувати вміння працювати в колективі та самостійно.
Обладнання: малюнки Лисички, Журавля; книга І. Франка «Лисичка і Журавель»; записи на дошці плану уроку; дівчинка Казка.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення мети та завдань уроку.
Діти, сьогодні на уроці ми з вами будемо працювати за таким планом.
(План роботи записаний на дошці.)
Я дуже рада працювати з вами. Хоча на вулиці і зима, але будуть зігрівати на уроці ваші теплі усмішки і гарячі добрі сердечка. В кожного з вас на парті лежить сердечко. Погляньте на нього – і воно вам підкаже, що ви «очікуєте» від сьогоднішнього уроку. Пам'ятайте, що починати слід зі слів: «Я очікую…»
Вправа «Очікування»
Діти говорять слова-очікування, прикріплюють свої сердечка до дошки.
Подивіться, які гарні сердечка будуть працювати з нами на уроці, і ми думаємо, що кожне з них поповниться частинкою доброти, щирості, любові від сьогоднішнього уроку.
А я очікую, що ви правильно, точно і красиво будете висловлювати свої думки, фантазувати, уявити; будете злагоджено працювати у групах; гарно читати і давати відповіді на запитання.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Яке домашнє завдання ви отримали?
Ви повинні були навчитися читати оповідання А. Кюцюбинського «Артист» і розігрувати діалог між Максимком і бабусею. (Відповіді дітей.)
ІV. Робота над новим матеріалом.
До класу заходить дівчинка Казка.
Казка
Ідіть завжди до школи
Веселі, не сумні,
Шукайте дива, радості
У казочці моїй …
Любі діти! А чи знаєте ви казки?
Відгадайте казочку.
Як маленьке сонечко
Від діда з бабусею утік,
Побіг у ліс і раптом зник. («Колобок»)
Зраділи дуже дід і баба.
Ви, діти, знаєте її –
Та це ж … («Курочка Ряба»)
Голосистий півник жив,
І від рання до смеркання
Працювати він любив.
Ще жили з ними мишенята,
Круть і Верть їх звали.
Цілий день, ледачі,
У полі стрибали.
До роботи не охочі,
А як їсти – тут як тут.
Пригадайте, милі діти,
Як цю казочку зовуть? («Колосок»)
Бичок-третячок?
Із соломи дід робив,
Бік смолою засмолив. («Солом'яний бичок»)
Казка. Молодці діти! Я бачу, ви знаєте ці казочки. А хто їх придумав?
Діти. Ми не знаємо автора.
Правильно. У цих казок немає автора, адже йшли вони до нас із давніх-давнен, переказувалися від одного покоління до іншого. Із тому вони мають одну назву: народні.
Учитель. А сьогодні ми з вами почнемо знайомство з казками, в яких автор відомий. Ці казки називаються літературними або авторськими.
Давайте повторимо і запам'ятаємо ці назви. (Діти декілька разів повторюють, запам'ятовують ці терміни.)
Казочка, з якою ми познайомимося сьогодні, називається: сичЛика і раЖувель.
Запис на дошці деформований.
Хто прочитає деформовані слова і здогадається про назву казки?
Що ви знаєте про Лисичку, її повадки, поведінку? (Виставити малюнок Лисички.)
В яких казочках ви зустрічалися з нею?
А хто такий Журавель? (Виставити малюнок Журавля.) І що ви про нього знаєте? (Відповіді дітей.)
Казку «Лисичка і Журавель» написав відомий український письменник Іван Франко. Послухайте цю казку.
Учитель читає казку «Лисичка і Журавель» із книги І. Франка.
Чи сподобалась вам ця казка? Чим? (Відповіді дітей.)
Вчитель пропонує учнім розділитися і стати у 2 шеренги:
V. Фізкультхвилинка.
VІ. Аналіз змісту прочитаного твору.
VІІ. Розповідь казочки дітьми.
Учитель одночасно показує малюнки з книги І. Франка «Лисичка і Журавель».
VІІІ. Підсумок уроку.
Гра «Незакінчене речення»
«Я сьогодні на уроці зрозумів…»
ІХ. Оцінювання знань учнів.
Х. Домашнє завдання.
Читати та переказувати казочку «Лисичка і Журавель». За бажанням проілюструвати казку.