Тема: Вірші-діалоги. Марійка Підгірянка «Розмова про сонце». Загадки. Василь Марсюк «Рідна гора»
Тип уроку: засвоєння нових знань
Мета: ознайомити учнів із віршами-діалогами, творчістю Марійки Підгірянки «Розмова про сонце» та Василя Марсюка «Рідна гора»; учити читати за особами, правильно інтонувати речення, різні за інтонацією та метою висловлювання; розвивати образне мислення та зв'язне мовлення, увагу та уяву, пам'ять; виховувати любов до художнього слова, до природи, прагнення дізнатися більше.
Обладнання: ТНЗ, ілюстрації, фотоколаж, портрети письменників
Використана література: Літературне читання: підруч. для 2кл./О.Я.Савченко. – К : Видавничий дім «Освіта»,2012; Методика навчання української мови в початковій школі: навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів/ За наук. ред. М.С.Вашуленка. – К.: Літера ЛТД, 2011.
План уроку
-
Організація початку уроку
1.1Привітання
1.2Перевірка готовності до уроку
-
Відтворення і корекція опорних знань
-
Мовленнєва розминка
2.2Перевірка домашнього завдання
2.3Бесіда «Пригадай вивчене»
-
Повідомлення теми уроку і мотивація навчальної діяльності школярів
3.1 Гра «Дешифрувальник»
3.2 Повідомлення теми уроку
-
Сприймання та первинне усвідомлення нового матеріалу
4.1 Бесіда про вірші-діалоги
4.2 Опрацювання вірша-діалогу Марійки Підгірянки «Розмова про сонце»
4.2.1 Ознайомлення з біографією Марійки Підгірянки
4.2.2 Словникова робота
4.2.3 Первинне усвідомлення тексту
4.2.4 Словникова робота
4.2.5 Перевірка усвідомленого
4.2.6 Читання твору учнями
-
Аналіз прочитаного
4.3Фізкультхвилинка
4.4 Робота над загадками
4.5Опрацювання вірша-діалогу Василя Марсюка «Рідна гора»
4.5.1 Ознайомлення з біографією Василя Марсюка
4.5.2 Словникова робота
4.5.3 Первинне усвідомлення тексту
4.5.4 Словникова робота
4.5.5 Перевірка усвідомленого
4.5.6 Читання твору учнями
4.5.7 Аналіз прочитаного
-
Узагальнення і систематизація знань
5.1 Робота в зошиті
5.2 Бесіда за прочитаним
5.3 Склади загадку
5.4 Творче завдання
-
Домашнє завдання
-
Підсумок уроку
Хід уроку
-
Організація початку уроку
1.1Привітання
Шкільний мелодійний дзвінок
Покликав усіх на урок.
Тож не будемо гаяти часу
І полинемо разом із класом
В чарівну країну Знань.
1.2Перевірка готовності до уроку
-
Давайте, підготуємось до уроку!
-
Перегляньте, щоб на ваших партах не було зайвих речей!
-
Правило піднятої руки!
-
Дотримуйтесь дисципліни!
-
Відтворення і корекція опорних знань
2.1 Мовленнєва розминка
Лінь лежить у Ліни в ліжку,
Каже: «Я посплю тут трішки».
Через неї лежебока Ледь не відлежала боки.
Н. Становська
-
Давайте, спробуємо швидше!
-
Добре, молодці!
2.2 Перевірка домашнього завдання
-
З якими українськими письменниками ми познайомилися на минулому уроці? (Лесею Українкою та Ліною Костенко)
-
З якими віршами попрацювали? (Леся Українка «Красо України, Подолля!», Ліна Костенко «Праля»)
-
Про що вірш Лесі Українки «Красо України, Подолля!»?(зображення Подолля, його чарівної природи.)
-
Що він виховує? (возвеличення краси природи, гармонії з природою.)
-
Про що вірш Ліни Костенко «Праля»?(розповідається про те як пряде праля та йде сніг за вікном)
-
Що він виховує?(виховує старанність та спостережливість, прагнення милуватися природою)
-
Бесіда «Пригадай вивчене»
-
Назвіть поняття діалогу.(Розмова між двома людьми називається діалогом.)
-
Що таке загадка? (За́гадка — жанр усної народної творчості, дотепне запитання, часто у віршованій формі; є в фольклорі всіх народів світу.)
-
Повідомлення теми уроку і мотивація навчальної діяльності школярів
3.1 Гра «Дешифрувальник»
-
Діти, ви бачите перед собою картки, на яких написаний текст. Вам потрібно закреслити літери: е, б, ю, м, я, н, з, к, п, с, т.
-
Після цього ви зможете прочитати тему нашого уроку.
Вмюзебіернбшмю – бдемімяаюлкпостгт
3.2 Повідомлення теми уроку
-
Тема нашого сьогоднішнього уроку «Вірші-діалоги. Марійка Підгірянка «Розмова про сонце». Загадки. Василь Марсюк «Рідна гора»»
-
Сприймання та первинне усвідомлення нового матеріалу
4.1 Бесіда про вірші-діалоги
-
Діти, ми вже згадали що називається діалогом.
-
Але ми почули поняття « Вірш-діалог».
-
Що означає на вашу думку це поняття?
-
Поети створили поетичні діалоги: коли один з героїв вірша запитує, а інший - відповідає.
4.2 Опрацювання вірша-діалогу Марійки Підгірянки «Розмова про сонце»
4.2.1 Ознайомлення з біографією Марійки Підгірянки
-
Давайте, познайомимось з біографією Марійки Підгірянки!
-
Марі́йка Підгіря́нка (справжнє ім’я — Марія Омелянівна Ленерт-Домбровська; 29 березня 1881, с. Білі Ослави наІвано-Франківщині — 20 травня 1963 р., смт Рудно біля Львова, похована у Львові на Личаківському цвинтарі) — українська поетеса.
-
Народилася в родині лісничого. У Марійки рано пробудився потяг до літератури, поезії. В 13 років пробує свої поетичні сили. В 1900 році екстерном успішно складає іспити в учительській семінарії у Львові. Отримує диплом на право вчителювати в школі. Відтоді 40 років віддана шкільній роботі та поезії.
-
Друкувати вірші Марійка Підгірянка почала з 1904 р. в періодичних виданнях. Перша збірка поезій «Відгуки душі» вийшла 1908 р.
-
У якому році народилася письменниця? Де?
-
Чим вона захопилася?
4.2.2 Словникова робота
-
Зверніть увагу на читання слів: постелі, серденько.
4.2.3 Первинне усвідомлення тексту
-
Відкриваємо 98сторінку у підручнику.
-
Подивіться на назву вірша, як ви думаєте про що буде йти мова?
-
Добре, у цих ребусах закодовані певні слова, спробуємо їх віднайти!
-
Всі ці слова ми з вами знайдемо у вірші!
-
Спочатку я прочитаю, а ви уважно будете слідкувати та слухати.
4.2.4 Словникова робота
-
Погляньте, чи всі слова вам були відомі?
4.2.5 Перевірка усвідомленого
-
Між ким відбувався діалог? (мамою та дитиною)
-
Про що запитує у матері дитина? (про те як спить сонечко, де воно спить, хто його колише, співає йому пісні)
-
Чи можна сказати що вона допитлива? Доведіть. (Так, тому що дитина ставить багато запитань)
-
Чим цікаві відповіді матері? (Відповіді матері цікаві тим що, вони повні, мають порівняння та несуть за собою емоційний вплив на дітей)
-
Підготуйтесь прочитати вірш в особах.
-
Чиї слова потрібно читати із запитувальною інтонацією, а чиї лагідно та впернено? (дитини із запитувальною інтонацією, а матері – лагідно і впевнено.)
4.2.6 Читання твору учнями
-
Дітки, зараз ви будете читати, всі уважно слідкують.
-
Читання мовчки
-
Читання ланцюжком
-
Читання в особах
4.2.7 Аналіз прочитаного
-
Яка тема прочитаного? Про що розповідається? (розповідається про допитливого хлопчика, який хотів дізнатися про сонце)
-
Що в нас виховує цей віршик? (вірш виховує допитливість, прагнення дізнатися більше)
-
Які головні герої? ( мама і дитина)
-
Назвіть їхні риси. (мама – лагідна та розумна, добра, а дитина – допитлива)
-
Фізкультхвилинка
-
Всі встають виконувати фізкультхвилинку (мультимедіа).
-
Робота над загадками
-
Що сходить без насіння?
-
Хто поруч іде, а сліду не лишає? (Тінь)
-
Голуба хустинка жовтий клубок; по хустинці качається, людям усміхається. (небо і сонце)
-
Яке слово із відгадок ми зустріли у вірші? Добре, молодці.
4.5 Опрацювання вірша-діалогу Василя Марсюка «Рідна гора»
4.5.1 Ознайомлення з біографією Василя Марсюка
-
Послухайте біографію Василя Марсюка.
-
Народився 21 березня 1938 року в селищі Мар'їнка на Донеччині. Ще немовлям уже був потенційним ворогом більшовицької влади, котра на початку 1950-х років розкуркулила, себто репресувала, селянські родини обох моїх дідів-подоляків, адже кожна багатодітна родина мала аж по 2 га.
-
Оскільки малям я не міг повноцінно відповісти перед владою за свого зловорожу присутність у щасливому радянському суспільстві, то каральні органи вчинили політичний суд у 1940 році над моїм батьком Андрієм. Йоновичем — донецьким шахтарем, котрий невдовзі загинув у в'язниці, давши моїй матері Феодосії Лук'янівні разом із четвіркою неповнолітніх дітей відчути всю насолоду боротьби за виживання.
-
Закінчив педагогічне училище, Київський державний університет ім. Тараса Шевченка. Працював у Черкаському педінституті, за поширення забороненого рукопису Івана Дзюби й тісні стосунки з опальним письменником Василем Захарченком весь час «висів на гачку» у «компетентних органів».
-
У якому році народився письменник? Де?
-
Чим він захоплювався?
4.5.2 Словникова робота
-
Погляньте на словосполучення, що вони означають?
-
Крута гора – гірська вершина, які можна класифікувати за формою: куполоподібні;
-
Пустирь – незабудоване, запущене місце.
4.5.3 Первинне усвідомлення тексту
-
Відкриваємо 100 сторінку у підручнику.
-
Спочатку я прочитаю, а ви уважно будете слідкувати та слухати.
4.5.4 Словникова робота
-
Погляньте, чи всі слова вам були відомі?
4.5.5 Перевірка усвідомленого
-
Між ким відбувалася робота? (хлопчиком та равликом)
-
Чому по різному сприймають гору хлопчик та равлик? Поясніть, звертаючись до тексту.
4.5.6 Читання твору учнями
-
Читання мовчки
-
Читання хором
-
Читання за сигналом
-
Індивідуально читання
4.5.7 Аналіз прочитаного
-
Яка тема прочитаного? Про що розповідається? (про равлика, який жив на пустирі)
-
Що в нас виховує цей віршик? (виховує в учнів розуміння того що кожен має свою думку)
-
Які головні герої? (хлопчик та равлик)
-
Назвіть їхні риси.
-
Узагальнення і систематизація знань
5.1 Робота в зошиті
-
Відкриваємо зошити.
-
Починаємо виконувати 1 завдання.
-
Прочитайте його. Що ми запишемо?
-
Подивіться на 2 завдання. Давайте встановимо відповідність.
-
Наступне виконуєте самостійно
5.2 Бесіда за прочитаним
-
З якими письменниками ми познайомилися? (Марійка Підгірянка та Василь Марсюк)
-
Які твори хто з них написав? (Марійка Підгірянка «Розмова про сонце». Василь Марсюк «Рідна гора»)
-
Якими запитаннями можна продовжити вірш Марійки Підгірянки «Розмова про сонце».
-
Прочитайте з вірша Василя Марсюка «Рідна гора» слова хлопчика із здивуванням, а равлика – впевнено, з гідністю.
5.3 Склади загадку
-
Діти подивіться хто до нас завітав!
-
А чи знаєте ви що це утятко принесло нам цікаве завдання!
-
Ось на екрані ви бачите перед собою загадку!
-
Давайте її прочитаємо! Ой щось не виходить!
-
Хтось розуміє що трапилось із загадкою?
-
Так, переплуталися рядки!
-
Давайте все виправимо і спробуємо її відгадати!
Золоте барилечко
Вранці покотилося,
Ні стукоту,
Ні грюкоту,
Не впало,
Не розбилося,
Коли ж накрасувалося –
За темний бір сховалося.(сонце)
5.4 Творче завдання
-
Подивіться всі на цю картинку? Що це? (Сонечко)
-
Вам не здається що йому чогось не вистачає? Чого? (Промінчиків)
-
Давайте напишемо на промінчиках, що вам сподобалося під час уроку або що ви нового дізналися.
-
Домашнє завдання
-
Намалювати картинку до одного з прочитаних творів.
-
Прочитати сторінки 98-100.
-
Підсумок уроку
-
З якими письменниками ми сьогодні познайомились?
-
Які прочитали твори?
-
Про що вони? Чому нас можуть навчити?
-
Що вам під час уроку сподобалося?
-
З чим виникали труднощі?