Конспект уроку Вірші-діалоги. Марійка Підгірянка «Розмова про сонце». Загадки. Василь Марсюк «Рідна гора»

Про матеріал
Тема: Вірші-діалоги. Марійка Підгірянка «Розмова про сонце». Загадки. Василь Марсюк «Рідна гора» Тип уроку: засвоєння нових знань Мета: ознайомити учнів із віршами-діалогами, творчістю Марійки Підгірянки «Розмова про сонце» та Василя Марсюка «Рідна гора»; учити читати за особами, правильно інтонувати речення, різні за інтонацією та метою висловлювання; розвивати образне мислення та зв'язне мовлення, увагу та уяву, пам'ять; виховувати любов до художнього слова, до природи, прагнення дізнатися більше.
Перегляд файлу

Тема: Вірші-діалоги. Марійка Підгірянка «Розмова про сонце». Загадки. Василь Марсюк «Рідна гора»

Тип уроку: засвоєння нових знань

Мета: ознайомити учнів із віршами-діалогами, творчістю Марійки Підгірянки «Розмова про сонце» та Василя Марсюка «Рідна гора»; учити читати за особами, правильно інтонувати речення, різні за інтонацією та метою висловлювання; розвивати образне мислення та зв'язне мовлення, увагу та уяву, пам'ять; виховувати любов до художнього слова, до природи, прагнення дізнатися більше.

Обладнання: ТНЗ, ілюстрації, фотоколаж, портрети письменників

Використана література: Літературне читання: підруч. для 2кл./О.Я.Савченко. – К : Видавничий дім «Освіта»,2012; Методика навчання української мови в початковій школі: навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів/ За наук. ред. М.С.Вашуленка. – К.: Літера ЛТД, 2011.

План уроку

  1. Організація початку уроку

1.1Привітання

1.2Перевірка готовності до уроку

  1. Відтворення і корекція опорних знань
    1. Мовленнєва розминка

2.2Перевірка домашнього завдання

2.3Бесіда «Пригадай вивчене»

  1. Повідомлення теми уроку і мотивація навчальної діяльності школярів

3.1 Гра «Дешифрувальник»

3.2 Повідомлення теми уроку

  1. Сприймання та первинне усвідомлення нового матеріалу

4.1 Бесіда про вірші-діалоги

4.2 Опрацювання вірша-діалогу Марійки Підгірянки «Розмова про сонце»

4.2.1 Ознайомлення з біографією Марійки Підгірянки

4.2.2 Словникова робота

4.2.3 Первинне усвідомлення тексту

4.2.4 Словникова робота

4.2.5 Перевірка усвідомленого

4.2.6 Читання твору учнями

  1.   Аналіз прочитаного

4.3Фізкультхвилинка

4.4 Робота над загадками

4.5Опрацювання вірша-діалогу Василя Марсюка «Рідна гора»

4.5.1 Ознайомлення з біографією Василя Марсюка

4.5.2 Словникова робота

4.5.3 Первинне усвідомлення тексту

4.5.4 Словникова робота

4.5.5 Перевірка усвідомленого

4.5.6 Читання твору учнями

4.5.7 Аналіз прочитаного

  1. Узагальнення і систематизація знань

5.1 Робота в зошиті

5.2 Бесіда за прочитаним

5.3 Склади загадку

5.4 Творче завдання

  1. Домашнє завдання
  2. Підсумок уроку

Хід уроку

  1. Організація початку уроку

1.1Привітання

Шкільний мелодійний дзвінок

Покликав усіх на урок.

Тож не будемо гаяти часу

І полинемо разом із класом

В чарівну країну Знань.

1.2Перевірка готовності до уроку

  • Давайте, підготуємось до уроку!
  • Перегляньте, щоб на ваших партах не було зайвих речей!
  • Правило піднятої руки!
  • Дотримуйтесь дисципліни!
  1. Відтворення і корекція опорних знань

2.1 Мовленнєва розминка

  • Прочитайте, скоромовку!

Лінь лежить у Ліни в ліжку,

Каже: «Я посплю тут трішки».

Через неї лежебока Ледь не відлежала боки.

Н. Становська

  • Давайте, спробуємо швидше!
  • Добре, молодці!

2.2 Перевірка домашнього завдання

  • З якими українськими письменниками ми познайомилися на минулому уроці? (Лесею Українкою та Ліною Костенко)
  • З якими віршами попрацювали? (Леся Українка «Красо України, Подолля!», Ліна Костенко «Праля»)
  • Про що вірш Лесі Українки «Красо України, Подолля!»?(зображення Подолля, його чарівної природи.)
  • Що він виховує? (возвеличення краси природи, гармонії з природою.)
  • Про що вірш Ліни Костенко «Праля»?(розповідається про те як пряде праля та йде сніг за вікном)
  • Що він виховує?(виховує старанність та спостережливість, прагнення милуватися природою)
    1. Бесіда «Пригадай вивчене»
  • Назвіть поняття діалогу.(Розмова між двома людьми називається діалогом.)
  • Що таке загадка? (За́гадка — жанр усної народної творчості, дотепне запитання, часто у віршованій формі; є в фольклорі всіх народів світу.)
  1. Повідомлення теми уроку і мотивація навчальної діяльності школярів

3.1 Гра «Дешифрувальник»

  • Діти, ви бачите перед собою картки, на яких написаний текст. Вам потрібно закреслити літери: е, б, ю, м, я,  н, з, к, п, с, т.
  • Після цього ви зможете прочитати тему нашого уроку.

Вмюзебіернбшмю – бдемімяаюлкпостгт

  • Вірш-діалог.

3.2 Повідомлення теми уроку

  • Тема нашого сьогоднішнього уроку «Вірші-діалоги. Марійка Підгірянка «Розмова про сонце». Загадки. Василь Марсюк «Рідна гора»»
  1. Сприймання та первинне усвідомлення нового матеріалу

4.1 Бесіда про вірші-діалоги

  • Діти, ми вже згадали що називається діалогом.
  • Але ми почули поняття « Вірш-діалог».
  • Що означає на вашу думку це поняття?
  • Поети   створили    поетичні       діалоги:      коли   один   з   героїв      вірша      запитує, а інший - відповідає.

4.2 Опрацювання вірша-діалогу Марійки Підгірянки «Розмова про сонце»

4.2.1 Ознайомлення з біографією Марійки Підгірянки

  • Давайте, познайомимось з біографією Марійки Підгірянки!
  • Марі́йка Підгіря́нка (справжнє ім’я — Марія Омелянівна Ленерт-Домбровська; 29 березня 1881, с. Білі Ослави наІвано-Франківщині — 20 травня 1963 р., смт Рудно біля Львова, похована у Львові на Личаківському цвинтарі) — українська поетеса.
  • Народилася в родині лісничого. У Марійки рано пробудився потяг до літератури, поезії. В 13 років пробує свої поетичні сили. В 1900 році екстерном успішно складає іспити в учительській семінарії у Львові. Отримує диплом на право вчителювати в школі. Відтоді 40 років віддана шкільній роботі та поезії.
  • Друкувати вірші Марійка Підгірянка почала з 1904 р. в періодичних виданнях. Перша збірка поезій «Відгуки душі» вийшла 1908 р.
  • У якому році народилася письменниця? Де?
  • Чим вона захопилася?

4.2.2 Словникова робота

  • Зверніть увагу на читання слів: постелі, серденько.

4.2.3 Первинне усвідомлення тексту

  • Відкриваємо 98сторінку у підручнику.
  • Подивіться на назву вірша, як ви думаєте про що буде йти мова?
  • Добре, у цих ребусах закодовані певні слова, спробуємо їх віднайти!

  • Всі ці слова ми з вами знайдемо у вірші!
  • Спочатку я прочитаю, а ви уважно будете слідкувати та слухати.

4.2.4 Словникова робота

  • Погляньте, чи всі слова вам були відомі?

4.2.5 Перевірка усвідомленого

  • Між ким відбувався діалог? (мамою та дитиною)
  • Про що запитує у матері дитина? (про те як спить сонечко, де воно спить, хто його колише, співає йому пісні)
  • Чи можна сказати що вона допитлива? Доведіть. (Так, тому що дитина ставить багато запитань)
  • Чим цікаві відповіді матері? (Відповіді матері цікаві тим що, вони повні, мають порівняння та несуть за собою емоційний вплив на дітей)
  • Підготуйтесь прочитати вірш в особах.
  • Чиї слова потрібно читати із запитувальною інтонацією, а чиї лагідно та впернено? (дитини із запитувальною інтонацією, а матері – лагідно і впевнено.)

4.2.6 Читання твору учнями

  • Дітки, зараз ви будете читати, всі уважно слідкують.
  • Читання мовчки
  • Читання ланцюжком
  • Читання в особах

4.2.7 Аналіз прочитаного

  • Яка тема прочитаного? Про що розповідається? (розповідається про допитливого хлопчика, який хотів дізнатися про сонце)
  • Що в нас виховує цей віршик? (вірш виховує допитливість, прагнення дізнатися більше)
  • Які головні герої? ( мама і дитина)
  • Назвіть їхні риси. (мама – лагідна та розумна, добра, а дитина – допитлива)
    1. Фізкультхвилинка
  • Всі встають виконувати фізкультхвилинку (мультимедіа).
    1. Робота над загадками
  • Відгадайте загадки:
  • Що сходить без насіння?
  • Хто поруч іде, а сліду не лишає? (Тінь)
  • Голуба хустинка жовтий клубок; по хустинці качається, людям усміхається. (небо і сонце)
  • Яке слово із відгадок ми зустріли у вірші? Добре, молодці.

4.5 Опрацювання вірша-діалогу Василя Марсюка «Рідна гора»

4.5.1 Ознайомлення з біографією Василя Марсюка

  • Послухайте біографію Василя Марсюка.
  • Народився 21 березня 1938 року в селищі Мар'їнка на Донеччині. Ще немовлям уже був потенційним ворогом більшовицької влади, котра на початку 1950-х років розкуркулила, себто репресувала, селянські родини обох моїх дідів-подоляків, адже кожна багатодітна родина мала аж по 2 га.
  • Оскільки малям я не міг повноцінно відповісти перед владою за свого зловорожу присутність у щасливому радянському суспільстві, то каральні органи вчинили політичний суд у 1940 році над моїм батьком Андрієм. Йоновичем — донецьким шахтарем, котрий невдовзі загинув у в'язниці, давши моїй матері Феодосії Лук'янівні разом із четвіркою неповнолітніх дітей відчути всю насолоду боротьби за виживання.
  • Закінчив педагогічне училище, Київський державний університет ім. Тараса Шевченка. Працював у Черкаському педінституті, за поширення забороненого рукопису Івана Дзюби й тісні стосунки з опальним письменником Василем Захарченком весь час «висів на гачку» у «компетентних органів».
  • У якому році народився письменник? Де?
  • Чим він захоплювався?

4.5.2 Словникова робота

  • Погляньте на словосполучення, що вони означають?
  • Крута гора – гірська вершина, які можна класифікувати за формою: куполоподібні;
  • Пустирь – незабудоване, запущене місце.

4.5.3 Первинне усвідомлення тексту

  • Відкриваємо 100 сторінку у підручнику.
  • Спочатку я прочитаю, а ви уважно будете слідкувати та слухати.

4.5.4 Словникова робота

  • Погляньте, чи всі слова вам були відомі?

4.5.5 Перевірка усвідомленого

  • Між ким відбувалася робота? (хлопчиком та равликом)
  • Чому по різному сприймають гору хлопчик та равлик? Поясніть, звертаючись до тексту.

4.5.6 Читання твору учнями

  • Читання мовчки
  • Читання хором
  • Читання за сигналом
  • Індивідуально читання

4.5.7 Аналіз прочитаного

  • Яка тема прочитаного? Про що розповідається? (про равлика, який жив на пустирі)
  • Що в нас виховує цей віршик? (виховує в учнів розуміння того що кожен має свою думку)
  • Які головні герої? (хлопчик та равлик)
  • Назвіть їхні риси.
  1. Узагальнення і систематизація знань

5.1 Робота в зошиті

  • Відкриваємо зошити.
  • Починаємо виконувати 1 завдання.
  • Прочитайте його. Що ми запишемо?
  • Подивіться на 2 завдання. Давайте встановимо відповідність.
  • Наступне виконуєте самостійно

5.2 Бесіда за прочитаним

  • З якими письменниками ми познайомилися? (Марійка Підгірянка та Василь Марсюк)
  • Які твори хто з них написав? (Марійка Підгірянка «Розмова про сонце». Василь Марсюк «Рідна гора»)
  • Якими запитаннями можна продовжити вірш Марійки Підгірянки «Розмова про сонце».
  • Прочитайте з вірша Василя Марсюка «Рідна гора» слова хлопчика із здивуванням, а равлика – впевнено, з гідністю.

5.3 Склади загадку

  • Діти подивіться хто до нас завітав!
  • А чи знаєте ви що це утятко принесло нам цікаве завдання!
  • Ось на екрані ви бачите перед собою загадку!
  • Давайте її прочитаємо! Ой щось не виходить!
  • Хтось розуміє що трапилось із загадкою?
  • Так, переплуталися рядки!
  • Давайте все виправимо і спробуємо її відгадати!

Золоте барилечко

Вранці покотилося,

Ні стукоту,

Ні грюкоту,

Не впало,

Не розбилося,

Коли ж накрасувалося –

За темний бір сховалося.(сонце)

5.4 Творче завдання

  • Подивіться всі на цю картинку? Що це? (Сонечко)
  • Вам не здається що йому чогось не вистачає? Чого? (Промінчиків)
  • Давайте напишемо на промінчиках, що вам сподобалося під час уроку або що ви нового дізналися.
  1. Домашнє завдання
  • Намалювати картинку до одного з прочитаних творів.
  • Прочитати сторінки 98-100.
  1. Підсумок уроку
  • З якими письменниками ми сьогодні познайомились?
  • Які прочитали твори?
  • Про що вони? Чому нас можуть навчити?
  • Що вам під час уроку сподобалося?
  • З чим виникали труднощі?
docx
Додано
26 лютого
Переглядів
363
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку