Урок літературного читання
Тема: Місто твоїх друзів.
«Бібліотека — затишний дім для зустрічі читача з книгою»
/За матеріалами Національної бібліотеки України для дітей/
Матеріал уроку: Підручник з літературного читання О. Савченко (3 кл.)
Мета: розширювати знання учнів про бібліотеку; збагачувати мовлення дітей бібліографічними термінами; ознайомити з правилами користування бібліотечними фондами; збагачувати активний словниковий запас;
удосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати в учнів образне мислення, зв'язне мовлення, вміння робити висновки з прочитаного; викликати бажання стати активними читачами;
виховувати інтерес та любов до читання і книги, повагу до працівників бібліотеки.
Тип уроку: бібліотечний урок (комбінований).
Форма проведення: БІ-УРОК, урок-подорож.
Обладнання: презентаційні матеріали, мелодія для фізкультхвилинки, плакат «Читай-місто».
Клас: 3-Г
План уроку
1.Організація класу до уроку
1.1.Привітання з учнями класу
1.2. Перевірка готовності учнів до уроку
1.3. Створення сприятливого психологічного комфорту й емоційного настрою (Передача тепла через долоньки)
2. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності учнів
2.1. Перевірка домашнього завдання (Фронтальна бесіда)
2.3. Мовна розминка.
Вулиця 1. Красномовців .
(Структурна таблиця)
3. Вивчення нового матеріалу
3.1. Робота над текстом «Бібліотека – затишний дім для зустрічі читача з книгою»
3.1.1. Підготовка до сприймання навчального матеріалу (Вступна бесіда)
3.1.2. Словникова робота.
Вулиця 2. Науковців.
(Бесіда, зорово-слухова форма)
3.1.3. Установка на цілеспрямоване сприйняття тексту.
Вулиця 3. Читачів.
3.1.4. Первинне ознайомлення з твором ( читання тексту вчителем)
3.1.5. Емоційно-оціночна бесіда (усна форма)
3.1.6. Словникова робота (Бесіда)
Фізкультхвилинка (відео)
3.1.7.Аналіз змісту твору (бесіда з елементами вибіркового читання). Вулиця 4. Дослідників.
4. Закріплення та узагальнення вивченого
4.1. Робота в групах.
Вулиця 5. Розумників.
4.2. Вправа «Склади правило»
4.3. Вправа-гра «Так чи ні» (за сигнальними картками)
5. Підсумок уроку
5.1. Підсумкова бесіда.
5.2. Оцінювання роботи учнів на уроці ( усна форма)
5.3. Інструктаж до виконання домашнього завдання ( усна форма)
5.4. Прощання з учнями класу.
Хід уроку:
1.Організація класу до уроку
1.1.Привітання з учнями класу та створення сприятливого психологічного комфорту й емоційного настрою
- Доброго дня, любі дітки. Зараз урок читання. Тож попрацюємо разом!!!
- Для того, щоб на уроці нам легко працювалося давайте поділимося один з одним частинкою тепла. Підніміть усі руки вгору і доторкніться долоньками із товаришами, які поруч із вами.
- Тепер тихенько опускаємо руки і приступаємо до праці.
1.2. Перевірка готовності учнів до уроку та налаштування на роботу
- Але спершу подивіться, будь ласка, чи немає нічого зайвого на ваших партах. Нам потрібні тільки підручник, пенал та щоденник.
- Сьогодні наш урок не звичайний – БІ-УРОК.
- А що означає в перекладі з англійської мови «БІ»? (ДВА)
- Отож, його будуть проводити два педагоги.
- Тож, зараз ми з вами уявимо, що перебуваємо не просто у класі, а в БІБЛІОТЕЦІ.
- А як ви гадаєте, чому саме бібліотека? (Я вам трішки допоможу:
- твори ПРО ЩО ВИ вивчали на попередніх уроках у цьому розділі (про книги, про бібліотеку…)
2. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності учнів
2.1. Перевірка домашнього завдання
2.1.1. Літературна вікторина
- Надамо слово працівнику бібліотеки, адже бачимо, що вона принесла нам щось цікаве.
Бібліотекар: - Недаремно я завітала сьогодні до вас з добіркою журналів. Це є дуже доречним, оскільки минулого разу ви, як виявилося, читали текст у якому розповідається про періодику – журнали і газети.
- Давайте переглянемо, які журнали пропонує вам бібліотека (Аналіз виставки журналів).
- Зараз деякі учні переглянуть деякі з них і скажуть, що у них міститься, які є рубрики на їхніх сторінках.
- Для трьох пар пропоную 3 найбільш популярні українські журнали:
- Ваше завдання: переглянути їх протягом двох хвилин та дати відповіді на запитання за цим слайдом – ПРОДОВЖ ДУМКУ… (СЛАЙД)
2.1.3. Фронтальне опитування за змістом твору
- А ми за час їх роботи перевіримо, що ви запам’ятали із прочитаного на минулому уроці тексту ««Чи любиш ти читати журнали?»).
- Який журнал читали не лише твої батьки, а й дідусі та бабусі? Йому уже понад 85 років. (Журнал «Барвінок») – НА ДОПОМОГУ ВАМ СТАНЕ ТЕКСТ - МОЖЕТЕ ПЕРЕГЛЯДАТИ, ПЕРЕЧИТУВАТИ ШВИДКО.
- Чим відрізняється журнал «Джміль» від інших видань? (Тим, що розповідає про живопис, літературу, музику)
- Над чим розмірковували читачі разом із хлопчиком Петриком та його друзями в одному із номерів журналу «Джміль»? (Над тим, як можуть змінюватися їхні «знаю» і «не знаю»)
- Про який ще український журнал згадується у тексті? (Про журнал «Малятко»)
- Отже, ми повинні читати журнали, щоб збагачувати знання і змінювати свої «не знаю» на «знаю».
2.1.4. Бесіда за змістом журналів
Тож про що нове дізналися із запропонованих мною журналів.
Отож, І журнал –БАРВІНОК ……
ІI. ПІЗНАЙКО
ІІІ. ПРОФЕСР КРЕЙД
- А я бачу, що ви також маєте журнали на партах (це, мабуть , ваша домашня бібліотечка???). ПОДІЛІТЬСЯ, ЩО В НИХ ЦІКАВОГО.
(3-4 учні –РЕКЛАМА ЖУРНАЛУ).
Ви дуже кмітливі та розумні. Тож для вас чергове завдання.
2.2. Повідомлення теми та мотивація навчальної діяльності
2.3. Мовна розминка. Вулиця Красномовців
Давайте ми зараз спробуємо з вами скласти слова за даною схемою і прочитати їх хором по порядку.
арня
олюб
книг озбірня
осховище
одрукування
—Якими із даних слів ще можна назвати бібліотекою? (Книгарня, Книгосховище)
—А за дією, яку ми виконуємо, тобто читаємо як ми можемо назвати бібліотеку? (Читальня)
-А я пропоную вам ще таку цікаву назву як «Читай-місто».
Сьогодні ми з вами помандруємо країною «Читай-місто», де поповнимо свій багаж знань. Наша подорож буде називатися «Місто твоїх друзів. «Бібліотека – затишний дім для зустрічі читача з книгою»» і це відповідно і тема нашого уроку.
Виконавши це завдання, ви продемонстрували, які ви КРАСНОМОВЦІ!!!
Тож ми уже пройшли першу вулицю нашого «Читай-міста» - вулицю Красномовців. ( Відкриваємо вулицю Красномовців)
3. Вивчення нового матеріалу
3.1. Робота над текстом «Бібліотека – затишний дім для зустрічі читача з книгою»
3.1.1. Підготовка до сприймання навчального матеріалу
—Чи завжди ви розумієте значення слів, з якими зустрічаєтесь у «Читай-місті», з якими звертаються до вас бібліотекарі?
- З'ясувати значення деяких із них допоможе твір «Бібліотека – затишний дім для зустрічі читача з книгою»
3.1.3. Установка на цілеспрямоване сприйняття тексту. Вулиця Читачів
Розгорніть свої підручники на сторінці 42-43 .
3.1.4. Первинне ознайомлення з твором ( читання тексту вчителем)
Зараз я зачитаю текст, а ви уважно слухайте і слідкуйте за мною.
ПРОБЛЕМНЕ ЧТАННЯ
3.1.5. Емоційно-оціночна бесіда
- Отже, про що цей твір? (Про бібліотеку)
- Чи дізналися ви щось нове для себе із даної розповіді?
3.1.2. Словникова робота. Вулиця Науковців
(Діалог бібліотекаря і репортера)
- Уточнити деякі нові терміни нам допоможуть працівник бібліотеки та репортер – ОТОЖ – РЕПОРТАЖ…
Репортер: Доброго дня! З вами на зв’язку Ольга Дробот, і сьогодні ведемо репортаж з Національної бібліотеки України для дітей.
Поспілкуємося з працівником бібліотеки Крістіною Іванівною Петей.
-Вітаю, Крістіно Іванівно, чи не поділитеся з нами інформацією про бібліотеку та особливості праці бібліотекаря.
Бібліотекар: Вітання вам у стінах книгозбірні, книгосховища, святині книг – бібліотеці, бо саме вона зберігає та передає від покоління до покоління дух епохи, історичне минуле, пам'ять…
Р: Скажіть, що входить в обов’язки бібліотекаря?
Б: Бібліотекар упорядковує книжки, зберігає їх, пропонує та видає книги читачу.
Р: А за яким принципом(як саме) розміщуються книги у бібліотеці?
Б: Розміщення книг відбувається за тематикою (наприклад, історичні книги – в одному місці, на природничі теми – в іншому, зокрема – окрема полиця – книги про тварин, інша – про рослинний світ).
Художня та наукова література розміщується за прізвищем автора, причому в алфавітному порядку.
Р: Яким чином читач може взяти книгу, щоб прочитати її вдома?
Б: Якщо ви вперше у бібліотеці – вам необхідно, завести абонемент. Це бібліотечний документ, у якому записані ваші дані ( П.І.П., адреса проживання, рік народження, номер телефону).
Для того, щоб отримати книгу – заводиться формуляр, де записується назва книги, її автор, дата отримання книги.
Р: Скільки часу можна читати книгу вдома?
Б: Книгу потрібно прочитати і віддати у бібліотеку не пізніше ніж за два тижні від дня її отримання.
Р: А чи можна одразу прочитати книгу в бібліотеці?
Б: Так, для цього є спеціальна зала для дорослих та кімната для дітей читацька, де читач може спокійно прочитати книгу, журнал чи газету.
Р: Як серед такої великої кількості цікавих книжок, можна обрати одну?
Б: Вибрати книжку допоможе бібліотекар. А йому в нагоді - каталог. Він складається з карток, де зазначено автора книг, її назву та шифр, за яким бібліотекар швидко віднайде серед безліч рядів необхідний екземпляр.
Р: Дякую вам за корисну інформацію.
Б: Дякую і вам. Чекаємо всіх охочих у нашій бібліотеці.
А тепер повторимо…
- Чи зрозуміли ви що таке абонемент, каталог, читальний зал? (Так)
- Тож що таке абонемент? (це відділ у бібліотеці, де видають книги додому)
-А для чого у бібліотеці каталог? (Для того, щоб вибрати потрібну книжку)
- Що таке читальний зал (це місце, де ми можемо прочитати газети, журнали або книги, які є в одному примірнику)
- Чи є в тексті ще якісь слова, які вам не зрозумілі?
За допомогою наших гостей ми з вами стали науковцями і пройшли ще одну вулицю нашого міста. (Відкриваємо вулицю Науковців)
3.1.6. Словникова робота
- Чи зрозуміли ви що таке абонемент, каталог, читальний зал? (Так)
- Тож що таке абонемент? (це відділ у бібліотеці, де видають книги додому)
-А для чого у бібліотеці каталог? (Для того, щоб вибрати потрібну книжку)
-Що таке читальний зал (це місце, де ми можемо прочитати газети, журнали або книги, які є в одному примірнику)
-Чи є в тексті ще якісь слова, які вам не зрозумілі?
Я бачу ви трішки втомилися, тож давайте відпочинимо.
Ми з вами пройшли ще одну вулицю і стали справжніми читачами. (Відкриваємо вулицю Читачів)
*Фізкультхвилинка (відео)
3.1.7.Аналіз змісту твору (бесіда з елементами вибіркового читання). Вулиця Дослідників
А зараз ми проведемо невеличке дослідження, над тим що ви запам’ятали із тексту.
1) - Отже, що означає слово «бібліотека» (книгозбірня, книгосховище)
- Знайдіть абзац у тексті, де про це мовиться (У великому… книгосховище).
2) - З ким у бібліотеці можна порадитися, що можна взяти для читання додому? (З бібліотекарем)
- Доведіть сказане рядками з тексту (….)
- Що робить бібліотекар? Знайдіть це у тексті і зачитайте. (…Він упорядковує нову літературу, проводить «літературні ранки», зустрічі з авторами і художниками, заняття гуртків з юними читачами.)
- Вибрати книжку може допомогти нам і каталог. А із чого він складається? (Із карток, на яких зазначено автора книги, її назву, шифр.)
- Чи є у бібліотеках «книжкові лікарні»? (Так). Зачитайте абзац, де про них іде мова у тексті. (З часом книги старіють. У них відриваються обкладинки, випадають сторінки. Так і книги потребують негайного «лікування». У бібліотеках є «книжкові лікарні», у яких лагодять книги. Візьми і ти участь у цій корисній справі.)
- Яка бібліотека у нашій країні є найбільшою? (Національна бібліотека України для дітей). Що про неї сказано у тексті? Знайдіть і зачитайте. (У нашій країні найбільшою серед дитячих бібліотек є Нац. бібл. України для дітей, яка розташована у м.Києві. Її відкрили у 1967 році. Щороку бібліотеку відвідують близько 20 тисяч дітей.)
- Що писав про цю бібліотеку читач-третьокласник? Знайдіть, будь ласка, у тексті. («Я дуже люблю цю бібліотеку, бо вона не така, як інші. У ній два поверхи, є навіть актовий зал, де відбуваються вистави).
Ми з вами пройшли ще одну вулицю – вулицю Дослідників.(Відкриваємо вулицю Дослідників)
4. Закріплення та узагальнення вивченого
4.1. Робота в групах. Вулиця Розумників
І зараз ми з вами попрацюємо у групах. 1 ряд – це перша група,
2 ряд – 2 група,3 ряд – 3 група.
Учні із першої групи мають вставити у речення, розміщенні на слайді, пропущені слова із тексту.
-Завданням другої групи буде скласти роз’єднані вислови про книгу, які знаходяться у конвертах. Ви маєте наклеїти слова на аркуш паперу у правильному порядку, так щоб утворився вислів.
*4.2. Вправа «Склади правило»
Для другого ряду – наступна робота.
Об’єднаємося у групки: 1 парта поверніться до 2, 3 до 4, а 5 до 6. (5 із 5 іншого ряду)
Для вас завдання – скласти правила поводження з книгою.
Зверніть увагу. На одній із частин - початок речень, а на іншій – кінець. Вашим завданням буде правильно утворити речення, за допомогою яких ви дізнаєтеся «прохання книг».
Таке завдання також подано у конвертах. Утворені правила ви також маєте приклеїти на аркуш паперу.
А декілька учнів допоможуть нашому бібліотекареві полікувати книги.
4.3. Вправа-гра «Так чи ні» (за сигнальними картками):
Отже, ми з вами пройшли нашу останню вулицю – вулицю Розумників.
5. Підсумок уроку
5.1. Підсумкова бесіда.
Зараз ми поділимося своїми враженнями про нашу подорож.
Отож, хто хоче продовжити таке речення : Сьогодні на уроці я зрозумів…
Наступне: Вважаю, що людям потрібно…
І останнє: Хотів(хотіла) б порадити усім…
Слово бібліотекарю:
Отже, ми маємо відвідувати бібліотеку, щоб збагачувати свої знання. Книга – це невід’ємна річ у нашому житті і ми маємо бережно до неї ставитися, а бібліотекар – людина, яка допомагає зберігати нам зв'язок із цим джерелом знань і ми повинні її поважати.
5.2.Оцінювання роботи учнів на уроці.
-Ми протягом уроку вас нагороджували чарівними перами. Скільки їх у кожного з вас:
- підніміться ті, в кого 4 і більше… (12 балів). - в кого 3… (11). в кого 2 …(10) і в кого 1…(9).
Підійдете до вчителя – він виставить вам оцінки у щоденник.
- А всі, хто не отримав відзнаку за роботу на уроці – для стимулу працювати краще – отримуйте теж як заохочення!!!
5.3.Інструктаж до виконання домашнього завдання.
На домашнє завдання ви маєте прочитати самостійно ст.42-43, на сторінці 44 усно дати відповіді на запитання і створити домашню бібліотеку, якщо у вас її немає.
- А також пропонуємо перечитати правила поводження з книгою зі створених нами пам’яток зі своїми членами сім’ї..
5.4.Прощання з класом
- Що ж, учні, молодці, гарно дякую за плідну співпрацю, залишайтеся й надалі такі активні та допитливі. До побачення! Гарного дня!