Урок з літературного читання у 2 класі на тему "Українська народна казка «Лисиця та їжак»

Про матеріал

Поглиблювати знання дітей про науку, як вид усної творчості; формувати навички правильного виразного читання; удосконалювати діалогічне мовлення; навчати давати характеристику героїв казки; вчити учнів відтворювати зміст прочитаного, творчо його доповнювати, вводити непередбачені ситуації; вміти правильно висловлювати свої думки; розвивати навички жити за певними моральними законами; розвивати увагу, пам'ять, швидкість та чіткість мовлення; формувати ціннісне ставлення до людей, до себе; виховувати інтерес до народної творчості українського народу; формувати моральні якості.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Закінчіть речення На уроці ми будемо вчитись…На уроці я зможу…

Номер слайду 6

тетеревтетеревенята

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Невдале нема часу Позирає пішов Потупав щільніше Тугіше безрезультатне, погане Ніколи розглядає довкола, дивиться “ Скарбничка слів ”

Номер слайду 9

їжак

Номер слайду 10

каже

Номер слайду 11

тугіше

Номер слайду 12

ніколи

Номер слайду 13

позирає

Номер слайду 14

лисиця

Номер слайду 15

невдале

Номер слайду 16

потупав

Номер слайду 17

Характеристика казкових персонажів улеслива винахідливий розумний підступна кмітливий мудрий хитра зла

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Засідання “Лісового суду”Ми – прокурори. Засуджуємо лисицю, бо… Ми – адвокати. Захищаємо лисицю, тому що… Ми – судді. Засуджуємо вчинок лисиці. Рекомендуємо їй…

Номер слайду 20

“Рюкзачок знань”В свій рюкзачок я покладу…

Номер слайду 21

Номер слайду 22

Домашнє завдання с. 36- виразно читати казку. Творче завдання: намалювати ілюстрацію до казки “Лисиця та їжак”По бажанню: Скласти свою казочку про лисичку та їжачка

Перегляд файлу

 

Тема: Українська народна казка «Лисиця та їжак»

Мета:

  • Поглиблювати знання дітей про науку, як вид усної творчості; формувати навички правильного виразного читання; удосконалювати діалогічне мовлення; навчати давати характеристику героїв казки; вчити учнів   відтворювати зміст прочитаного, творчо його доповнювати, вводити непередбачені ситуації; вміти правильно висловлювати свої думки;
  • розвивати навички жити за певними моральними законами; розвивати увагу, пам'ять, швидкість та чіткість мовлення;
  • формувати ціннісне ставлення до людей, до себе; виховувати інтерес до народної творчості українського  народу; формувати моральні якості.

Тип уроку: комбінований

Форма проведення: урок-казка

Обладнання: ілюстрація до  української народної казки «Лисиця та їжак», маски для читання в особах: лисички та їжачка, мікрофон, презентація до уроку «Українські народні казки», картки із завданнями, дзеркальця, виставка збірок українських народних казок, сигнальні картки, тлумачний словник.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент. Емоційний настрій на урок

Встаньте, діти, не баріться,

Один одному всміхніться

 І на мене подивіться,

Знову дружно посміхніться!

Успіхів усім бажаю,

Урок літературного читання розпочинаю!

  •    Я рада бачити вас на уроці. Подивіться один на одного, посміхніться, побажайте один одному  успіхів. Подивіться у віконце на сонечко, посміхніться сонечку.
  •    Покажіть ручками з яким настроєм ви прийшли на урок.
  •    В мене, як і в більшості у вас ось такий настрій.
  •    Щоб урок додав нам знань, повідомляю 5 завдань:

Слухати уважно.

Чітко відповідати.

Виразно, правильно читати.

Друзям допомагати.

Знання здобувати.

  •    З українського народного прислівя ми знаємо, що:

Хто багато читає, (вчитель)

Той багато знає. (діти)

ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь

  1. Розвиток артикуляційного апарату
  • Для чого потрібно вміти гарно читати? (Щоб більше дізнатися про навколишній світ, щоб зуміти прочитати, зрозуміти і виконати завдання, розв’язати задачу тощо.)
  • Щоб правильно виразно читати, виконаємо вправу для розвитку артикуляційного апарату. А що ж таке артикуляційний апарат? В тлумачному словнику я знайшла, що це таке.

 Артикуляційний апарат – це сукупність органів, що забезпечують утворення звуків мови (артикуляцію); включає  м'язи глотки, язика, м'якого піднебіння, губ, щік і нижньої щелепи, зуби.

  •  Візьміть у руки дзеркальце. І виконуйте вправу за моїми словами.

Де пустун наш язичок?

Ось він ліг на бочок.

На один, на другий повернувся,

Верху, низу доторкнувся.

Став на місце наш язик,

Бо він лежати звик.

Поклацали наші зубки,

Поплямкали наші губки.

Знов вниз упав, вгору забрався,

Раз – і в ротику сховався.


  1. Перевірка домашнього завдання
  1. Гра « Відкритий мікрофон»
  • Яку тему ми вивчаємо? («Українські народні казки»)
  • А чому їх називають народними?  (у них не має автора)
  • Про кого були найдавніші казки?  (про тварин)
  • Як передавались казки в давні часи? (із вуст в уста)
  • Про що ми можемо дізнатися з народних казок? (про доброту, правдивість, розум, сміливість, хитрість, жадібність, злість тощо)
  • Чому нас вчать народні казки? (бути добрими, чесними, розумними, сміливими)
  1. Робота над загадкою
  • Послухайте загадку. Про яку казку іде мова?

Що за хата на узліссі,

Вся ворушиться, дрижить?

Де не взявсь кабан біжить.

Тут і вовк іде, й ведмідь,

Й кожен хоче в хатці жить.

Та вже тісно їм усім –

Ось-ось-ось порветься дім.

Що за дім такий лежить,

І ворушиться,й дрижить?

(1слайд) (Рукавичка)     


(2слайд)- Подивіться на слайд. Назвіть героїв казки «Рукавичка», які зображені на слайді.

         -  Яких героїв на слайді немає? (зайчика-побігайчика та ведмедя-набрідя)

    3) Гра «Плутанка»

(Прикріпити «рукавичку» на дошці)

  • Допоможіть мені вибрати слова, які виражають головну думку казки.

рукавичка1.jpg           ЗЛІСТЬ                  ГОСТИННІСТЬ

                                ДРУЖБА                 

           ПІКЛУВАННЯ                  

                    ДОПОМОГА 

            МИЛОСЕРДЯ             

           ДОБРОТА                                         ЕГОЇЗМ                 

           ЖАДІБНІСТЬ                                 ВИХОВАНІСТЬ

                                            ЖОРСТОКІСТЬ

  • Покажіть своїм обличчям відношення до казки.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

- Діти, пригадайте, від кого ви чули перші казки у своєму житті? (від бабусі)

- Ось сьогодні я буду виконувати роль вашої бабусі і ми завітаємо до нової казки.

(Вчителька у вишиванці, на плечі накидає хустину)

  • Про кого вона, ви дізнаєтесь коли відгадаєте мої загадки.
    1. Робота над загадками
  • В темнім лісі проживає,

Довгий хвіст пухнастий має.

Їй на місці не сидиться,

 А зовуть її … (лисиця)     (3 слайд з лисичкою)

  • Яка лисиця? Опишіть її.
  • В мене шубка з колючок,

В мене сіра спинка,

Ніс, як чорний п’ятачок,

Очі – намистинки.

Здогадався, мабуть, всяк,

Що зовуть мене … (їжак).   (4слайд з їжачком)

- Який їжачок? Опишіть його.

- Покажіть сусіду по парті їжачка та лисичку не вимовляючи жодного слова. Перший варіант покаже лисичку, а другий – їжачка.

- Як називається казочка, здогадалися? («Лисиця та їжак»)

ІV. Повідомлення теми та мети уроку

- З цими героями ми зустрінемося, прочитавши українську народну  казку «Лисиця та їжак».

  1. Вправа «Незакінчене речення» (5 слайд)
  • На уроці ми будемо вчитись…
  • На уроці я зможу…
  • Нам на уроці необхідно з’ясувати хто головні герої казки. Яка основна думка казки.
  • Розгорніть підручники на сторінці 36.

V. Вивчення нового матеріалу

- В цій казці вам зустрінуться окрім знайомих вам тварин, ще й птахи, а саме тетерев з тетеревенятами. Погляньте на слайд. Це тетерев. Повторіть слово разом зі мною. А це його дітки тетеревенята.   (6 слайд)

- Повторіть це слово.

- А зараз закрийте очі, уявіть, що ви прийшли чи приїхали до своєї рідної бабусі, яка розповідає вам казку.

(звучить музика «В гостях у казки») (7 слайд)

- Сідайте зручніше та послухайте уважно.

1. Читання казки вчителем  

  • Прослухавши казку, дайте відповідь на питання: хто головні герої казки?
  • Запам’ятайте, звідки йшла лисичка. Якою вона була в той момент? (Поверталася лисиця з невдалого полювання. Вона була голодною.)

2. Словникова робота «Скарбничка слів»         (8 слайд)

- Погляньте на монітор, виберіть пояснення до слів лівого стовпчика з правого стовпчика.

                             Невдале                   нема часу

                             Позирає                   пішов

                             Потупав                   щільніше

                             Тугіше                     безрезультатне, погане

                             Ніколи                     розглядає довкола, дивиться

  • Запам’ятайте ці слова та їхні значення.
  • На сторінці підручника прочитайте пояснення вислову «Солодкими оченятами».

2.1. Вправа на миттєве зчитування слів (9-16 слайди)

       Їжак, каже, тугіше, ніколи, позирає, лисиця, невдале, потупав.

3. Фізкультхвилинка (руханка «Посмішка»)

4. Читання ланцюжком

- Зверніть увагу на розділові знаки в кінці речення.

- Слова лисиці читайте улесливо, а слова їжака – впевнено.

(читання казки)

5. Перевірка первинного сприймання. Гра «Так чи ні» за допомогою сигнальних карток (бабуся посміхається)

- Ви всі були уважні. Гарно прочитав…. Він виразно читав слова їжачка. А…. дотримувалася всіх знаків, робила паузи.

- А зраз ми перевіримо  чи добре ви запам’ятали зміст казки.

- У вас на партах лежить ось така  сигнальна картка. Візьміть її. Якщо так бабуся згодна і посміхається, підніміть сигнальну картку.

- Лисиця поверталася з невдалого полювання   (так)

- Лисичка зустріла їжака?                  (так)

- Він радий зустрічі?                   (ні)

- Їжак не повірив лисиці,

 що вона разом з кроликами паслася в капусті? (так)

                     - Їжак об хитрив лисицю?                (так)

- Лисиця з’їла їжака?                  (ні)

6. Бесіда за змістом казки

- Що зробив їжачок, коли привітався? (Згорнувся клубочком.)

- Чому їжачок згорнувся клубочком? (Лисиця могла його з’їсти.)

- Чи повірив їжак лисиці, що вона не їсть м’яса, тільки овочі? Чому? (Ні, тому що лисиця – хижа тварина.)

- Як змінився настрій лисиці, коли вона почула про виводок тетеревенят? (Вона зраділа.)

- Доведіть це словами тексту. (- Де це? – так і підскочила лисиця.)

- Чи справді їжак бачив виводок тетеревенят? (Ні, він обдурив лисицю.)

- Чому ж він обманув лисицю, адже обманювати не можна? (Щоб врятувати собі життя.)

7.Вибіркове читання

- Я починаю читати, ви закінчуєте до кінця речення.

- Поверталася стара лисиця …

- Здоров був…

- І давно ми …

- Знайдіть зачин, кінцівку.

- Прочитайте зачин. Прочитайте кінцівку.

8. Гімнастика для очей «У зимовому лісі»

- Яка пора року була на слайді?

- А з чого ви взяли, що це зима?

- А у нас зараз яка пора року?

- Так рухаємося далі.

9. Складання характеристики героїв казки. Робота в парах

- На картках подані  характеристики героїв казки.  Закресліть того героя казки, який не відповідає цій характеристики. (17 слайд)

(Діти отримують картки зі словами, які характеризують лисицю і їжака)


                 Улеслива

                 Розумний

                 Кмітливий

                 Хитра

       Винахідливий

      Підступна

     Мудрий

         Зла


10. Перевірка роботи в парах        (17 слайд)                 


11. Читання казки за ролями        (18 слайд)

- Характеристики цих тварин підказує інтонація, якою вони ведуть розмову.

- Їжак щирий, розсудливий, а лисиця улеслива.

- От і прочитаємо цю казку в особах, надаючи своєму голосу різні інтонації.

- Слова їжака прочитає щирий, розсудливий хлопчик …

- Хто з дівчаток хоче прочитати слова лисички?

(Одягнути маски на голови дітей).

- Автора буде читати….

12. Засідання «лісового суду»     

- Хто з героїв казки вам більше сподобався?

- Чому?

- Хто не сподобався?

- Чим не сподобався?

- Проведемо засідання «лісового суду» де будемо розглядати поведінку лисиці.

(19 слайд)

- Давайте зараз об'єднаємось у групи.

Перший ряд буде суддями. Другий ряд буде адвокатами, а третій  - прокурорами.

      Нагадаємо правила роботи в группах    ( читаємо з дошки)

  1. перед початком роботи обрати доповідача; 
  2. висловлюватись по черзі;
  3. говорити коротко за темою;
  4. слухати один одного уважно;
  5. кожна думка є цінною;
  6. намагатися дійти згоди;
  7. дотримуватися відведеного часу.

 (Діти посаджені по групах)

-  Ви – прокурори. Будете критикувати лисицю.        (Ставлю таблички)

- Ви – адвокати. Будете захищати її. Поміркуйте, що заставило лисицю обманювати їжака.

- Ви – судді. Зробіть висновок з почутого і дайте лисиці поради. Обговоріть це в групах, виберіть доповідача і висловіть свої думки.

     - На це завдання я даю вам три хвилини.

(доповідачі одягають відповідні шапки на голову)

 - Ми  – прокурори. Засуджуємо лисицю, бо …

 - Ми  – адвокати. Захищаємо лисицю, тому що …

 - Ми  – судді. Засуджуємо вчинок лисиці. Рекомендуємо їй …

13.  Бесіда

- Чому навчила вас ця казка? (Казка вчить бути обачними, мудрими,

не слухати улесливих слів. Вона навчає заздалегідь бачити погані наміри

 співрозмовника. Казка вчить бути добрим, розсудливим. Навчає не дурити

 один одного)

- Я бажаю, щоб ви вели себе у житті обачливо та розсудливо.

- Прочитайте прислів’я на дошці.

На язиці медок, а на думці – льодок.

- Як ви розумієте це прислів’я? (Можна говорити хороші слова, а замислити

     погану справу.)

  • Чи можна сказати. Що це прислів’я є головною думкою казки, яку ми сьогодні прочитали?

VI. Підведення підсумків

Вправа «Рюкзачок знань»    (20 слайд)

  • Кожен урок – це частинка великого шляху до знань. Щоразу ви берете щось для розумового розвитку і для душі.
  • Що сьогодні ви «покладете» у свій «рюкзачок знань"?
  • В свій рюкзачок я покладу….                      

Подивіться на ваш рюкзачок він став ще ширшим від знань, які ви отримали на сьогоднішньому уроці. (21 слайд)

VIІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів

Самооцінювання  (сигнальні картки)

  •                   У вас на парті лежать сигнальні картки: зеленого кольору, синього та жовтого. Оцініть свою роботу. Якщо ви все знаєте, впевнені в собі і все вдалося на уроці підніміть зелену картку. Якщо вдалося, але не все – синю. Якщо поки багато не вдалося і вам потрібна допомога – жовту сигнальну картку.

Зеленого кольору – «Знаю, вмію, впевнений, все вдалося».

Синього – «Вдалося, але не все».

Жовтого – «Поки багато не вдалося, потрібна допомога».

VІІІ. Повідомлення домашнього завдання(22 Слайд )

  • Виразно читати казку  с. 36.

Творче завдання:

  •    Намалювати ілюстрацію до казки «Лисиця та їжак»
  •    Скласти свою казочку про лисичку та їжачка (по бажанню)       

 

 

 

Перегляд файлу
Перегляд файлу тимчасово недоступний.
zip
Додано
20 липня 2018
Переглядів
2635
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку