Урок з літературного читання у з класі:" Раз добром нагріте серце - ввік не прохолоне ». Анатолій Дімаров «Для чого людині серце».

Про матеріал

Конспект уроку з літературного читання у з класі.

Тема: Раз добром нагріте серце - ввік не прохолоне ». Анатолій Дімаров «Для чого людині серце».

Мета уроку: познайомити з літературною казкою, формувати читацькі навички; уміння визначати ознаки доброго і лихого; розвивати мовлення, творчий підхід до поставленої проблеми; виховувати доброзичливе ставлення до людини, бажання творити добро.

Додається презентація.

Перегляд файлу

 

Літературне читання, 3 клас.

Раз добром нагріте серце - вік не прохолоне ». Анатолій  Дімаров  «Для чого людині серце».

Казка "Для чого людині серце"

 

Мета: формувати в учнів предметні компетент­ності 

навчальну: ознайомити з літературною казкою, формувати читацькі навички; уміння визначати ознаки доброго і лихого;

розвивальну: розвивати мовлення, творчий підхід до поставленої проблеми;

виховну, виховувати доброзичливе ставлення до людини, бажання творити добро.

Формувати в учнів ключові компетентності:

 соціальні – продуктивно співпрацювати  з усіма учнями класу; загальнокультурні – логічно, виокремлюючи головне, дотримуватись норм мовленнєвої культури;

здоров'язбережувальні – життєві навички , що сприяють соціальному здоров'ю;

предметні - ознайомити  учнів із жанром літературної казки. Вчити орієнтуватися в тексті твору,самостійно визначати дійових осіб,

      Виховувати доброзичливе ставлення до людини, бажання творити добро.

Обладнання :  підручник, сигнальні картки, конверти із завданням, «хмаринки слів- сердець», мультфільм за А.Дімаровим  «Для чого людині серце», презентація.

І.Організаційний момент.

Емоційне налаштування.

Пролунав дзвінок, починаємо урок.

З чарівної казки, з маминої ласки (сідають учні).

Успіхів всім! — мої побажання,

От і настав час для уроку  читання.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

    1.Вправа «Очікування».

 - Що ви очікуєте від уроку? Якщо нових знань, підніміть синю картку, якщо цікаву і спільну роботу - червону картку, якщо цікаву спільну роботу і нові знання - обидві картки разом.

- Настрій у всіх гарний, ніхто не сумує? То ж переходимо до роботи.

2.Інтерактивна гра «Якщо…»

- Щоб налаштуватися на роботу й мати гарний настрій пропоную вам таку вправу:

- Якщо ви хочете бути добрими і розумними, посміхніться сусідові.

 - Якщо ви хочете допомагати одне одному, простягніть руку товаришеві.

  -  Якщо ви хочете бути працелюбними, підніміть рученята в гору.

   - Якщо ви хочете бути веселими, здоровими, поплещіть у долоньки.

   -  МОЛОДЦІ!

3.Розчитування

- Жодна людина не може гарно читати, якщо в неї слабкі легені та очі. Тому ми й розпочнемо наш урок з розчитування.

- На вдих набираємо повітря, на видих сказали голосні звуки: (а, о, у, е, и, і.)

-Надування кульки.У кого найбільша кулька? ( Імітування надування кульки)

-Читання за методикою В.Едигея:

 церсе (серце), азкак (казка), чиндівка (дівчинка ), чокловічо (чоловічок ).

4. Закінчи речення ( Хто це? Що це?)

Рідна, лагідна, найдорожча — …

Запашний, білий, смачний — …

Сірий, зубатий, голодний — ….

Білий, холодний,пухнастий — …

4.Робота над скоромовкою

Летів горобчик, сів на стовпчик,

 Прибіг хлопчик, утік горобчик.

 - Прочитайте скоромовку повільно пошепки. Про що вона?

Гра «Дощик, дощ, злива»

 - А зараз ми пограємо в гру «Дощик, дощ, злива». Я промовлятиму ці слова, а ви читатимете скоромовку відповідним голосом.

«Дощик» - напівголосне хорове читання (пошепки);

«дощ» - голосно, швидко;

«злива» - голосно, скоромовкою;

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 (Вчитель читає вірш на фоні музики.)

На доброті існує світ
І добротою пахне хліб,
І мирне небо, в школу йти —
Це також вияв доброти.

І до людей любов свята

Це чистота і доброта
 

І девізом нашого уроку будуть такі слова:

Добре бачить тільки серце.

Найголовнішого очам не видно.

- Але наші очі допоможуть відгадати слово,яке буде головним на сьогоднішньому уроці.

1.Розгадайте ребус  «Яке слово заховалось» (Слайд).

и → е

СИР     ЦЕРКВА””

- Так, серце. Саме про нього ми говоритимемо на уроці.

Стисніть свою ліву долоньку в кулачок. Ось таке завбільшки ваше серденько. Послухаймо, як воно б'ється.

Серце — це ще і місце зосередження почуттів і пере­живань людини, символ любові, прихильності, доброти.

ІУ.Робота над темою уроку

2.Гронування  «Серце»

- Назвіть слова, які спадають вам на думку, коли ви чуєте слово серце.

(Душа, любов, почуття, людина, орган, життя, добро, радість, двигун, кров...).

- Діти, а чому ви пов'язали слово серце із словом життя?

- Зверніть увагу на ваші сигнальні картки-світлофорчики. Що на них цікавого ви помітили? Дійсно, це асоціативний кущ слова серце. Але виконаний в сучасній комп’ютерній програмі. Ці сердечка допоможуть вам   працювати на уроці. Подивіться на них і знайдіть ті слова, яких немає на дошці?

- Зараз ми виконаємо з ними цікаву вправу.

3.Вправа «Обери позицію».

-Уявіть, що вчені винайшли серце без почуттів, яке здатне працювати вічно. Хто вважає, що краще жити вічно з винайденим вченими серцем, позбавле­ним почуттів, покажіть червоне «серце». А хто думає, що краще жити зі справжнім, сповненим людськими почуттями серцем, стільки, скільки воно зможе працювати, покажіть жовте «золоте» «серце».

4. Гра «Тільки перший»

-  Візьміть з конверту завдання 1.

-З кожного слова записуйте тільки першу букву і прочитайте який вираз склали з цих літер?

Рак, ананас, зебра, дошка, Олена, баран, річка, око, мама, ніч, акула, гуска, риба, іній, тато, екран, сонце, екскаватор, решето, ціп, електрика, ваза, вовк, Іра, кожух, Надя, ескімо, приклад, Рома, Оля, хом’як, Олег, літо, озеро, ніс, екран.

(Раз добром нагріте серце -  ввік не прохолоне)

- Сьогодні ми працюватимемо над твором А.Дімарова «Для чого людині серце».

Ми дізнаємось для чого людині серце, яка різниця між людьми із щирим серцем і безсердечними, на які вчинки здатні такі люди, які риси характеру їм притаманні, будемо аналізувати їх на прикладах із твору.

 Ми познайомимося із казкою, яка розповідає про різні серця людей та їхні вчинки. Навчимося давати їм характеристику.

Із сьогоднішнього уроку ми почнемо знайомитися із чарівними казками, які, на відміну від народних, мають автора. Це літературні казки українських письменників.

Розповідь про письменника (На екрані фото А.Дімарова)

До нас на урок завітала бібліотекар, яка коротенько познайомить вас з творчим шляхом письменника.

Дімаров Анатолій Андрійович народився 5 травня 1922р. в м. Миргороді на Полтавщині в учительській сім’ї.

Життя письменника було надзвичайно складним. Він пережив у дитячому віці страшні часи Голодомору.

Після закінчення середньої школи юнаком був призваний до армії. Під час війни був командиром партизанського загону .Нагороджений орденами і медалями. Анатолій Дімаров написав кілька захоплюючих книжок для дітей : « Блакитна дитина», «На коні і під конем», «Про хлопчика, який не хотів їсти «Друга планета», «Три грані часу» та інші. Тема про серце людини прозвучала саме в його творі, який так і називається «Для чого людині серце»

  • Дякую. Та хочу трішечки доповнити про дивовижну пристрасть письменника. Де б не був Анатолі Андрійович, він звідусіль привозив різні камінчики. І, мабуть, холод цих камінчиків надихнув на написання казки, тільки там з’явились на кам’яні, а дерев’яні чоловічки. Зараз ми з ними познайомимося

5 Фізкультхвилинка ( під початок мультфільму «Дерев’яні чоловічки»)

 

6. Робота над заголовком.

- Прочитайте назву казки. Доведіть, що вона літературна.

- На що схожий заголовок? (На питання)

- Спробуйте відповісти на це запитання? Для чого людині серце (метод Мікрофон»)

7.Словникова робота.

Вагаючись — виявляти нерішучість у чомусь.

Крижане — зроблене з криги, льоду.

Жевріючі — ті, які догоряють без полум'я, тліють.

Дошкулити — не давати спокою, заважати.

Ринутися — швидко рухатися.

У розпачі — стан сильного душевного болю, без­вихідність.

 

8.Знайомство з казкою.

І частина  (вступ)- читає вчитель.

ІІ частина – перегляд фрагменту мультфільму. За мотивами казки Анатолія Дімарова «Для чого людині серце» Київнаукфільм створив мультфільм. Зараз ми переглянемо уривок з нього. (Відео мультфільма  з 1.48 хв. До 2.46 хв.)

ІІІ частина - розмова з лікарем (читання підготовленими учнями  за особами)

ІУ частина –  частково учні, останню сцену - читає вчитель на фоні музики

 

9.Робота з книгою.

- Знайти самий зворушливий момент і прочитати його.

- Чим сподобалася казка?

- Яка тема цієї казки?( Як дерев’яний чоловічок отримав серце доброї людини і загинув, рятуючи життя хлопчика.)

- Яка її головна думка?(Тільки серце відрізняє справжню людину від дерев’яного чоловічка, дає можливість насолоджуватись життям і ,навіть, жертвувати ним заради іншої людини)

- Чому цей твір можна назвати казкою?(Бо в ньому описано такі події, яких не могло відбуватися насправді.)

 

10.Робота в групах

У конверті є запис плану до казки, але  не пронумерований. Завдання: встановити послідовність. (1 учень біля дошки)

                                 План

 

     Життя чоловічка з серцем.                      ( 5 )

    Незвичайна гостя.                                     ( 2 )

   Полум’яне серце зігріває хлопчика.        ( 6 )

   Плем’я дерев’яних чоловічків.                 ( 1 )

   Лікар, що міняє серця.                               ( 3 )

   Нелегкий вибір.                                          ( 4 )

 

11. Коло думок

-А тепер стали всі в коло, зробимо коло власних думок:це будуть особисті думки, тому відповідь починайте словами

Я думаю, я вважаю, на мою думку…. 

Я ставлю питання:

  • Як ви думаєте у світі більше добрих людей чи злих?
  • А які це добрі люди?
  • Яке серце називають добрим?
  •  Що означає вислів "жорстоке серце"?
  • Дійсно, серце може бути кам’яним. І таке серце є. Це – пам’ятник. Він знаходиться в Росії, в місті Перм, в інституті серця. Зроблений він із червоного граніту (пригадати урок природознавства, показати малюнок в презентації, спитати, що таке граніт) і важить аж 4 тисячі кілограмів.

-Чи можна вважати дерев'яного чоловічка героєм?

-Діти, а чому вчить нас ця казка?

 

12. Дійові особи та риси їх характеру.

- Давайте назвемо дійових осіб казки. (Дівчинка, хлопчик, лікар, дерев’яні чоловічки)

- У мене є на пелюсточках риси характеру. Зараз 2 учнів  допоможуть  вибрати саме ті, які притаманні дерев’яному чоловічку і прикріплять їх до малюнку нашого чоловічка.

Я задоволена, що ви правильно визначили характеристику цього чоловічка, а значить самі будете виховувати в собі риси добра, чуйності та справедливості.

- Чи хочете ви бути добрими, такими, як дерев'яний чоловічок?

-Тоді візьміть сердечка у свої долоньки. Заплющіть очі. Подумайте про людей рідних вам, людей добрих і чуйних, щирих і щедрих. Подумайте про людей, які люблять вас. Ваші сердечка сповнені любов'ю і ніжністю. Ви відчуваєте це тепло у своїх долоньках. Розплющіть очі. Нехай тепло і доброта ваших сердець  не затримується у ваших долоньках. Подаруйте їх  нашим гостям.

У.Підведення підсумку

Вправа «Незакінчені речення…»

-То ж давайте підведемо підсумок нашого уроку. Користуємось підказкою незакінченого речення:

- На уроці я навчився…….

- На уроці я дізнався…..

- Цей урок змусив мене задуматися…..

 

УІ. Оцінювання учнів. Домашнє завдання. Сьогодні я задам вам незвичайне завдання: воно на все життя-щоб ви цінували у людях добро, чесність, справедливість, щоб ви все життя були чуйними, добрими, людяними, щоб про вас можна було сказати, що ви – справжня людина.

 

docx
Додано
21 грудня 2018
Переглядів
1261
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку