Відкритий урок з літературного читання. Форма проведення: урок-подорож. Протягом уроку діти подорожували по країні "Казколяндія", зупинялися на різних зупинках. Насичений різними інноваційними технологіями. Урок виховує бажання ділитися з другом, гостинність, щедрість, доброзичливе ставлення до людей, почуття любові до рідного слова, до природи.
на тему:
«Не роби іншому того, чого сам не любиш»
І.Франко «Лисичка і Журавель»
Вчитель початкових класів
Талах Наталія Іванівна
Тема: Не роби іншому того, чого сам не любиш. І. Франко "Лисичка і Журавель".
Мета. Продовжити знайомити учнів із поняттям «літературна казка»; вчити виразно інтонувати казку, аналізувати казкові сюжети, розкривати риси характеру героїв. Розвивати зв’язне мовлення учнів, критичне мислення, збагачувати словниковий запас. Виховувати бажання ділитися з другом, гостинність, щедрість, прищеплювати доброзичливе ставлення до людей, почуття любові до рідного слова, до природи.
Обладнання: демонстраційні картки, таблиці слів, портрет І.Я.Франка, зображення лисички і журавля, ілюстрації до казки «Лисичка і Журавель», картки із завданнями для роботи в групах, сигнальні картки А, Б, В, книжкова виставка.
Тип уроку: комбінований
Форма проведення уроку: урок-подорож
ХІД УРОКУ
І . Організаційний момент
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Пролунав уже дзвінок,
Починаємо урок!
Уроки бувають різні: цікаві і не дуже, сумні й веселі. А сьогодні ми з вами постараємося провести добрий урок. Урок, який буде вчити нас жити за законами добра і краси.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Скоромовка
Лис малий і більший лис
по гриби ходили в ліс.
Заздрить білка в лісі лису-
лис лисички ніс із лісу.
Чистомовка від журавля
Ва – ва – ва – казочка нова.
Да – да – да – лисичка руда.
Ель – ель – ель – гарний журавель.
Ом – ом – ом – кашка з молочком.
Ла – ла – ла – лиска хитрою була.
Ай – ай – ай – друга поважай.
2. Перевірка домашнього завдання.
Зупинка –« У художньому музеї»
Діти презентують свої малюнки, розповідають, яким вони уявляють Казкаря.
- Через що до Казкаря почали приходити сумні думки?(Через сварки дітей)
- Яким став Казкар в кінці тексту? (Сумним)
Чого навчає нас ця розповідь?
(Гарно поводити себе з друзями. А якщо трапиться непорозуміння, то вміти зрозуміти один одного і пробачати).
Казки з дитинства навчають нас бути добрими, щирими, справедливими, навчають нас жити.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Сьогодні ми мандруємо у незвичайну країну, а що це за країна ви дізнаєтесь коли відгадаєте загадку.
Це дивна країна,
Довкола – чудеса.
І все там чарівне,
Скрізь – диво-краса.
Подумайте, друзі, будь ласка,
Яка це країна? Згадали? Це ж …. (казка)
- Отже, ми вирушили до чудової країни Казколяндії.
1. Зупинка «Упізнай казку»
- А зараз давайте пригадаємо казочки.
* В охайненькій хатині
Півник голосистий жив.
І від рання до смеркання
Працювати він любив.
Ще жили з ним мишенята,
Круть і Верть їх звали.
А ви казочку оцю,
Дітоньки, впізнали? («Колосок»)
* Хто це втік від баби з дідом –
Не усидів на вікні,
Покотився полем, лісом
Й ну співать усім пісні? («Колобок»)
* Я – бичок-третячок,
Смоляний в мене бочок,
Із соломи дід зробив,
Бік смолою засмолив. («Солом’яний бичок»)
* Знесла яєчко золоте –
Зраділи дід і баба.
Ви, діти, знаєте її –
Та це ж … («Курочка Ряба»)
* Сидить Півник на печі,
Їсть смачненькі калачі.
Тут Лисичка прибігає,
Півника мерщій хапає.
Біжить Котик рятувати,
В Лиски Півника забрати. («Котик і Півник»)
Сьогодні на уроці ми познайомимося з українською казкою І. Я. Франка.
Всі Франка ми величаємо.
Він великий наш казкар, поет.
Гляньте - ось його портрет.
- Зверніть увагу на його погляд. Розумні, вдумливі очі.
- Прочитаймо, як Іван Якович говорить про казку.
«Тисячі речей забудете, а тих хвилин, коли вам люба мама чи бабуся розповідали казку, не забудете ніколи.»
Великою мрією неписьменних батьків було дати освіту своїй дитині. У 6 років Івася віддають до школи у сусіднє село. Вчився хлопчик легко, оскільки від природи був здібним, мав надзвичайну пам'ять. Навчився читати українською мовою за 10 днів. Закінчив школу при монастирі, а згодом і гімназію. Після навчання в університеті здобув ступінь доктора філософії.
« Життя-говорив Іван Франко,- мені мало всміхалося, а діти були тим весняним сонячним промінням, яке зігрівало моє серце.»
3. Оголошення теми і мети уроку.
А сьогодні ми познайомимось тільки з однією казкою з цієї збірки.
Спробуйте відгадати героїв цієї казки і назвати казку.
1. У кущах вона ночує
І на зайчика полює.
Вся руденька ця сестричка,
А зовуть її …. (Лисичка)
2. Довгі ноги, довгий ніс,
Прилетів – обід приніс
Смачних жабеняток
Для своїх маляток… (Журавель)
5. Зупинка «Пізнавальна»
- Що ви знаєте про лисицю? (показ ілюстрації)
Лисиця звичайна: досить велика тварина родини псових. Це хижак вагою від 4 до 10 кг. У неї руде хутро і пухнастий хвіст з білим кінчиком, завдовжки 30-60 см. Загострена мордочка, вуха та хвіст. Витончений тулуб і лапи в чорних „панчішках”. Харчується як твариною, так і рослиною їжею (ягоди, фрукти, мишоподібні гризуни, їжаки, жуки, зайці, маленькі косулі, рибу, птицю, пташині яйця). Полює лисиця, покладаючись на слух і нюх, переважно вранці і ввечері. Відмінно бігає, плаває, стрибає. Веде активний спосіб життя, риє нори на схилах ярів і пагорбів.
- Що ви знаєте про журавля? ( показ ілюстрації)
Журавель сірий: Це той самий журавель, чиї голоси ми чуємо високо в небі навесні і восени. Це великий птах ростом близько 125 см і масою 4-5 кг. Розмах крил більш 2 м. Забарвлення сіре, більш темне, майже чорне на кінцях крил. Довгий дзьоб та довга, тонка шия. Журавель гніздиться на глухих болотах, по берегах річок та озер.
Зиму проводить у теплих краях на території Азії і Європи. Відліт журавлів на зимівлю триває весь жовтень, а іноді затягується до листопада. Журавлі летять зграями, вишикувавшись клином. Харчується різноманітною їжею: великими комахами, жабами, дрібною рибою, мишоподібними гризунами, ягодами брусниці і журавлини, насінням.
Хвилинка ерудита.
Восени, коли відлітають журавлі у теплі краї, їх називають журавлями, а весною – коли повертаються з вирію – веселиками.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Зупинка «В гостях у казки»
1.Читання казки ( аудіозапис).
Послухайте казку.
- Чи подобається вам казка?
- Який настрій вона у вас викликала?
2. Словникова робота.
У казці є малозрозумілі слова і словосполучення. Прочитаємо їх значення.
Призволяйся – пригощайся.
Облизня спіймати – залишитися ні з чим.
Пісним голосом – казати незадоволено.
Зареклася – дала обіцянку більше такого не робити.
Заприятелювали – затоваришували.
А щоб виразно читати казку,прочитайте слова з інтонацією, якої вимагає розділовий знак над стовпчиком.
! ?
Вгору Дрібненько
Пісним Припрошує
Встромляє Крутиться
Розсердилася Випорожнивши
3 Фізкультхвилинка
Ми на уроці потрудились
І, мабуть, трохи притомились.
Тепер настав час відпочинку,
Ми почнемо фізкультхвилинку.
Рано-вранці сонце встало
І проміння всім послало.
Сонце в спинки припікає,
Лиски з нірок вибігають,
На галявині кружляють
І під сонечком стрибають.
З ними ми відпочивали,
Мило з ними танцювали.
Зараз будем всі сідати
Й далі дружно працювати.
4. Читання казки учнями ланцюжком.
Прочитаємо казку «Лисичка і Журавель» ланцюжком.
5. Вибіркове читання
А) Вправа «Пошуковці»
(Він подякував Лисичці невеселим голосом і запросив її до себе в гості)
Як повела себе Лисичка після частування?
- Чого навчає нас ця казка? (В будь-якій справі слід враховувати не тільки свої інтереси, уподобання , а й інтереси інших).
Б) Вправа «Хвости»
- Один із вас починає читати речення, а інший знаходить його в тексті й закінчує.
В) Гра «Добери ознаку»
Голосом (яким?) … (пісним).
Шматочки (які?) … (дрібні).
Глечик (який?) … (високий).
Шийкою (якою?) … (вузькою).
Обід (який?) … (прошений).
Хата (яка?) … (багата).
6.Робота за ілюстрацією
Зверніть увагу на ілюстрацію до казки на ст. 69-їй.
- Кого зобразив хужожник на малюнку?
-Яким зображено погляд Лисички? (Хитрий)
-Які рядки казки проілюстрував художник .
(Призволяйся, не погордуй. Сама варила. Журавель стук, стук дзьобом – нічого не спіймав.)
- А чому він нічого не спіймав?
(Бо каша була розмазана по тарілці і в дзьоб йому нічого не попадало.)
V.Первинне усвідомлення нового матеріалу
Зупинка "Творча"
1.Інтерактивна вправа «Сенкан»
Складемо сенкан в парах.
Дівчатка – про Лисичку. Хлопчики – про Журавля.
Лисичка Лисичка
Хитра, хижа. Красива,руда.
Живе, полює,хитрує. Ходить, причащає, припрошує.
Лисичка полює на курей. Лисичка любить смачно поїсти.
Тварина Хитруня
Журавель Довгоногий,ввічливий Стукає, походжає, пригощає. Журавель запросив Лисичку в гості Любчик. |
Журавель Довгодзьобий, доброзичливий. Готує, накладає, припрошує. Журавель ходить по болоті Птах. |
- Молодці, діти. Добре і вміло охарактеризували казкових героїв.
2. Робота з прислів’ями. «Народна мудрість»
- У цих конвертах завдання для груп. Потрібно скласти прислів’я і пояснити їх зміст. (Діти складають прислів’я, перевіряють з дошки і пояснюють їх)
( За погане частування – погане дякування )
( Якщо не любиш чогось сам, то не роби цього іншому )
(Хто хоче жити в мирі, той буде жити і намагатиметься цього досягти)
- Яке з цих прислів’їв може бути заголовком до нашої казки ?
Ви мабуть помітили, дітки, що прислів’я навчають нас жити, правильно вчиняти в будь-яких життєвих ситуаціях.
А як повинні були вчинити Лисичка і Журавель? (Повинні були врахувати уподобання один одного, приготувати те, що любить інший і підібрати відповідний посуд, з якого легко можна було б пригоститись кожному з них)
*** 3.Читання в особах
VI. Підсумок уроку.
А. Леся Українка
Б. Іван Франко
В. Оксана Іваненко
2. Хто герої казки?
А. Лисичка і Їжак Б. Лисичка і Журавель В. Лисичка і Заєць
3. Лисичка наварила…
А. Кашки з молочком
Б. Картопельки з молочком
В. Кашки з сметаною
4. Куди склав обід Журавель?
А. У широкий горщик Б. У високий горщик В. У високий глечик
5. Чому розпалася дружба Лисички і Журавля?
А. Не були доброзичливими і гостинними
Б. Не смачний обід зварили
В. Журавель розсердився.
Інтелектуальна вправа «Мікрофон»
Продовжіть думку:
На уроці я навчився… ( характеризувати казкових героїв, виразно читати текст, давати правильні відповіді на питання).
Я дізнався про… ( життя Івана Яковича Франка, його творчість).
Я зрозумів що… ( потрібно жити дружно, не чинити зла іншим).
Мене ця казка навчила … (не робити іншому того, чого не любиш).
VІІ. Домашнє завдання.
Читати казку в особах, переказувати. Намалювати ілюстрації.