Не роби іншому того, чого сам не любиш. І. Франко "Лисичка і Журавель"

Про матеріал

Відкритий урок з літературного читання. Форма проведення: урок-подорож. Протягом уроку діти подорожували по країні "Казколяндія", зупинялися на різних зупинках. Насичений різними інноваційними технологіями. Урок виховує бажання ділитися з другом, гостинність, щедрість, доброзичливе ставлення до людей, почуття любові до рідного слова, до природи.

Перегляд файлу

 

 

 

на тему:

 «Не роби іншому того, чого сам не любиш»

І.Франко «Лисичка і Журавель»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                  Вчитель початкових класів

                                                            Талах Наталія Іванівна

Тема: Не роби іншому того, чого сам не любиш. І. Франко "Лисичка і   Журавель".

Мета. Продовжити знайомити учнів із поняттям «літературна казка»;  вчити виразно інтонувати казку, аналізувати казкові сюжети, розкривати риси характеру героїв. Розвивати зв’язне мовлення учнів, критичне мислення, збагачувати словниковий запас. Виховувати бажання ділитися з другом, гостинність, щедрість, прищеплювати доброзичливе ставлення до людей, почуття любові до рідного слова, до природи.

 Обладнання: демонстраційні картки, таблиці слів, портрет І.Я.Франка, зображення лисички і журавля, ілюстрації до казки «Лисичка і Журавель», картки із завданнями для роботи в групах, сигнальні картки А, Б, В, книжкова виставка.

Тип уроку: комбінований

Форма проведення уроку: урок-подорож

 

ХІД УРОКУ

І . Організаційний момент

Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Пролунав уже дзвінок,

Починаємо урок!

     Уроки бувають різні: цікаві і не дуже, сумні й веселі. А сьогодні ми з вами постараємося провести добрий урок. Урок, який буде вчити нас жити за законами добра і краси.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  •         Діти, сьогодні у нас урок-подорож. Ми з вами будемо мандрувати. А куди? Дізнаємось трохи пізніше. І наша перша зупинка…
  1. Зупинка «Мовленнєва розминка»

                      Скоромовка

Лис малий і більший лис

по гриби ходили в ліс.

Заздрить білка в лісі лису-

лис лисички ніс із лісу.

                  Чистомовка від журавля

Ва – ва – ва – казочка нова.

Да – да – да – лисичка руда.

Ель – ель – ель – гарний журавель.

Ом – ом – ом – кашка з молочком.

Ла – ла – ла – лиска хитрою була.

Ай – ай – ай – друга поважай.

2. Перевірка домашнього завдання.

Зупинка –« У художньому музеї»

Діти презентують свої малюнки, розповідають, яким вони уявляють Казкаря.

- Через що до Казкаря почали приходити сумні думки?(Через сварки дітей)

   - Яким став Казкар в кінці тексту?    (Сумним)

 Чого навчає нас ця розповідь?

(Гарно поводити себе з друзями. А якщо трапиться непорозуміння, то вміти зрозуміти один одного і пробачати).

     Казки з дитинства навчають нас бути добрими, щирими, справедливими, навчають нас жити.

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

- Сьогодні ми мандруємо у незвичайну країну, а що це за країна ви дізнаєтесь коли відгадаєте загадку.

Це дивна країна,

Довкола – чудеса.

І все там чарівне,

Скрізь – диво-краса.

Подумайте, друзі, будь ласка,

Яка це країна? Згадали? Це ж …. (казка)

- Отже, ми вирушили до чудової країни Казколяндії.

1. Зупинка «Упізнай казку»

- А зараз давайте пригадаємо казочки.

* В охайненькій хатині

Півник голосистий жив.

І від рання до смеркання

Працювати він любив.

Ще жили з ним мишенята,

Круть і Верть їх звали.

А ви казочку оцю,

Дітоньки, впізнали? («Колосок»)

* Хто це втік від баби з дідом –

Не усидів на вікні,

Покотився полем, лісом

Й ну співать усім пісні? («Колобок»)

* Я – бичок-третячок,

Смоляний в мене бочок,

Із соломи дід зробив,

Бік смолою засмолив. («Соломяний бичок»)

* Знесла яєчко золоте –

Зраділи дід і баба.

Ви, діти, знаєте її –

Та це ж … («Курочка Ряба»)

* Сидить Півник на печі,

Їсть смачненькі калачі.

Тут Лисичка прибігає,

Півника мерщій хапає.

Біжить Котик рятувати,

В Лиски Півника забрати. («Котик і Півник»)

  •    Ми пригадали казки, створені … (народом). Вони називаються … (народними). А як називаються казки, у яких є автор? (літературними, авторськими).
  1. Зупинка «Літературна»

Сьогодні на уроці ми познайомимося з українською казкою І. Я. Франка.

  1. Хто Франко? Ми всі це знаємо!

Всі Франка ми величаємо.

Він великий наш казкар, поет.

Гляньте - ось його портрет.

- Зверніть увагу на його погляд. Розумні, вдумливі очі.

- Прочитаймо, як Іван Якович говорить про казку.

«Тисячі речей забудете, а тих хвилин, коли вам люба мама чи бабуся розповідали казку, не забудете ніколи.»

Великою мрією неписьменних батьків було дати освіту своїй дитині. У 6 років Івася віддають до школи у сусіднє село. Вчився хлопчик легко, оскільки від природи був здібним, мав надзвичайну пам'ять. Навчився читати українською мовою за 10 днів. Закінчив школу при монастирі, а згодом і гімназію. Після навчання в університеті здобув ступінь доктора філософії.

  1. Іван Якович Франко народився 27 серпня 1856р. у підгірському селі Нагуєвичі Дрогобицького повіту в родині сільського коваля.
  2. Іван Франко любив дітей.

« Життя-говорив Іван Франко,- мені мало всміхалося, а діти були тим весняним сонячним промінням, яке зігрівало моє серце.»

  1. Саме для найменших, він написав чимало творів, але особливого значення надавав казкам.
  2. Видатний письменник у дитинстві любив слухати пісні матері, байки, розповіді старих людей.
  3. Ще в початковій школі, дев'ятирічним, малий  Івась почав старанно записувати коломийки, приповідки, казки, довівши їх кількість за 800. Це були перші кроки майбутнього письменника, через які розкривався йому світ звичайних людей, їх душі, сподівання.
  4. Іван Франко написав майже 50 казок, 20 з них увійшли до збірки «Коли ще звірі говорили»

3. Оголошення теми і мети уроку.

А сьогодні ми познайомимось тільки з однією казкою з цієї збірки.

  1. Зупинка Загадкова

Спробуйте відгадати героїв цієї казки і назвати казку.

1. У кущах вона ночує

    І на зайчика полює.

    Вся руденька ця сестричка,

    А зовуть її ….                                    (Лисичка)

2. Довгі ноги, довгий ніс,

    Прилетів – обід приніс

    Смачних жабеняток

    Для своїх маляток…                        (Журавель)

5. Зупинка   «Пізнавальна»

- Що ви знаєте про лисицю? (показ ілюстрації)

Лисиця звичайна:  досить велика тварина родини псових. Це хижак вагою від 4 до 10 кг. У неї руде хутро і пухнастий хвіст з білим кінчиком, завдовжки 30-60 см. Загострена мордочка, вуха та хвіст. Витончений тулуб і лапи в чорних „панчішках”. Харчується як твариною, так і рослиною їжею (ягоди, фрукти, мишоподібні гризуни, їжаки, жуки, зайці, маленькі косулі, рибу, птицю, пташині яйця). Полює лисиця, покладаючись на слух і нюх, переважно вранці і ввечері. Відмінно бігає, плаває, стрибає. Веде активний спосіб життя, риє нори на схилах ярів і пагорбів.

   - Що ви знаєте про журавля? ( показ ілюстрації)

Журавель сірий: Це той самий журавель, чиї голоси ми чуємо високо в небі навесні і восени. Це великий птах ростом близько 125 см і масою 4-5 кг. Розмах крил більш 2 м. Забарвлення сіре, більш темне, майже чорне на кінцях крил. Довгий дзьоб та довга, тонка шия. Журавель гніздиться на глухих болотах, по берегах річок та озер.

Зиму проводить у теплих краях на території Азії і Європи. Відліт журавлів на зимівлю триває весь жовтень, а іноді затягується до листопада. Журавлі летять зграями, вишикувавшись клином. Харчується різноманітною їжею: великими комахами, жабами, дрібною рибою, мишоподібними гризунами, ягодами брусниці і журавлини, насінням.

      Хвилинка ерудита.

Восени, коли відлітають журавлі у теплі краї, їх називають журавлями, а весною – коли повертаються з вирію – веселиками.

  • Отже, ми будемо читати казку І. Я. Франка «Лисичка і Журавель».

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Зупинка «В гостях у казки»

   1.Читання казки ( аудіозапис).

Послухайте казку.

- Чи подобається вам казка?

- Який настрій вона у вас викликала?   

    2. Словникова робота.

У казці є малозрозумілі  слова і словосполучення.  Прочитаємо їх значення.

Призволяйся – пригощайся.

Облизня спіймати – залишитися ні з чим.

Пісним голосом – казати незадоволено.

Зареклася – дала обіцянку більше такого не робити.

Заприятелювали – затоваришували.

  • Тепер, знаючи значення цих слів, ви будете краще розуміти зміст казки.

А щоб виразно читати казку,прочитайте слова з інтонацією, якої вимагає розділовий знак над стовпчиком.

!     ?

Вгору     Дрібненько

Пісним    Припрошує

Встромляє    Крутиться

Розсердилася   Випорожнивши

3 Фізкультхвилинка


Ми на уроці потрудились

І, мабуть, трохи притомились.

Тепер настав час відпочинку,

Ми почнемо фізкультхвилинку.

Рано-вранці сонце встало

І проміння всім послало.

Сонце в спинки припікає,

Лиски з нірок вибігають,

На галявині кружляють

І під сонечком стрибають.

З ними ми відпочивали,

Мило з ними танцювали.

Зараз будем всі сідати

Й далі дружно працювати.


4. Читання казки учнями ланцюжком.

Прочитаємо казку «Лисичка і Журавель» ланцюжком.

 5. Вибіркове читання

 

А) Вправа «Пошуковці»

  •    Прочитайте, як Лисичка запрошувала Журавля до себе в гості?
  •    Зачитайте, як Лисичка подавала страву.
  •    Чому саме такий посуд вибрала? (Бо вона сама їсть із тарілки)
  •    Як поводилась Лисичка зі своїм гостем під час обіду? (Припрошувала)
  •    Чи вдалося Журавлеві скуштувати частування, яке приготувала Лисичка?                                              
  •    Як повів себе Журавель після Лисиччиного частування?

   (Він подякував Лисичці невеселим голосом і запросив її до себе в гості)

  •    Знайдіть в тексті, як Журавель готувався до приходу Лисички в гості?
  •    Яку посудину обрав для частування? Прочитай. (Глечик)
  •    А чому саме глечик? (Бо їв завжди з глечика)
  •    А тепер прочитаємо, як Журавлик пригощав Лисичку.

 Як повела себе Лисичка після частування?

  •    Знайдемо це в казці і прочитаємо разом.

- Чого навчає нас ця казка?  (В будь-якій справі слід враховувати не тільки свої інтереси, уподобання , а й інтереси інших).

   Б) Вправа «Хвости»

- Один із вас починає читати речення, а інший знаходить його в тексті й закінчує.

В) Гра «Добери ознаку»


Голосом (яким?) … (пісним).

Шматочки (які?) … (дрібні).

Глечик (який?) … (високий).

Шийкою (якою?) … (вузькою).

Обід (який?) … (прошений).

Хата (яка?) … (багата).


6.Робота за ілюстрацією

Зверніть увагу на ілюстрацію до казки на ст. 69-їй.

- Кого зобразив хужожник на малюнку?

-Яким зображено погляд Лисички?             (Хитрий)

-Які рядки казки проілюстрував художник .                             

(Призволяйся, не погордуй. Сама варила. Журавель стук, стук дзьобом – нічого не спіймав.)

- А чому він нічого не спіймав?

(Бо каша була розмазана по тарілці і в дзьоб йому нічого не попадало.)

  V.Первинне усвідомлення нового матеріалу

       Зупинка "Творча"

   1.Інтерактивна вправа «Сенкан»

Складемо сенкан в парах.

Дівчатка – про Лисичку. Хлопчики – про Журавля.

Лисичка                                       Лисичка

Хитра, хижа.                                 Красива,руда.

Живе, полює,хитрує.                   Ходить, причащає, припрошує.

Лисичка полює на курей.           Лисичка любить смачно поїсти.

Тварина                                        Хитруня

 

Журавель

Довгоногий,ввічливий

Стукає, походжає, пригощає.

Журавель запросив Лисичку в гості

Любчик.

       Журавель

Довгодзьобий, доброзичливий.

Готує, накладає, припрошує.

Журавель ходить по болоті

Птах.

- Молодці, діти. Добре і вміло охарактеризували казкових героїв.

   2. Робота з прислівями. «Народна мудрість»

  - У цих конвертах завдання для груп. Потрібно скласти прислів’я і пояснити їх зміст. (Діти складають прислів’я, перевіряють з дошки і пояснюють їх)

  •   Яке частування, таке й дякування.

 ( За погане частування – погане дякування )

  •   Не роби іншому того, чого сам не любиш.

 ( Якщо не любиш чогось сам, то не роби цього іншому )

  •   Хто згоди хоче, той згоду має.

(Хто хоче жити в мирі, той буде жити і намагатиметься цього досягти)

- Яке з цих прислів’їв може бути заголовком до нашої казки ?

Ви мабуть помітили, дітки, що прислів’я навчають нас жити, правильно вчиняти в будь-яких життєвих ситуаціях.

   А як повинні були вчинити Лисичка і Журавель?  (Повинні були врахувати уподобання один одного, приготувати те, що любить інший і підібрати відповідний посуд, з якого легко можна було б пригоститись кожному з них)

*** 3.Читання в особах

VI. Підсумок уроку.

  1. Зупинка  «Підсумкова»
  2. Усне тестування (У дітей сигнальні картки А, Б, В)
  1. Хто автор казки «Лисичка і Журавель?

А. Леся Українка

Б. Іван Франко

В. Оксана Іваненко

2. Хто герої казки?

А. Лисичка і Їжак   Б. Лисичка і Журавель  В. Лисичка і Заєць

3. Лисичка наварила…

А. Кашки з молочком

Б. Картопельки з молочком

В. Кашки з сметаною

4. Куди склав обід Журавель?

А. У широкий горщик  Б. У високий горщик  В. У високий глечик

5. Чому розпалася дружба Лисички і Журавля?

А. Не були доброзичливими і гостинними

Б. Не смачний обід зварили

В. Журавель розсердився.

Інтелектуальна вправа «Мікрофон»

Продовжіть думку:

На уроці я навчився… ( характеризувати казкових героїв, виразно читати текст, давати правильні відповіді на питання).

        Я дізнався про… ( життя Івана Яковича Франка, його творчість).

 Я зрозумів що… ( потрібно жити дружно, не чинити зла іншим).

Мене ця казка навчила … (не робити іншому того, чого не любиш).

VІІ. Домашнє завдання.

Читати казку в особах, переказувати. Намалювати ілюстрації.

 

 

doc
Додано
24 грудня 2018
Переглядів
1670
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку