Урок з літературного читання "Вадим Скомаровський «Щиглик». Поняття «настрій персонажа».

Про матеріал
Даний матеріал можна використовувати на уроках читання у початкових класах, вивчаючи творчість українського поета Вадима Скомаровського. Різні види роботи над текстом, вдосконалють вміння читати в особах, правильно інтонуючи репліки, розвивають уміння відтворювати зміст прочитаного, удосконалюють навички виразного читання віршованих творів, учать визначати настрій персонажа. розвивають творчу уяву; виховують любов до природи; бажання допомагати птахам взимку.
Перегляд файлу

Тема.  Вадим Скомаровський «Щиглик».  Поняття «настрій персонажа».

Мета. Продовжити ознайомлення учнів із творчістю українського поета Вадима Скомаровського; удосконалювати навички виразного читання віршованих творів; навчати визначати настрій персонажа; розвивати творчу уяву; виховувати любов до природи; бажання допомагати птахам взимку.

                                                   Хід уроку

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Раді вітати Вас у нашій оселі.

Зичимо щастя, здоров’я, добра.

Доброго ранку, улюблена школо.

Доброго дня всім, хто навколо.

Здраствуйте всі, хто нас вчить і кохає, хто нас на добрі діла надихає.

Гра « Мікрофон»

       -Яким ви хочете бачити наш урок?

        (цікавим, навчальним, казковим, продуктивним, веселим)

      -А ви на уроці будете якими?

       (дисциплінованими, уважними, зібраними, вправними, наполегливими, активними)

     -  Отже, якщо ви будете саме такими, то ми разом створимо цікавий творчий, продуктивний урок.

Наш девіз

        -Не просто слухаю, а чую.

  • Не просто дивлюся, а бачу.
  • Відповідаю та міркую.
  • На уроці плідно я працюю!

- Сьогодні на уроці:

  • виконаємо гімнастику для нашого язика;
  • познайомимось з новим віршем;
  • будемо мислити, робити висновки і сміятися;
  • попрацюємо в парах;

і, звичайно, знайдемо хвилинку для відпочинку

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

Щоб ми гарно читали  проведемо ,,Мовну розминку’’.

а).Мовні ігри та забави.

Де ж наш пустунчик язичок?

Заховався за біленький тинок,

Ліг на бочок і мовчок.

А ми зараз його розбудемо!

-Пригадайте, діти, вмить як пшениченька шумить?

Як в гайку струмок дзвенить?

А   як джміль в саду бринить?

Як шумлять у птаха крила?

В морі чорному вітрила.

2. Читання чистомовки на таблицях. Гра «Заєць  і вовк»

 

 

3. Гра «Хто більше?»

-  Доберіть слова — назви ознак до слів — назв предметів.

Зима — холодна,...

Сніг — білий,...

Ялинка — струнка,...

Синичка — жвава,...

Вітер — північний,...

Лисиця — хитра,...

4.Вправи на дихання.

5.Створення проблемної ситуації.

- Це телеграма для учнів 2-б класу.

«Зима важкий час року. Під час снігопадів, хуртовин, сильних морозів ми дуже страждаємо від голоду і можемо загинути. Допоможіть нам, будь ласка,  пережити довгу, сувору зиму. Влітку ми вам віддячимо за це, оберігаючи ваші сади і городи від шкідників»

- Діти, хто ж нам надіслав цю телеграму? (Птахи)

ІІІ. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ 

1.  Бесіда з учнями 

-   Яка  пора  року  триває зараз у природі?   Хоч  надворі  дуже  потепліло, але  ще триває зима.  Діти, а  чим  запам’яталася  вам  цьогорічна  зима? ( Чи було багато снігу?  Чи були сильні морози?  Завірюхи?)  А  я  пригадала  ось  які  рядочки  про  зиму.                                                                                                                                                                                                                                                   Завірюха  виє  в  полі,                                                                                                                 скрізь  стоять  дерева  голі,                                                                                                                                                                             все  пухнастий  сніг накрив,                                                                                                                               і  замовк  пташиний  спів.

         - Чому   взимку  ми  не чуємо співу пташок?  Чи  всі  пташки полетіли  у теплі  краї?   А  які  саме залишилися?  Чому    взимку  не  співали?   Так,  коли  холодно  і  треба шукати  поживу,  то пташкам не  до співу.  Треба  берегти  сили.

Особливо важко знаходити їжу  під час снігопадів і завірюх, у люті морози.

Люди розвішують годівнички в парках,  садках, біля будинків. Якщо в якомусь місці птахи  взимку знаходять тут корм постійно, то влітку вони також прилітатимуть сюди  в пошуках поживи. Тим самим оберігатимуть дерева від шкідників.

  -Як вони почуваються взимку?

-Як шукають собі корм ? Чи страждають вони від холоду? Як люди їм допомагають?

Цікава пташка у нас проживає.

  • http://www.selgasfoto.lv/images/mazie_putni/liel___z__l__te__parus_major_./17.01.12_042sf.jpgЖивотик жовтенький ця пташечка має.

За море, у теплі краї, не літає.

А з нами зимує для нас співає.

Що це за птиця?

Здогадались? Це - …   (Синиця)

  • http://s1.fotokto.ru/photo/full/252/2526684.jpgБідовий хлопчина 

В теплій сорочці

По дворах стрибає,

Крихти підбирає… (Горобець)

  • Вірно людям я служу,

їм дерева стережу,

Дзьоб міцний і гострий маю,  

http://img-1.photosight.ru/03a/4034963_large.jpgШкідників ним здобуваю. (Дятел)

  • Тут і там вона літає,

І на хвіст плітки збирає.

Що довідається,- все

Вмить по лісу рознесе. (Сорока)

2.Перевірка  домашнього  завдання

- Творчість  якого  поета  ми  зараз  вивчаємо?  Що  саме  у  своїх   творах  описував  поет?  Вадим  Скомаровський   у своїх  творах  закликає  любити  і  берегти  все  живе.    

1. Виразне читання вірша В. Скомаровського «Клени»

- Чому стривожились  клени?

- Як  минула тривожна ніч?

2. Читання ланцюжком.

ІV.  Мотивація  навчальної  діяльності.

1. Гра «Відгадай, хто це?»

  Цвірінь-цвірінь — ... (горобчик).

  Кар-кар — ... (ворона).

  Тьох-тьох — ... (соловей).

  Тук-тук — ... (дятел).

  Ку-ку — ... (зозуля).

  Кря-кря — ... (качка).

Ціть-ціть — ... (щиглик).

- Чиї голоси ви відгадали швидко?

- Голос якої пташки вам було складно розпізнати?

2 .  Повідомлення теми і мети уроку

       - Я  хочу розказати  вам  ще  про  одну пташечку, яку ми  можемо зустріти взимку у нашому краї.  Це  щиглик. Про цю пташе

       Сьогодні  на  уроці  ми  будемо  читати  вірш  Вадима  Скомаровського  «Щиглик», тому і познайомимось  ближче із  персонажем  цього  твору. А зараз уявіть себе маленькими пташенятами, які намагаються зігрітися на морозі.

Фізкультхвилинка.

 V. Вивчення нового матеріалу

1. Робота з наочністю

        - Ось  погляньте на малюнок. Щиглика легко впізнати по забарвленню. Лобі частина голови навколо дзьоба у нього червоні. Спинка бура, тобто темно-коричнева.  Груди світло-коричневі, а підхвістя біле. Крила і хвіст чорні, з білими плямками. На крилах жовті смуги. Сам щиглик маленький, завбільшки  з горобця, але дуже гарний. Зараз  ви  почуєте, як  він  співає  і  побачите  багато  фото  із  цією  пташкою. ( Перегляд відео)

  1. Ознайомлення  з  легендою  про  щиглика

     -  Я  знайшла  одну  дуже  цікаву  легенду  про  цю  пташку.   Коли   ви  прослухаєте  цю  легенду,  то  дізнаєтеся,  чому  щиглик  такий   пістрявий, тобто  з  різнокольоровими  пасмами  та  смугами.

                                             Легенда про щиглика

        Коли  Господь  творив  світ,  то   подбав  і  про  те,  щоб  у  ньому   були  пташки.  Кожній  пташці  дав  ніжки,  щоб  ходила,  крила,  щоб  літала,  дзьобика,  щоб  їла,  і  горло,  щоб  співала.   А   тоді  покликав  янгола,  дав  йому  кошик  з  порожніми  черепашками,  до кожної  налив   іншої  фарби  і  сказав:                                                                                                                             ― Помалюй  їм  пір’я !                                                                                                                                                                                                                           От  і  почав  янгол  малювати  пташок.                                                                                                                                      Першим  підійшов  до  нього  голуб.  Янгол  помалював  йому  шийку  білим,  а  крила  попелястим.   Горобчик  став  сірим  з  темними  смужками,  синиця ―  синьою  з  жовтим  фартухом  на  грудях.  І  так  янгол  розмалював  пташок,  усіх  по-різному.                                                                                                                             Ще  тільки  один  щиглик  залишився  не  помальований,  бо  стояв  позаду  інших  і  не  міг  протиснутися  вперед.  Коли  ж  і  він  нарешті  опинився  перед  янголом,  той  сказав  стурбовано:                                                            ― Ой,  у  мене  вже  не  стало  фарб!  Усі  черепашки  порожні…                                                                                                                                 Заплакав  сердешний  щиглик,  що  не  матиме  такої  гарної  кольорової  одежі,  як  його  побратими.  Але  дуже  добрий  янгол  заспокоїв  його :                                                                                                                                        ― Не  журись!  У  кожній  черепашці  ще  залишилася  дрібка  фарби.  Я  виберу  їх  дочиста  пензликом  і  помалюю  твоє  пір’ячко.                                                                                                                                                                       І  так  янгол  помалював  щиглика  трішки  в  червоний,  трішки  в  білий,  трішки  в  чорний,  трішки  в  жовтий,  трішки  в  коричневий,  узявши  з  кожної  черепашки  по  останній  краплині  фарби.    І  став  щиглик  найгарнішим  з  усіх  пташок.  Він  весело  защебетав  і  подякував  янголу  за  те,  що  зробив  його  таким  гарним.

  -  Отже,  ви  прослухали  легенду.  Що  ж ви  дізналися про  те,  чому щиглик  такий  пістрявий,  тобто  з різнокольоровими  пасмами  та  смугами.

  VІ. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

  1.  Робота  з  текстом  Віктора  Терена  ( с. 87)

      - А  попереду  у  нас  ще  одна  дуже  цікава  історія  про  щиглика.  На  с.87   у  підручнику  є  ось  таке  умовне  позначення  (показую  на  дошці)           ,  а  біля                                    нього невеличкий  текст.  Автор тексту  Віктор  Терен  пропонує нам  ще  одну версію  про те,  звідки  у  щиглика  таке  різнокольорове  вбрання.

 

       2. Самостійне читання тексту учнями

        -  Зараз  ви   самостійно  напівголосно  і  дуже  уважно   прочитаєте   текст.  Дізнаєтесь,  звідки  у  щиглика  різнокольорове  вбрання.

     -   Отже,  хто  уважно  читав,  той  зможе   сказати, звідки   взялося  у  щиглика  таке  різнокольорове  пір’ячко - вбрання?  Прочитайте  ту  частину  тексту,  яка  підтверджує,  що  щиглик   купив  своє  вбрання на  ярмарку.

- Які слова допомогли вам зрозуміти характер щиглика?

-  Якими словами можна продовжити останнє речення?

3. Робота  із  синонімами

      -  Умовне  позначення  означає,  що  у  тексті  є  незвичайні  слова  та вислови  і  вони  виділені  іншим  шрифтом.  Знайдемо  їх.

        ( Слова  записані  у  таблиці)

Гарненько  вбрався,  причепурився.

Щебече,  виспівує.

      -  Що  ви  можете  сказати  про  ці  групи  слів.

         VІІ.   Робота  над  текстом  Вадима  Скомаровського  « Щиглик »                                                                                                                                        

  1.  Читання  тексту  вчителем

     -  Зараз  я  прочитаю  вірш,  а  ви,  слухаючи,  прослідкуйте  за  моїм  тоном читання.  Яким  він  буде  на  початку  твору,  а  яким  стане  у  кінці?

  -  Вдалось  мені  прочитати  вірш  різним  тоном?  Як  я  читала  вірш  спочатку,  а   як   у  кінці?

       2. Словникова робота

а) Довідкове бюро

Міх — тут: мішок.

Підбори — дерев’яна, шкіряна  та ін. набійка на підошві взуття.

б) Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем

Міх    сядь

жменьку   зерняток

морозяні   розвішані

засніжено   горішині

вітрисько   підборами

    3. Гра «Бджілки»

Самостійне напівголосне читання вірша учнями, кожен у своєму темпі.

-  Яку пору року описує поет у вірші?

4. Читання  ланцюжком

             - Щоб  зрозуміти,  чому  я  читала вірш різним тоном,  пропоную  вам  прочитати  вірш  ланцюжком:   кожен  учень   читатиме   по  два   рядочки.  Читати,   не  поспішаючи,  щоб  уявити  всі  події,  описані  у  вірші,  ніби  ви  дивитесь  про  це  мультфільм.

       5. Аналіз змісту вірша

- Хто є персонажами цього вірша? ( Щиглик та Гриць)

- Яким був щиглик? (Сумний, засмучений, веселий, радісний)

- Яким був Гриць? (Щедрим, добрим, співчутливим, турботливим)

- Чи подобається вам поведінка Гриця? Чи хотіли б ви бути подібним на нього?

  6. Аналіз художніх виражальних засобів

б) Добери антоніми зі змусту вірша (слова протилежні за значенням):

Плач - співай

Жменьку  -  міх

в) Гра "Відшукай рими"

Під липою – порипує.

З осені  -  морозяні.

На горішині  -  розвішані.

Гай  -  співай.

Занесено  - весело.

На яворі  -  вгорі.

7.  Вибіркове  читання

Усі  старалися,  читали,

як  відбувалися  події  запам’ятали. 

Отже   зможете  швидко  відповісти  на  питання. 

Далі  у  нас  вибіркове  читання.

  * Прочитати  рядки  про  мороза - вусача.  

       * Прочитати,  як  почувався  щиглик  під  липою.

       * Прочитати  рядки,  з  яких  ми  розуміємо,  чому  щиглик  плаче?

       * Чим  займається  Гриць?

       * Де  розвішані  годівниці ?

       * Прочитати,  яким  став  щиглик  у  кінці  вірша.

VІІІ.  Робота  над  виразністю  читання

  1. Бесіда  за  опорними  запитаннями

    -   У  темі  нашого  уроку  виділено  настрій  персонажа.  Я  думаю  саме  пора  про  це  і  поговорити. 

- Яким був настрій щиглика на початку вірша? Чому?

- Як його настрій змінився наприкінці твору? Чому настрій щиглика змінився?

- Хто прийшов на допомогу щигликові?

-  Нам  потрібно  читати  цей  вірш  різним  тоном,  щоб  передати  настрій  щиглика.

-  Як  ви  думаєте,  де  у  вірші  той  переломний  момент,  коли  щиглик  перестає  сумувати  і  журитися,  а  починає  радіти?   З  якого  рядка  ми  читаємо  вірш  радісно?

-  Отже,  до  слів  про  Гриця  потрібно  читати  так,  щоб  передати  сумний  настрій  щиглика,  а  другу  частину  вірша  уже  читаємо  радісним  тоном. 

  1. Виразне  читання  вірша  учнями  в  парах 

      - Зараз  ми  будемо  читати  вірш  в  парах.  Домовтеся  хто  читатиме  першу  частину  вірша,  а   хто  другу.   Завдання :   передати    читанням   настрій  персонажа.

3.  Робота  над  розвитком  зв’язного  мовлення . Стратегія « Інтерв’ю»

    -   Зима  ― надто  важкий  час  для  пташок ,  особливо,  якщо  вона  морозна,  з  хурделицям. Важко  знайти  пташечці  щось  їстівне,  коли  все  навкруги  заметено  снігами.  Сухі  стебла  бур’янів  шукає  щиглик,  щоб  поживитися. 

       На  допомогу  усім  птахам  приходять  небайдужі  дорослі   та  діти.

       Згадайте,   як  ми  допомагали  птахам  взимку. 

       Вправа « Мікрофон»

     -   Хто  з вас може  розказати,  як  виготовляли  ваші   годівнички?

     -   Чим  ви  підгодовували  пташок?

ІХ.  Підсумок  уроку

Корм необхідно додавати потроху щодня. Особливо корму має бути вдосталь під час ожеледиці та сильних снігопадів, бо в таку негоду джерелом харчування для птахів залишаються тільки годівниці.

1. Вправа «Закінчи рядок»

Слід усім запам'ятати:  

Пташок треба... (захищати),

їх оселі не руйнуй,

Краще взимку... (підгодуй)\

  1. Мікрофон

- Чи  було  на  уроці  цікаво?  Що  вам  сподобалось  на  уроці?  Що  нового дізналися  на  уроці?    Як  ми  вчилися  читати  вірш?  Навіщо  ми  це  робили?

Х.  Домашнє  завдання

         С.  86,  87   у  підручнику,  виразно  читати   вірш  Вадима  Скомаровського 

« Щиглик »  і  текст  Віктора  Терена.                         


 

docx
Додано
4 квітня 2019
Переглядів
1547
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку