Тема. Дружба - це найбільший скарб. В. Нестайко «Просто Олег друг».
Мета:
Очікувані результати: діти зацікавились творчістю українських письменників, удосконалили навичку виразного свідомого читання, навчились підтримувати бесіду на задану тему, співпрацювати в групі, тактовно ставляться один до одного, цінують дружбу.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет Всеволода Нестайка, картки з завданнями для роботи в групах, конструктор Лего.
Хід уроку
Знання – це гість, а розум – це хазяїн,
У добрій спілці треба жити їм,
Хто має розум та багато знає -
Той буде завжди сильним і міцним.
А сила, що без розуму, - недужа,
Бо все робити буде навмання.
То ж для творення, для роботи, друже,
Виховуй розум і бери знання.
Вправа «Обличчям один до одного» ( Робота в парах).
Учні в парах переказують уривок оповідання Григора Тютюнника „Бушля”
А) Дихальні вправи
(Узяти вузеньку смужку паперу, уявити, що це свічка, дмухнути на неї. Струмінь видиху має бути без різких коливань ― папір контролює рівність видиху).
Озвучте, як:
Діти стають парами, перехрещують руки та імітують різання дров. Секундний видих. Руки на себе — вдих, руки від себе — видих.
Б) Гра «Розсипанка». Об’єднання в груп.
(Діти беруть смайлик з кошика і об’єднуються за кольором у групи. У кожній групі на столах 5 цеглинок конструктора Лего різного кольору, за якими визначаються обов’язки кожного учасника групи. Лідер – червоний колір, секретар – синій, відповідальний за матеріали - зелений, презентатор – жовтий, хранитель часу – білий колір. Діти беруть бейджи з відповідним словом).
Відповідальний за матеріали – отримує завдання;
хранитель часу – слідкує за часом (2 хвилини);
секретар – записує утворені прислів’я;
презентатор – читає прислів’я з відповідною інтонацією;
лідер – пояснює значення прислів’я.
Завдання для груп
1 група
Скарб, дружба, найбільший (Прочитати з розповідною інтонацією, скоромовкою).
Дружба – найбільший скарб.
2 група
Дружбою, шукають, дружбу (Прочитати з питальною інтонацією, скоромовкою).
Дружбу дружбою шукають.
3 група
Їжа, без, без, що, друга, солі, людина (Прочитати з розповідною інтонацією у звичайному темпі).
Людина без друга – що їжа без солі.
4 група
Пізнається, біді, в, друг (Прочитати з окличною інтонацією, повільно).
Друг пізнається в біді.
А) Вправа «Передбачування»
- Про кого, на вашу думку, буде розповідатися в оповіданні?
- Чи був Олесь справжнім другом?
Б) Біографічна довідка
(Розповідь помічників – консультантів про життя і творчість Всеволода Нестайка).
В) Словникова робота (Робота з цеглинками Лего)
Тлумачення слів
кирпатий - говорять про людину, у якої короткий, задертий догори ніс (червоний колір)
штурман – фахівець з водіння кораблів (синій колір)
збагнути – скласти уявлення про що – небудь (білий колір)
Фізкультхвилинка.
Г) Знайомство з оповіданням.
Читання першої частини комбінованим способом (Учитель + учні).
Д) Аналіз змісту прочитаного. Бесіда за змістом.
Читання другої частини в групах за сигналом вчителя
Вправа «Передбачування»
(Діти читають другу частину оповідання в групах «ланцюжком» за сигналом вчителя).
Бесіда за змістом.
Гімнастика для очей
Д) Характеристика головних героїв (Робота в групах)
(За годинниковою стрілкою діти міняються бейджами – змінюються обов’язки учасників групи).
уважність
вміння поступатися один одному
заздрість
піклування
вірність
щирість
улесливість
брехливість
нерозлучність
чесність
Відповідальний за матеріали – отримує завдання;
хранитель часу – слідкує за часом (2 хвилини);
секретар – записує відповідь;
презентатор – зачитує уривок ;
лідер – пояснює вибір групи.
Завдання для груп
1 група
«Разом вони готують уроки, разом ходять у кіно, разом улітку відпочивають в таборі. Завжди і всюди разом. І поклялися Олесь і Костик взагалі ніколи в житті не розлучатися».
2 група
«Правда, спочатку вони думали стати капітанами, та коли дізналися, що двох капітанів на одному кораблі не буває, вирішили бути штурманами або навіть просто матросами».
3 група
«Олесь якось дивно всміхнувся і почервонів. Костик пильно подивився йому прямо в очі. Олесь не витримав і відвів погляд».
4 група
«І Костик раптом збагнув. Олесь усе вигадав, ніякого компоту не було, а просто... Просто Олесь друг, і більше нічого...»
Д) Складання «Правил дружби» (Робота в групах)
(За годинниковою стрілкою діти міняються бейджами – змінюються обов’язки учасників групи).
Відповідальний за матеріали – отримує завдання;
хранитель часу – слідкує за часом (4 хвилини);
секретар – записує правила;
презентатор – презентує правила ;
лідер – за сигналом вчителя переходить в інші групи і ставить відмітку навпроти тих правил, які записала його група.
(Спочатку на дошці записуються ті правила, які не позначив лідер в групах, а потім ті, які повторювались).
А) Бесіда
Б) Продовжить речення.
На уроці я дізнався..
На уроці мені сподобалось …
Сьогодні мене вразило …
Я зрозумів, що друг – це …
- Діти, справжній друг – це безцінний скарб. Бажаю кожному з вас мати вірних і щирих друзів.
Скласти розповідь про Олеся та Костика.
Скласти усний твір про свого друга.
Завдання для груп
1 група
Скарб, дружба, найбільший (Прочитати з розповідною інтонацією, скоромовкою).
Дружба – найбільший скарб.
2 група
Дружбою, шукають, дружбу (Прочитати з питальною інтонацією, скоромовкою).
Дружбу дружбою шукають.
3 група
Їжа, без, без, що, друга, солі, людина (Прочитати з розповідною інтонацією у звичайному темпі).
Людина без друга – що їжа без солі.
4 група
Пізнається, біді, в, друг (Прочитати з окличною інтонацією, повільно).
Друг пізнається в біді.
Завдання для груп
1 група
«Разом вони готують уроки, разом ходять у кіно, разом улітку відпочивають в таборі. Завжди і всюди разом. І поклялися Олесь і Костик взагалі ніколи в житті не розлучатися».
2 група
«Правда, спочатку вони думали стати капітанами, та коли дізналися, що двох капітанів на одному кораблі не буває, вирішили бути штурманами або навіть просто матросами».
3 група
«Олесь якось дивно всміхнувся і почервонів. Костик пильно подивився йому прямо в очі. Олесь не витримав і відвів погляд».
4 група
«І Костик раптом збагнув. Олесь усе вигадав, ніякого компоту не було, а просто... Просто Олесь друг, і більше нічого...»