Урок з літературного читання за темою: «Дружба - це найбільший скарб. В. Нестайко «Просто Олег друг»

Про матеріал
Діти поглиблюють знання про життя і творчість українського письменника Всеволода Нестайка; вчаться аналізувати вчинки персонажів твору; удосконалюють навички свідомого виразного читання.
Перегляд файлу

Тема. Дружба - це найбільший скарб. В. Нестайко «Просто Олег друг».

Мета:

  • формування предметних компетентностей:
  • ознайомити учнів з оповіданням «Просто Олесь друг»;
  • поглибити знання про життя і творчість українського письменника Всеволода Нестайка;
  • формувати вміння аналізувати вчинки персонажів твору;
  • удосконалювати навички свідомого виразного читання;
  • розвивати образну уяву, фантазію, увагу, пам'ять, мислення, зв’язне мовлення;
  • виховувати у дітей доброту, тактовне ставлення до людей, почуття товариськості, бажання бути справжнім другом.
  • формування ключових компетентностей:
  • уміння вчитися: уміння висловлювати рефлексивні і оцінні судження, виконувати завдання за інструкцією, моделювати і прогнозувати в межах певного завдання, переключатися з одного виду завдання на інший.
  • комунікативної: уміти спілкуватися під час виконання завдання, висловлювати власні думки;
  • соціально – громадянської: співпрацювати в парі, групі, планувати взаємодію з однокласниками під час спільної діяльності;
  • здоров'язбережувальної: учити дбайливо ставитися до власного здоров’я;
  • загальнокультурної: учити поводитися згідно із прийнятими правилами поведінки на уроці.

Очікувані результати: діти зацікавились творчістю українських письменників, удосконалили навичку виразного свідомого читання, навчились підтримувати бесіду на задану тему, співпрацювати в групі, тактовно ставляться один до одного, цінують дружбу.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет Всеволода Нестайка, картки з завданнями для роботи в групах, конструктор Лего.

 

Хід уроку

  1.     Організаційний момент. Створення емоційного фону уроку.

  Знання – це гість, а розум – це хазяїн,

                               У добрій спілці треба жити їм,

                               Хто має розум та багато знає -

                               Той буде завжди сильним і міцним.

   А сила, що без розуму, -  недужа,

   Бо все робити буде навмання.

   То ж для творення, для роботи, друже,

   Виховуй розум і бери знання.

  • Що б ви хотіли зараз побажати один одному на уроці? (Діти стають у коло і висловлюють свої побажання).
  1.     Перевірка домашнього завдання.

Вправа «Обличчям один до одного» ( Робота в парах).

Учні в парах переказують уривок оповідання Григора Тютюнника „Бушля”

  1.     Мовленнєва розминка.

 А) Дихальні вправи

  • «Свічка»

(Узяти вузеньку смужку паперу, уявити, що це свічка, дмухнути на неї. Струмінь видиху має бути без різких коливань ― папір контролює рівність видиху).

  • «Звуконаслідування»

Озвучте, як:

  • шелестить листя (ш-ш-ш);
  • звучить тиша (ц-ц-ц);
  • виє вітер (в-в-в);
  • бринить бджола (дж-ж-ж);
  • іде потяг (ч-ч-ч).
  • «Ріжемо дрова»  

Діти стають парами, перехрещують руки та імітують різання дров. Секундний видих.  Руки на себе — вдих, руки від себе — видих.

Б) Гра «Розсипанка». Об’єднання в груп.

 (Діти беруть смайлик з кошика і об’єднуються за кольором у групи. У кожній групі на столах 5 цеглинок конструктора Лего різного кольору, за якими визначаються обов’язки кожного учасника групи. Лідер – червоний колір, секретар – синій, відповідальний за матеріали - зелений, презентатор – жовтий, хранитель часу – білий колір. Діти беруть бейджи з відповідним словом).

  • Зі слів утворити прислів’я, прочитати їх з потрібною інтонацією, пояснити їх значення.

Відповідальний за матеріали – отримує завдання;

хранитель часу – слідкує за часом (2 хвилини);

секретар – записує утворені прислів’я;

презентатор – читає прислів’я з відповідною інтонацією;

лідер – пояснює значення прислів’я.

Завдання для груп

1 група

Скарб, дружба, найбільший (Прочитати з розповідною інтонацією, скоромовкою).

Дружба – найбільший скарб.

2 група

Дружбою, шукають, дружбу (Прочитати з питальною інтонацією, скоромовкою).

Дружбу дружбою шукають.

3 група

Їжа, без, без, що, друга, солі, людина (Прочитати з розповідною інтонацією у звичайному темпі).

Людина без друга – що їжа без солі.

4 група

Пізнається, біді, в, друг (Прочитати з окличною інтонацією, повільно).

Друг пізнається в біді.

  1.     Мотивація навчальної діяльності.
  • Як ви вважаєте, про що будемо говорити на уроці?
  • Підніміть руку ті, у кого є друг чи подруга?
  • Між ким може існувати дружба?
  • Скільки може бути друзів у однієї людини?
  1.     Повідомлення теми і мети уроку.
  • Сьогодні на уроці ми познайомимося з творчістю дитячого письменника Всеволода Нестайка, який поділиться з нами своїм рецептом дружби в оповіданні «Просто Олесь друг».
  1.     Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

 А) Вправа «Передбачування»

 - Про кого, на вашу думку, буде розповідатися в оповіданні?

 - Чи був Олесь справжнім другом?

 Б) Біографічна довідка

 (Розповідь помічників – консультантів про життя і творчість Всеволода Нестайка).

 В) Словникова робота (Робота з цеглинками Лего)

 Тлумачення слів

кирпатий - говорять про людину, у якої короткий, задертий догори ніс (червоний колір)

штурман – фахівець з водіння кораблів (синій колір)

збагнути – скласти уявлення про що – небудь (білий колір)

  • Знайдіть правильне тлумачення кожного слова і підніміть цеглинку відповідного кольору.

Фізкультхвилинка.

 Г) Знайомство з оповіданням.

Читання першої частини комбінованим способом (Учитель + учні).

 Д) Аналіз змісту прочитаного. Бесіда за змістом.

  • Хто є головними героями оповідання?
  • Прочитайте опис зовнішнього вигляду хлопчиків.
  • Як довго дружать хлопчики?
  • У чому поклялись одне одному?
  • Де провели літо хлопчики?
  • Який подарунок приготували їм батьки?
  • Чому хвилювалися хлоп’ята?
  •  Яка неприємність трапилась у Костика? 

Читання другої частини в групах за сигналом вчителя

 Вправа «Передбачування»

  • Як ти гадаєш, чи одягне Олесь форму першого вересня?

(Діти читають другу частину оповідання в групах «ланцюжком» за сигналом вчителя).

Бесіда за змістом.

  • Чому здивувався Костик, коли побачив Олеся?
  • Як Олесь пояснив Костикові, чому не одягнув нову форму?
  • Як Костик відреагував на те, що Олесь не одягнув нової форми?

Гімнастика для очей

 Д) Характеристика головних героїв (Робота в групах)

(За годинниковою стрілкою діти міняються бейджами – змінюються обов’язки учасників групи).

  • Які риси характеру притаманні хлопчикам?
  • Серед запропонованих рис характеру обрати ту, яка відповідає вашому уривку.

уважність

вміння поступатися один одному

заздрість

піклування

вірність

щирість

улесливість

брехливість

нерозлучність

чесність


 Відповідальний за матеріали – отримує завдання;

 хранитель часу – слідкує за часом (2 хвилини);

 секретар – записує відповідь;

 презентатор – зачитує уривок ;

 лідер – пояснює вибір групи.

Завдання для груп

1 група

«Разом вони готують уроки, разом ходять у кіно, разом улітку відпочивають в таборі. Завжди і всюди разом. І поклялися Олесь і Костик взагалі ніколи в житті не розлучатися».

2 група

«Правда, спочатку вони думали стати капітанами, та коли дізналися, що двох капітанів на одному кораблі не буває, вирішили бути штурманами або навіть просто матросами».

3 група

«Олесь якось дивно всміхнувся і почервонів. Костик пильно подивився йому прямо в очі. Олесь не витримав і відвів погляд».

4 група

«І Костик раптом збагнув. Олесь усе вигадав, ніякого компоту не було, а просто... Просто Олесь друг, і більше нічого...»

  • Чи можете ви себе назвати чиїмсь справжнім другом? Що вам для цього не вистачає?
  • Чи готові ви заради дружби чимось поступатися , пожертвувати?

Д) Складання «Правил дружби» (Робота в групах)

 (За годинниковою стрілкою діти міняються бейджами – змінюються обов’язки учасників групи).

  • Як ви вважаєте, дружити це легко чи важко?
  • Чи існують правила дружби? Запишіть 3 правила.

 Відповідальний за матеріали – отримує завдання;

 хранитель часу – слідкує за часом (4 хвилини);

 секретар – записує правила;

 презентатор – презентує правила ;

 лідер – за сигналом вчителя переходить в інші групи і ставить відмітку навпроти тих правил, які записала його група.

(Спочатку на дошці записуються ті правила, які не позначив лідер в групах, а потім ті, які повторювались).

  1.     Підсумок уроку.

 А) Бесіда

  • Як називається оповідання, що ми прочитали на уроці?
  • Якими були хлопці?
  • У чому полягала міцність їхньої дружби?
  • На що звертає нашу увагу автор?

 Б) Продовжить речення.

На уроці я дізнався..

На уроці мені сподобалось …

Сьогодні мене вразило …

Я зрозумів, що друг – це …

 - Діти, справжній друг – це безцінний скарб. Бажаю кожному з вас мати вірних і щирих друзів.

  1.     Домашнє завдання (на вибір).

Скласти розповідь про Олеся та Костика.

Скласти усний твір про свого друга.

 

 

 

Завдання для груп

1 група

Скарб, дружба, найбільший (Прочитати з розповідною інтонацією, скоромовкою).

Дружба – найбільший скарб.

2 група

Дружбою, шукають, дружбу (Прочитати з питальною інтонацією, скоромовкою).

Дружбу дружбою шукають.

3 група

Їжа, без, без, що, друга, солі, людина (Прочитати з розповідною інтонацією у звичайному темпі).

Людина без друга – що їжа без солі.

4 група

Пізнається, біді, в, друг (Прочитати з окличною інтонацією, повільно).

Друг пізнається в біді.

 

 

 

Завдання для груп

1 група

«Разом вони готують уроки, разом ходять у кіно, разом улітку відпочивають в таборі. Завжди і всюди разом. І поклялися Олесь і Костик взагалі ніколи в житті не розлучатися».

2 група

«Правда, спочатку вони думали стати капітанами, та коли дізналися, що двох капітанів на одному кораблі не буває, вирішили бути штурманами або навіть просто матросами».

3 група

«Олесь якось дивно всміхнувся і почервонів. Костик пильно подивився йому прямо в очі. Олесь не витримав і відвів погляд».

4 група

«І Костик раптом збагнув. Олесь усе вигадав, ніякого компоту не було, а просто... Просто Олесь друг, і більше нічого...»

 

 

docx
Додано
23 лютого 2021
Переглядів
556
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку