Урок з математики 5 клас

Про матеріал
План-конспект уроку з математики для учнів 5 класу "Додавання і віднімання десяткових дробів" Вчитель математики Верешко Ірина Олександрівна
Перегляд файлу

Дата:                                    Клас: 5-А

Тема. ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ  ДЕСЯТКОВИХ ДРОБІВ

Мета: формувати в учнів навички виконання дій додавання і віднімання десяткових дробів; розвивати обчислювальні навички, кмітливість, творчі здібності; виховувати інтерес до математики, старанність.

Тип уроку: комбінований

Наочність та обладнання: роздаткові матеріали, презентація

Девіз уроку: « Без знань дробів ніхто не може сказати, що знає математику»

 

Хід уроку

 

І. Організаційний етап

Добрий день! Сьогодні, учні, ми проведемо з вами незвичайний урок математики, а урок-подорож до країни «Десяткові дроби».

Девіз нашої подорожі: «Ні кроку назад, ні слова образи, а тільки –вперед, і тільки всі разом»

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  Вивчати десяткові дроби потрібно для того, щоб розв’язувати практичні задачі в повсякденному житті, а також для подальшого вивчення математики й інших предметів: фізики,хімії, економіки тощо. Для того, щоб добре виконувати дії з десятковими дробами, треба постійно тренуватись. Ці тренування допоможуть далі вивчати і використовувати десяткові дроби, а також у старших класах ці вміння знадобляться вам на екзаменах і на зовнішньому незалежному тестуванні.

III. Перевірка домашнього завдання (Знайди помилку)

№1236

  1. х=2,9+3,6; х=6,5.   3) х=78,91+36,59; х=115,05 (115,5).
  2. х=23,29+75,8; х=99,7.  4) х=304,234+13,506; х=317,74.

№1241

х-45,02=0,009;

х=0,009+45,02;

х= 45,29 (45,029).

№1256

  1. 4,885(48,85);   3) 1464;
  2. 152,91;    4) 1430,45.

 

№1276

Нехай задумане число – х. Тоді: (2х+15):2-х=х+7,5+х=7,5.

IV. Актуалізація опорних знань

Є річ без якої неможлива жодна подорож. А про що йде мова, ви дізнаєтесь, виконавши наступне завдання.

Аукціон знань

На партах лежать картки в яких необхідно поставити у відповідність початок і кінець речення і відгадати зашифроване слово.

  1. Десятковий дріб – це …
  2. Розряди десяткового дробу, що записані ліворуч від коми називаються так: …
  3. Розряди десяткового дробу, що записані праворуч від коми називаються так: …
  4. Якщо в чисельнику звичайного дробу цифр менше, ніж нулів у знаменнику, то…
  5. Якщо звичайний дріб є правильним, то…
  6. Щоб додати десяткові дроби з різною кількістю знаків потрібно..

О) в записі відповідного йому десяткового дробу записують нуль цілих;

Т) в десятковому дробі після коми, дописують стільки нулів, щоб кількість цифр після коми дорівнювала кількості нулів у знаменнику звичайного дробу;

К) числа із знаменником 10, 100, 1000 і т.д., які записують без знаменника. Цілу частину відділяють від дробової комою;

В) одиниці, десятки, сотні;

И) десяті, соті, тисячні, десятитисячні, стотисячні, мільйонні;

К) дописати потрібну кількість нулів праворуч;

М) дописати потрібну кількість нулів ліворуч.

1-К

2-В

3-И

4-Т

5-О

6-К

V. Застосування знань, умінь і навичок

Станція «Усна лічба»

1. Знайдіть суму:

1) 4+3; 3) 0,4+3;  5) 0,04+0,003;

2) 4+0,3;  4) 0,4+0,3;  6) 0,004+0,3.

 

2. Знайдіть різницю:

1) 4-3; 3) 0,4-0,3;  5) 0,4-0,03;

2) 4-0,3; 4) 40-0,3;  6) 0,04-0,003.

 

Станція «Рівняння»

№1246(1, 3, 5)

1)х=9,8-4,5; х=5,3;

3) х=96,96-85,75; х=11,21;

5) х=456,73-10,4; х=446,33.

№1261(1, 4)

1) х+5,5=12,35+7,9;

х+5,5= 20,25;

х=14,75.

4) х+10,09=150,705-100,305;

х+10,09=50,4;

х=40,31.

 

Станція «Логічні вправи»

1. Треба замість знака питання поставити число.

 1)  2,7 < х < 6,2   3; 4; 5

     4,72 < х < 8       ?

 

2. Продовжте ряд чисел (записати ще 5 чисел):

1)  0,3; 0,5; 0,7; …  (0,9; 1,1; 1,3; 1,5; 1,7)

2)  3,25; 3,5; 3,75;…  (3; 3,2; 3,5; 3,75; 4)

 

Станція «Чарівна табличка»

Учитель. Кожному учневі роздається табличка. Учні ставлять по чотири

знаки “+” і по чотири знаки  “” у клітиночках таблички. Після цього учні                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        обмінюються табличками. Потім виконують додавання або віднімання над числами, що стоять напроти знака дії. Учні записують відповідь у клітинку з певним знаком.

Завдання

 

 

0,56

10,2

 

0,012

19,798

 

0,084

0,644

      0,476

10,284

 

10,116

0,096

 

0,072

19,882

 

19,714

 

9,246

9,806

 

8,686

19,446

 

0,954

9,258

 

9,234

29,044

 

10,552

 

12,88

13,44

 

12,32

23,08

 

2,68

12,892

 

12,868

32,678

 

6,918

 

0,28

0,84

 

0,28

10,48

 

9,92

0,292

 

0,268

20,078

 

19,518

 

Станція «Історична довідка»

Учениця

Поняття десяткового дробу вперше з’явилося в роботах арабських математиків у середні віки і незалежно від них – у Стародавньому Китаї.

Вважається, що першим ввів поняття десяткового дробу і визначив правила дій з десятковими дробами видатний середньоазіатський математик  та астроном Аль-Каші  в своїй праці «Ключ до арифметики»

     Аль – Каші пропонував писати цілу і дробову частини різними чорнилами. 234543; 6756; 054.

Пізніше ставили між цілою і дробовою частинами вертикальну риску:

345 І 56

67 І 234

0 І 456

Учень

Приблизно через півтора сторіччя, у 1585 році, фламандський учений Симон Стевін присвятив свою книгу «Десятина» десятковим дробам.

Стевін запропонував відокремлювати цілу частину від дробової кружечками: 345  975; 789  456; 0  678

Учениця

Німецький астроном Йоганн  Кеплер запропонував відокремлювати цілу части від дробової комою в 17 столітті.

Однак потрібно пам’ятати, що на відміну від нашої країни, де сьогодні дробову частину десяткового дробу відокремлюють комою, у США, Великій Британії відокремлюючий знак інший – крапка. Наприклад: 0.59; 895.602.

 

 

Станція «Знайди кому»

Учитель. Діти! Трапилася велика біда! Пропала кома! І тепер в країні, де мешкають десяткові дроби сталася плутанина. Давайте допоможемо розставити коми так, щоб дії було виконано правильно.

1) 48 + 22 = 7;   3) 526 – 426 = 1;

2) 3 + 519 = 819;   4) 75 – 45 = 7455.

Станція «Юний математик»

1) Ішов Кіндрат у Ленінград,

А на зустріч йому – 12 хлоп’ят.

У кожного в руках кошик,

У кожному кошику – кицька,

У кожної кицьки – 4 кошеняти,

У кожного кошеняти в зубах по одному мишеняті.

І задумався Кіндрат:

Скільки кошенят і мишенят

Несуть хлоп’ята у Ленінград?

Учні відповідають. Якщо ніхто не розв’яже задачу, то продовжити цитувати Корнія Чуковського:

 Ох і невдаха цей Кіндрат.

 Він один ішов у Ленінград,

 А хлоп’ята з кошенятами і мишенятами

 Йшли назустріч йому.

2) За три дні канікул учень 5 класу витратив на власні потреби 70 грн. За перший і другий день він витратив 40,09 грн, а за другий і третій – 44,18 грн. Скільки гривень він витрачав кожного дня?

  1. 70-40,09=29,91(грн) - витратив учень третього дня;
  2. 44,18-29,91=14,27 (грн) - витратив учень другого дня;
  3. 40,09-14,27=25,82 (грн) – витратив учень першого дня.

Відповідь: 29,91грн; 14,27 грн, 25,82 грн.

 

Станція «Додаткові бали»

  1. Найглибше місце на Землі – Маріанська западина, що в Тихому океані, - 11022 м. У кілометрах це буде ____
  2. Найглибше на земній кулі озеро – Байкал. Його глибина сягає 1620 м, або _______ км.
  3. Середня висота Антарктиди, враховуючи товщину льодового покриву, - 2040 м над рівнем моря. У кілометрах це становить___.
  4. Серед тварин найбільшу довжину має стрічковий черв’як, якого знайшли в берегових водах Південнокитайского моря. Його довжина становила 54 м 90 см, тобто в метрах_______.

V. Підсумки уроку

Продовжте речення

Сьогодні на уроці я навчився….

Сьогодні на уроці я зрозумів…

Сьогодні на уроці мені було важко, тому що…

Сьогодні на уроці мені було…

Учні порахувавши свої бали, за допомогою таблиці виставляють оцінки у маршрутний лист і здають даний лист вчителю.

VI. Домашнє завдання

Повторити парагр. 29-30;  №1247, 1262, 1277.

1

 

doc
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
13 лютого 2022
Переглядів
374
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку