Дата: Клас: 5-А
Тема. ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ ДЕСЯТКОВИХ ДРОБІВ
Мета: формувати в учнів навички виконання дій додавання і віднімання десяткових дробів; розвивати обчислювальні навички, кмітливість, творчі здібності; виховувати інтерес до математики, старанність.
Тип уроку: комбінований
Наочність та обладнання: роздаткові матеріали, презентація
Девіз уроку: « Без знань дробів ніхто не може сказати, що знає математику»
Хід уроку
І. Організаційний етап
Добрий день! Сьогодні, учні, ми проведемо з вами незвичайний урок математики, а урок-подорож до країни «Десяткові дроби».
Девіз нашої подорожі: «Ні кроку назад, ні слова образи, а тільки –вперед, і тільки всі разом»
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вивчати десяткові дроби потрібно для того, щоб розв’язувати практичні задачі в повсякденному житті, а також для подальшого вивчення математики й інших предметів: фізики,хімії, економіки тощо. Для того, щоб добре виконувати дії з десятковими дробами, треба постійно тренуватись. Ці тренування допоможуть далі вивчати і використовувати десяткові дроби, а також у старших класах ці вміння знадобляться вам на екзаменах і на зовнішньому незалежному тестуванні.
III. Перевірка домашнього завдання (Знайди помилку)
№1236
№1241
х-45,02=0,009;
х=0,009+45,02;
х= 45,29 (45,029).
№1256
№1276
Нехай задумане число – х. Тоді: (2х+15):2-х=х+7,5+х=7,5.
IV. Актуалізація опорних знань
Є річ без якої неможлива жодна подорож. А про що йде мова, ви дізнаєтесь, виконавши наступне завдання.
Аукціон знань
На партах лежать картки в яких необхідно поставити у відповідність початок і кінець речення і відгадати зашифроване слово.
О) в записі відповідного йому десяткового дробу записують нуль цілих;
Т) в десятковому дробі після коми, дописують стільки нулів, щоб кількість цифр після коми дорівнювала кількості нулів у знаменнику звичайного дробу;
К) числа із знаменником 10, 100, 1000 і т.д., які записують без знаменника. Цілу частину відділяють від дробової комою;
В) одиниці, десятки, сотні;
И) десяті, соті, тисячні, десятитисячні, стотисячні, мільйонні;
К) дописати потрібну кількість нулів праворуч;
М) дописати потрібну кількість нулів ліворуч.
1-К
2-В
3-И
4-Т
5-О
6-К
V. Застосування знань, умінь і навичок
Станція «Усна лічба»
1. Знайдіть суму:
1) 4+3; 3) 0,4+3; 5) 0,04+0,003;
2) 4+0,3; 4) 0,4+0,3; 6) 0,004+0,3.
2. Знайдіть різницю:
1) 4-3; 3) 0,4-0,3; 5) 0,4-0,03;
2) 4-0,3; 4) 40-0,3; 6) 0,04-0,003.
Станція «Рівняння»
№1246(1, 3, 5)
1)х=9,8-4,5; х=5,3;
3) х=96,96-85,75; х=11,21;
5) х=456,73-10,4; х=446,33.
№1261(1, 4)
1) х+5,5=12,35+7,9;
х+5,5= 20,25;
х=14,75.
4) х+10,09=150,705-100,305;
х+10,09=50,4;
х=40,31.
Станція «Логічні вправи»
1. Треба замість знака питання поставити число.
1) 2,7 < х < 6,2 3; 4; 5
4,72 < х < 8 ?
2. Продовжте ряд чисел (записати ще 5 чисел):
1) 0,3; 0,5; 0,7; … (0,9; 1,1; 1,3; 1,5; 1,7)
2) 3,25; 3,5; 3,75;… (3; 3,2; 3,5; 3,75; 4)
Станція «Чарівна табличка»
Учитель. Кожному учневі роздається табличка. Учні ставлять по чотири
знаки “+” і по чотири знаки “–” у клітиночках таблички. Після цього учні обмінюються табличками. Потім виконують додавання або віднімання над числами, що стоять напроти знака дії. Учні записують відповідь у клітинку з певним знаком.
Завдання
|
0,56 |
10,2
|
0,012 |
19,798 |
0,084 |
0,644 0,476 |
10,284
10,116 |
0,096
0,072 |
19,882
19,714 |
9,246 |
9,806
8,686 |
19,446
0,954 |
9,258
9,234 |
29,044
10,552 |
12,88 |
13,44
12,32 |
23,08
2,68 |
12,892
12,868 |
32,678
6,918 |
0,28 |
0,84
0,28 |
10,48
9,92 |
0,292
0,268 |
20,078
19,518 |
Станція «Історична довідка»
Учениця
Поняття десяткового дробу вперше з’явилося в роботах арабських математиків у середні віки і незалежно від них – у Стародавньому Китаї.
Вважається, що першим ввів поняття десяткового дробу і визначив правила дій з десятковими дробами видатний середньоазіатський математик та астроном Аль-Каші в своїй праці «Ключ до арифметики»
Аль – Каші пропонував писати цілу і дробову частини різними чорнилами. 234543; 6756; 054.
Пізніше ставили між цілою і дробовою частинами вертикальну риску:
345 І 56
67 І 234
0 І 456
Учень
Приблизно через півтора сторіччя, у 1585 році, фламандський учений Симон Стевін присвятив свою книгу «Десятина» десятковим дробам.
Стевін запропонував відокремлювати цілу частину від дробової кружечками: 345 ⃘975; 789 ⃘456; 0 ⃘678
Учениця
Німецький астроном Йоганн Кеплер запропонував відокремлювати цілу части від дробової комою в 17 столітті.
Однак потрібно пам’ятати, що на відміну від нашої країни, де сьогодні дробову частину десяткового дробу відокремлюють комою, у США, Великій Британії відокремлюючий знак інший – крапка. Наприклад: 0.59; 895.602.
Станція «Знайди кому»
Учитель. Діти! Трапилася велика біда! Пропала кома! І тепер в країні, де мешкають десяткові дроби сталася плутанина. Давайте допоможемо розставити коми так, щоб дії було виконано правильно.
1) 48 + 22 = 7; 3) 526 – 426 = 1;
2) 3 + 519 = 819; 4) 75 – 45 = 7455.
Станція «Юний математик»
1) Ішов Кіндрат у Ленінград,
А на зустріч йому – 12 хлоп’ят.
У кожного в руках кошик,
У кожному кошику – кицька,
У кожної кицьки – 4 кошеняти,
У кожного кошеняти в зубах по одному мишеняті.
І задумався Кіндрат:
Скільки кошенят і мишенят
Несуть хлоп’ята у Ленінград?
Учні відповідають. Якщо ніхто не розв’яже задачу, то продовжити цитувати Корнія Чуковського:
Ох і невдаха цей Кіндрат.
Він один ішов у Ленінград,
А хлоп’ята з кошенятами і мишенятами
Йшли назустріч йому.
2) За три дні канікул учень 5 класу витратив на власні потреби 70 грн. За перший і другий день він витратив 40,09 грн, а за другий і третій – 44,18 грн. Скільки гривень він витрачав кожного дня?
Відповідь: 29,91грн; 14,27 грн, 25,82 грн.
Станція «Додаткові бали»
V. Підсумки уроку
Продовжте речення
Сьогодні на уроці я навчився….
Сьогодні на уроці я зрозумів…
Сьогодні на уроці мені було важко, тому що…
Сьогодні на уроці мені було…
Учні порахувавши свої бали, за допомогою таблиці виставляють оцінки у маршрутний лист і здають даний лист вчителю.
VI. Домашнє завдання
Повторити парагр. 29-30; №1247, 1262, 1277.
1