Урок № 77
Додавання чисел з різними знаками
Цілі:
-навчальна: домогтися засвоєння правила додавання чисел з різними знаками; сформувати вміння виконувати додавання чисел з різними знаками, розв’язувати задачі, які передбачають додавання чисел з різними знаками;
-розвивальна: розвивати математичну компетентність, творчі здібності, кмітливість учня;
-виховна: виховувати спостережливість, працьовитість, охайність, акуратність.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок;
Обладнання та наочність: план-конспект, мультимедійна дошка, ілюстрації до уроку.
Методи: словесні, наочні, практичні.
Форми: індивідуальна робота, колективна.
Хід уроку
I.Організаційний етап (1 хв)
Вчитель вітається з класом, з’ясовує хто відсутній
II. Перевірка домашнього завдання (1 хв)
Правильні відповіді виведені на екран проектора. Діти звіряють домашнє завдання з виконаним в зошиті. Вчитель перевіряє наявність домашнього завдання в зошитах.
III. Формулювання мети і завдань уроку (2 хв)
Вчитель: Сьогодні вранці я отримала повідомлення. Давайте ми його прочитаємо разом! (Вчитель тримає листа і читає). Дорогі учні 6-Б класу! Ми, додатні і від’ємні числа звертаємось до Вас по допомогу. Ми жили спокійно і мирно кожен у своєму королівстві. Але непосидюче число -3 знайшло таємний хід між королівствами «Додатних» і «Від’ємних» чисел. І почався справжній хаос. Додатні числа пішли у королівство «Від’ємних», від’ємні у королівство «Додатних». Але взаємодіяти разом вони не можуть. Кожен хоче жити за своїми законами і не слухає іншого. Допоможіть нам! Дайте нам закони, щоб у наших королівствах знову панував мир! Якщо ви нам не допоможете, то у наших королівствах почнеться війна! З повагою до вас додатні і від’ємні числа.
Ну що, діти, допоможемо двом королівствам?
IV. Актуалізація опорних знань (4 хв)
Давайте спочатку розподілимо наші числа по їхнім королівствам. Ось у мене є різні числа. Їх треба розподілити на додатні і від’ємні. (Розкидаємо по файлам додатні і від’ємні числа).
Діти, давайте ми з вами пригадаємо ті правила, які ми вже знаємо для спільної взаємодії додатних і від’ємних чисел. (Правила кріпляться на дошку)
Діти, дивіться, в нас немає жодного правила як нам додавати додатні і від’ємні числа. Це і буде темою нашого сьогоднішнього уроку.
V. Засвоєння знань (10 хв)
Розглянемо приклади на координатній прямій. Маємо число 3. Якщо нам необхідно до нього додати 2, то ми повинні рухатись на 2 одиниці у напрямку додатних чисел, тобто вправо. Отримаємо число 5.
Якщо нам треба до числа -3 додати число -4, то ми повинні рухатись від числа -3 на 4 одиниці у напрямку від’ємних чисел, тобто вліво. Отримаємо число -7.
Якщо ж нам треба до числа -4 додати число 5, то ми повинні рухатись від числа -4 у напрямку додатних чисел на 5 одиниць. Отримаємо число 1.
Розглянемо ще один приклад.
Припустимо, що в понеділок Іван заборгував Сергію 3 грн, а у вівторок повернув борг, тобто повернув Сергію 3 грн. Оскільки борг можна тлумачити як від’ємні числа, а майно – як додатні числа, то розрахунок між хлопцями можна подати так:
-3+3=0
Числа -3 і 3 протилежні, їх сума дорівнює нулю.
Отже, сума двох протилежних чисел дорівнює нулю.
Якщо у понеділок Іван заборгував Сергію 3 грн, а у вівторок повернув 2 грн., то борг Івана Сергію становить 1 грн. Це можна записати так:
-3+2=-1
У цій сумі модулі доданків дорівнюють 3 і 2, а модуль суми дорівнює 1, тобто модуль суми дорівнює різниці більшого і меншого модулів. Знак, який стоїть перед знайденим числом (мінус), збігається зі знаком доданка, модуль якого є більшим числом (числа -3).
Нехай у понеділок Іван заборгував Сергію 3 грн, а ввечері отримав від батька 5 грн. Коли Іван віддасть борг, то в нього залишиться ще 2 грн. Це можна записати так:
-3+5=2.
У цій рівності модулі доданків дорівнюють 3 і 5, а модуль суми 2, тобто модуль суми знову дорівнює різниці більшого і меншого модулів. Знак, який стоїть перед знайденим числом (плюс), знову збігається зі знаком доданка, модуль якого є більшим (числа 5).
Маємо правило додавання двох чисел з різними знаками:
Щоб додати два числа з різними знаками, достатньо від більшого модуля доданків відняти менший модуль і записати перед знайденим числом знак того доданка, модуль якого більший.
Виконуючи обчислення, зручно спочатку визначити і записати знак суми, а потім у дужках записати різницю модулів.
Приклад:
-10+7=-(10-7)=-3
-4+8=+(8-4)=4 або 8+(-4)=8-4=4
-5+5=0
Розглянемо приклад додавання звичайних дробів з різними знаками, в якому спочатку треба порівняти модулі доданків і, лише після цього, застосувати правило:
VI. Фізкультхвилинка (1 хв)
VII. Формування вмінь (15 хв)
Відкриваємо підручники, ст. 189, є правило для додавання двох чисел з різними знаками.
Отже, правило ми з вами сформулювали. Тепер треба показати числам як же їм бути на практиці в різних випадках.
(Усні вправи) № 1020, 1021, 1022, 1023, 1024
№ 1026 (1, 3, 5, 7, 9)
Задача: Гроші, які потрапляють до казни королівства записують зі знаком «+», а гроші, які витрачаються – зі знаком «-». Порахуйте, чи залишаться в королівстві гроші.
№ п/п |
Грошова операція |
1 |
+3000 |
2 |
-2700 |
3 |
-4570 |
4 |
+4500 |
5 |
-1250 |
6 |
+5789 |
7 |
-462 |
8 |
+8459 |
9 |
-2687 |
10 |
-1358 |
VII. Підсумки уроку (5 хв)
Для того щоб додатні і від’ємні числа подружились і остаточно зрозуміли як їм треба взаємодіяти для того, щоб жити мирно, кожен з нас повинен засвоїти ці правила. Тож виконуємо завдання на картках в парах.
# п/п |
Приклад |
1 |
-9+(-3) |
2 |
-27+13 |
3 |
7+(-42) |
4 |
-0,43+15,47 |
5 |
|
6 |
|
7 |
|
VIII. Рефлексія (2 хв)
Ось ми з вами і сформулювали правило для додавання чисел з різними знаками. Продовжте, будь ласка, речення. На уроці я дізнався…
IX. Домашнє завдання
П 39, №1024, 1027
Список використаної літератури: