Відповідно до програми з математики і тематичного планування вчителем Чайко Л. Ф. у підготовчому класі проведено відкритий урок у формі казки: «Порівняння чисел в межах 10.Співвідношення цифри , числа і кількості.»
Казка-гра – одна з найзахоплюючих видів роботи, яка завжди викликає в учнів бурю емоцій, пробуджує інтерес до навчання. Зміст, прийняті зобов'язання, правила сприяють розвитку пізнавальної діяльності, підвищують увагу й працездатність Стараючись врятувати головного героя , учні пізнають, запам'ятовують, рахують, розташовують числа за кольорами, порівнюють, співвідносять їх з відповідною кількістю предметів, демонструючи свої знання і вміння.
Учні стають повноцінними учасниками уроку, а не пасивними спостерігачами. А вчителю відводиться роль «диригента» уроку. Він направляє розумову діяльність учнів.
Під час проведення уроку повторюються й узагальнюються знання учнів, які вони отримали раніше, а також використовується комп'ютерна презентація. Вона застосовується на всіх етапах проведення уроку та відповідає загальнодидактичним принципам наочності, систематичності і послідовності засвоєння знань. Допомагає учням інтерпретувати, оцінити, систематизувати навчальний матеріал, розвиваючи в учнів гносеологічну активність.
На уроці використані : робота в малих групах та індивідуальна робота (з елементами методики Монтессорі), рольова гра, вправи »Математична прищіпка», «Нагодуй вовка», «Порівняй числа» .Усі ці види роботи сприяли розвитку розвитку тактильних відчуттів , креативному мисленню , уяви, та усвідомленню себе як частини колективу, своєї ролі і потенціалу.
Основною метою уроку є:вдосконалити навички лічби предметів у межах 10 в прямому і зворотньому напрямку, закріпити вміння співвідносити цифру, з числом і відповідною кількістю предметів, порівнювати числа використовуючи знаки «>»,«>»,«=»; формувати ключові компетентності : вміння вчитися – самоорганізовуватись до навчальної діяльності у взаємодії з іншими учасниками навчально-виховного процесу; прищеплювати моральні норми і правила поведінки, спираючись на вчинки героїв твору; виховати зацікавленость, допитливості, інтерес до математики.
Тема. Порівняння чисел у межах 10.Співвіднесення цифри,числа і кількості.
Мета.
Навчальна:вдосконалювати навички лічби предметів у межах 10 в прямому і зворотньому напрямку, закріпити вміння співвідносити цифру, з числом і відповідною кількістю предметів, порівнювати числа використовуючи знаки «>»,«>»,«=»; продовжити роботу над формуванням у дітей вміння порівнювати числа в межах 10, закріпити графічні навички письма цифри 7; корекційно - розвивальна : формування ключових компетентностей: вміння вчитися – самоорганізовуватись до навчальної діяльності у взаємодії з іншими учасниками навчально-виховного процесу, розвивати логічне мислення; виховна: виховувати бажання читати художню літературу, прищеплення моральних норм і правил поведінки, спираючись на вчинки героїв твору; виховання зацікавленості, допитливості, інтересу до математики, дотримуватись гігієнічних правил письма.
Обладнання. Презентація (казка « Колобок»),картки. Форма уроку. Урок – казка.
Хід уроку І . Організація класу.
1. Загальнокорекційний момент. ( Слайд 1)
Наш урок математичний І цікавий, і незвичний Гостей буде в нас багато
Спробуйте усіх впізнати.
Тож умощуйтесь зручніше
І працюйте веселіше
Ледарів у нас немає
Хто руки не піднімає
Вирушаємо у путь
Нас цікаві справи ждуть.
ІІ . Повідомлення теми і мети уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності .
- Діти, чи любите вислухати казки?
- А які казки ви вже знаєте?
- Сьогодні ми також потрапимо у відому вам казку, але будемо її не просто слухати, а допомагати головному герою.
-Хто головний герой цієї казки ви здогадаєтесь відгадавши загадку: Сидів він на віконечку, Як маленьке сонечко.
Від діда з бабусею утік,
Побіг у ліс і раптом зник.
(«Колобок») ( Слайд 2)
ІV. Актуалізація опорних знань.
- Отже,сьогодні ми будемо мандрувати з вами відомою казкою «Колобок».
- Назвіть персонажів цієї казки?(дід,баба,колобок,заєць,вовк,ведмідь,лисиця) - Скільки їх всього ?( Семеро).
1. Каліграфічна хвилинка.
- Пригадаємо з яких елементів складається цифра 7 ( Слайд 3)
- Цифра 7 складається з трьох елементів:хвилястої горизонтальної лінії,довгої прямої похилої лінії та короткої горизонтальної лінії.
- А зараз відкриємо зошити і каліграфічно пропишемо цифру сім (7).
- Пригадайте, як повинен лежати зошит при письмі.(вірш:зошит свій я відкриваю..) ( Макар Станіслав виконує завдання на дошці Монтессорі ).
- А тепер знайдіть ту цифру , яка написана у вас найкраще і обведіть її.
- Надалі треба старатися, щоб усі цифри були такими гарними.
- Тож, і ми часу негаймо нашу казку починаймо. Озвучувати героїв казки будуть: Колобок - Сущик Богдан , Лисичка - Рудь Діана , Заєць - Коломієць Богдан, Вовк - Туманов Станіслав, Ведмідь - Тарасенко Назар.
Слова автора – Чайко Лариса Федорівна.
- Спекла баба увечері колобок і поклала на вікно, щоб прохолонув ( Слайд 4) - Колобок, на диво, вийшов незвичайний. Мало того, що непосидючий, але ще й допитливий. Лежить колобок на вікні, дивиться на небо і зірки рахує ( Слайд 5 ) Допоможемо йому ?
1. Усний рахунок.
- Назвати числа в порядку зростання від 1 до 10;(від найменшого до найбільшого)
- Від 6 до 10;
- Від 3 до 8;
- Назвати числа в порядку спадання від 10 до 1; (від найбільшого до найменшого).
- Молодці! На партах лежать картки із зірочками. Потрібно:
1. Вставити пропущені цифри на зірочках в порядку зростання (від найбільшого до найменшого). (Виконують: Коломієць Б., Старовойтов А., Мельничук В.)
1 |
|
3 |
|
5 |
7 |
|
8 |
9 |
|
2. Вставити пропущені цифри на зірочках в порядку спадання (від найбільшого до найменшого). (Виконують: Рудь Д.,Тарасенко Н.,Туманов С.,Сущик Б.)
10 |
|
8 |
7 |
|
5 |
|
3 |
|
1 |
Накласти відповідні цифри на зірочки. (Виконує: Макар С.)
|
|
|
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
- Кожному числу відповідає колір. Перевіримо порядок розташування чисел за кольорами.
- Мріяв, мріяв Колобок і не помітив, як прийшов ранок.
- Скочив він з вікна і покотився доріжкою співаючи пісеньку:
Колобок:
Я – рум’яний колобок,
Дуже я смачненький,
Та ніхто мене не з’їсть, Бо я моторненький.
Покотився колобок
Далі й далі у лісок.
А на зустріч зайчик,
Сірий пострибайчик ( Слайд 6 ) Зайчик:
- Я,сіренький зайчик, зайчик - побігайчик. Колобок, колобок, я тебе з’їм !
Колобок:
- Не їж мене, я тобі пісеньку проспіваю.
Зайчик :
- Ні, колобочку, ти краще виконай моє завдання.
Завдання зайчика: назвати попереднє число і наступне числа 3,5, 9.
- Діти, колобок просить допомогти йому.
- Відпустив зайчик колобка.
- Знов котився колобок
- Далі й далі у лісок,( А зараз ми виконаємо вправу для очей ) ( Слайд 7 )
- Прослідкуйте очима за рухом колобка) - Раптом вовк іде страшнючий. - Подає він голосок ( Слайд 8 ) Вовк:
Я голодний і сердитий,
Хочу їсти , хочу пити.
В мене повний рот зубів І ще жодний не поїв! Колобок наш пахне смачно, Ще й співає необачно.
Вовк йому каже:
- Колобок, колобок, я тебе з’їм !
Вчитель:
- Діти , щоб колобка урятувати,вовка слід нагодувати.
- Давайте зваримо борщ для вовчика.
- Які овочі нам потрібні ? (Діти називають ,а вчитель вивішує) - Буряк.морква,картопля,цибуля,капуста.
- Щоб дізнатися яку кількість овочів взяти,потрібно : порахувати кружечки на картці,віднайти потрібну картку з цифрою і відповідною кількістю овочів.
- Молодці , допомогли колобку.
У країні казочок живе веселий Колобок
Разом з ним усі малята
Вишикувалися на зарядку.
Похитали головою 1,2,3,4
Та притупнули ногою 1,2,3,4,
Нахилились вліво, вправо,вліво,вправо, Та цього іще замало.
Руки вгору, руки вниз,
Раз присіли, піднялись.
Пострибали 1,2,3,4
І на місце тихо сіли.
- Знов біжить наш Колобок,
Весело співає,
Аж тут раптом з – за ялини Ведмідь виглядає ( Слайд 9 ) Ведмідь:
Я ведмедик – ласунець,
Люблю солоденьке, Чую, чую, близькодесь
Пахне щось смачненьке! - Слинку наш ведмідь ковтає, - Колобку він промовляє:
Ведмідь: Колобок, колобок, я тебе з’їм!
Колобок: Не їж мене, я тобі пісеньку проспіваю.
Ведмідь: Ні, колобочку, ти краще виконай моє завдання.
Завдання ведмедика : порахувати кількість бочок і прищіпнути відповідну кількість прищіпок на бочку ( Слайд 10 )
- Молодці, врятували колобка.
- Знов котився Колобок
- Далі й далі у лісок,
-А на зустріч лисичка ( Слайд 11 ) Лисичка:
Я красива і хоробра,
А іще я дуже добра,
Люблю рибку, люблю птичку, Бо я хитрая лисичка.
Лисичка: Колобок, колобок, я тебе з’їм!
Колобок: Не їж мене, я тобі пісеньку проспіваю.
Лисичка: Ні, колобочку, ти краще виконай моє завдання.
Завдання лисички: порівняти числа, поставити відповідний знак, прочитати числову нерівність , рівність.
8*3 10*7
4*6 2*5 9*9
- Молодці! Ми виконали всі завдання і наш Колобок залишився цілим. - Заморився Колобок,
- Сів спочити на пеньок,
- Та ще трохи засмутився, - Що один він залишився. - Та недовго сумував,
- Про діда з бабою згадав,
- І мерщій до них помчав,
- А вам подяку передав ( Слайд 12 ) VІ. Підсумок уроку.
- Діти сподобалась вам казка?
- Допомагаючи Колобку ,ви виконали багато завдань, бо були уважними, активними і щиро бажали прийти на допомогу. Молодці!