Мета; ознайомити учнів із прийомами додавання і віднімання нуля; формувати навички додавання і віднімання числа 1, додавати і віднімати число 2; закріпити правило віднімання однакових чисел, знання складу чисел, уміння подавати число у вигляді суми двох чисел, складати рівність на віднімання з даним числом.
Тема . Відкриваємо спосіб міркування при додаванні і відніманні числа 0
Мета: формувати обчислювальні навички додавання і віднімання.
Дидактична задача: ознайомити учнів із прийомами додавання і віднімання нуля; формувати навички додавання і віднімання числа 1, додавати і віднімати число 2; закріпити правило віднімання однакових чисел, знання складу чисел, уміння подавати число у вигляді суми двох чисел, складати рівність на віднімання з даним числом. Пропедевтика переставного закону додавання та взаємозв'язку між діями додавання і віднімання через складання рівностей до кісточок доміно.
Розвивальна задача: розвивати в учнів логічне мислення.
XIД УРОКУ
І. MОTИBAЦIЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДIЯЛЬHОCTI УЧHIB
На попередньому уроці ви дізналися про число «нуль», зокрема про те, що не завжди нуль визнавали числом. Уперше нуль як позначення порожнечі почали використовувати індійці, за ними — араби; близько 800 років тому видатний італійський математик Леонардо Фібоначчі довів його користь для обчислень не лише в торгівлі. У подальші століття значення нуля нестримно зростає. Він починає використовуватися на різних числових шкалах, наприклад на географічних картах.
Так, нуль — це ніщо. Нуль не змінює числа при його додаванні чи відніманні. Саме цю властивість нуля ми вивчатимо на цьому уроці.
ІІ. АКТУАЛІЗАЩЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ I СПОСОБІВ ДІЇ
1. Числовий ланцюжок.
- Назвіть пропущені числа.
- Прочитайте числа від 0 до 10; від 10 до 0.
- Назвіть «сусідів» числа 1, 5, 8.
2. Усне опитування, практичні вправи.
- Яку арифметичну дію треба виконати, щоб число стало більше? стало менше?
- Як називаються числа, які додають? Як називається результат дії додавання? Яке число в рівності на додавання зазвичай найбільше?
- Коли в результаті віднімання одержуємо нуль?
- Наведіть приклади натуральних чисел. Коли використовують ці числа?
- Чи є нуль натуральним числом? [Ні, оскільки число «нуль» не застосовують у лічбі предметів: не говорять «0 предметів», а кажуть «Предметів немає зовсім».]
Назвіть найменше натуральне число.
- На скільки кожне наступне число в натуральному ряді більше за попереднє? Що позначають три точки наприкінці запису натурального ряду чисел? [Його нескінченність.]
- Чи можна назвати найбільше натуральне число? [Ні, в натуральному ряді завжди можна назвати число, яке на 1 більше за попереднє.]
ІІІ. Формування нових знань і способів дії.
1. Ознайомлення з правилом додавання нуля. Завдання № 2 (підручник) виконується колективно.
Чотири учні складають на дошці рівності на додавання і на віднімання за кісточками. В рівностях на додавання підкреслити перший доданок однією рискою, другий — двома рисками, значення суми обвести в кружок.
3+6=9
6+3=9
9-6=3
9-3=6
Потім два учні одержують завдання виписати на дошці рівності, в яких: 1) другий доданок є нулем; 2) перший доданок є нулем.
Порівняйте в кожній рівності значення суми та перший (другий) доданок. Що цікавого ви помітили? [Сума дорівнює першому (другому) доданку.]
Чи завжди сума дорівнює першому (другому) доданку? [Ні] У якому випадку? [Лише тоді, коли інший доданок — число «нуль.]
Який висновок можна зробити? [Якщо один із доданків число «нуль», то значення суми дорівнює іншому доданку.]
2. Первинне закріплення правила додавання нуля. Завдання № 3(підручник) виконується колективно.
Учитель пропонує розглянути завдання , в якому подані рівності слід розбити на дві групи і знайти спільне в кожній групі. [Маємо такі групи: 1) рівності, в яких другий доданок 0; 2) рівності, в яких перший доданок 0. Коментар: до 5 додати 0 — одержимо те саме число 5; до 0 додати 10 — одержимо те саме число 10...]
- Який висновок можна зробити щодо додавання з числом «нуль»? [При додаванні будь-якого числа і «нуля» в результаті одержимо те саме число.]
3. Ознайомлення з правилом віднімання нуля від числа.
Учитель викликає до дошки учня і пропонує виписати рівності на віднімання нуля. [2 - 0 = 2; 3 - 0 = 3.]
Що спільного в цих рівностях? [У даних випадках віднімають число «нуль».]
Що ще спільного? [Слід порівняти одержаний результат з числом, від якого віднімають. Результат дорівнює числу, від якого віднімають нуль.]
Який висновок можна зробити? [При відніманні нуля від будь-якого числа в результаті одержимо те саме число.]
Первинне закріплення правил додавання нуля і віднімання нуля від числа
4. Завдання № 4 виконуємо колективно.
Після розв’язування завдання і формулювання висновку щодо віднімання нуля від будь-якого числа пропонуємо учням: зіставте подані рівності із рівностями на додавання в попередньому завданні .
Що цікавого можна помітити? [В усіх рівностях є нуль, і в результаті одержуємо те саме число.] Чим відрізняються рівності у завданнях? [В одному завданні містяться рівності на додавання, а в іншому — на віднімання.]
Який висновок можна зробити? [При додаванні і відніманні числа «нуль» у результаті одержуємо те саме число.]
5. Завдання №3 (робочий зошит). Виконується самостійно з наступною взаємоперевіркою.
Руханка.
ІV. Закріплення вивченого. Формування вмінь і навичок.
Закріплення правил додавання нуля і віднімання нуля від числа та правила віднімання однакових чисел
1. Завдання №1(робочий зошит) – виконується в парах.
2. Завдання № 5(підручник)- виконується з коментарем.
3. Закріплення знання складу чисел. Пропедевтика переставного закону додавання та взаємозв’язку арифметичних дій додавання і віднімання. Завдання №2 (робочий зошит).
4. Формування вмінь складати рівності за схемами та описувати можливу ситуацію до схем. Завдання №6 (підручник).
- Скільки чорних шашок? Жовтих?
- З яких відрізків складається перша/друга схема?
- Де проілюстровано об'єднання. А де вилучення?
- Складіть вираз. Та знайдіть значення ,користуючись малюнком.
5.Формування вмінь додавати і віднімати число 2. Завдання № 4(робочий зошит) – виконується з коментарем.
6. Графічна вправа. Завдання № 5 (робочий зошит).
V. Підсумок уроку та рефлексія навчально-пізнавальної діяльності учнів.