Урок розроблений для учнів 5 класу. Спрямований на виховання в учнів почуття любові і поваги до рідної України та її народу. Дану розробку можна використовувати на заключному уроці вивчення теми «Звичайні дроби».
Тема: Звичайні дроби. Розв’язування вправ і задач
«Без знання дробів ніхто не може визнавати, що знає математику».
Цицерон
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів з теми; удосконалювати вміння порівнювати, додавати і віднімати звичайні дроби, перетворювати неправильні дроби в мішані числа і навпаки, розв'язувати задачі на знаходження дробу від числа та числа за його дробом. Формувати навички самостійної роботи учнів. Розвивати логічне мислення, пам'ять, культуру математичного мовлення, математичних записів учнів, увагу і інтерес до математики, до життя і творчості Т.Г.Шевченка. Виховувати в учнів почуття любові і поваги до рідної України та її народу.
Тип уроку: Урок узагальнення і систематизації знань.
Обладнання: роздатковий матеріал
Хід уроку
І. Організаційний етап. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
Загадка від одного з учнів
Нас гарний учень легко розпізнає.
Ми правильні й неправильні буваєм.
Хто більший, а хто менший, та однак
З нас кожен в математиці - мастак.
І кожен справу свою добре робить,
Бо ми ж не хто-небудь, а…(дроби)
Учитель. Шановні друзі! Сьогодні ми проведемо інтегрований урок з українською літературою. Що на вашу думку означає слово «інтеграція»? (Відповіді учнів). «Інтеграція» - це об'єднання окремих частин у ціле. Отже, сьогодні спробуємо об'єднати математику з українською літературою. Але перед тим, як ми дізнаємося літературну тематику нашого уроку, давайте відновимо в пам'яті отримані знання про звичайні дроби.
ІІ. Активізація розумової діяльності та актуалізація опорних знань
1 завдання. Перевірка теоретичних знань.
Що показує знаменник дробу?
Що показує чисельник дробу?
Що означає риска дробу?
Який дріб називають правильним?
Який дріб називають неправильним?
Як порівняти дроби з однаковими знаменниками?
Як порівняти дроби з однаковими чисельниками?
Як порівняти правильний дріб із неправильним?
Як перетворити мішане число у неправильний дріб?
Як перетворити неправильний дріб у мішане число?
2 завдання. Розв̕ язати кросворд.
з |
н |
а |
м |
е |
н |
н |
и |
к |
|||||||||
д |
о |
д |
а |
в |
а |
н |
н |
я |
|
||||||||
н |
е |
п |
р |
а |
в |
и |
л |
ь |
н |
и |
й |
|
|||||
ч |
и |
с |
е |
л |
ь |
н |
и |
к |
|||||||||
|
м |
і |
ш |
а |
н |
і |
|
||||||||||
п |
р |
а |
в |
и |
л |
ь |
н |
и |
й |
||||||||
|
д |
і |
л |
е |
н |
н |
я |
||||||||||
д |
р |
і |
б |
|
|||||||||||||
У виділеному стовпчику читаємо слово «звичайні» і, взявши останнє слово кросворду в множині, маємо тему сьогоднішнього уроку …( «Звичайні дроби»).
Взяли ручки і записали тему сьогоднішнього уроку в зошити.
ІІІ. Застосування знань умінь та навичок
Розв'язування вправ і задач
Учитель.Прийшов час дізнатися про кого ж ми будемо сьогодні говорити на уроці. Для цього вам потрібно перетворити дані неправильні дроби у мішані числа і розшифрувати прізвище відомого українського поета, про якого піде мова далі.
Завдання. Перетворити дані неправильні дроби у мішані числа:
; ; ; ; ;
Ключ.
– К – Е – Н
– Ч - Е – Ш
– В – О
Учитель Сьогодні на уроці ми з вами будемо виконувати різноманітні математичні завдання, в яких будемо згадувати відомого українського поета, письменника, художника Т.Г.Шевченка. Я вважаю, що це буде дуже цікаво та незвично для уроку математики. Ну що ж розпочнемо?!Тарас Григорович Шевченко народився 9 травня. А для того, щоб дізнатися в якому році нам необхідно виконати наступне завдання.
Завдання. Розв'яжіть задачі.
Учитель. Отримані відповіді до першої і другої задач запишіть відповідно поряд. Отримане число і буде роком народження Т.Г.Шевченка (1814). Бачите, як все просто виконали математичні завдання та отримали який цікавий результат.
Отже, поет народився 9 березня 1814 року у селі Моринці Звенигородського повіту Київської губернії в закріпаченій селянській родині. Рано став сиротою — мати померла, коли йому було 9 років, батько — у 12 років. Будинок, в якому з’явився на світ Тарас, звичайно, не зберігся. Вже в кінці XIX століття будинок відбудували на тому ж самому місці, де він і стояв раніше. Незабаром родина Шевченків переїхала до сусідньої Кирилівки. Сьогодні – це село Шевченкове на Черкащині. В якому році відбувся переїзд дізнаємося з наступного завдання.
Завдання. Знайдіть значення виразів (вирази написані на зворотній стороні дошки). Після розв'язання випишіть підряд з відповідей чисельники і отримаєте рік, у якому Тарас Шевченко переїхав з родиною до Кирилівки.
Учитель. Отримали - 1816 рік. А скільки тоді років було малому Тарасу? (Два.) Саме у Кирилівці пройшло нелегке дитинство Тараса Шевченка. Дуже рано він залишився без матері. Великий вплив на формування світогляду поета мав його дід, з яким хлопчик дуже любив проводити час. Ще в дитинстві у Тараса прокинулась любов до малювання, книжки, української пісні. Твори Т.Г.Шевченка до сьогоднішнього дня є улюбленими творами мільйонів українців.
Завдання. Розташуйте дані дроби в порядку зростання і дізнаєтесь як називається найвідоміша книга Т.Г.Шевченка.
; ; ; ; ;
Б К А О Р З
Учитель. «Кобзар» - це книга, у якій зібрані найкращі твори поета. Сьогодні «Кобзар» є, мабуть, у кожній сім'ї. А раніше це була дуже рідкісна книга. Ті, у кого вона була, дуже пишалися цим. Вона збирала навколо себе багатьох справжніх українців - тих, хто любив рідне слово, хто був істинним патріотом своєї країни. «Живе» Тарасове слово і нині палає в серцях українців.
А щоб дізнатися, у якому році вийшов у світ перший «Кобзар», розв'яжіть наступну задачу .
Завдання. Число 1380 становить від числа, яке є роком видання “Кобзаря”. Знайдіть рік видання цієї книги. (1840р.)
Учитель. Отже, перший «Кобзар» побачив світ у 1840 році. Щоб дізнатися, яку назву має один з найвідоміших творів Т.Г.Шевченка, виконайте наступне завдання.
Завдання. Кожному мішаному числу відповідає якась буква. Перетворіть мішане число у неправильний дріб і розташуйте результати разом з буквами у порядку спадання чисельників неправильних дробів. Прочитайте назву відомого твору Т.Г.Шевченка.
; ; ; ; ; ; ;
А В П Т З О І
Учитель. Таким чином, ми дізналися, що одним з найвідоміших творів Т.Г.Шевченка є «Заповіт». Написаний він поетом у 1845 році. Цей твір покладено на музику, його перекладено багатьма мовами світу.
Учитель. Тяжким було життя Т.Г.Шевченка. Але воно було сповнене любові до рідного народу, до рідної України. Важко прожиті роки, туга за рідною землею на чужині підірвали здоров'я поета. 10 березня 1861 року перестало битися серце відомого на весь світ українця – Т.Г.Шевченка. Це трапилося на чужині, у Петербурзі, де спочатку і поховали поета. Пізніше 22 травня 1861 року друзі Тараса Григоровича здійснили його заповіт і перенесли його тіло у
м. Канів, що на Черкащині і поховали на Чернечій горі.
Фізкультхвилинка.
Творче завдання:
Як розрізати апельсин на 8 рівних частин, виконавши лише три розрізи?
Робота в групах
Виконавши дане завдання, діти роблять взаємоперевірку та оцінюють себе самостійно.
ІV. Підсумок уроку
Повідомлення домашнього завдання (виконати завдання на картках).
Учитель. Сьогодні на уроці ми виконували вправи на дії із звичайними дробами і частково познайомилися із біографією Т.Г.Шевченка. Я думаю ніхто з вас не залишився байдужим до життя і творчості великого українського поета, художника, письменника. Більш докладно про життєвий і творчий шлях цієї відомої людини ви дізнаєтесь на уроках української літратури.
Діти, як ви думаєте: що важливіше – що ви про себе думаєте чи що про вас думають інші люди?
Один з відомих письменників сказав, що людину можна оцінювати дробом, чисельник якого становить те хороше, що вона думає про себе сама, а знаменник - те хороше, що про цю людину думають інші. То ж бажаю вам,щоб дріб у кожного з вас був завжди правильним.
Чи сподобався вам урок?
За що ви можете себе похвалити?
За допомогою трьох прикметників опишіть свій емоційний стан.