Тема: Одиниці вимірювання маси. Перетворення одиниць вимірювання маси. Задачі, що роз'язуються за допомогою відношення.
Мета: Формувати в учнів уміння замінювати одні одиниці вимірювання маси іншими. Вчити учнів розв'язувати задачі за допомогою відношення. Розвивати логічне мислення, пам'ять, творчі здібності. Прищеплювати звичку добросовісно виконувати свої обов'язки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.Урок математики в 4 класі за підручником М. Богдановича, Г.Ляшенко (оновлена програма)
Тема: Одиниці вимірювання маси. Перетворення одиниць вимірювання маси. Задачі, що роз’язуються за допомогою відношення.
Мета: Формувати в учнів уміння замінювати одні одиниці вимірювання маси іншими. Вчити учнів розв’язувати задачі за допомогою відношення. Розвивати логічне мислення, пам’ять, творчі здібності. Прищеплювати звичку добросовісно виконувати свої обов’язки .
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід: I.Організаційний момент
Нумо, діти, підведіться! Всі приємно посміхніться. Продзвенів уже дзвінок, Починаємо урок! II.Актуалізація опорних знань.
1) Перевірка домашнього завдання. 2) Усні обчислення. Гра « Хто швидше?» (Учні виходять по черзі до дошки.)
1команда 2 команда 3команда 4команда «Квадрат» «Круг» «Трикутник» «Коло»
6 м : 15 см = 96 кг : 3 = 2 м : 25 см = 1 км : 10 м=
6 м : 20 см = 84 ц : 4 = 9 м : 30 см = 3 см : 30мм =
18м : 6 см = 91 ц : 7 = 27 м : 9 см = 8т : 2ц =
2 дм : 2см = 5 кг : 5 = 42 кг : 6 = 2кг : 100г =
1 м : 2 см = 2 кг : 10 = 56 ц : 8 = 10 кг : 2 =
1 км : 100 м = 5 кг : 2 = 49 ц : 7 кг = 16 м : 4 =
4 см : 40 мм = 6 год : 3 = 8 дм : 4 см = 5 дм : 2 =
2 дм : 5 см = 20 м : 4 = 1м : 2 см = 3 год : 6 =
3) Перетворення іменованих чисел 1.Запишіть у сантиметрах : 5дм1см= 7м= 5м4дм3см= 2. Запишіть у метрах: 450дм= 900см= 3. Запишіть у міліметрах: 6см5мм= 7дм4мм= 6дм5см2мм=
III. Повідомлення теми уроку
Сьогодні на уроці ми пригадаємо вже відомі вам одиниці вимірювання маси, будемо замінювати одні одиниці вимірювання маси іншими, треба відпрацювати це до автоматизму з метою подальшого застосування на практиці.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. - Які одиниці вимірювання маси ви знаєте? - Які величини ми вимірюємо кілограмами? - За допомогою якого приладу? (Терезів) - Якщо потрібно зважити дрібну річ, яка важить менше 1 кг, що будемо робити? (Ось тут у пригоді стане дрібна одиниця вимірювання- грам.) - Масу предметів, легших за 1кг, вимірюють грамами. Один грам –тисячна частина кілограма. Тому 1000г=1кг.
300г 100г 200г - Яка маса булочки і рогалика? - Двох рогаликів? - Трьох булочок? - На скільки більша маса булочки, ніж кексу? –Булочки, ніж рогалика? - Скільки потрібно рогаликів, щоб зрівноважити булочку? 2.Практична робота. Зважування дрібних предметів.
- А якщо потрібно виміряти масу кита або слона, які одиниці маси використаємо?
-Тут потрібна найбільша одиниця маси-тонна. 1т=1000кг. 1т-це маса малометражного автомобіля. V.Фізкультхвилинка
-Користуючись таблицею, виконай завдання. Запишіть у центнерах: 700кг (7ц) ;; 9т (90ц); 4т500кг (45ц). Запишіть у кілограмах: 6ц (600кг); 8ц (800кг); 1ц (100кг). Запишіть у грамах:6кг20г (6020г);5кг5г (5005г); 4кг (4000г).
V. Розвиток математичних знань. Завдання 327 (усно)- розгляньте таблицю. Задача 328. (з коментуванням) - Прочитати задачу. - Що зробив продавець? - Яку масу показали терези? - Як дізнатися масу меду? (Щоб дізнатися масу меду, потрібно від загальної маси відняти масу банки.) 1кг=1000г 1000-300=700(г) Відповідь: маса меду 300 грам. Задача 329(колективно) - Яка маса двох мішків цукру-піску? - Яка була вантажність автомобіля? - Про що треба дізнатися в задачі? - Для того, щоб дізнатися скільки мішків цукру-піску можна перевезти автомобілем, що треба знати? (масу одного мішка і вантажність автомобіля, але вантажність ми знаємо, отже ми дізнаємось масу одного мішка, а потім скільки мішків можна перевезти.) 1ц=100кг 1)100:2=50кг- (маса одного мішка) 3т500кг=3500кг 2)3500:50=70(м.) Відповідь: автомобілем можна перевезти 70 кг мішків цукру-піску. Завдання 330 (фронтально) Записати в кілограмах:3т80кг (3080кг); 20000г (2кг). Записати в грамах:7кг (7000г); 12кг60 (12060г) ;7кг5 г(7005г). Записати в центнерах:3т6ц (36ц); 3800кг (38ц). Завдання 331(фронтально) Знайти ½ від 1ц (50кг); 1/5від1т (200кг); 1/10від1кг (100кг). Задача 332 - Що відомо в задачі? - Про що запитується в задачі? -Що треба знати, щоб дізнатися скільки тонн нафти потрібно, щоб замінити 60 т кам’яного вугілля? - - Складіть короткий запис задачі, з’ясувавши, що 60т=600ц.
2ц – 3ц
? – 600ц
Учні розв’язують задачу самостійно з подальшою перевіркою з коментуванням. Один учень працює за дошкою. 1) 600:3=200(раз) 2) 2*200=400(ц)=40(т) Відповідь: потрібно 40т нафти, щоб замінити 60т кам’яного вугілля. Задача 333 (робота в парах) - Скільки води було в двох цистернах? - Що зробили з першою цистерною? - Що сталося з цистернами, коли з однієї взяли 1000л води? - Про що треба дізнатися в задачі? - Щоб дізнатися скільки літрів води було в кожній цистерні спочатку, потрібно знати скільки води залишилося в двох цистернах, потім скільки стало в одній цистерні, а потім у другій.
Відповідь: в одній цистерні було 2000л води, а в другій – 3000л води. VI. Самостійна робота Завдання 334 Самоперевірка з дошки. – Звірте свої відповіді із записами на дошці, розмістіть їх у порядку спадання. (3200, 541, 540, 94, 552, 19.)
Задача 335
15л – 12кг300г
60л - ? кг
-Записати математичним виразом. Взаємоперевірка. 12кг300г=12300г 12300:15*60=49200(г)=49кг200г Відповідь: маса 60л гасу становить49кг200г. VII.Підсумок уроку – Яке головне завдання було і чи виконали ми його? - Яке завдання на уроці для вас було найбільш складним? Чому? - Яке завдання виконувати вам було найбільш цікаво? Чому?
VIII.Домашнє завдання Завдання 336, 337 (с.54)
Підготувала: вчитель початкових класів Комунального закладу «Матвіївська загальноосвітня санаторна школа-інтернат I-III ступенів» Запорізької обласної ради Братковська Марина Миколаївна, «спеціаліст вищої категорії», педагогічне звання «старший учитель».