Урок з математики в 6 класі "Модуль числа"

Про матеріал

Матеріал буде корисний на уроці математики в 6 класі під час вивчення нового матеріалу з теми "Модуль числа".

Перегляд файлу

Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 29

Кіровоградської міської ради

Кіровоградської області

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку

 

Модуль числа

 

 

Мерзляк А.Г., Полянський В.Б., Якір М.С.

Математика: Підручник для 6-го  класу

 

 

 

 

 

 

Вчитель математики

Сафошкіна Ірина Анатоліївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кіровоград-2010

 

Тема: Модуль числа

 

Мета:

  • сформулювати поняття «модуль числа»; формувати  навички знаходження модуля числа та числа за його модулем;
  • розвивати навички мислення високого рівня з даної теми: розуміння поняття «модуль числа», уміння називати модуль числа, виконання вправ, що передбачають знаходження модуля числа;
  • формувати якості взаємоповаги до однокласників, навички роботи в групі (команді)

 

Обладнання: підручник; робочий зошит;  листок контролю із завданнями «Експрес-контролю» ; листок для підрахунку балів; опорний конспект «Модуль числа»; «Ланцюжок обчислень»; кросворд «Модуль»; координатна пряма; кольорові маркери; точки-магніти; листи з відповідями до експрес-контролю.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Перевірка Д/З.

Зошити зібрані для перевірки Д/З

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

 

  1. Експрес-контроль:

І варіант

ІІ варіант

  1. Запишіть числа протилежні даним:

7; - 12; ; -0,6; 0; -1; 0,25

-5; 24; - ; 0,3; 0; 2; -0,45

  1. Знайдіть значення х, якщо

1) -х = 2,37;

2) -х = -.

1) -х = 3,54;

2) -х = -.

  1. Яке з чисел  розташовано на координатній прямій

лівіше:  1) -5 чи -2;

  1. 4,5 чи -5,4?

правіше:   1) -6 чи -1;

2)6,7 чи -7,6 ?

  1. З ряду чисел виберіть ті, які розташовані на координатній прямій ближче до числа 0:

8; - 2; -9,7; 7,9; 2; 2,5.

 -7; 3; 6,3; -3,6; 10; -3.

  1. Запишіть пару чисел, які віддалені на координатній прямій від числа 0:

на 8 одиниць.

на 9 одиниць.

  1. Додатним чи від’ємним є число а, якщо число – а є:

додатним

від’ємним

  1. Вставте замість крапочок слова «дорівнює» чи «не дорівнює», щоб вислів став правильним:

1) -(-15)………………...15

2) -1,4………………-(-1,4)

1) -(-11)………………...-11

             2) 1,6………………-(-1,6).

Учні здійснюють взаємоперевірку по заготовленим відповідям. Підсумовують набрану кількість балів. (Вартість кожного пункту завдань –  1 бал)

 

  1. Казка про точки:

Жили-були на числовій прямій маленькі точки. Вони весь час бавились і веселились. Тільки точка О не брала участі в цих іграх. Вона завжди спостерігала за забавками своїх сусідок – точок, які знаходились праворуч і ліворуч від неї. Однак набридло пустотливим точкам гратися на числовій прямій. Вони вислизнули зі своїх домівок на площину, де стрибали з місця на місце. Точки-малявки А та С, нагулявшись досхочу, вирішили повернутися додому. Але свої домівки ніяк не могли знайти і затіяли сварку. Вони зайняли одне місце на числовій прямій і запевняли одна одну, що їхня домівка знаходиться саме тут – на 4 одиничних кроки від точки О. У суперечку вимушена була втрутитися сама точка О. Вона запитала точку А:

 -  Яка твоя координата?

- А що таке координата, спитала точка А.

Діти, може ви пояснити нерозумній точці, що означає її координата?

Так, координата – це адреса точки на числовій прямій, яку ще інакше називають координатною прямою. 

То ж які координати мали точки на числовій прямій? (- 4 і 4)

Так, правильно. І точка О пояснила, що точка А має додатну координату і живе праворуч від неї, а точка С – від’ємну  і живе ліворуч.

 Так точка О, що є початком відліку,  допомогла  своїм сусідкам-точкам знайти свої оселі. Точки А і С зрозуміли, що їх домівки знаходяться на координатній прямій на однаковій відстані від точки О, але по різні боки, а числа -4 і 4 мають однакові модулі. Доречи, дослівний переклад з латинського слова «модуль» (modulus) означає міра.

 

Тема сьогоднішнього уроку «Модуль числа»

 

ІV. Пояснення нового матеріалу.

 

Опорний конспект

Пояснення

  1. Модуль числа а – це  відстань від початку відліку до точки, яка зображує це число на координатній прямій.
  2. Позначають: |а|.
  3. Властивості:
  1.  |0| = 0;
  2. Якщо а ;
  3. Модуль числа набуває тільки невід’ємних значень;
  4. Модулі протилежних чисел рівні:

                             |а| = |- а|

  1.      

            |-4| = 4     О     |4| = 4    

                                                               

                -4                  0                   4            

      2.  |5| = 5;  |-5| = 5;  |2,3| = 2,3;  |-2,3| = 2,3;    

;  ; .

      3.   1)  |0| = 0;

 

            2),3)  |7| = 7;  |-7| = -(-7) = 7

           

           

            4) |3| =  |-3| = 3

 

 

Прочитайте означення модуля і його властивості в підручнику п. 31, с.177-178.

Запишіть опорний конспект в зошит.

 

V. Формування нового навчального досвіду.

1. Обчисліть:

 1) ;  |1,3|; |-5,46|; |22,4|;

          2) |9| + |-8| =

              |-11| - |-7| =

              15 + |-6| =

 

  1.                „Рухавка”

 

Естафета . Змагання по рядах. Кожен учень вибігає до дошки і виконує завдання.

 

Поновити ланцюжки обчислень:

 

І ряд

ІІ ряд

ІІІ ряд

 

Команда, яка перша поновила ланцюжок і отримала правильні відповіді отримує додатково 3 бали, за другий результат –  2 бали і за третій результат – 1 бал.

 

  1. Загадка: 1) Задумано від’ємне число, модуль якого дорівнює 3. Яке це число?

                 2) Задумано додатне число, модуль якого дорівнює 7. Яке це число?

                3) Задумано два протилежних числа. Поставте тільки одне запитання, 

                    щоб дізнатися ці числа.

 

 

  1. Робота з підручником за рівнями:

 

 П + С : № 899о

Д + В : № 901

 

     VІ. Д/З. П.31, с.177, вивчити означення модуля числа і його властивості

                        П + С : №  900о

          Д + В : № 902.

          Додатково:  Задача від Мудрої сови № 922. 

 

     VІІ. Підсумки уроку.

 

Розв’яжіть кросворд:

 

 

 

 

 

1.

м

і

р

а

 

 

 

 

 

 

2.

п

р

о

т

и

л

е

ж

н

і

3.

н

е

в

і

д

є

м

н

і

 

 

 

 

4.

н

а

т

у

р

а

л

ь

н

і

 

 

 

5.

ц

і

л

і

 

 

 

 

 

 

 

6.

н

у

л

ь

 

 

 

 

 

 

 

  1. Дослівний переклад з латинського слова «модуль» (міра).
  2. Два числа, модулі яких рівні (протилежні).
  3. Які значення набуває модуль числа? (невід’ємні).
  4. Цілі додатні числа (натуральні).
  5. Натуральні числа , протилежні їм числа і число 0 це числа …(цілі).
  6. Значення модуля числа  0.(нуль).

Яку тему ми сьогодні вивчили? (модуль)

 

Поставте на листку оцінювання бали за експрес-контроль та за естафету і здайте вчителю.

 

Література:

  1. Мерзляк А.Г., Полонський В.Б., Якір М.С. Математика: Підручник для 6 класу. – Х.: Гімназія, 2006.
  2. Мерзляк А.Г., Полонський В.Б., Якір М.С. Математика, 6 клас: Книга для вчителя. – Х.: Гімназія, 2008.
  3. Садкіна В.І. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок. – Х.: Вид.група «Основа», 2008.
  4. Шеврін Л.Н., Гейн А.Г., Коряков І.О., Волков М.В. Математика: Учеб.-собеседник для 5-6 кл.сред.шк. – М.: Просвещение, 1989.
  5. Г.Железна. Від’ємні числа. Координатна пряма. Модуль числа.//Математика. – 2007. - № 17.

 

Додаток № 1

Листок оцінювання

Прізвище_________________________

 

Оцінка за експрес-контроль

Оцінка команди

Загальний бал

 

 

 

 

Додаток № 2

Листок контролю                                                   Листок контролю

 

Прізвище___________________                            Прізвище__________________

Дата_____________                                                 Дата____________

                                                                               

І варіант

ІІ варіант

Завдання

Відповіді

Завдання

Відповіді

1.Запишіть числа протилежні даним:

7; - 12; ; -0,6; 0;

-1; 0,25

  1.  

 

 

1.Запишіть числа протилежні даним:

 -5; 24; - ; 0,3; 0; 2; -0,45

  1.  

 

2.Знайдіть значення х, якщо

1) -х = 2,37;

2) -х = -.

  1.  

1) х =______

 

2) х =______

2.Знайдіть значення х, якщо

1) -х = 3,54;

2) -х = -.

2.

   1) х =_____

 

2) х =_____

3.Яке з чисел  розташовано на координатній прямій лівіше:  1) -5 чи -2;

  1. 4,5 чи -5,4?
  1.  

     1)_____

 

     2)_____

3.Яке з чисел  розташовано на координатній прямій правіше:   1) -6 чи -1;

              2)6,7 чи -7,6 ?

3.

     1)_____

 

     2)_____

4.З ряду чисел виберіть ті, які розташовані на координатній прямій ближче до числа 0:

8; - 2; -9,7; 7,9; 2; 2,5.

 

  1. ________

4.З ряду чисел виберіть ті, які розташовані на координатній прямій ближче до числа 0:

-7; 3; 6,3; -3,6; 10; -3.

 

4.________

5.Запишіть  пару чисел, які віддалені на координатній прямій від числа 0:

на 8 одиниць.

 

  1. _________

5.Запишіть  пару чисел, які віддалені на координатній прямій від числа 0:

на 9 одиниць.

 

5.________

6.Додатним чи від’ємним є число а, якщо число – а є: додатним

 

  1. ______________

6.Додатним чи від’ємним є число а, якщо число – а є: від’ємним

 

6._____________

7.Вставте замість крапочок слова «дорівнює» чи         «не дорівнює», щоб вислів став правильним:

1) -(-15)………15

2) -1,4………-(-1,4)

 

  1.  

1)______________

 

2)______________

7.Вставте замість крапочок слова «дорівнює» чи          «не дорівнює», щоб вислів став правильним:

1) -(-11)……....-11

 2)1,6………-(-1,6).

 

7. 1)______________

 

2)______________

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Кучерова Ірина Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Самікова Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
17 грудня 2019
Переглядів
4507
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку