************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************
Урок математики в 3 класі
Тема. Вправи на засвоєння таблиць множення числа 7 і ділення на 7. Розширена задача на зведення до одиниці.
Мета. Закріплювати уміння розв’язувати задачі, приклади, рівняння та нерівності на випадки табличного множення і ділення числа 7; вдосконалювати обчислюваль-ні навички, розвивати логічне мислення, кмітливість, творчу самостійність, мате-матичну мову; виховувати інтерес до навчання, працелюбність, охайність у роботі, звичку активно працювати на уроці.
Методично-дидактичне забезпечення: презентація «Космічна подорож з Альфіком», Богданович М.В., Лишенко Г.П. Математика; підручник для 3 класу – К.: «Генеза», 2013.
Тип уроку: урок узагальнення знань.
Хід уроку:
1. Організація класу до уроку
Ось дзвінок сигнал подав –
Для уроку час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
А урок свій починаймо!
Сьогодні до нас на урок завітали гості, поверніться до них, привітайтеся, подаріть їм свої щирі усмішки.
Ми веселі, бадьорі і будемо працювати старанно, щоб кожна хвилина не втратилась марно. Я бажаю вам від нашого уроку отримати тільки задоволення.
2. Мотивація навчальної діяльності
Наш урок – це урок-гра. Ми будемо допомагати космічним мандрівникам подоро-
жувати у Всесвіті. А допоможуть нам у цьому ваші знання. (слайд № 1)
Нагадайте, над якою темою ми працювали протягом останнього часу?
Учень: ми вивчали таблиці множення і ділення. Вчилися розв’язувати задачі на зведення до одиниці; працювали над задачами з буквеними даними.
Тож давайте прочитаємо девіз нашого уроку. (слайд № 2)
Гра – це творчість, і труд, і дебати,
Гра допоможе уважними стати,
Потрібна в ній єдність всього колективу,
А найважливіше в ній – дисципліна.
3. Контроль, корекція і закріплення знань.
3.1. Перевірка домашнього завдання.
- Чи готові ви до праці? (Так)
- Варто переконатися, тобто перевірити домашнє завдання і з'явиться незвичайний гість.
- Скількома діями розв'язали задачу? (2)
- Назвіть відповідь задачі (54 кг буряків).
- Прочитайте вираз, відповідь якого є найбільшим результатом (63:7=9, 54:6=9).
- Прочитайте вираз, відповідь якого є найменшим результатом (42:7=6,
36:6=6)
- Прочитайте вираз, відповідь якого не зустрічається в інших виразах (49:7=7).
Підсумок: молодці, всі справилися із завданнями.
3.2 Усний рахунок. Математична розминка. (слайд №3, №4, №5)
- Тож давайте познайомимось з незвичайними гостями. Вони летять до нас з
туманності Андромеди, планети Альфа, тому називають себе альфійцями. Їх командир корабля Альфік звертається до вас.
Розташуйте числа на зірках у порядку від найбільшого до найменшого. Так альфійці дізнаються найкоротший шлях до нашої планети, а ми – тему сього-
днішнього уроку. (слайд №6, №7)
49 42 35 28 21 14 7
3.3. Каліграфічна хвилинка. (слайд №8)
-У кожного космонавта є свій бортовий журнал, де він записує свої спостере-ження. А ваш бортовий журнал - це зошит. Починаємо вести записи в борто-вому журналі, вказуємо час мандрівки . (запис числа)
20 жовтня
Класна робота
а) - Я пропоную вам повторити, як каліграфічно писати цифру, а яку здогадайтесь:
Раз, два, три, чотири, п’ять, -
До п’яти ще два додать,
То ж відомо буде всім –
Разом вийде число .... (сім)
- Якою цифрою записується?
- Де ви ще зустрічали сім?
(“Вовк та семеро козенят”, “Білосніжка і сім гномів”,
дні тижня, сім кольорів, сім чудес світу, сім нот, у прислів’ях :
Семеро одного не чекають; Сім раз відміряй – один відріж.)
б) аналіз елементів, демонстрація алгоритму написання цифри 7.
7 складається з хвилястої горизонтальної лінії, довгої прямої похилої лінії та короткої горизонтальної лінії. Починається трохи нижче середини верхньої сторони клітинки хвилястою горизонтальною лінією праворуч до верхньої правої вершини кута. Потім, не відриваючи руки, пишеться вниз довга пряма похила лінія до середини нижньої лінії клітинки. Посередині другого елемента проводиться горизонтальна лінія симетрично з двох сторін.
в) аналіз числа 7.
- Яке це число? (одноцифрове).
- Утворіть двоцифрове число (77).
- Скільки в ньому одиниць? (7).
- Скільки в ньому десятків? (7).
Запишіть: 7 77 777 …
3.4. Геометричний матеріал (слайд №9, №10)
- Альфік просить допомогти відновити зоряну карту. Який елемент можна вставити і чому? (Другий елемент, ширина якого 20 см).
4. Закріплення і повторення вивченого матеріалу
4.1. Робота над нерівностями. (с.35, №240) (слайд №11, №12 )
- У альфійців стався збій бортового комп’ютера. Щоб допомогти їм, потрібно попрацювати над нерівностями.
а · 6 ˃ 40 72 – а · 7 < 20 24 +56 : а ˃ 39
4.2. Знаходження коренів рівнянь. (слайд №13, №14 )
- Щоб альфійці потратили до нас, допоможемо їм подолати зоряний лабіринт.
Для цього знайдемо корені рівнянь.
5) 9 ∙ х = 27 3 я
4.3. Обчислення виразів (с.35, №241), (слайд №15, №16 )
- Поки альфійці летять до нас, обчислимо вирази.
7 · 7 + 7 =56 ( 2+ 3 ) · 7= 35
63 – 21 : 7=60 48 – 8 : 2 =44
8 : 4 · 7 = 14 3 ·3 · 3 = 27
4.4. Робота над розширеною задачею на зведення до одиниці ( с.35, №242) (слайд №17, №18 )
- Ось і завітали на нашу планету альфійці. Їх вразило, скільки на ній різноманітних форм життя, яке повітря, скільки води. Але й дещо засмутило.
Як ви думаєте, що? Я думаю, коли ви станете дорослими, зробите все, що від вас залежить, щоб наша планета не втратила своєї неповторності.
- А тепер ми покажемо нашим новим друзям, як вміємо працювати над задачами.
за продані листівки )
- вартість усіх листівок
+ - вартість 5 листівок
ціна листівки - ·
:
Я пропоную учням, які знають як розв’язати задачу, працювати далі самостійно, а у кого розв’язок задачі викликає труднощі пропоную план до розв’язку .
План:
1. Як знайти ціну однієї листівки?
Далі учні під керівництвом вчителя складають вираз до задачі:
42 + 42 : 7 · 5 = 72 (грн)
Фізхвилинка (слайд №19)
4.5. Робота над завданням підвищеної складності (с.35, №244) (слайд №20)
- А тепер покажемо нашим друзям як вміємо логічно мислити.
Між числами 2, 3, 4, 5 поставте знаки дій і дужки так, щоб значення одержаного виразу було 2.
( 2 · 3 + 4 ) : 5 = 2
4.6. Робота над виразами (с.35, №245) (слайд №21)
42 ˃ 7 у 6 разів
7 < 35 на 28
7 < 35 у 5 разів
54 ˃ 6 у 9 разів
4.7. Робота над розширеною задачею на зведення до одиниці (слайд №22)
- Альфійцям вже час летіти додому. Але вони не знають, чи вистачить їм пального. Давайте допоможемо їм це з’ясувати . Для цього розв’яжемо таку задачу:
За 4 год роботи наш двигун витрачає 36 л пального. Чи вистачить пального, щоб долетіти до нашої планети, якщо нам летіти 9 год і в нас є 90 л пального?
5. Підсумок уроку. (слайд №23, №24, №25 )
- Підведемо підсумки нашої подорожі. Що ми повторювали сьогодні на уроці? (таблиці множення і ділення числа 7; розв’язували розширені задачі на зведення до одиниці; складали нерівності й рівності)
- Всі працювали дуже гарно, активними на уроці були: ……
Виставлення оцінок.
6. Домашнє завдання (с.35, №246, №247)
Зробимо останній запис в бортовому журналі-щоденнику.