Урок з народознавства "Легенди нашого краю"(Чернівці)

Про матеріал
Мета: формувати уявлення учнів про легенди рідного краю, видатних буковинців; розширити знання учнів про життя і творчість відомих людей Буковини; виховувати повагу до людей, які створили хороше майбутнє для нас; бажання працювати у групі, любов до рідного краю, української пісні, виховувати почуття відповідальності, ціннісне ставлення до українського народу; розвивати пам’ять, критичне мислення, спостережливість, навичку роботи з пошуковою системою;
Перегляд файлу

Тема: «Легенди нашого краю».

Мета: формувати уявлення учнів про легенди рідного краю, видатних буковинців; розширити знання учнів про життя і творчість відомих людей Буковини;

виховувати повагу до людей, які створили хороше майбутнє для нас; бажання працювати у групі, любов до рідного краю, української пісні, виховувати почуття відповідальності, ціннісне ставлення до українського народу;

розвивати пам’ять, критичне мислення, спостережливість, навичку роботи з пошуковою системою;

Обладнання: мультимедійна презентація, кольорові олівці, індивідуальні картки.

Хід заняття

  1. Організаційний момент.
    1. Привітання.
  • Доброго дня!
    1. Представлення.
  • Я прийшла до вас із Педагогічного коледжу, щоб допомогти вам пізнати світ, який вас оточує; людей, традиції народів, легенди; історію, мову нашого краю. А звуть мене - Ірина Михайлівна.
    1. Створення позитивного настрою.

Продзвенів дзвоник. Урок починається. Я посміхнулася вам, а ви посміхніться один одному і подумайте, як добре, що ми сьогодні усі разом. Ми спокійні, добрі, привітні, ласкаві. Ми усі здорові.

Глибоко вдихніть і видихніть вчорашню образу. Вдихніть в себе тепло сонячних променів, свіжість ранку.

Я бажаю вам гарного настрою і дбайливого ставлення один до одного. Посміхніться і скажіть добрі, гарні слова один одному. Це може бути побажання, комплімент, порада. Наприклад, Маринко, бажаю тобі сьогодні не засмучуватися через дрібниці. Продовжіть ланцюжком.

  1. Розкриття теми заняття.
    1.  Вступне слово. Мотивація навчальної діяльності.
  • Для того, щоб дізнатися про що ми сьогодні будемо говорити, потрібно послухати вірш…

Про Україну
Я тримаю у руці
Кольорові олівці.
Хочу я намалювати
Кримські гори і Карпати.
Степ і пагорби Дніпрові,
І озера, і діброви,
І веселку, і калину,
Чорне море і Дунай –
Все це наша Україна,
Наш чудовий рідний край!

+Демонстрація зображень мальовничої України

  • Про що розповідається у вірші?(про красу України, її багатство)
  • Україна, це край, де ми народилися і живемо. Край чудовий, багатий, мальовничий. слайд 1
  • Тут живуть наші батьки, діди, тут – корінь українського народу. Україна – це наша Батьківщина, це і наша школа, і наш дім, в якому живемо, і наше місто, і вулиця, і навіть та стежинка, якою поспішаємо до школи. Ми живемо в Західному регіоні, на БУКОВИНІ. Слайд 2
    1.  Оголошення теми і мети заняття.

Сьогодні ми про неї і поговоримо. А саме відкриємо для себе таємницю походження назви нашого краю, ознайомимося з життям та творчістю декількох відомих буковинців та розкриємо для себе світ легенд та міфів Чернівців.

  1.  Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
    1.    Обговорення легенди про походження назви «Буковина».
  • Як ви гадаєте, від якого слова походить назва нашого краю «Буковина»?(дерево Бук) слайд 3
  • А чому саме Бук? Чому не назвали наприклад, Горіховина? Сливовина? Не думали, чому саме так?
  • А я знаю чому! Тому що,  по-перше, Бук – це дерево, яке дуже поширене на нашій території, а по-друге, мені відома легенда походження назви. Може хтось знає її? Хочете послухати?

 

Ніхто не відає, коли це було, тільки розповідають, що в наших краях жила не просто багата поміщиця, а така, що вміла чаклувати. Підкорила собі вона чимало вільних селян і закріпачила їх. Тримаючи їх у покорі, вона слухати не хотіла про їх вольність.

І ось, об’їжджаючи свої широкі володіння, вона помітила під горою невелику хатинку. Жив у ній молодий юнак. Мав отару овець звали його Буком.

Веліла пані слугам покликати хлопця до неї. А юнак і каже:

  • Чому це я маю йти? Я вільний.
  • Не переч, хлопче, а то гірше буде; наказали посланці, – сам не підеш, силою заберемо.

І повели його. Глянув хлопець на пані, а вона зла-презла.

  • Як це ти смієш у моїх володіннях овець випасати? – запитала вона. -  Хочеш по-доброму, йди до мене у найми.
  • Ні, я вільний, – відказав хлопець і подався додому.

Знову присилає вона за юнаком і пропонує йому бути старшим слугою. Але хлопець відмовляється, бо він вільний і не хоче нікому служити.

  • Ну, то будь мені мужем, – не здається пані. – Віддам я тобі руку й серце.

Засміявся юнак:

  • Неможливо купити кохання. Я не можу зрадити свою наречену.

Розсердилася пані і зачарувала хлопця. Він відчув, як холоне його серце, як німіють ноги, вкриваються корою, вростають у землю. Руки видовжилися і перетворилися у гілля. Ось уже затріпотіли листочки.

«Я вільний, я – вільний…»

І виросло гарне зелене дерево. Засіялася його насінням уся наша земля, яку й стали відтоді називати Буковиною.

 

  • Про що йдеться у легенді?
  • Так чому звуть Буковиною?(тому що, за легендою, хлопця звали Бук, а наприкінці історії він став деревом)
  • А чому він став деревом?(тому що юнак не підчинявся чарівниці, і через що вона його зачаклувала)
  • Яка мораль цієї історії/чОму історія нас навчає?(що ми, українці – сильний, вільний народ, і ніхто ніколи не буде керувати нами)
    1.    Розповідь про видатних буковинців.
  • Ми неодноразово переконуємося, що український народ сильний, витривалий, колоритний, щирий та талановитий. Хоч немало випало нещастя  на нього, він жив і продовжував своє існування, адже тільки люди, які мають український дух, дійсно міцні душею.
  • В Чернівецькій області є доволі багато видатних людей, якими ми пишаємося.
  • Можливо хтось знає таких? Чим вони відомі?

(слайди презентації)

Буковинські літератори

Слайд 4

Ольга Кобилянська – українська письменниця. Написала чимало драматичних повістей та оповідань на серйозні теми. Боролася за справедливість.

Цікавиться музикою – грає на фортепіано, цитрі, дримбі, непогано малює, грає в театрі, навіть мріє стати професійною актрисою. Любить верхову їзду.

Перші твори Кобилянська написала у 14.

Слайд 5

Юрій Федькович- український письменник-романтик. Народився у Путилі. «Буковинський соловей».

За своє життя написав чимало творів, декілька збірок, пісень, віршів. Незважаючи на певні запозичення з поезії Шевченка, Федькович був талановитим, до Івана Франка найбільшим письменником Західної України.

Відомі буковинці

Слайд 6

Володимир Івасюк – український композитор-виконавець, поет, герой України. Автор 107 пісень, 53 інструментальних творів, музики до кількох спектаклів. Народився в Кіцмані. Автор «Червоної рути».

Професійний медик, скрипаль, чудово грав на фортепіано, віолончелі, гітарі, майстерно виконував свої пісні.

Слайд 7

Іван Миколайчук – український кіноактор, кінорежисер, сценарист, лауреат Шевченківської премії. 34 ролі в кіно, 9 сценаріїв, 2 режисерські роботи. Народився в с. Чортория, Кіцманський район. На честь

Цікавий факт:  

8244 Миколайчук — астероїд, названий на честь митця.

Миколайчук-Фест — всеукраїнський фестиваль народної пісні та кіно, присвячений 75-річчю актора.

Слайд 8

  • Софія Ротару – відома естрадна співачка, народна артистка України родом з Новоселицького району. З «Червоною рутою» починає всі свої виступи. Як говорить сама Софія Михайлівна, її душа – у піснях. «Пісня для мене – маленька новела зі своїм світом почуттів, драматургічним ладом, героями…»

Також Софія Ротару знімалась у деяких фільмах.

Перегляд відеоролика «Виконання пісні «Червона рута» Софією Ротару» 

Слайд 9

  • Міла Куніс – американська акторка, народилася в м. Чернівці. Свою кар’єру розпочала з рекламних роликів, потім знімалась у фільмах, і навіть озвучувала одного з персонажів мультфільму «Гріффіни». Звичайно що ж, за свою професійну акторську гру отримувала певні винагороди, такі як премії «Сатурн», «Золотий глобус», Премія Гільдії кіноакторів США за найкращу жіночу роль другого плану.

Окрім кіно Міла Куніс працює і в модельному бізнесі – її фотографії неодноразово з’являлися на обкладинках багатьох журналів.

Слайд 10

  • Стів Возняк – американський винахідник, програміст, співзасновник фірми Apple. Відомий своїм характером інтроверта і його дратує власна популярність.

Він називає себе українцем, тому що його батьки виросли на Буковині. Хоч і родина матері з Німеччини, а родина батька з Польщі, щодо можливості українського походження він сказав:

Багато хто в мене запитує: Стів, ти поляк? Бо моє прізвище Возняк. Я відповідаю: Ні, я українець.

Я завжди знав, що моє прізвище – українське. Все своє життя я хотів приїхати до України.

Я деякою мірою бажав би бути українцем. Ці люди здаються найбільш подібними до американців, як я сам, з усіх інших європейців.

Слайд 11

Та інші, такі як Міхай Емінеску, Роза Ауслендер, Пауль Целан.

Ми можемо зватися народом, так як у нас є мова, ми живемо в одній країні – Україні. І не було б цього життя, якби не народ, який робив повстання, хотів, аби ми зараз жили у щасливій країні.
Народ жив і боровся. Так само й зараз. Ми творимо, працюємо, живемо, адже в кожного з нас є люди, які спонукають ставати кращими.

  1. Вправа на відповідність для закріплення. Слайд 12
  • Закріпимо набуті знання за допомогою індивідуальних карток, які мені допоможе роздати … .

Роздаю картки.

Вам необхідно встановити відповідність між фотографією буковинця та його невеличкою характеристикою.

Відеофізхвилинка «Я піду в Карпати-гори»

  • Досить вже на стільцях засідати, варто вже і м’язи розім’яти. Підіймаємось.

Повторюйте рухи за дівчатами або за мною

Трава низенька-низенька,(присідають)
Дерева високі-високі,
(стають на пальці ніг, руки піднімають угору)
Вітер дерева колише, гайдає,
(нахил тулуба вліво і вправо)
Птахи летять, відлітають,
(помахи руками, як крилами)
А діти тихенько за парти сідають.

  1. Розповідь про Чернівці.

Повертаємось до роботи.

Погляньте на карту. Це і є Буковина. Де вона знаходиться?(в західній Україні). слайд 13

А що є центром Буковини?(місто Чернівці) слайд 14

  • Таке маленьке, але водночас затишне, загадкове містечко, яке розташувалося в затишному куточку на південному заході України.

Наше рідне місто Чернівці – унікальне. От ви хоч і живете тут, але можете не знати того, що знають туристи, які часто відвідують містечко.

  1. Асоціативний кущ.

На дошці напишу «Чернівці». Варіанти учнів буду записувати.

  • З якими словами у вас асоціюється місто Чернівці?(відповіді учнів)
  • А можна я скажу, що Чернівці – це місто легенд та міфів, місто загадок і відповідей, місто, де зимою потрапляєш у літо, місто, де реальність стає казкою?

Сучасні Чернівці асоціюються з легендами, міфами, якими просто оповиті його вулички.

  1. Розповідь з елементами бесіди.

Кожен народ має свої легенди.

Давайте пригадаємо, що ж таке легенда?(відповіді учнів)

Легенда - народне сказання або оповідання про певні події чи життя людей, оповите казковістю, фантастикою.

  • Які легенди про Чернівці ви знаєте?

За однією з легенд на місці нинішнього міста було колись давнє місто Чернівці. Його мешканці переселились на правий берег і заснували нове місто – Чернівці. За іншою легендою, тут розводили і продавали чорних овець – чорні вівці. З часом ці два слова перетворились в одне – Чернівці.

  1. Робота в групах.
  • Я пропоную вам об’єднатись у 2 групки і разом здійснити пошукову роботу.

Вчитель об’єднує дітей в залежності від того, де вони сидять.

Для початку вам необхідно визначити того, хто буде представляти вашу команду.

Тепер дістаньте свої телефони, і віднайдіть в інтернеті легенди про Чернівці.

Після пошуку – озвучте назву легенди, щоб не повторюватись з іншою командою.

Ознайомтеся з історією і поділіться із класом.

  • От бачите, які цікаві легенди. Розкажу вам ще декілька легенд, які вдалося мені знайти, наприклад, легенда про велосипед, який знаходиться на турецькій площі.

Доповнюю історії учнів своїми легендами.

  • Які легенди ви почули вперше?
  • Перевірте знання своїх однокласників. Поставте запитання протилежній групці з приводу вашої легенди. Побачимо, чи добре ви їх засвоїли.
    1. Закріплення й осмислення знань. Фронтальне опитування.

Отже, підведемо підсумок:

  • Як називається наш край?(Буковина)
  • Назва якого дерева в основі слова Буковина?(Бук). Чи відома вам легенда?
  • Яке місто є центром Буковини?(Чернівці)
  • Назвіть декілька видатних буковинців. Що вам про них відомо?
  • Які легенди про Чернівці вам запам’ятались?
  1. Підсумок заняття.
    1.   Вправа «Мікрофон». Слайд 15
  • Можна я візьму у вас інтерв’ю? Уявімо, що ця ручка – мікрофон. Я буду до кожного підходити і слухати ваше враження від заняття. Якщо вам важко розпочати речення, то можете підглянути на екрані.
  • Мені сподобалося/не сподобалося заняття, тому що…
  • Я дізналась(-вся), що…
  • Я би хотіла(хотів) дізнатись про…
  • Я пишаюсь нашими буковинцями, тому що…
    1.  Відзначення найактивніших. Прощання з класом.

Легенди:

  1.           Однією з найприємніших особливостей Чернівців є те, що місто дуже чисте. Місцеві люблять пов'язувати це з традиціями часів Габсбургів, коли на площу міста не пускали в брудному взутті, а нинішню вулицю Ольги Кобилянської і зовсім мили духами і підмітали пелюстками троянд. З особливою увагою тоді ставилися і до вибору двірника. Він повинен був бути високим і симпатичним, а ще знати 8 мов, на випадок того, якщо хто-небудь з туристів захоче отримати інформацію про місто.
  2.           Турецький колодязь – єдине в той час водне джерело в місті. З визначною пам'яткою пов'язана історія про кохання турецького паші до української дівчині, який через нерозділене кохання позбавив води всіх жителів міста. Але і це не змусило молоду красуню піти в гарем до турецького правителя. Вона наклала на себе руки, стрибнувши в колодязь, тим самим врятувала від спраги всіх городян.
  3.           Не менш захоплююча історія криється за стінами будинку-корабля, який височить на розі вулиць Головної та Шалом Алейхема. За переказами, цей будинок був подарунком одного заможного брата іншому братові - капітану далекого плавання, який після відставки дуже сумував по морю. Оригінальна по архітектурі споруда дуже схожа на морехідне судно – звужений до центру фасад будівлі ніби розрізає потоки доріг, а відкритий майданчик на другому поверсі нагадує палубу.
  4.           Якщо ви збираєтеся відвідати Чернівці, не забудьте вдома свій гарний настрій. Багато століть тому місцевий бургомістр Петро Заратумба видав наказ, в якому, зокрема, говорилося: «Всі чернівчани повинні завжди перебувати в гарному настрої і посміхатися один одному. За невиконання наказу – штраф».

Рецепт, очевидно, виявився дієвим. Пройшли століття, веління Заратумби забулося, але атмосфера щастя і гарного настрою панує на вулицях Чернівців і по сьогоднішній день.

  1.           Існує, правда, легенда, яка інакше пояснює доброзичливість і прихильність чернівчан. Звичайно ж це пов'язано з кавою. Складно уявити, що цей напій, який міцно увійшов в наш спосіб життя, колись суворо забороняли в наших краях. Вважалося, що кава відволікає ченців від молитви, а пересічних громадян провокує на непотрібні дискусії про політику. Але чернівчани не змогли відмовитися від турецького нектару і повстали проти заборони. Масштабний «Кавовий бунт» вплинув на владу, і указ було скасовано. Напевно тому культура пиття кави в Чернівцях особливо цінна. Цей напій не тільки бадьорить, але і піднімає настрій місцевим жителям і приїжджим.
  2.           Колись один майстер цінуючи кожну краплину власного життя надаючи великого значення спогадам, винайшов унікальний рецепт напою— вино, закуплене у пляшках, він віз на своєму власному велосипеді. Подолавши чималу відстань, саме на Турецькій площі, його спіткала неприємна пригода: зграя шахраїв направлена конкурентами перехопила майстра та побивши його, вимагала унікальної рецептури, при цьому шантажуючи найціннішім — пляшкою спогадів. Але не отримавши бажаної відповіді— у люті розбили пляшку. Вино розтеклося по дорозі. Серце майстра не витримало сильного удару і вдаривши 3 останні символічні рази перестало битися назавжди.

У пляшці 1798 року, а це 223 роки тому, було закупорене єдине кохання усього життя — його любов, Адель.

Від того часу велосипед великого майстра залишається на тому ж місці де його серце викарбувало 3 славнозвісних слова "Я тебе люблю".

 

docx
Додано
8 квітня 2021
Переглядів
2337
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку