Дата Урок Осн.зд. 4 кл.
Тема. Безпека руху пішоходів. с.110-116
Мета: поглибити знання учнів про Правила дорожнього руху; вивчити правила для пішоходів; формувати навички безпечної поведінки на вулицях (дорогах); розвивати вміння застосовувати набуті знання на практиці; виховувати увагу, відповідальне ставлення до свого життя і здоров’я, бажання знати і виконувати Правила дорожнього руху.
Обладнання: тест, Правила дорожнього руху, малюнки або фотографії до теми.
Перебіг уроку
І. Організація класу
ІІ. Повторення вивченого.
1.Проведення тестування. Тест «Правила безпечної поведінки»
а) м’яч; б) новий планшет; в) велосипед.
а)підете не роздумуючи; б) скажете, що запитаєте в батьків; в) відмовитеся.
а)підете з нею; б) відмовитеся; в) подумаєте, що робити.
а)візьмете плакат і підете з ним на концерт; б) не розмовлятимете з незнайомцем;
в) запросите друзів піти з вами.
а) скажете, що не граєте з незнайомими; б) підете пограти; в) нікуди не підете без дозволу батьків.
а) якнайшвидше втечете; б) відбиватиметеся і кричатимете, щоб вам допомогли;
в) розпитаєте, куди йти та для чого, і якщо вам це буде цікаво, то підете з ним.
2.Відповіді на запитання:
- У яких місцях вашого мікрорайону або населеного пункту треба бути особливо уважними?
- Яких небезпечних місць у вашому мікрорайоні або населеному пункті слід уникати?
- Де у вашому мікрорайоні або населеному пункті знаходиться дільничний пункт міліції?
- Як зателефонувати дільничному міліціонеру?
-Сьогодні на уроці ми повторимо Правила дорожнього руху і поговоримо про безпеку руху пішоходів.
ІV. Мотивація навчальної діяльності
V. Актуалізація опорних знань.
Бесіда про Правила дорожнього руху, які вивчали в попередніх класах (про правила переходу дороги, дорожні знаки, дорожню розмітку тощо).
VІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Бесіда.
- Хто такі пішоходи? Де ходять пішоходи?
- Де рухається транспорт? З якого боку тротуару слід іти пішоходам?
- Як треба поводитися пішоходам, ідучи по вулиці?
- Де можна рухатися пішоходам, якщо немає тротуару?
- Як слід переходити проїзну частину дороги? Що допомагає нам переходити дорогу?
- Які дорожні знаки допомагають переходити дорогу? Які є переходи? Які правила переходу дороги ви знаєте? Для чого потрібно вивчати Правила дорожнього руху?
2. Словникова робота.
Автомобільна дорога, вулиця (дорога) - частина території, зокрема в населеному пункті, з усіма розташованими на ній спорудами (мостами, шляхопроводами, естакадами, надземними і підземними пішохідними переходами) та засобами організації дорожнього руху, призначена для руху транспортних засобів і пішоходів та обмежена по ширині зовнішнім краєм тротуарів чи краєм смуги відводу.
Пішохід - особа, яка бере участь у дорожньому русі поза транспортними засобами і не виконує на дорозі будь-яку роботу.
Проїзна частина - це елемент дороги, призначений для руху транспортних засобів.
Пішохідний перехід - ділянка проїзної частини або інженерна споруда, що призначена для руху пішоходів через дорогу.
Тротуар - елемент дороги, призначений для руху пішоходів, який прилягає до проїзної частини або відокремлений від неї газоном.
3. Вивчення правил для пішоходів за Правилами дорожнього руху.
Деманстрація Правила дорожнього рухуі розповідь про обов’язки і права пішоходів.
4. Фізкультхвилинка.
5. Робота за підручником на с. 110-116. Опрацювання тексту і бесіда за малюнками.
VІІ. Закріплення матеріалу.
1. Робота за підручником на с. 116, 117.
Відгадування загадок. Відповіді на запитання і виконання завдань 1-4.
2.Опрацювання загадок.
Ось такі в нас чудеса - є чотири колеса, хатка йде собі сміливо:
Хочеш - вправо, хочеш - вліво.Хочеш - в ліс чи до ріки, що за хатка, дітлахи? (Автомобіль).
Що за коник полосатий на дорозі коло хати? «Зебра», кажуть, уляглась - звідкіля вона взялась?
«Зебра» в нас на переході - та чи є така в природі? (Пішохідна розмітка «Зебра»).
На дорозі звір лежить:весь у смужку, ніби спить. У степу він народився,а у місті нам згодився.
Цього звіра звати «зебра», в нього є смугасті ребра. Знає кожний пішохід - це безпечний... (перехід).
Про що йдеться?Він на вулиці щораз оком блимає на нас.
- Зупинися! Підожди! Терпеливо стій-но!
А тепер, будь ласка, йди впевнено й спокійно! (Про світлофор).
3.Робота над віршами.
- Прослухайте вірш і вставте пропущені слова, користуючись словами для довідок.
Слова для довідок: машини, землею, пішохід, перехід, підземний.
Знають діти всі, напевно, перехід бува ... (підземний).Під ... (землею) люди йдуть - і безпечна їхня путь.
Нагорі біжать ... (машини), проїжджають без упину,а внизу йде ... (пішохід) - дуже зручний ... (перехід).
Він стрічає всіх привітно, навіть вдень горить тут світло.
4. Робота в групах. Інсценізація ситуації.
*Учасники (перехожі) об’єднуються у дві групи, які рухаються назустріч одна одній. Учні повинні знайти відповіді та показати:
- З якого боку тротуару повинні рухатися пішоходи? Як і з якого боку можна обійти пішоходів?
- Чи можна проходити між двома пішоходами, які йдуть разом тощо?
* Кожен учень бере що-небудь до рук - портфель, сумку, парасольку тощо. Учасникам слід знайти відповіді на запитання і показати:
- У якій руці зручніше нести речі, якщо на тротуарі багато пішоходів?
- Як слід тримати парасольку, щоб нікого не зачепити? Як пропустити людину, яка йде назустріч?
* Декілька учнів зображають пішоходів, які голосно розмовляють, сміються, сваряться, смітять, штовхаються, їдять, зупиняються на проїзній частині дороги, щоб поговорити по мобільному телефону, заважаючи руху інших пішоходів. Решта учнів обговорюють ситуацію.
Далі відбувається колективне обговорення.
5. Задачі-жарти.
Задача 1. За моїми друзями Сергійком, Миколкою і Петриком женеться двірник з мітлою. Утікаючи від двірника, Миколка і Петрик перебігли вулицю на червоний сигнал світлофора. Сергійко заховався за кущ. Скількох моїх друзів спіймав міліціонер за порушення Правил дорожнього руху? (Двох - Миколку і Петрика).
Задача 2. Тигра, Вінні-Пух, П’ятачок та Іа вирішили пограти у футбол. Тигра вирішив це зробити на шосе - гладко, рівно, зручно. Пух захотів грати на лісовій галявині. Хто з них правий? (Пух).
Задача 3. Знайко, Незнайко, Гвинтик і Шпунтик катались на лижах, санчатах і ковзанах. Гвинтик причепився позаду до машини і дуже швидко мчав на ковзанах. Шпунтик на санчатах з’їжджав з гірки на шосе і радів, коли водії з переляку гальмували. Знайко і Незнайко поїхали на лижах до лісу. Хто з них вчинив неправильно? Чому? (Гвинтик і Шпунтик. Вони порушували Правила дорожнього руху).
VI. Підсумок уроку.
- Які ви знаєте пішохідні переходи? Розкажіть, як слід переходити дорогу.
- Чого робити не можна, коли переходиш проїзну частину? Які правила для пішоходів ви виконуєте?
- Для чого потрібно дотримуватися Правил дорожнього руху?