урок з використанням елементів тренінгу для 7 класу з основ здоров’я. Рекомендовано вчителім основ здоров’я, а також класним керівникам для проведення виховних годин
Пирятин - 2017
Мета: надати знання про різні види насильства у тому числі і сексуальне; сформувати навички відповідальної поведінки в ситуації соціального тиску, навчити визначати сумлінні пропозиції щодо найму на роботу за кордоном. Надати інформацію про пропозицію обману, про наслідки торгівлі людьми; сформувати відповідальне ставлення до себе.
Вправа «Павутиння».
Діти кидають один одному клубок ниток в довільному порядкую. Учасник, що упіймав клубок, розповідає про себе, потім роблять це у зворотному порядку.
2. Правила.
Учасників знайомлять з методами підтримки дисципліни на тренінгу.
3. Вступ
На цьому занятті ми будемо вести розмову про насильство та торгівлю людьми і про те, як цього уникнути. Запитуйте, якщо щось не зрозуміло. Ці теми дуже важливі.
4. Вправа «Наші очікування».
Учасникам пропонують написати чого вони очікують від тренінгу і наклеїти листочки із своїми очікуваннями на плакат із зображенням «Дерева очікувань».
5. Мозковий штурм «Хто може здійснювати насильство? Які дії людини ви вважаєте насильством?» Учасники записують свої висловлювання на фліп-чарті.
6. Інформація про різні типи «насильства».
7. Гра «Зіпсований телефон».
Вишукуються у колону учасники (за зростом). Показують першому малюнок. Він тихенько пояснює зміст малюнка тому, хто стоїть за ним, а потім-далі по ланцюгу. Не можна перепитувати. Останній промовляє всім в голос почуте. Порівняли результат, він відрізняється від першого повідомлення.
8. Вправа «Асоціативний ряд» до слова «НАСИЛЬСТВО».
На фліп-чарті по вертикалі записується слово «НАСИЛЬСТВО». Учасники називають характеристики людини, що асоціюється з поняттям «НАСИЛЬСТВО» і починається з букви вертикального рядка.
9. Руханка «Будинки – господарі - землетрус».
10. Інформаційне повідомлення «Торгівля людьми».
ТОРГІВЛЯ ЛЮДЬМИ
людьми потерпіли 1807 осіб
набув чинності з 1 вересня 2001 року, до Особливої частини яко-
го увійшла стаття 149 “Торгівля людьми або інша незаконна угода
щодо передачі людини”.
Виділені такі сучасні форми рабства: рабська праця (дешева робоча сила), торгівля людьми, домашнє рабство (жінки, діти), сервітут (обмеження прав), боргова залежність, примусова праця, кріпацтво, примусова праця або трудова повинність, підневільний шлюб, сексуальне рабство тощо
Торгівля людьми
– це вербування, перевезення, передача, приховування або прийом осіб шляхом погрози застосування сили чи інших форм примусу, викрадання, шахрайства, обману, зловживання владою чи вразливого становища або шляхом виплати чи одержання грошей або іншого тиску, щоб отримати згоду особи, яка має контроль над іншою особою з метою експлуатації
Торгівля людьми – це злочинний бізнес, що ґрунтується на вербуванні, приховуванні та перевезенні людей виключно з метою їньої експлуатації. Кожного року ошукування мільйонів людей в усьому світі приносить торговцям людьми прибутки в мільярди доларів
Відео (запобігання).
Запобігання
11. Вправа «Це було не зі мною».
Роздайте учасниками геометричні фігури (квадрати, прямокутники, ромби, трикутники). Кожна група отримує картку з описом ситуації, протягом 10 хвилин прочитати та обговорити ситуацію. Після цього відбувається обговорення в загальному колі.
«Я закінчила перший курс профтехучилища. Усе було добре - навчання, батьки, коханий. Якось я зустріла давню знайому, вона запропонувала мені поїхати за кордон. Їй начебто запропонував роботу знайомий, який працює у якісь серйозній фірмі. Робота дуже цікава (у нічному клубі офіціанткою) та добре оплачувана. Мені давно хотілося стати самостійною, самій розпоряджатися грошима та і просто було цікаво. А за кордоном я ніколи не була, і у найближчий час це було не «не по кишені». Знайома частину витрат на дорогу взяла на себе. Все складалося вдало. Батькам я сказала, що мене запросила на роботу за кордон фірма, що співпрацює з училищем, у якому я навчаюсь. Коханий відчув, що щось негаразд, але я вмовила його відпустити мене. Сказала, що я не надовго.
Страшно згадати, що було далі. Казка про «класну роботу» скінчилася, коли ми прибули на місце. Нас зустріли двоє мовчазних чоловіків, заштовхнули в мікроавтобус і довго кудись везли. Ми опинились у напівтемному підвалі з одним маленьким віконцем під стелею. У нас відібрали сумки, документи –усе! Ми сиділи на голій підлозі й плакали. У цей день до нас прийшов чоловік, мабуть, хазяїн, і сказав, що ми будемо задовольняти клієнтів. Попередив, щоб не чинили опору. Годували нас один раз на день чимось незвичним для нашого організму. У мене було сильне блювання, болів живіт. Хазяїна моє здоров’я не турбувало, і він продовжував приводити клієнтів. Через три тижні моїй «подрузі за нещастям» вдалося втекти, пізніше врятували і мене. Нас переправили на батьківщину. Провели обстеження: у подруги знайшли сифіліс, у мене почалися галюцинації. Де б я не була,повсюди я бачу похмурі обличчя хазяїна і насильників. Це жахливо! Не можу повірити, що це сталося зі мною».
Запитання: Що призвело до ситуації,в яку потрапили дівчина? Якими могли бути наслідки для здоров’я дівчини? Як можна було уникнути цієї ситуації?
Висновок: Якщо людина вирішилась влаштуватися на роботу за кордоном через фірму, необхідно знати деталі , а не покладатися на випадок.
Завершення тренінгу
12.Вправа «Підбиття підсумків».
Повернемося до наших очікувань. Чи справдилися вони? Напишіть на листочках та приклейте на гілочки «Дерева сподівань».
13.Вправа «Прощання».
Учасники передають один одному м’яку іграшку і висловлюють добрі побажання або слова подяки.
1. Під час проведення уроків з основ здоров’я я використовую таку форму групової роботи як тренінг, складовою якого є розвивальне навчання.
Розвивальне навчання – процес взаємодії колективної діяльності учнів та робити вчителя, який спрямовує і регулює цю спільну діяльність, використовуючи педагогічні методи, що ґрунтуються на активній участі і співпраці учнів між собою та учителем.
Тренінг – це новий підхід до проведення уроку, спланований процес надання знань. В основі засвоєння знань є співпраця, відкритість, відповідальність, інтенсивне засвоєння матеріалу, уточнення, робота в команді, уміння надавати і отримувати допомогу, аналіз ситуацій і прийняття рішень.
Від звичайного уроку тренінг відрізняється тим, що такий урок особливий, не схожий зовсім на інші класичні уроки: діти сидять півколом, а не за партами; всі добровільно дотримуються правил, які на початку кожного тренінгу повторюються; невимушене спілкування с тренером відбувається під його керівництвом; учні отримують багато нового.
Діяльність педагога-тренера спрямована на те, щоб не домінувати над групою, а допомагати її діяльності. Мікроклімат доброзичливий, всі звертаються один до одного на ім’я. Важливим є те, щоб зацікавити дітей, створити відчуття свята, але при цьому надати їм не менше знань, а навіть більше, ніж під час звичайного уроку.
За часом тривалість тренінгу залежить від теми, у більшості випадків -від 40 до 50 хвилин. Іноді елементи тренінгу комбіную з класичним уроком, тому розраховую на 20-25 хвилин, тим більше, що навіть самі елементи позитивно сприймаються учнями, і це надихає мене вдосконалювати свою майстерність.
2.Тренінгові методики не звільняють від необхідності досконалого володіння навчальним матеріалом, підготовка до такого заняття потребує ще більшого часу і більшої компетентності.
Проведення тренінгу певних умов. Проводжу у звичайному класі, але у великому за площею, де якомога більше вільного місця, зручні меблі, є проектор або мультимедійна дошка, багато квітів. Діти із задоволенням беруть участь у підготовці до проведення уроків-тренінгів та забезпечують їх усім необхідним, що знадобиться: різнокольоровою крейдою, фломастерами, білим і кольоровим папером, блокнотами, бейджиками, маркерами, скріпками та іншим.
Готуючись до уроку – тренінгу, планую його так, щоб створити дітям умови для власної діяльності, практичних завдань, враховую руханки, рольові ігри, роботу в групах, дискусії. Намагаюсь створити лояльну і доброзичливу атмосферу, ставитися до всіх учасників однаково, не виявляти негативних реакцій до слабших. Поводжуся так, щоб діти мені довіряли, завжди підтримую їх, уважно вислуховую і допомагаю.
Структура тренінгу.
І. Вступна частина 1.Зворотній зв’язок. 2.Виявлення очікувань. 3.Знайомство. 4.Повторення правил
ІІ Основна частина. 1.Теоретичний блок. 2.Практичний блок. 3.Допоміжні вправи
ІІІ Заключна частина 1.Підведення підсумків. 2.Зворотній зв’язок. 3.Релаксація. 4.Завершення тренінгу.
Після оголошення мети тренінгу звертаюсь до учасників письмово висловити свої очікування.
На аркуші паперу можна намалювати флору, гриби біля кошика, човники біля річки, листочки біля дерева, промінчики від сонця, метелики біля квітки.
Знайомство - це одна із основних вправ, тому проводжу на початку кожного тренінгу.
Вправи: «Снігова куля» «Моя родина - це…» «Що моя річ знає про мене?» «Я вмію добре робити …» «Моя улюблена справа» «Для мене найкращий відпочинок» «В людях я найбільше ціную те…» «Павутиння» «Дружні долоньки».
Велику увагу приділяю руханкам, тому не забуваю про вправи для зняття м’язового напруження.
Ось деякі вправи, що використовую на тренінгах:
«Струмочок»,
«М’ячик по колу»,
«Австрійський дощ
«Емоція по колу», « Веселий фотограф», «Знайди пару», «Крапки», «Історії з торбинки», «Тостери-грінки», «Футбол».
Учасникам подобається розігрувати сценки або ситуації. Тому важливо, щоб рольова гра допомагала учасникам краще себе розкривати, висловлювати свої почуття, відпрацьовувати навички у ситуаціях, близьких до реальних. Організовуючи її, використовую допоміжний реквізит: капелюшки, костюми.
Рольові ігри: «Маршрутка», «Ріпка», «Як показати свою незгоду?», «Цивілізація», «Диригент».
Робота в групах
Доцільніше обговорювати питання не цілим класом, а у групах. Це підвищує активність, дає змогу більше дізнатися один про одного, розвиває упевнену поведінку, співпрацю. Для цього розподіляю клас на групи по 3-4 особи за різними варіантами:
«Кольори світлофора», «Пори року», «Знаки зодіаку», «Назви квітів», «Геометричні фігури», «Сонце, повітря, вода», «За днями тижня».
Аналіз ситуацій. Учасники аналізують і обговорюють ситуації з повсякденного життя.
Завершення тренінгу.
Завжди завершується тренінг «ритуалом прощання»: 1. Вальс-комплімент, 2. Заспівати пісню, 3. Тепло долоней, 4. Віночок побажань, 5. Імпульс, 6. Руханка «Оркестр».
Висновок:
Навчальний процес традиційно зорієнтований на те, що люди, які навчаються, отримають і творчо засвоять суму знань. При цьому освіта формує молодих людей у ролі засвоювачів «готових знань». До такого дуже легко й швидко звикають, тому традиційна освіта виховує, як правило, екстернатів, котрі вміють активно працювати лише під керівництвом і при спонуканні зовнішніми чинниками. Молоді люди, наповнені «готовими знаннями», здебільшого не вміють працювати ні творчо, ні самостійно, особливо в умовах, коли знання потребують швидкого оновлення. Тим часом людина майбутнього має стати насамперед творцем, а не бути тільки споживачем раніше створених благ.
Тренінг - дуже ефективна форма навчання. Діти на таких уроках отримують не тільки знання, але й задоволення. Рекомендую вчителям основ здоров’я частіше використовувати таку форму проведення уроків.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Бех І. В. Виховання особистості: У 2 кн. — К. : Либідь, 2003. — 276 с.
2. Дуткевич Т.В. Загальна психологія: (Конспект лекцій): навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / Кам'янець-Подільський держ. педагогічний ун-т. Кафедра психології. — Кам'янець-Подільський, 2002. — 96 с.
3. Тагліна О.В. Готуємось до уроків основ здоров’я. 7 клас: Посібник для вчителя.- Ранок, 2008.
4. Всесвітня мережа Інтернет