Урок з основ здоровя: "Харчування при різному фізичному навантаженні. Контроль за масою тіла"

Про матеріал

Харчування при різному фізичному навантаженні. Контроль за масою тіла мета ознайомити з негативними наслідками харчування сучасної молоді; дослідити проблеми, які можуть виникнути через неправильне харчування; розкрити чинники, які впливають на формування харчових звичок; відпрацьовувати вміння складати збалансований раціон.

Перегляд файлу

 Тема: Харчування при різному фізичному навантаженні. Контроль за масою тіла

Мета: ознайомити з негативними наслідками харчування сучасної молоді; дослідити проблеми, які можуть виникнути через неправильне харчування; розкрити чинники, які впливають на формування харчових звичок; відпрацьовувати вміння складати збалансований раціон.

Обладнання: таблиці для виконання практичної роботи.

Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання.

— Поясніть принципи раціонального харчування. (Регулярність, помірність, різноманітність, збалансованість)
— Що називаємо неправильним харчуванням? (Їсти надто мало, надто багато, надто рідко, надто часто, похапцем, уживати мало фруктів, овочів, забагато смаженого, жирного, неякісні продукти…)
Особливості харчування сучасної молоді. Проблеми, спричинені неправильним харчуванням.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Як взаємопов’язані раціональне харчування та здоровий спосіб життя? Висловлюємо свою думку

Як ви розумієте вислів: «Ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо для того, щоб жити»? (Сократ, давньогрецький філософ).

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Про важливість харчування для здоров’я. Харчування є основною біологіч -ною потребою, тому що за допомогою їжі реалізується постійний взаємозв’язок людини з навколишнім середовищем. Правильне харчування — основа здоров’я людини. Саме їжа, яку ми вживаємо, забезпечує розвиток і постійне оновлення клітин і тканин організму, є джерелом енергії, яку витрачає людський організм. Продукти хар -чування — джерела речовин, з яких синтезуються ферменти, гормони й інші регулятори обмінних процесів в організмі. Обмін речовин, що є основою життєдіяльності людського організму, залежить від того, як харчується людина.

Словникова робота

Раціональне харчування (від латин. ratio — розумний) — це збалансоване харчування за умови оптимального режиму приймання їжі. Збалансоване харчування — це повноцінне харчування, що характеризується оптимальною якістю їжі й оптимальним, тобто таким, що від -повідає фізіологічним потребам організму, співвідношенням між окремими ком понентами їжі.

Спростуйте або доведіть правильність думки про те, що через постійне вживання їжі перед телевізором зростає ризик виникнення проблем із зайвою вагою (

Вправа : Правильне харчування

Ви вже знаєте, що харчуватися потрібно регулярно, збалансовано, доцільно й раціонально.

Обговоріть у парах принципи раціонального харчування. Як ви їх розумієте? Чи завжди дотримуєтеся? Змоделюйте ситуацію та її наслідки за умов недотримання поданих принципів.

Принципи раціонального харчування:

• забезпечення рівноваги між енергією, що надходить з їжею, й енергією, яку витрачає людина в процесі життєдіяльності;

• задоволення потреби організму в певній кількості, якісному складі та співвідношенні поживних речовин;

• дотримання режиму харчування.

З їжею в організм людини має надходити достатня кількість необхідних ре -човин: білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, мікроелементів, мінеральних речовин тощо.

Поміркуйте

Розгляньте схему. Пригадайте вивчене на уроках біології й обґрунтуйте значення поживних речовин для організму людини, дослідіть їхній взаємозв’язок.

 

https://mozok.click/uploads/osnovi-zdorovja-9-polishhuk/osnovi-zdorovja-9-polishhuk-25.jpg

Регульовані енерговитрати — це витрати енергії під час різних видів діяль -ності людини. Найбільші енерговитрати — під час фізичної роботи, що пов’язано зі значним посиленням окислювальних процесів у працюючих м’язах. (Пригадайте вивчене з курсу біології).

Нерегульовані енерговитрати — це витрати енергії на основний обмін і спе -цифічну дію їжі.

Основний обмін — це енерговитрати організму в умовах фізіологічного спокою. Загальний обмін — це рівень енерговитрат організму в умовах фізіологічної активності. Так, у дітей основний обмін на 10-15 % вищий, ніж у дорослих. З віком основний обмін знижується на 10-15 %. Існують спеціальні таблиці, за якими можна визначити енергію основного обміну для кожної людини.

Таблиця 1

Добова потреба в енергії, білках, жирах і вуглеводах для підлітків 14-17 років

https://mozok.click/uploads/osnovi-zdorovja-9-polishhuk/osnovi-zdorovja-9-polishhuk-27.jpg

Харчування при різному фізичному навантаженні. Ви вже знаєте, якою має бути добова потреба в енергії, білках, жирах і вуглеводах для вашого віку за умов навчання в школі. Учені ж розрізняють чотири категорії енерговитрат (залежно від трудових процесів): легка праця — 2200-3300 ккал/добу, середня праця — 23503500, важка праця — 2500-3700, дуже важка праця — 2900-4200 ккал/добу.

V. Узагальнення, систематизація знань та вмінь учнів 

Об’єднайтесь у групи та розрахуйте основний обмін (ОО) за формулою основного обміну Маффіна-Джеора, тобто скільки калорій витрачає організм здорової дорослої людини (ваших близьких, друзів, знайомих, а можливо, і ваш організм у недалекому майбутньому) у стані спокою.

Для жінок: ОО = 9,99 ■ маса тіла (кг) + 6,25 ■ зріст (см) - 4,92 ■ вік - 161.

Для чоловіків: ОО = 9,99 ■ маса тіла (кг) + 6,25 ■ зріст (см) - 4,92 ■ вік + 5. Розрахувавши за формулою Маффіна-Джеора числове значення основного обміну речовин, можна обчислити й приблизну кількість калорій, необхідних на добу для підтримання маси тіла з урахуванням рівня фізичного навантаження. Для цього помножте отримане числове значення на коефіцієнт фізичної активності:

https://mozok.click/uploads/osnovi-zdorovja-9-polishhuk/osnovi-zdorovja-9-polishhuk-28.jpg

Контроль за масою тіла. Організм людини витрачає протягом доби дуже багато енергії. Наприклад, у юнацькому віці це понад 2700 ккал, тому кожен з вас повинен споживати стільки калорій, скільки їх витрачає. І тоді маса тіла не змінюватиметься протягом багатьох років. Така стабільність — показник доброго здоров’я.

VІІ. Підсумок уроку

ІІ. Домашнє завдання

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.8
Оригінальність викладу
4.8
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.8
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Паславська Тамара
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кравчук Петро
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Живага Надія Семенівна
    Дякую, дуже все гарно
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Єременко Тетяна Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
До підручника
Основи здоров`я 9 клас (Гущина Н. Г., Василенко С. В., Колотій Л.П.)
Додано
16 жовтня 2018
Переглядів
14015
Оцінка розробки
4.8 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку