УРОК З ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. "ЗНАЙОМСТВО З ТВОРЧОЮ СПАДЩИНОЮ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО"

Про матеріал
План-конспект уроку, мета якого ознайомити учнів з життям і творчістю геніального педагога; пробуджувати в дітей інтерес до читання книг.
Перегляд файлу

Урок з позакласного читання. Знайомство з творчою спадщиною В. О. Сухомлинського

Мета: продовжити знайомство учнів з життям і творчістю геніального педагога; пробуджувати в дітей інтерес до читання книг; розвивати спостережливість, зв’язне мовлення; виховувати любов  до природи, почуття любові та поваги до людей похилого віку.

Обладнання: портрет В.О. Сухомлинського, презентація до уроку, відеоролик про життя і творчість В.О.Сухомлинського, книга «Чиста криниця», виставка книг, ілюстрації до прочитаних творів, картки для літературної гри,  музичний запис П.Чайковського «Пори року».

Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Повідомлення теми уроку

— Сьогодні  у нас — незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, в країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

 Сьогодні наш урок позакласного читання — це знайомство з творчістю В. О. Сухомлинського.

 Ми будемо працювати за сторінками мультимедійного  журналу «Дивослово». Підемо з вами чарівними сторінками музики, творчості, пам’яті, оповідань, казок, заглянемо і на сторінку ерудитів.

 

ІІІ. Робота над темою уроку

1. Перша сторінка журналу «Мелодії осені».

Слухання музичного твору П.Чайковського «Пори року. Жовтень».

Учитель. На дворі осінь. За народним переказом, Осінь — старша дочка Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім  і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй:

— Забирай все моє золото. Будь щедрою, і люди полюблять тебе. І осінь, як ви бачите, виконує наказ Сонця і кожного року дарує нам щедрі дарунки і чарує нам своїм осіннім золотом.

— Давайте послухаємо осінь.

— Якими звуками вона сповнила природу?

П’єса П.І. Чайковського «Жовтень» входить до вже знайомого альбому «Пори року». Давайте прислухаємось до осені через звуки музики. Отже, сядьте зручніше. (Слухання аудіозапису)

— Що ви уявили, коли слухали твір?

— Які почуття викликала у вас почута мелодія?

— Ось так швидко плине час. На зміну одній порі року приходить інша, одне покоління людей змінює наступне. Але ніколи не зміліє, не зникне вічна ріка людських надбань. І на її берегах вічно житиме, краса, яка збагачує інші покоління, надихає творити щось добре, вічне, мудре.

Перегортаємо сторінку.

 

 

2. Друга сторінка журналу «Вітальна».

 

— Осінь багата не тільки на урожай, а й на інші  славні дати. У кінці вересня у нашого доброго знайомого —  день народження.

Цього року В. О. Сухомлинському виповнилося б 100 роки.

3. Довідкове бюро

  Що ви знаєте про В. О. Сухомлинського?

  • Заслужений вчитель України;
  • Відомий письменник;
  • Писав для дітей, вчителів  і батьків.

4. Повідомлення учнів. Перегляд відеоролика про В.О.Сухомлинського.

1-й учень. Народився Василь Олександрович Сухомлинський 28 вересня 1918  року в с. Василівці на Кіровоградщині. Батько письменника працював столяром, був освіченою  й шанованою людиною в селі.

2-й учень. Василь Олександрович пройшов війну. Після поранення він повернувся додому. У 1948 році став директором Павлиської середньої школи. Написав для дітей багато творів. 2 вересня 1970 року Василя Олександровича не стало.

3-й учень. Він був доброю людиною і хотів, щоб його вихованці і всі діти виростали добрими, чуйними, працьовитими, любили і поважали своїх батьків, свою рідну землю, свою Батьківщину.

Учитель. В. О. Сухомлинський казав: « Що найголовніше в моєму житті? Без роздумів відповідаю: любов до дітей! ».

 Багато часу вчитель проводив зі своїми учнями поза стінами школи. Ходив на прогулянки, екскурсії до річки, в поле, в ліс, сад. Під час таких прогулянок створювались його казки та оповідання.

Так було створено «Школу під Голубим Небом».

А «десять не можна» за Сухомлинським — це наказ. Не пам’ятатимеш їх — не станеш людиною. Давайте ще раз  прочитаємо.

Учні читають «Десять не можна» за В. О. Сухомлинським.

  • Не можна ледарювати, коли всі працюють.
  • Не можна сміятися зі старості і літніх людей.
  • Не можна вступати у суперечку з шанованими і дорослими людьми, особливо літніми.
  • Не можна висловлювати невдоволення з приводу того, що в тебе не має тієї чи іншої речі.
  • Не можна допускати, щоб мати давала тобі те, чого вона не дає собі, — кращий шматочок за столом, кращу цукерку, кращу сукню.
  • Не можна робити того, що осуджується старшими, — ні на очах у них, ні десь осторонь.
  • Не можна залишати старшу рідну людину на самотині, особливо матір, якщо в неї не має  нікого крім тебе.
  • Не можна збиратися в дорогу, не спитавши дозволу і поради в старших… не попрощавшись з ними, не дочекавшись від них побажання щасливої дороги і не побажавши їм щасливо залишатися.
  • Не можна  сідати обідати. Не запросивши старшого… не можна сидіти, коли стоїть дорослий, особливо людина похилого віку, зокрема жінка.
  • Не можна чекати, поки з тобою привітається старший,  ти повинен  першим привітати його при зустрічі, а  розстаючись з ним, — побажати доброго здоров’я.

— Ім’я Сухомлинського  далеко відоме за межами  України. Його наукові праці перекладено 56 мовами.

5. Третя сторінка «У природі — в ріднім домі».

— Зараз ми познайомимося з оповіданнями, казками В. О. Сухомлинського про природу, адже створена ним «Школа під Голубим Небом» мала на меті дати відчути учням, що, сприймаючи за нею, вони знаходяться в рідному домі.

Я пропоную ознайомитися з казкою «Краплинкою роси».

— Що ви уявили, коли слухали цю казку?

— Про який природний процес розповідається в казці? (Про кругообіг води)

Робота з творами, тексти яких записано на картках:

  1. Все в лісі співає.

  1. Для чого кажуть «спасибі»?

  1. Образливе слово.

  1. Легенда.

— Чого вчать ці твори?

 

6. Перевірка домашнього завдання.

— До цього уроку ви теж готувались.

— Які твори ви підібрали за темою уроку?

— Хто склав цю казку?

— Чого вчать ці твори?

— Відгуки про які твори В. О. Сухомлинського  ви записали до читацьких щоденників?

7. Четверта сторінка «Дзвін листочків».

Учитель. Мудра природа навчає нас у будь-яку  пору року. Птахи вчать співу. Бджолиний рій навчає трудової дисципліни і справедливості. А дерева всіх порід, увесь веселий рід дружби вчать міцної. І тому, навчаючи спостерігати, В. О. Сухомлинський  зазначав: «Немає дитини, яка, вражена красою поетичного слова, створила б власного образу». І тому я відкриваю четверту сторінку — поетичну. Хоча Сухомлинський віршів не писав, але я впевнена, що любив їх читати і слухати. І якби почув він вірші, які склали ви, то напевне був би дуже задоволений.

 Учні читають свої вірші.

Дивосвіт

Дивосвіт, дивосвіт —

Сонце ясне в небі,

Дуже гарний увесь світ,

В якому ми живемо!

І лани, сади і гори

Грають відблиском зими.

Сніг лежить  і тихо тане

Під ногами дітвори.

        Мирошниченко Таміла

Радість

Прийшла весна…

— Час-час, час-час, —

Приспівують синички.

Підсніжник усміхається

Своїм біленьким личком.

Фіалка виросла рясна.

Іде весна, іде весна!

Красу несе вона, ясна.

      Ярошенко Анна

8. Творча поетична хвилинка

— А зараз спробуємо стати поетами і створити рядочки вірша про щедру пору — осінь.

_____ осінь чарівниця (Прийшла),

всі ліси, поля _______ (прибрала).

Все довкола _______ (затихає),

_______ в гості виглядає (зиму).

 

9. П’ята сторінка «Хто багато читає, той розумним стає»

Учитель.  В. О. Сухомлинський стверджував, що людина народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується на світ, щоб лишити по собі слід вічний. А головне — людина починається з добра.

Проведемо літературну гру. З’єднайте частини мудрих висловів (на індивідуальних картках).

Літературна гра

Зробиш добро — не кайся, …

Добрий чоловік людям добро чинить і …

Той мені брат, хто …

З добром дружись, а …

Усе добре переймай, а …

Хто людям добра бажає, …

За добро…

…лихих стережись.

…добром платять.

…зла уникай.

… той і собі має.

…моєму добру рад.

…вдієш лихо — начувайся.

…нікому не хвалиться.

VI. Підсумок уроку

— Над чиїми творами ми працювали?

— Хто такий В.О.Сухомлинський?

— Який слід В.О.Сухомлинський залишив після себе?

Учитель. Я хочу закінчити урок словами російського письменника А.П.Чехова:

«У людини повинно бути все прекрасне: і обличчя, і одяг, і душа, і думки».

Я вам бажаю, щоб обличчя ваші були осяяні доброю усмішкою, думки спрямовані на добрі справи, а душа щоб ніколи не зачерствіла до рідних і до чужих людей, котрі чекають  від вас доброти.

Памятайте! Лише добро врятує світ.

 

Домашнє завдання — підготуватись до уроку з позакласного читання за темою «Вік живи, вік учись!», написати вірш про осінь.

 

 

 

 

 

1

 

 

docx
Додав(-ла)
Котко Алла
Додано
3 квітня 2019
Переглядів
673
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку