Підготувала і провела
учитель основ правознавства
Суходільської філії
Маленко Валентина Володимирівна
9 клас
Тема . Взаємні права та обов’язки батьків та дітей
Мета : ознайомити учнів з правами та обов’язками батьків та дітей ,
розвивати вміння розв’язувати правові ситуації за допомогою
нормативних актів, виховувати справжнього патріота своєї
Батьківщини та повагу до старшого покоління, розуміння
взаємності прав та обов’язків батьків та дітей.
Обладнання: книги: Сімейний Кодекс України, Конституція України, картки .
Хід уроку
І. Організаційний момент уроку
- Доброго дня . Зараз у нас урок правознавства. Подивіться, чи все необхідне є у вас на партах: підручник, зошит , Конституція України, ручка.
Розпочати наш сьогоднішній урок я хочу з побажання – вислову Б.Паскаля
« Ваш успіх починається в середині вас, якщо ви не побачили його перші, його не побачить ніхто». Тож бажаю вам на уроці бути активними, вірити в свої власні сили , та мати неабиякий успіх.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
На минулому уроці ми з вами розпочали вивчати тему «Закони в житті твоєї сім׳ї». І зараз ми з вами перевіримо , що ж ви вивчили.
- Що таке шлюб?
- Що таке сім׳я?
- Який вік встановлено для укладення шлюбу для жінок та чоловіків?
- Чи є обставини , які перешкоджають укладенню шлюбу?
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Давним - давно , тисячі років тому на землі з’явилися люди. Одночасно з ними постали головні питання :
- Що люди можуть робити і чого не можуть ?
- Що вони зобов’язані робити і чого не зобов’язані?
- На що вони мають право і на що не мають ?
Без ясної відповіді на ці питання життя перетворилося б на суцільний кошмар і плутанину. І люди взялися за розв’язання цих головних питань у звичайних бесідах між собою за допомогою різних релігій, шляхом міжнародних переговорів і на жаль у битвах, і війнах. І тому ми на сьогоднішньому уроці спробуємо з вами визначити ці питання у темі « Взаємні права та обов’язки батьків і дітей», і розпочати мені хотілося б словами Б.Олійника
Батьки і діти ! Діти і батьки!
Нерозділиме і одвічне коло.
Ми засіваємо життєйське поле
І не на день майбутній – на віки.
Між нас не ляжуть вирвами роки.
Бо наша кров пульсує в нашій долі.
Батьки і діти ! Діти і батьки!
Нам нічого ділить на спільнім полі.
Відкрили зошити , записали тему сьогоднішнього уроку правознавства. «Взаємні права та обов’язки батьків та дітей» та план за яким ми з вами будемо працювати
На сьогоднішньому уроці ми з вами опрацюємо новий термін , який ви неодноразово чули і мабуть знаєте «аліменти» але з точки юридичної .
ІV. Викладення нового матеріалу.
У кожного з вас є сім׳я . І ми б хотіли більш детально познайомитися з вашою сім׳єю. Декілька тижнів назад вам було дане завдання приготувати презентацію « Знайомтесь – ми…» будь - ласка , прошу.
Взаємні права та обов’язки батьків і дітей ґрунтуються на походженні дитини від них . Документом , що засвідчує походження дитини, є свідоцтво про народження . У вас у кожного є на партах копія свого свідоцтва про народження. Роздивіться його. Скажіть будь – ласка , що є підтвердженням того , що ви є діти своїх батьків.
Молодці . То ж яка є найголовніша функція сім׳ї? Так вірно - продовження роду, і не просто продовження будь - якого роду, а мабуть кожний батько і мати ваші , коли думали про майбутню дитину, тобто про вас , хотіли , щоб їхня дитина виросла доброю, чесною, відповідальною, жила в достатку, і щоб у неї в житті все справдилося те , чого вона собі поставить за мету.
Народ протягом багатьох віків помічав взаємозв’язки між дітьми і батьками і зараз ми з вами попробуємо продовжити думу народу у прислів’ях .
Закінчте прислів’я.
Який дуб , такий тин, …( який батько , такий син)
Яке дерево , такі в нього квіточки, які батьки …..( такі їхні діточки)
Який корінь , такий пагінець, які самі …..( такі й сини)
Яка гребля , такий млин, …. ( який батько такий син)
Взаємні права та обов’язки батьків та дітей можуть мати особистий немайновий та майновий характер.
3.1.Робота в групах
У вас на партах є зірки різного кольору . Оберіть зірку собі червоного або синього кольору. Ті , хто обрав собі зірку синього кольору об’єдналися в 1 групу, хто червоного в 2 групу, а також у вас є Конституція України , та витяги з Сімейного кодексу України.
1 група – права батьків
2 група - обов’язки батьків
Оголошення результатів роботи груп.
А тепер давайте знову поділимося на групи і попрацюємо над 2 питанням нашого уроку. Знову за тими ж документами що ми працювали над попереднім питаннями.
Оголошення результатів роботи в групах.
А зараз давайте дамо відповідь на таке запитання .Чому обов’язки батьків та дітей є взаємними ?
Обов’язки батьків і дітей називають взаємними – адже й діти , коли вони стануть дорослими , зобов’язані надавати допомогу своїм батьками , піклуватися про них у разі настання непрацездатності .Цей обов’язок – не лише моральна норма , він закріплений і в Сімейному кодексі України.
( кожному на парту)
Задача 1.
Галина й Антон збираються розлучитися і е живуть разом уже пів року. Їхня донька Ганна , якій 12 років , живе з мамою. Але дівчинка дуже любить батька і хоче жити разом з ним та його батьками . Антон готовий забрати дитину, але Галина відмовляє йому , говорячи, що вона сама знає , як їй виховувати дитину.
Як вирішити це питання? Чи може дівчинка сама вирішити з ким їй проживати ?
Задача 2. Позивач П.Т.Кирилова звернулася до суду з проханням обмежити спілкування її 6 –річного сина з колишнім чоловіком . Своє прохання пояснює тим, що батько хлопчика – людина неврівноважена, зловживає спиртними напоями , здатний до істерик, егоїст. Свідок , мати відповідач , підтвердила , що її син з дитинства поводився неадекватно, різав вени, а головне – вона чула , як онук плакав після зустрічі з батьком, тому що останній тушив недопалки об свої руки на очах у дитини. Позивач надала висновок опікунської ради про обмеження спілкування батька з сином з 12до 15 годин і тільки в присутності матері. Відповідач не згодний з вимогою колишньої дружини й наполягає не відмовляти йому у спілкуванні з сином . Яким буде рішення суду?
Так молодці .
У. Підсумки уроку.
1.Бесіда
2.Заключне слово вчителя
Ми з вами всі - український народ , який складається з родин малих і великих , дружніх і працьовитих. Як могутня річка бере силу із маленьких джерел , так і наша українська держава збагачується маленькими сім׳ями . І якщо ми хочемо , щоб річка була повноводною , щоб велика родина наша українська була красивою і щасливою то я закликаю вас виконувати слова які отримав пророк Мойсей кілька тисячоліть тому на горі Сінай «Шануй батька свого і матір свою, щоб добре тобі було , та щоб довголітній ти був на землі».
Ми часточка великого народу, великої родини , про яку так натхненно співав незабутній Назарій Яремчук.
( звучить пісня Н.Яремчука» Родина»)
Коли народжується людина , то на небі запалюється зірка. Якщо зірки запалюються , то це кому-небудь потрібно. Запалимо і ми свої зірки. Виходячи з класу , відобразіть свій настрій у вигляді зірок :
- Червона – мені сподобалося, я багато що для себе взяв;
- Синя – я не все зрозумів, але я задоволений;
- Зелена – багато що мені не вдалося, але дещо я для себе взяв;
- Жовта – мені було нецікаво, я для себе нічого взяв.