Урок з предмета хімія на тему: "Нітрати"

Про матеріал
Урок з вивчення нітратів, та їх фізичних та хімічних властивостей, вивчити якісну реакцію на нітрат-іон; ознайомити учнів з азотними добривами та їх застосуванням, вмістом нітратів у продуктах харчування, із запобіжними заходами потрапляння нітратів до організму людини.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

                                           УРОК З ВИВЧЕННЯ НІТРАТІВ

 

 

Насіковська О.М

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Тема: Нітрати

Мета:
 навчальна: на основі знань про основні  класи неорганічних сполук систематизувати знання про способи добування, фізичні та хімічні властивості; вивчити якісну реакцію на нітрат-іон; ознайомити з азотними добривами та їх  застосуванням, вмістом нітратів у продуктах харчування, із запобіжними заходами потрапляння нітратів до організму людини;
 розвивальна: вдосконалювати навички написання рівнянь реакцій різних типів, складання рівнянь реакцій у йонній формі та рівнянь окисно-відновних реакцій методом електронного балансу; розвивати увагу, пам'ять, хімічне мовлення, логічне мислення, уміння сприймати інформацію, аналізувати, зіставляти, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки, працювати з алгоритмом, дидактичними матеріалами, підручником; удосконалювати вміння роботи з хімічним обладнанням і реактивами;
 виховна: виховувати культуру поведінки під час уроку та спілкування, взаємодопомогу, толерантність.
Тип уроку: засвоєння нових знань та застосування знань, навичок і вмінь.
Методи і форми роботи.
 

Метод

Форма роботи

Інтерактивний

«Мікрофонн», «ланцюжок», «розминка», «мозковий штурм», робота в групах, створення ситуацій взаємодопомоги та образної структурної моделі (схеми-опори)

Навчально-дослідницький

Виконання та аналіз результатів лабораторного досліду, висновки

Частково-пошуковий

Евристична бесіда, проблемні та взаємопов’язані запитання, виконання творчих завдань

Репродуктивний

Робота з алгоритмом написання рівнянь реакцій молекулярних, йонних, окисно-відновних

Інформаційно-рецептивний; мовний

Розповідь, бесіда, пояснення, робота з підручником, роздавальним матеріалом

Наочний; практичний

Лабораторний дослід, робота з таблицями. Виконання лабораторного досліду

 

Засоби наочності: періодична система хімічних елементів; таблиці: «Розчинність кислот, основ і солей у воді», «Ряд активності металів», «Добрива»; колекція «Добрива».
 Обладнання і реактиви: зразки азотних добрив, штатив з пробірками, шпатель, скляна паличка, склянка з водою.

Хід уроку

І. Мотиваційний етап (повторення вивченого, актуалізація опорних знань, повідомлення теми, мети, завдань уроку та мотивація пізнавальної діяльності учнів).
 Форми роботи: «Розминка», «Мікрофон», «Ланцюжок», «Мозковий штурм», проблемні запитання.
 Після оголошення результатів самостійної роботи з теми «Особливості взаємодії нітратної кислоти з металами» звертаємо увагу на те, які речовини утворюються в результаті взаємодії нітратної кислоти з будь-якою речовиною.

  • Які речовини обов’язково утворюються при взаємодії нітратної кислоти з усіма класами неорганічних сполук? (Солі.)
  • Яка їх загальна назва? (Нітрати)

Темою уроку є вивчення нітратів  солей нітратної кислоти.
 Учні самостійно визначають мету навчальної діяльності: вивчити склад, фізичні та хімічні властивості, добування і застосування нітратів.
 Повідомляємо, що учні довідаються: яке місце посідають нітрати серед великої кількості неорганічних сполук, котрі людина використовує в процесі своєї життєдіяльності; як впливають нітрати на її організм; як правильно їх застосовувати.
ІІ. Змістовно-пошуковий етап (сприйняття та первісне усвідомлення нового матеріалу).
 Форми роботи: розповідь, бесіда, пояснення, робота з таблицями, виконання лабораторного досліду, створення образної структурної моделі (схеми-опори).
 1. За назвами записуємо формули декількох солей нітратної кислоти: Са(NO3)2, KNO3, Fe(NO3)3. Розглядаємо зразки солей. Пропонуємо учням вивести загальну формулу нітратів Ме(NO3)п, де п  валентність металу.
 2. Визначаємо фізичні властивості нітратів за допомогою лабораторного досліду. Учні досліджують зразки солей на розчинність  у воді, роблять висновки за результатами дослідів, заповнюють таблицю 1.
Таблиця 1

Формула солі

Технічна назва

Зовнішній вигляд

Розчинність у воді

Дія на організм

 

 

 

 

 

 3. Для вивчення хімічних властивостей нітратів запитуємо учнів, які хімічні властивості характерні для солей («мозковий штурм»).
 Використовуючи відповіді учнів, на дошці або на екрані телевізора записуємо образну структуру модель (схему-опору).

Схема

 Особливістю нітратів є їх здатність розкладатися під час нагрівання. Продукти розкладу залежать від активності металу, який входить до складу солі, що визначається його місцем у ряді активності металів. Проте один із продуктів реакції у всіх випадках однаковий. Це газ, який підтримує горіння. Учні роблять висновок, що ідеться про кисень.
 Записуємо схему розкладу нітратів:

                 Ліворуч від Mg   Ме(NO3)п  + О2         

Ме(NO3)п            Mg – Сu включно   Ме2 Oп    +  NO2 + О2         

                          Праворуч від Сu  Ме + NO2 + О2 

 Записуємо схему реакції розкладу арґентум нітрату на дошці, урівнюємо її методом електронного балансу.
 4.Нітроген – один з елементів, важливих для росту і живлення рослин.
  Учні ознайомлюються з новими поняттями – азотні добрива, агрохімія. Визначення зачитують з підручника, за текстом установлюють види добрив.
 Розглянемо види азотних добрив:
 1) Мінеральні: селітри  K NO3, NaNO3, Ca(NO3)2, NH4NO3;
 амоній сульфат (NH4)2SO4 – на чорноземах і сіроземах під усі культури;

 карбамід СО(NH2)2    найбільш  концентроване, позакореневе живлення, добавка до тваринних кормів;
 NH3  рідкий аміак, концентроване і дешевше;
 NH3 у Н2О  аміачна вода, містить 20  25 % зв’язаного Нітрогену.
 2) Органічні  гній, компост.
 3) Зелені  люпин, сочевиця, горох, конюшина, середела.
 5. Обговорюємо застосування нітратів. Учні вже знають, що їх використовують у сільському господарстві як добрива. Крім того, як компоненти ракетного палива і піротехнічних сумішей; при виробництві вибухових речовин, скла, ліків; для обробки та консервування харчових продуктів. (З цими відомостями учні ознайомляться під час самостійної роботи з підручником і запишуть їх у хімічний словник.)
 Оскільки нітрати токсичні, то слід дуже обережно їх використовувати. (Учні одержують пам’ятки – роздавальний матеріал.)

ПАМ'ЯТКА

Як нітрати потрапляють до нашого організму

та можливі наслідки цього
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Щоб зменшити негативний вплив нітратів на організм, необхідно:
 

  • додержуватися норми внесення в ґрунт;
  • купувати сертифіковані овочі та фрукти, в яких гранично допустима концентрація (ГДК) не перевищує 5 мг/кг на добу, або споживати власноруч вирощені екологічно чисті овочі та фрукти;
  • перед уживанням сирі овочі та фрукти ретельно мити гарячою водою;
  • чистити яблука, огірки та ін.;
  • вирізати серцевину з моркви, капусти;
  • вживати вітаміни, які зменшують шкідливий вплив нітратів і нітритів на організм, особливо вітаміни А і Б.

ІІІ. Контрольно-смисловий етап (визначити ступінь розуміння та володіння навчальним матеріалом).
Усна бесіда за питаннями.

  • З якими новими термінами і поняттями ви ознайомилися на уроці?
  • Які фізичні та хімічні властивості мають нітрати?
  • Від чого залежать продукти термічного розкладу нітратів?
  • Де використовують нітрати?
  • В яких продуктах харчування трапляються нітрати і продукти їх розкладу – нітрити?
  • Як можна зменшити їх вплив на організм?

ІV. Адаптивно-перетворювальний етап (застосування учнями знань, умінь і навичок у стандартних і нестандартних умовах).
 Форми роботи: робота в групах, виконання творчих завдань, кооперація учнів, створення ситуацій взаємодопомоги.
 Учні в групах по двоє виконують самостійно завдання (3-5хв). Один з них відповідає біля дошки (написати рівняння, що підтверджують хімічні властивості нітратів, записати їх у молекулярній та йонній формах, окисно- відновні урівняти методом електронного балансу). Другий учень пояснює одержаний результат. Доповнюють або виправляють учні, які виконували завдання того самого варіанта.
V. Системно-узагальнювальний етап (підбиття підсумків уроку, висновки, моніторинг навчальної діяльності на уроці – поурочний бал).

  • Чи досягли мети уроку?
  • Що сприяло цьому?
  • Який вид діяльності на уроці вам сподобався найбільше?

Учитель виставляє поурочний бал.

VІ. Домашнє завдання. Опрацювати параграф підручника. Підготувати повідомлення: «Нітрати в харчових продуктах».

docx
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
Додано
6 березня 2020
Переглядів
1049
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку