УРОК З ВИВЧЕННЯ НІТРАТІВ
Насіковська О.М
Тема: Нітрати
Мета:
навчальна: на основі знань про основні класи неорганічних сполук систематизувати знання про способи добування, фізичні та хімічні властивості; вивчити якісну реакцію на нітрат-іон; ознайомити з азотними добривами та їх застосуванням, вмістом нітратів у продуктах харчування, із запобіжними заходами потрапляння нітратів до організму людини;
розвивальна: вдосконалювати навички написання рівнянь реакцій різних типів, складання рівнянь реакцій у йонній формі та рівнянь окисно-відновних реакцій методом електронного балансу; розвивати увагу, пам'ять, хімічне мовлення, логічне мислення, уміння сприймати інформацію, аналізувати, зіставляти, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки, працювати з алгоритмом, дидактичними матеріалами, підручником; удосконалювати вміння роботи з хімічним обладнанням і реактивами;
виховна: виховувати культуру поведінки під час уроку та спілкування, взаємодопомогу, толерантність.
Тип уроку: засвоєння нових знань та застосування знань, навичок і вмінь.
Методи і форми роботи.
Метод |
Форма роботи |
Інтерактивний |
«Мікрофонн», «ланцюжок», «розминка», «мозковий штурм», робота в групах, створення ситуацій взаємодопомоги та образної структурної моделі (схеми-опори) |
Навчально-дослідницький |
Виконання та аналіз результатів лабораторного досліду, висновки |
Частково-пошуковий |
Евристична бесіда, проблемні та взаємопов’язані запитання, виконання творчих завдань |
Репродуктивний |
Робота з алгоритмом написання рівнянь реакцій молекулярних, йонних, окисно-відновних |
Інформаційно-рецептивний; мовний |
Розповідь, бесіда, пояснення, робота з підручником, роздавальним матеріалом |
Наочний; практичний |
Лабораторний дослід, робота з таблицями. Виконання лабораторного досліду |
Засоби наочності: періодична система хімічних елементів; таблиці: «Розчинність кислот, основ і солей у воді», «Ряд активності металів», «Добрива»; колекція «Добрива».
Обладнання і реактиви: зразки азотних добрив, штатив з пробірками, шпатель, скляна паличка, склянка з водою.
Хід уроку
І. Мотиваційний етап (повторення вивченого, актуалізація опорних знань, повідомлення теми, мети, завдань уроку та мотивація пізнавальної діяльності учнів).
Форми роботи: «Розминка», «Мікрофон», «Ланцюжок», «Мозковий штурм», проблемні запитання.
Після оголошення результатів самостійної роботи з теми «Особливості взаємодії нітратної кислоти з металами» звертаємо увагу на те, які речовини утворюються в результаті взаємодії нітратної кислоти з будь-якою речовиною.
Темою уроку є вивчення нітратів – солей нітратної кислоти.
Учні самостійно визначають мету навчальної діяльності: вивчити склад, фізичні та хімічні властивості, добування і застосування нітратів.
Повідомляємо, що учні довідаються: яке місце посідають нітрати серед великої кількості неорганічних сполук, котрі людина використовує в процесі своєї життєдіяльності; як впливають нітрати на її організм; як правильно їх застосовувати.
ІІ. Змістовно-пошуковий етап (сприйняття та первісне усвідомлення нового матеріалу).
Форми роботи: розповідь, бесіда, пояснення, робота з таблицями, виконання лабораторного досліду, створення образної структурної моделі (схеми-опори).
1. За назвами записуємо формули декількох солей нітратної кислоти: Са(NO3)2, KNO3, Fe(NO3)3. Розглядаємо зразки солей. Пропонуємо учням вивести загальну формулу нітратів Ме(NO3)п, де п – валентність металу.
2. Визначаємо фізичні властивості нітратів за допомогою лабораторного досліду. Учні досліджують зразки солей на розчинність у воді, роблять висновки за результатами дослідів, заповнюють таблицю 1.
Таблиця 1
Формула солі |
Технічна назва |
Зовнішній вигляд |
Розчинність у воді |
Дія на організм |
|
|
|
|
|
3. Для вивчення хімічних властивостей нітратів запитуємо учнів, які хімічні властивості характерні для солей («мозковий штурм»).
Використовуючи відповіді учнів, на дошці або на екрані телевізора записуємо образну структуру модель (схему-опору).
Схема
Особливістю нітратів є їх здатність розкладатися під час нагрівання. Продукти розкладу залежать від активності металу, який входить до складу солі, що визначається його місцем у ряді активності металів. Проте один із продуктів реакції у всіх випадках однаковий. Це газ, який підтримує горіння. Учні роблять висновок, що ідеться про кисень.
Записуємо схему розкладу нітратів:
Ліворуч від Mg Ме(NO3)п + О2
Ме(NO3)п Mg – Сu включно Ме2 Oп + NO2 + О2
Праворуч від Сu Ме + NO2 + О2
Записуємо схему реакції розкладу арґентум нітрату на дошці, урівнюємо її методом електронного балансу.
4.Нітроген – один з елементів, важливих для росту і живлення рослин.
Учні ознайомлюються з новими поняттями – азотні добрива, агрохімія. Визначення зачитують з підручника, за текстом установлюють види добрив.
Розглянемо види азотних добрив:
1) Мінеральні: селітри – K NO3, NaNO3, Ca(NO3)2, NH4NO3;
амоній сульфат (NH4)2SO4 – на чорноземах і сіроземах під усі культури;
карбамід СО(NH2)2 – найбільш концентроване, позакореневе живлення, добавка до тваринних кормів;
NH3 – рідкий аміак, концентроване і дешевше;
NH3 у Н2О – аміачна вода, містить 20 – 25 % зв’язаного Нітрогену.
2) Органічні – гній, компост.
3) Зелені – люпин, сочевиця, горох, конюшина, середела.
5. Обговорюємо застосування нітратів. Учні вже знають, що їх використовують у сільському господарстві як добрива. Крім того, як компоненти ракетного палива і піротехнічних сумішей; при виробництві вибухових речовин, скла, ліків; для обробки та консервування харчових продуктів. (З цими відомостями учні ознайомляться під час самостійної роботи з підручником і запишуть їх у хімічний словник.)
Оскільки нітрати токсичні, то слід дуже обережно їх використовувати. (Учні одержують пам’ятки – роздавальний матеріал.)
ПАМ'ЯТКА
Як нітрати потрапляють до нашого організму
та можливі наслідки цього
Щоб зменшити негативний вплив нітратів на організм, необхідно:
ІІІ. Контрольно-смисловий етап (визначити ступінь розуміння та володіння навчальним матеріалом).
Усна бесіда за питаннями.
ІV. Адаптивно-перетворювальний етап (застосування учнями знань, умінь і навичок у стандартних і нестандартних умовах).
Форми роботи: робота в групах, виконання творчих завдань, кооперація учнів, створення ситуацій взаємодопомоги.
Учні в групах по двоє виконують самостійно завдання (3-5хв). Один з них відповідає біля дошки (написати рівняння, що підтверджують хімічні властивості нітратів, записати їх у молекулярній та йонній формах, окисно- відновні урівняти методом електронного балансу). Другий учень пояснює одержаний результат. Доповнюють або виправляють учні, які виконували завдання того самого варіанта.
V. Системно-узагальнювальний етап (підбиття підсумків уроку, висновки, моніторинг навчальної діяльності на уроці – поурочний бал).
Учитель виставляє поурочний бал.
VІ. Домашнє завдання. Опрацювати параграф підручника. Підготувати повідомлення: «Нітрати в харчових продуктах».