Мета: продовжити знайомство з біографією В.О. Сухомлинського, вчити читати відривним складовим способом з переходом на читання цілими словами, регулювати темп читання, силу голосу, давати повні відповіді на запитання за змістом прослуханого, прочитаного; формувати уміння брати участь у груповій і колективній творчій діяльності; збагачувати словниковий запас; розвивати навички мовленнєвої діяльності, слухове сприймання та слухову увагу, пізнавальний інтерес, допитливість;виховувати любов до природи, бажання допомагати іншим, позитивного ставлення до оточуючих людей.
1
Тема: Василь Сухомлинський «Як білочка дятла врятувала»
Мета: вчити читати відривним складовим способом з переходом на читання цілими словами доступний за змістом текст, регулювати темп читання, силу голосу, уважно слухати мовлення вчителя і товаришів, усвідомлювати зміст прослуханого, під керівництвом вчителя давати повні відповіді на запитання за змістом прослуханого, прочитаного, продовжити знайомство з біографією
В.О. Сухомлинського;
формувати уміння брати участь у груповій і колективній творчій діяльності, позитивні особистісні риси і якості (старанність, уважність, дисциплінованість та інше), досвід роботи з дитячою книжкою;
збагачувати словниковий запас;
розвивати навички мовленнєвої діяльності, слухове сприймання та слухову увагу, пізнавальний інтерес, допитливість, уміння розуміти зміст малюнка, ілюстрації;
корекція та розвиток стійкої уваги, можливості її розподілу та переключення, психічних процесів (відчуттів, сприймання, пам’яті, логічного мислення), зовнішніх (рухи артикуляційного апарату) і внутрішніх (інтелектуально-емоційні і вольові зусилля) мовленевих дій (сприймання мови, вимовляння мовних одиниць, їх розуміння, оцінювання виразності мовлення, запам’ятовування слів, понять та відтворення їх у власному мовленні);
виховувати культуру читання та поводження з книгою, любов до природи, бажання допомогати іншим, позитивного ставлення до оточуючих людей.
Тип уроку: набуття нових знань, умінь, навичок.
Обладнання: складова таблиця, ілюстрації, мультимудійна презентація.
Словникова робота: лущити, вилущити, дзьоб, білченята, взаємодопомога.
Хід уроку:
І. Загально-корекційна частина. Організаційний момент. Рефлексія. Нервово-психологічна підготовка.
- Сьогодні ми знову помандруємо у чарівний світ казки разом з Василем Олександровичем Сухомлинським.
А девізом нашого уроку будуть слова:
Мрію я пізнати світ:
Вчуся я читати.
Налаштуюсь на успіх.
Буду працювати! (Слайд 4).
Перш ніж почати роботу треба підготуватися.
Дихальні вправи
- «Бубончик танцює». (Спочатку повільно, потім швидко.)
- «Політ сніжинки». (Вгору – підвищення голосу, вниз – зниження.)
- «Кульки». (Набираємо повітря у животик, на видиху – промовляємо голосний звук, нахиляючись.)
Мовленнєва розминка. (Слайд 5).
Говорити кожен звик-
має кожен з нас язик,
та не всіх він слухать звик.
А щоб він слухняним став,
Зробимо ми кілька вправ.
Де пустун наш язичок?
Ост він ліг на бочок.
На один, на другий повернувся,
Зверху, знизу доторкнувся.
Став на місце наш язик,
Бо він лежати звик.
Почистив наші зубки,
Перевірив губки.
Швидко, швидко пострибав,
До роботи приступав.
Чистомовка. (Слайд 6).
Ки – ки – ки – ми читаємо каз…
Рі – рі – рі – їх складають казка…
Ва – ва – ва – фантастичні там ди…
Ча – ча – ча – казка мудрості нав…
Ло –ло – ло – в ній добро перемагає з…
Актуалізація знань учнів
- Давайте згадаємо, який твір ми називаємо казкою? (Казка – цікава вигадана історія про події, яких не може бути в реальному житті. Рослини і тварини в них уміють розмовляти і робити все те, що й люди. У казках трапляються чарівні пригоди, існують незвичайні речі, діють чаклуни і чародії. Вона навчає добра, мужності, кмітливості, мудрості, терпіння. Це – вірний помічник у житті.) (Слайд 7- після відповідей дітей).
- А хто герої нашої казочки, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадки:
Вірно людям я служу, (Слайд 8 – з анімацією, потім слайд 9).
Їм дерева стережу.
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним здобуваю. (Дятел)
Білочка (Слайд 10 – з анімацією.)
Хвіст трубою, спритні ніжки –
Плиг із гілки на сучок!
Носить весело горішки
В золотий свій сундучок.
В неї очі, мов горішки,
Кожушина хутряна,
Гострі вушка, наче ріжки,
У дуплі живе вона.
Г. Бойко
Білка харчується далеко не тільки горіхами. Все, що є в лісі їстівного, входить в її меню: всіляке насіння, зерна, бруньки, гілки, ягоди, молоді пагони, гриби, ну і звичайно, вміст шишок хвойних дерев. За день білка може обробити до 15 ялинових шишок і більше 100 соснових.
- Як ми можемо назвати одним словом і білочку, і дятла? (Тварини.)
І як завжди, коли мова йде про тварин, до нас завітав Дідусь Лісовичок. Він буде спостерігати за вашою роботою, а можливо, знову приготував якісь несподіванки.
Перевірка домашнього завдання.
- Але спершу давайте перевіримо ваше домашнє завдання. (Слайд 11).
1. Виразне читання вірша Н. Забіли «Лютий».
3. Продовжити прислів’я:
«Як лютий не лютуй, а ….( на весну брів не хмур).»
«У лютому зима з ….(весною зустрічаються)»
Підсумок.
ІІ. Робота над темою. Основна частина.
1.Розповідь про Василя Сухомлинського. (Слайд 12).
Народився Василь Олександрович Сухомлинський на Кіровоградщині в незаможній сім’ї. Батько його, Олександр Омелянович, був і орачем, і столяром, і теслярем, майстрував колеса і музичні інструменти.
Мати, Оксана Іванівна, працювала в колгоспі, займалася домашнім господарством, а довгими зимовими вечорами сиділа над шитвом і розповідала дітям казки. Змалку в дітей виховувати любов до книги. Батько змайстрував хлопцеві красиву скриньку, де зберігав свої найкращі книжки.
Ріс хлопчик жвавим і допитливим. Дуже любив малювати, але фарби, пензлі, зошити можна було придбати лише за збір лікарських рослин. І пропадав хлопець цілими днями у лісі. За склянку насіння акації одержав 2 зошити, а за фарбами ходив аж у місто Кременчук (35 км).
У навчанні він був старанним і здібним, мав чудову пам’ять. До школи проходив задовго до початку уроків і займався з учнями, яким важко давалася математика. Часто збирав навколо себе гурт дітей. Разом вони сміялися, веселилися.
В 17 років Василь Сухомлинський переступив поріг школи, і залишився в ній до кінця свого життя.
Він написав близько 1200 казок і оповідань для дітей. Але найчастіше звертався до казки, може, ще й тому, що любив у казковій формі про всі речі оповідати своїм дітям – Сергійкові та Олі.
Людина – стверджував великий педагог, народжується для того, щоб лишити по собі слід вічний, гарний.
- А як можна залишити такий слід? (Робити добрі справи.)
Є таке прислів’я: «Життя дано на добрі справи».
Робота над казкою В.О.Сухомлинського.
1. Словникова робота (Слайд 13)
«Драбинка» (Вгору-вниз і навпаки.)
«Бджілки» (Гудуть як бджілки.)
лу-щи-ти дзьоб
ви-лу-щи-ти сльози
за-мерз-ло бі-лоч-ка
за-мер-за-ють біл-че-ня-та
достукається шишка
До яких груп відносяться слова? (Слова, які означають дію, предмет). Яких слів не вистачає? Доберіть слова, які означають ознаку до слова білочка.
4. Фізкультхвилинка. Пісня «Про добро». (Слайд 14)
5. Читання казки вчителем. (Слайд 15)
Роздивіться малюнок у підручнику і скажіть, про яку пору року піде мова у казочці? Чому ви так вважаєте? (Про зиму).
А після того, як прослухаєте казочку, приготуйтесь відповісти на запитання: -Чому плакав дятел? і Хто йому допоміг?
6. Самостійне читання казки учнями.
7. Смисловий і структурний аналіз тексту:
- Давайте перевіримо, наскільки ви були уважні і відповімо на запитання. А Дідусь Лісовичок приготував вам «помічничок». (Слайд 16)
(Спочатку учні називають, що зображено на екрані).
Бесіда за змістом казки.
Отже, пам’ятайте, діти:
«Друзі пізнаються в біді.»
8.Читання казки учнями «ланцюжком».
9.Гра «Знайди помилку».
- Ой, здається, Лісовичок, переплутав всі малюночки. Давайте, правильно їх розставимо. (Після того, як назвали правильний порядок, слайд 17).
10. Порівння ілюстрацій у книжці і на екрані. (Слайд 18)
- Розгляньте малюнок у підручнику, і порівняйте його з ілюстрацією на екрані. Як змінився настрій у героїв казки? (Був сумний, а став радісний).
- Чому зраділи білка і білченята? (Тому, що допомогли дятлику.)
І справді, в народі кажуть:
«Від доброї справи і серце радіє.»
11. Зорова гімнастика (Слайд 19)
Ліхтарики
Червоним світлом ти гори,
Радість всім нам принеси.
Жовтогаряче ми вмикаєм
І теплом всіх зігріваєм.
Жовте світло, ти з’явись,
Нам веселощі даруй.
Миру й спокою бажаєм.
А блакитного вмикання -
Добрі шле нам привітання.
Синє світло у вікні –
Затишно тобі й мені.
Фіолетовий вмикайте,
Посмішкою всіх вітайте
На зелене перемикаєм,
12. Робота в парах. (Слайд 20)
- Дуже цікаво Лісовичку, а чи гарно ви знаєте риси характеру героїв? Для цього він підготував вам завдання для роботи в парах. Переверніть аркуші із зображенням шишок. Ви бачите слова, які допоможуть розповісти, які наші герої за характером. Попрацюйте в парі, як потрібна допомога – руку піднімайте.
Білка Дятел
працьовитий
добрий
хитрий
сором’язливий
співчутливий
безпомічний
балакучий
чуйний
сердечний
наполегливий
щедрий
Перевірка фронтально.
ІІІ. Заключна частина
Закріплення матеріалу.
Сінквейн. (Слайд 21 – анімація.)
(Хто головні герої?)
Тварини
(Які вони?)
Чуйні, турботливі, добрі,...
(Що зробили важливого?)
Допомагали, раділи, співчували, дружили,…
(Як ви до них ставитеся?)
Я ставлюся до них з повагою.
(Чому ми можемо навчитися у тварин?)
Люди можуть навчитися у тварин допомагати один одному.
Недаремно кажуть:
«Ліс – не школа, а всіх учить.»
Підсумок уроку. Читання прислів’їв і приказок.
Домашнє завдання. Читати ст. 155, розмалювати шишки і розповісти, які вони (для допитливих). (Слайд 22)
Подяка Дідуся Лісовичка. (Слайд 23)
Благородні білочки
Стрибнули на гілочку,
Поділилися горішком:
Не скупі вони нітрішки! (Слайд 24)
А оцінки,які ви заробили на уроці, я скажу на перерві.
Дякую вам за роботу!