Урок з предмету «Дизайн і технології» для учнів 3-4 класу за темою «Вишивання «хрестиком» рушничка»

Про матеріал
Розробка уроку про вивчення технології вишивки "хрестиком" На даний урок запрошена жителька села, майстриня, яка вишиває і має багато своїх робіт Перед тим була проведена виставка робіт пані Світлани.
Перегляд файлу

Тетяна Українець

вчителі початкових класів

НВК «Оженинська

 ЗОШ І-ІІІ ст.(ліцей)-ДНЗ» ім. Т.Г.Шевченка

 

Урок з предмету

 «Дизайн і технології» для учнів  3-4 класу за темою

«Вишивання «хрестиком» рушничка»

Тема. Вишивання «хрестиком» рушничка.

Мета. Освітня: продовжити ознайомлення учнів з українськими народними традиціями; розширити, збагатити знання про традицію застосування рушника; сприяти глибокому осмисленню значення рушника в житті рідного народу; викликати душевну потребу берегти його як сімейний скарб, бажання вишити свій рушник; викликати інтерес до мистецтва вишивання; иконувати дизайн-аналіз, створювати композицію проектованого виробу, сприяти актуалізації життєвого досвіду учнів та формуванню уявлення про зв'язок культури з життям та побутом людей.

Виховна: створити оптимальні умови для виховання в учнів поваги до праці, бажання брати участь у трудовому процесі, інтересу до проектної діяльності,потреби виявити себе у різноманітних видах творчої діяльності.

Розвиваюча: сприяти розвитку естетико-сенсорної сфери особистості, що формує цілу низку життєвих  компетентностей: соціальної, інформаційної, полікультурної, комунікативної, самоосвіти та саморозвитку, продуктивної творчої діяльності учнів.

Майстер-клас з майстринею села Оженин Давидовою Світланою Леонідівною.

 

 

 

Хід уроку

  1.     Організація учнів до уроку. Створення ситуації психологічного комфорту

Доброго дня  діти!

Любі, я вас всіх вітаю,

Творчості від вас чекаю!

– Скажіть, будь-ласка, з яким настроєм ви прийшли на урок?

– Виберіть відповідний смайлик і прикріпіть його до бейджиків.

– Чудово! Усміхнених облич  стало вдвічі більше.

 Наш урок пройде під девізом:

Щоб здивуватися, потрібна мить,

а щоб зробити дивовижну річ,

потрібні роки терпіння

і наполегливої праці.

Сьогоднішній урок ми проведемо незвичайно. Він проходить в рамках тижня предметів художньо-естетичного циклу. Протягом цих днів, ви мали можливість переглянути виставки народних умільців нашого селища.

  • Вас здивували вироби наших умільців?

- Що ви бажали б виготовити своїми руками?

Бажання усіх ми сьогодні не виконаємо, але познайомимось із майстринею нашого краю Давидовою Світланою Леонідівною, яка прикрашає дім своїми вишитими картинами, скатертинами, подушками, сорочками та робить подарунки друзям, рідним.

  1.     Мотивація навчальної діяльності

Прослухайте, будь ласка, легенду.

Як хрести на сорочці врятували людей

 Колись не було на небі поділу на злих і добрих ангелів. Просто була частина з них, що робила людям добро. А частина ангелів намагалась робити людям на землі біди і страждання, особливо тим, у кого немає хреста і хто забув Боже слово.  В однієї жінки померло троє дітей, а залишився один – єдиний син. День і ніч вона благала Бога пощади для сина. І Бог відкрив їй таємницю: «Виший дитині на сорочці хрести, щоб ангели їх бачили.  Відтоді люди вишивали  на сорочках,  на рушниках, на серветках,на  подушках хрести – обереги. І твердо вірили у  те, що хрестики у вишивці будуть оберегом  їх дітей та всієї родини.

- Діти, ви прослухали легенду і переконалися, що вишивка мала  і має неабияке значення в житті українського народу.

І я б хотіла, щоб кожен з вас теж освоїв це мистецтво і зміг створити свій виріб, який би став оберегом вашої оселі, її окрасою.

  1.     Оголошення теми і завдань уроку.

Сьогодні ви маєте змогу навчитися вишивати «хрестиком», щоб і самому творити  ось таку красу

  1.     Майстер-клас місцевої вишивальниці Світлани Леонідівни.

4.1. Слово місцевої  майстрині.

Багатства нашої землі, краса її краєвидів – гаї, сади, річки, широчінь степових просторів – дає нам право гордо назвати Україну краєм споконвічної краси. Тож не дивно, що барвисте розмаїття природи рідного краю знайшло відображення в орнаментах українських вишиванок.

Вишивка – це один із найдавніших та найпоширеніших видів народної творчості. Прагнення прикрасити свій одяг, дім завжди було властиве людині. За допомогою вишивки звичайний шматок домотканого полотна перетворювався у витвір мистецтва, який згодом ставав родинним символом, оберегом. Українська вишивка славиться по всьому світу. Чи є ще така де країна з таким різномаїттям національних символів? А наша вишиванка полонила не одного іноземця, адже яскравість її кольорів та барв відображають сутність українського народу.

Вишита сорочка була ознакою гідності, працьовитості дівчини,  жінки. Учитися вишивати дівчатка починали із 6 і до 12 років, кожна мала вишити собі першу сорочку. Готуючись вийти заміж, дівчата готували собі вишитий одяг. Деякі із заможніх готували собі до заміжжя 50, 80, а іноді й понад 100 сорочок з тонко виробленого полотна: для буденної роботи, для свята, посагу, на весілля, навіть на смерть, тобто для усіх потреб протягом життя.

Дівчина мала вишивати милому сорочку, хустину, весільні рушники. Вишитий своїми руками одяг був одним із головних показників працьовитості дівчини.

Матеріал, на якому вишивають, у сучасному світі є 65 найрізноманітніших видів тканин. Особливо технологічно якісними є тканини натуральні, виготовлені з волокон природного походження. Це конопляні, лляні, шовкові, вовняні тканини.

Коли я почала вишивати, напевне, цікавить вас дане питання? У вашому віці, будучи ще школяркою, навчила бабуся. Моїм власним першим виробом – була серветка. А з вами будемо вишивати маленький рушничок.

4.2. Прослуховуємо запис пісні «Рідна мати моя» на слова Андрія Малишка «Пісня про рушник» у виконанні Дмитра Гнатюка.

І сучасну, й традиційну оселю в Україні важко уявити без рушників. їх вишивають і досі. Для краси в домі, на щастя в ньому, просто так, для душі. А де вішали рушники? (Над вікнами, над дверима, на покутті на ікони).

 Це обереги від всього злого, що може зайти в дім.

— А де колись люди використовували вишиті рушники? (На щастя-долю давала його мати, коли виряджала сина в дорогу. На весіллі, на проводах сина в армію, на війну.  Як знак згоди на шлюб дівчина подавала їх старостам. У нього загортали дитинку, яка з'являлася на світ. На рушниках опускали в яму домовину).

— А де зараз використовують вишиті рушники? (Для окраси хати, хлібом-сіллю на вишитому рушнику зустрічають дорогих гостей, в день весілля наречені стають на вишитий рушник).

"Хай стелиться вам доля рушниками!" — кажуть, бажаючи людині щастя.  

4.3. Розгляд зразків.

а) Діти розглядають вишиті рушники, що принесли для уроку. Розповідають, які орнаменти переважають там, які кольори.
— Пригадайте, що означають кривульки, квадратики і кружечки, прямі лінії, вишиті на рушнику.

 А ось Дерево життя — найпоширеніший і найдавніший орнамент українського рушника. (Учитель демонструє.) Це прекрасна квітка — її верхня частина — то сфера Бога, нижче — життя людей і всього сущого на землі, а внизу — коріння, першооснова і початки  цілого світу.

На рушникові можна побачити соняшник і китиці винограду, рожу і барвінок, дубові листочки й жолуді, вишню і вербове листя.

Калина на рушникові — символ дівочої вроди. А калина з дубом — поєднання краси і сили.

З квітами переплітався пташиний світ. Тому можна побачити на рушниках півника і зозулю, голуба і сороку, солов'я та різних фантастичних птахів.

Бачите, як цікаво "читати" рушники. Віднині ви знатимете, як добре мати їх у світлиці.

Давайте сьогодні почнемо вишивати свій перший рушник.
   б) Розглядають зразки рушничків, які можна вишивати на уроці.

У своїх роботах українці відобразили одвічний потяг людини до краси, зв'язок з рідною природою. Протягом багатьох віків у нашого народу вироблялися певні  методи виконання орнаменту. Вишивання  - це живе мистецтво, яке постійно розвивається. Вишивки створюються і в наш час різними швами, з цікавим поєднанням кольорових ниток. Сучасні вишивки в дечому відрізняються від старовинних за своєю технікою та підбором кольорів. Та вони, як і в давнину, так і сьогодні є окрасою українського одягу,  нашого житла.

4.4. Технологія виготовлення виробу.

У вас на партах лежать заготовки із тканини  вишиванки розміром 10 х 40 см.

З двох кінців рушничка відступіть по 3 см для бахроми (витягніть ниточку)і ще по 2 см для початку візерунка (проведіть простим олівцем легеньку лінію).

(Світлана Леонідівна показує і розказує, як виконується шов "хрестиком".)

Шов «хрестик» складається з двох косих стібків, які перехрещуються по діагоналі. Виконавши один такий стібок, (демонструю) робочу нитку переводять навиворіт, роблять прямий стібок, виводять її на лицьовий бік і накладають другий косий стібок, перехрещуючи з першим. Утворюються хрестик.

Вишиваючи таким хрестиком, зручно оформляти зразу цілий рядок вертикальних стібків.

Отже, перед тим, як почати вишивати хрестиком, вам необхідно закріпити нитку  і вивести голку з ниткою в нижньому куті квадратика, який утворений на тканині переплетенням ниток. По кутах його є дірки, які є місцем входження голки з ниткою.

(Демонструю послідовність виконання «хрестика» на тканині у велику клітку та виконую кілька послідовних хрестиків для зразка.)

  1. Планування наступних трудових дій, відбір матеріалів та інструментів.

Діти розглядають шаблони узорів, підбирають нитки.

  1. Повторення правил безпечної роботи з ножицями та голкою.
  • Пригадаємо правила безпечного користування голкою, ножицями.
  • Голка та ножиці дуже гострі, тому потрібно ними користуватися дуже обережно.
  • Які ви знаєте правила безпечного користування голкою, ножицями?
  • Передавайте голки, ножиці сусідові тупим кінцем.
  • Не губіть голки. Перевіряйте їх кількість перед початком  роботи та наприкінці.
  • Не встромляйте голки в одежу. Зберігайте їх у гольнику.
  • Не беріть голки та ножиці до рота.
  • Не беріть дуже довгу нитку. Це може заважати сусідові по парті.
  • Оберігайте очі. Не робіть різких рухів рукою з голкою чи ножицями, Це може спричинити непередбачені ситуації.
  • Не грайтеся з гострими предметами, щоб нікого не травмувати.
  1. Практична робота.

(Учні вишивають за зразком. За бажанням створюють візерунок посередині рушника і вишивають його. Вчитель та майстриня допомагають індивідуально.)
— Вишивайте з чистою думкою, світлою душею, гарним бажанням і з піснею. (Звучить "легка"музика.)

Фізкультхвилинка

Вишивати довго вчились,

очi, рученьки втомились,

а щоб краще вишивати,

треба трохи втому зняти.

Раз - пiдняти руки вгору,

Два - сплесни перед собою.

Три - схились до самих п'ят,

а тепер рiвненько стань.

знов сплесни перед собою,

нахились до самих п'ят

сiдай знову вишивать.

  1. Продовження практичної  роботи.

9. Підсумок уроку. Рефлексія

Анкета для самоаналізу:      

  1. На уроці я працював
  2. Своєю роботою на уроці я
  3. Урок мені здався
  4. За урок я
  5. Мій настрій
  6. Матеріал уроку мені був
  • активно / пасивно
  • задоволений / не задоволений
  • коротким / довгим
  • не втомився / утомився
  • став кращим / став  гіршим
  • зрозумілий / не зрозумілий
  • корисний / некорисним
  • легким/ важким
  • цікавим / не цікавим

10. Прибирання робочих місць.

Діти, подякуємо наші майстрині Світлані Леонідівні, яка вправно вам всім допомагала і розказала багато цікавого про вишивку.

Дякую вам за ваші старання. На наступному уроці ми продовжимо  розпочату роботу.

ВИШИВАННЯ РУШНИЧКА ХРЕСТИКОМ

tn14

 

  tn13

IMG_20201224_132837.jpg

 

 

 

 

 

20210226_151412.jpg

 

 

 

 

 


 

docx
Додав(-ла)
Українець Таня
Додано
21 грудня 2021
Переглядів
1756
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку