Тема тижня: Подорож крапельки, або в гостях у Н2О.
Тема дня: Чарівні перетворення крапельки.
Тема уроку. Хто зможе розгадати ці дива
Ріка, то завмира, то ожива.
І як той сивий дідуган – туман
Росою посріблив увесь паркан?
Мета уроку. Розширити уявлення про воду, її три стани: рідина, пара, газ; розвивати увагу, уяву, пам’ять та мислення учнів, відпрацьовувати навички пошукової діяльності на уроці; формувати екологічне мислення, виховувати дбайливе ставлення до водних ресурсів планети.
Тип уроку. Урок відкриття нового знання
Зміст |
Матеріал до уроку |
І. Самовизначення до діяльності (3 хв) |
|
1. Привітання, побажання хорошого настрою. Діти разом з учителем сідають на килимок колом. Вправа «До успіху» -Усміхніться один одному, побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі (можна оформити як девіз уроку): Не просто слухати, а чути. Не просто дивитися, а бачити. Не просто відповідати, а міркувати. Дружно і плідно працювати. 2. Гра «Павутинка» -Я трохи хвилююся. Хочу обговорити з вами дуже важливі питання, відповісти на які, здавалося б, легко , але насправді – складно. Дуже хочу, аби наш урок був вдалим. Побажайте своїм однокласникам, собі й мені успіхів. Діти передають клубочок із рук в руки. Вітаються та висловлюють побажання товаришеві. |
Не просто слухати, а чути. Не просто дивитися, а бачити. Не просто відповідати, а міркувати. Дружно і плідно працювати.
Клубочок ниток.
|
ІІ. Актуалізація знань і створення проблемної ситуації (7 хв) |
|
Створення проблемної ситуації. «Мозковий штурм» -Чи доводилося вам бачити воду в природі? -Чому говорять: «Без води не було б життя на Землі»? -Де вона знаходиться? -Для чого потрібна вода? -Які властивості води ви знаєте? Проблемне питання: - Як ви думаєте, чи можна носити воду в ситі? |
|
ІІІ. Пошук рішення проблеми (5 хв) |
|
Розповідь казки учителем.
2. Дослід (проводить учитель). На штативі один під одним розташовують: спиртівку — тарілку з водою — блюдце з льодом. Проводять спостереження за випаровуванням і конденсацією пари. - Звідки на дні блюдця взялися краплі води? Чому у блюдці з’явилася вода? (Пара від киплячої води піднімалася вгору, а на холодному блюдці знову перетворювалася на воду; лід у блюдці почав від тепла танути — перетворювався на воду.) |
Зібралися якось Орел, Щука та Пінгвін та розговорилися про те, яка речовина на світі їм більше подобається. Пінгвін. Наша речовина тверда як камінь, абсолютно прозора, на сонці блищить і іскриться — душу радує. Щука. А я люблю рідку речовину. Вона така пружна! Орел. Мені подобається біла речовина, як я сам. Вона така легка! Я часто бачу її біля свого гнізда високо в горах. - Показав Пінгвін свою улюблену речовину (шматочки льоду на блюдці). Показала Щука своє — воду в тарілці. А Орел говорить: «У мене тут її немає, але зараз буде». (На столах у дітей блюдця з відповідними речовинами)
Спиртівка, тарілка з водою, блюдце з льодом.
Засміялися радісно Орел, Щука і Пінгвін. Виявляється, любили вони одну і ту саму речовину — воду, але спостерігали кожний по-різному. Ми можемо спостерігати воду в трьох станах: рідкому, твердому і газоподібному. Отже, вода три стани має, в газоподібному – літає, та тільки пару остуди – враз стане краплею води. В рідкому – вже перетікає, З високих гір мерщій тікає, Збігає з пагорбів в долини І до морів широких лине. Коли вода в твердому стані – Це сніг і лід при замерзанні. На полюсах Землі холодних Лежать запаси снігу й льоду. |
Фізкультхвилинка |
Угорі пливе хмаринка Унизу росте травинка. Тваринка стежкою біжить, У листі вітер шелестить. Ми нагнулись до струмка. - Ой, вода у нім яка! Миєм ручки, миєм личка! Акуратність – наша звичка! |
ІV. Первинне закріплення у зовнішньому мовленні (5 хв.) |
|
Учні складають речення, розповідають про стани води і міркують: чому взимку йде сніг; як довести, що сніг і лід — це замерзла вода; що відбувається з бурульками теплої сонячної днини; чому заборонено смоктати бурульки і сніг.
3. Гра «Віднайди потрібне слово» |
• Вода буває у... станах. • Коли холодно, вода... • Коли кипить чайник, з його носика виходить... |
V. Самостійна робота із самоперевіркою. (8 хв) |
|
1. Виготовлення сніжинки (техніка витинання) Повторення техніки безпеки під час роботи з ножицями. Послідовність виконання сніжинки
1. Беремо папір квадратної форми, складаємо його навпіл (по діагоналі).
|
На столах: ножиці, аркуші білого паперу, простий олівець, інструкційні картки:
|
Фізкультхвилинка |
Ось пливе товста хмаринка, А везе вона сніжинки, Їм набридло так сидіти, Закортіло полетіти. (рух по колу) Почали вони кружляти, Ніби танець танцювати. Вітерець із ними грав, Сніжну віхолу підняв. Та сніжинки покрутились І на землю опустились (присідають) |
VІ. Включення в систему знань і повторення (5хв.) |
|
1.Гра «Знайди відповідність» Робота в колі Діти отримують картки із малюнками води в різних станах. На килимку лежать картки з написами : рідкий стан , твердий стан, газоподібний стан . Кожна дитина знаходить відповідну групу.
2. Гра «Чарівні пазли» Робота в парах У вас на партах розрізаний на шматки малюнок. Кожна пара складе малюнок, назве, що вийшло та який це стан води. |
|
VІІ. Рефлексія діяльності (2хв.) |
Старанно працювали нині всі ми – Про це говорять результати рефлексії. |
1. Відгадування загадок
-Так, як ви думаєте, чи можна носити воду в ситі?
|
Я і хмара, і туман, І струмок, і океан, І літаю, і біжу, І замерзнуть можу! (Вода) Під вікном моїм калюжа Уночі замерзла дуже, Узялася склом твердим, Добре ковзатись на нім. (Лід)
Що за вода, що літа?
|
• ― зрозумів, можу пояснити іншим; • ― зрозумів, але потрібен тренінг; • ― потрібна консультація. |
|