Дата 15.04. Клас 7-А
Урок № 87
Тема уроку. Сполучник як службова частина мови. Використання сполучників у простому і складному реченнях: сполучники сурядності й підрядності.
Мета уроку: поглибити знання учнів про сполучник як службову частину мови; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити сполучник у реченні, визначати їх функцію в реченні, характеризувати; відрізняти від інших частин мови; розрізняти сполучники сурядності й підрядності; повторити синтаксичний розбір речення, розбір дієслова як частини мови; удосконалювати орфографічні та пунктуаційні вміння й навички; розвивати логічне мислення, самостійність; уміння робити висновки, наводити приклади та аргументи на підтвердження думки; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи, зацікавлення до пізнання нового, до вивчення рідної мови.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: опорні таблиці-діаграми, мультимедійні засоби навчання та їх програмне забезпечення, презентація до теми даного уроку, роздатковий матеріал (картки для роботи на уроці), картки самооцінювання
Методи та прийоми: вправа «Хвилинка настрою», інтерактивна вправа «Очікування», самоперевірка, самооцінювання, морфологічний диктант «Так чи ні», синтаксичний розбір речення, розбір дієслова як частини мови, слово вчителя, індивідуальна робота з картками, вибірково-розподільна робота в парах, мовознавче дослідження, лінгвістичний експеримент, виконання тестових завдань, робота з підручником, лінгвістична задача, вправа «Мікрофон»;
словесні, наочні та практичні (С. Петровський, Е. Талант).
Внутрішньопредметні зв`язки:
Міжпредметні зв`язки: орнітологія, українська література, математика.
Лінгвістична лінія. Сполучники сурядності й підрядності, їх види. Використання сполучників для зв`язку однорідних членів у простому реченні та частин складного речення.
Комунікативна лінія. Сполучник як засіб зв`язку однорідних членів, частин речень та компонентів тексту
Соціокультурна лінія. Людина і природа, їх нерозривна єдність.
Епіграф уроку:
Радіє пташка, що тепло настало,
Й співає сонцю славу кожен день.
Симфонія у лісі зазвучала —
Усі своїх виспівують пісень.
Н. Красоткіна
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
– Вже дзвінок нам дав сигнал,
Працювати час настав.
Тож і ти часу не гай,
Працювати починай.
А зараз ви оцініть своє самопочуття «тут і тепер» (настрій, фізичний стан тощо) за допомогою «кольоротесту». Для цього слід помітити квадрат певного кольору, який відображає Ваш стан на початку уроку. У цьому вам допоможуть кольорові картки, що у вас лежать на партах. Слайд №1
Кольор-тест (початок уроку)
Червоний — активне прагнення до діяльності.
Жовтий — позитивний емоційний стан.
Зелений — спокійний стан.
Синій — прагнення до визнання.
Коричневий — напруга.
Чорний — стан хвилювання.
Білий — важко щось відповісти.
Учні на аркушах у формі яблук пишуть свої очікування, які зачитають у кінці уроку й прикріплять на дерево.
ІІ. Перевірка д/з.
Вправа 453 (І) або впр. 453 (І, ІІ). *Вправа 455.
Фронтальна перевірка вправи 453 (І).
Синтаксичний розбір останнього речення – на дошці.
+ Розбір дієслова як частини мови (прилине) – на дошці.
IІІ. Оголошення теми , визначення учнями мети уроку. Слайд №2
Сьогодні ми розпочинаємо вивчення ще однієї службової частини мови. На вивчення сполучника за програмою відведено 5 уроків. Це перший урок у темі. А більш детально про сполучники сурядності та підрядності ми говоритимемо на наступному уроці.
У вас на партах картки самооцінювання, тому протягом уроку ви виставлятимете собі бали за кожен вид роботи.
ІV. Актуалізація опорних знань учнів.
(по 0,5 б. за кожну правильну відповідь)
1.Прийменник – це службова частина мови. (Так)
2.Прийменник не змінюється й не є членом речення. (Так)
3.Кожний прийменник може вживатися з формою лише одного непрямого відмінка. (Ні)
4.Службові частини мови відрізняються від самостійних тим, що не мають самостійного лексичного значення, не відповідають на питання, не є членом речення, не мають морфологічних ознак. (Так)
Виберіть з поданих слів лише самостійні частини мови й за першими буквами відновіть зашифроване слово.
Мимоволі, біля, утричі, на, і, добрий, радіти, та, б, з-під, ім’я, але, бо, ж, себе, троє, ой.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ь |
------------------------------------ |
Яке слово було зашифроване? Слайд №6
Як вам вдалося вичленити самостійні частини мови серед службових? Я бажаю, щоб саме мудрість завжди супроводжувала вас. Ми можемо перейти до наступного завдання.
Робота з тлумачним словником (індивідуальна)
Знайти значення слова «мудрість» у тлумачному словнику.
V. Оголошення епіграфа уроку
Прочитайте епіграф нашого уроку (слайд №7):
Радіє пташка, що тепло настало,
Й співає сонцю славу кожен день.
Симфонія у лісі зазвучала —
Усі своїх виспівують пісень.
Н. Красоткіна
Як ви вважаєте, чому саме такі слова я підібрала до нашого уроку.
(Відповіді учнів)
VІ. Мотивація навчання
Посперечались якось одного разу Петрик з Мишком. А все через те,що вчителька задала додому цікаве завдання.
Записавши на дошці два речення, вона наголосила, що в одному з цих речень має стояти кома перед сполучником і, а в іншому – ні. Мишко стверджував, що вчителька помилилася, тому що кома перед і не ставиться. Петрик запевняв, що ніякої помилки немає. Ось вони ці речення. Можливо, ви їм допоможете?.Хто ж з них мав рацію?
Вдалині пролітали лелеки і радісним курликанням вітали рідну землю.
Вдалині пролітали лелеки і їх радісне курликання вітало рідну землю.
Ось над цими важливими питаннями ми й будемо сьогодні працювати.
VІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
Слайд №9, 10
Пернаті барометри
- Любі діти, а чи знаєте ви, що вивчає орнітологія? Це надзвичайно цікава й таємнича наука, бо досліджує вона птахів. Цих невгамовних господарів лісів і парків, озер і річок. Вони стали героями казок, легенд, переказів, пісень, про них складено безліч загадок, їх люблять і шанують. До пташиних «порад» прислухаються навіть люди. «Як? Чому?» — здивуєтеся ви. А справа в тому, що птахи, завдяки своєму «барометру», часто-густо підказують нам погоду. От, наприклад. Прийшов місяць квітень, і люди помічають: повертаються з півдня перелітні кажани — отже, уже справжня весна, і значних холодів не буде. Або ще говорять: пригадай, коли вперше в році почув жайворонка. Якщо вранці й у хмарну погоду — літо буде дощове і врожайне.
Ось такі вони, наші мудрі порадники.
- У вас на партах уривок тексту з одного відомого вам твору, у якому розповідається про дивовижних птахів - лебедів. Прочитайте його уважно й скажіть, яку функцію виконують виділені слова в тексті, засобом зв'язку чого вони виступають?
Визначте тип, стиль мовлення тексту. З якого твору уривок? Хто є автором?
Слайд №11
Картка №1
ЛЕБЕДІ
Прямо над нашою хатою пролітають лебеді. Вони летять нижче розпатланих, обвислих хмар і струшують на землю бентежні звуки далеких дзвонів. Дід говорить, що так співають лебедині крила. Мені теж хочеться полетіти за лебедями, і тому я підіймаю руки, наче крила. І радість, і смуток, і срібний передзвін огортають мене своїм снуванням. Я стаю ніби меншим, і навколо більшає, росте й міниться ввесь світ. І вкрите білими хмарами небо, і одинокі скрипучі журавлі, що нікуди не полетять, і полатані зеленим мохом стріхи, і блакитнава діброва під селом, і чорнотіла, туманцем підволожена земля, що пробилася з-під снігу.
І цей увесь світ тріпоче, міниться в моїх очах і віддаляє лебедів. А я не хочу, щоб вони оддалялись від нас. От коли б якимось дивом послухали мене, зробили круг над селом і знов полетіли над нашою хатою. Якби я був чародієм, то хіба не повернув би їх? Сказав би таке таємниче слово. Я замислююсь над ним. А в цей час наді мною робиться диво: хтось невидимим смичком провів по синьому піднебессі, по білих хмарах, і вони забриніли. Я тягнусь догори й сам собі не вірю: від зарічки знову над нашою хатою пролітають лебеді.
- Яку функцію виконують виділені слова? Що вони поєднують? Як називаються ці слова? (Сполучають однорідні члени та частини складного речення).
- Таким чином, ми з’ясували, що в мові є ще одна частина мови – сполучник.
А що вам відомо про сполучник? У вас на картках є декілька ознак, які стосуються певних частин мови. Допоможіть розібратися, які ознаки належать саме сполучнику.
Картка № 2
Сполучник як частина мови
1. В реченні виступає додатком
2. Змінюється за родами, числами, відмінками
3. Не виступає в ролі членів речення
4. Зв'язує однорідні члени речення, частини
складного речення, окремі речення в тексті
5. Лексичного значення не має
6. Самостійна частина мови
7. Службова частина мови
8. Незмінне слово
Запишіть код вашої відповіді
- А тепер, зробіть висновок про роль сполучника у мові, доповнивши вислів Д.Білоуса :
…Сполучник каже: скромну роль я маю,
Але слова у мові ……………
- Прочитайте й скажіть, яка інформація для вас була відома, яка нова, а що здивувало й треба запам’ятати.
Слайд №12, 13
Віднайдіть 5-те речення в картці №1. Дайте відповіді на поставлені запитання.
№З/п |
Проблемні запитання |
1. 2. 3. 4. 5. |
Чи можна до будь-яких з виділених сполучників поставити запитання? Чи змінюються ці слова? (за відмінками, особами, родом, числом) Чи виступають вони якимось членом речення? Чи мають сполучники якесь лексичне значення? Чи поєднують вони однорідні члени речення? |
(Підручник, С.170 - 171)
А зараз ми запросимо учнів, які уявлять себе в ролі вчителя й пояснять нам, які бувають розряди сполучників.
Слайд №15, 16
Картка № 3 ( Вибірково-розподільна робота в парах )
- Відгадайте загадки. Розподіліть сполучники, вжиті в них, у таблицю за розрядами - сполучники підрядності та сполучники сурядності. Користуйтеся матеріалом підручника (С.170 - 171)
Або вправа 470 (С.167)
Сполучники сурядності |
Сполучники підрядності |
|
|
- А хто вже виконав завдання, може перевірити себе.
Виписавши порядкові номери речень зі сполучниками сурядності й додавши числа, у відповіді маєте отримати число 16, а сума речень зі сполучниками підрядності становить 10. Перевірте себе!!!
- Що з'єднують дані сполучники?
Картка №4 (робота за варіантами (1 варіант – парні речення, 2 - непарні))
- Спишіть речення, вставивши замість крапок потрібні сполучники.
(Народна творчість)
Слова для довідок: ніж, а, як, та, поки, що, й, і, де
Визначити розряд сполучників та групу за значенням.
VIІІ. Закріплення знань, умінь і навичок
Виконання тестових завдань
Слайд №22, 23
Самоперевірка (Слайд №24)
ІХ.Підсумок уроку. Оцінювання
Укажіть сполучники, їх розряди.
Поділіться своїми враженнями від уроку, використавши у висловленні парні сполучники.
- Чи справдились ваші очікування?
Учні з яблук оформлюють «дерево», зачитують свої очікування.
Слайд №27
Сьогодні на уроці ми вивчали не тільки сполучник, а й досліджували свій настрій. Оцініть своє самопочуття (настрій, фізичний стан тощо) після уроку.
Червоний — активне прагнення до діяльності.
Жовтий — позитивний емоційний стан.
Зелений — спокійний стан.
Синій — прагнення до визнання.
Коричневий — напруга.
Чорний — стан хвилювання.
Білий — важко щось відповісти.
Х. Домашнє завдання (слайд №25)
Опрацювати §45, 46, виконати вправу 487 або записати прислів’я, приказки та загадки про птахів. Підкреслити в них сполучники, указати їх групу за значенням та роль в реченні ( що з’єднують).
*Скласти казку на тему: «Чому в снігурика червоні грудки?» ( з використанням сполучників)
Картка самооцінювання |
|||
Прізвище та ім’я |
|||
№З/п |
Вид роботи |
Бали |
Набрані бали |
1. |
Домашнє завдання |
1 б. |
|
2. |
Морфологічний диктант |
2 б. |
|
3. |
Гра «Розшифруй слово». |
1 б. |
|
4. |
Картка № 2 |
1 б. |
|
5. |
Індивідуальне завдання |
1 б. |
|
6. |
Практична робота (картка №3) |
1 б. |
|
7. |
Картка №4 (робота за варіантами) |
1 б. |
|
8. |
Тестові завдання |
3 б. |
|
9. |
Активна робота на уроці |
1 б. |
|
.