Урок з природознавства, 2 клас. "Птахи восени.Перелітні й осілі птахи"

Про матеріал

Ознайомлення дітей із життям птахів восени, зі змінами, що відбуваються в їхньому житті .Вчити дітей наводити приклади,пояснювати причини відльоту птахів.Формування навичків охорони природи.

Перегляд файлу

Комунальний заклад « Нікопольська середня загальноосвітня школа  I-II ст.  ім. О.Коваля»

«Птахи восени. Перелітні й осілі птахи»

Конспект уроку з природознавства, 2 клас

 

 

Вчитель  початкових класів  Рой Н.А.

2018-2019 н.р.

 

 


Тема уроку: Птахи восени. Перелітні й осілі птахи.

Мета уроку: ознайомити учнів із життям птахів восени, зі змінами, що відбуваються в їхньому житті; показати зв’язок змін у житті птахів зі змінами в природі; наводити приклади перелітних й осілих птахів своєї місцевості, пояснювати причини відльоту птахів у вирій; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати; формувати навички охорони природи на прикладі птахів.

I. Організаційний момент

1. Вправа «Погода»
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?

2 Актуалізація знань
— Які зміни відбуваються в природі з настанням осені?
— Куди зникають комахи восени?
— Чим живляться птахи? (Різними комахами, жуками, жабами)
— То що ж робити птахам? (Відповіді учнів.)

Прослуховування співу пташок

 

 

 

  Дивний ключ у небі лине,
Не залізний, а пташиний
Цим ключем в осінній млі
Відлітають…            (журавлі).

 

II. Повідомлення теми і мети уроку

Яка тема нашого уроку? (Відповіді дітей)
Сьогодні на уроці ми розглянемо, як змінюється життя птахів восени.

III. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя
З настанням холодів відбуваються зміни у житті птахів. Їм нічого їсти, і частина птахів відлітає у теплі краї. Першими відлітають комахоїдні птахи стрижі, ластівки, солов’ї, тому що набагато зменшується кількість комах; метелики забираються в щілини, де перезимовують до весни; засинають жуки, бабки, надійно ховаються гусениці і личинки. Як тільки замерзають водойми, відлітають водоплавні птахи. Пташки, які на зиму покидають свій рідний край, називаються перелітними. До перелітних пташок належать ластівки, лелеки, зозулі, шпаки, солов’ї, журавлі.
Перелітні птахи до осені починають жиріти, адже в них попереду далекий шлях, на який треба буде витратити багато сил і енергії.
Одні птахи вирушають у мандри малими групами, інші — великими зграями. Журавлі і гуси летять кутом і клином, шеренгою, а також один за одним.
Скупченою граєю — шпаки. Деякі птахи летять по одному, наприклад, зозулі. Кожного року птахи-мандрівники долають багато тисяч кілометрів, вони знають такі місця, у яких можна певний час прожити — добре прогодуватись.
Птахи летять із різною швидкістю. Дрібні співочі птахи — соловей, горихвістка долають відстань зі швидкістю 30-48 км/год. А деяких летунів не наздоженеш і найшвидшим потягом!
Стрижі, ластівки, які годуються в повітрі під час польоту, летять зі швидкістю 130 км/год. Є такі птахи, що летять день і ніч без відпочинку. От, наприклад, журавлі. Як виберуться в дорогу, то не зупиняться доти, доки не прилетять на місце. А деркач, перепілка сотні кілометрів проходять пішки (Під час розповіді вчитель демонструє малюнки птахів.)
Скільки б разів не гостювали птахи в теплих краях, та щороку навесні вони повертаються до рідних домівок.

— А чи всі пташки відлітають у теплі краї?

Ні. Є такі пташки, які залишаються зимувати у нас, бо можуть найти собі поживу. Птахи, які не відлітають — це осілі пташки. До них належать горобці, сороки, ворони, сичі, дятли, синиці. Ці пташки полюбляють насіння лободи, подорожника, живляться рештками рослин, а от синиці дуже люблять свіже несолоне сало. А ще на зиму до нас прилітають північні гості: снігурі та омелюхи (Робота за таблицею «Осілі птахи».)
Вони живляться ягодами калини та горобини.

Фізкультхвилинка

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів

1. Робота в групах

Обговорення питання:

  1. Що страшніше для птахів — голод або холод?

2. Чому відлітають восени птахи?

Висновки дітей. Птахи живляться плодами, насінням рослин,  комахами. Цього корму стає все менше для птахів і вони вимушені шукати собі їжу. Зміни в житті комах і птахів пов’язані зі змінами пори року. Для птахів страшніше всього-це  голод.

2. Розігрування сценки

Учитель. Сьогодні, коли я йшла на роботу, підслухала розмову двох горобчиків. Вони розповідали, що у нашому класі є якийсь загадковий хлопчик. Хто ж він такий?

Виходить хлопчик з годівничкою.

Хлопчик. Я — володар птахів. Захочу — птахи самі прилетять до мене. Захочу — прилетять синиці й горобці. Захочу — з’являться гості з півночі: снігурі та омелюхи.

Учитель. Можливо, ти чарівник?

Хлопчик. Ні, я не чарівник. Я не шепочу таємничих заклинань. І у мене немає чарівної палички. Зате у мене є чарівна хатка. На вигляд проста хатка, та у неї чарівна сила.

Учитель. Цікаво, що ж це за хатка?

Хлопчик. Ну гаразд, я відкрию свій секрет. (Показує годівничку.) І до вас, варто вам тільки захотіти, почнуть прилітати птахи. Для цього треба насипати хлібних крихт, насіння у годівничку і виставити на вікно або повісити на дерево. Це і буде чарівна хатка. До неї одразу ж прилетять птахи.

Учитель. Спасибі тобі, хлопчику, за таку цікаву пораду. Ми обов’язково скористаємось нею, й осілі птахи будуть нашими постійними гостями.

3. Робота в групах. Гра «Посади птахів до годівнички»

У кожній групі годівничка

Учитель. Будьте уважні. Подумайте, які птахи осілі, а які — перелітні. Виберіть тільки осілих — зимуючих.

1 група — ластівка, горобець, голуб, зозуля, дятел, омелюх.
2 група — журавель, синичка, жайворонок, сорока, снігур.
3 група — зяблик, лелека, ворона, галка, соловей, дятел.
4 група — шпак, горобець, ластівка, омелюх, голуб.
5 група — журавель, синичка, жайворонок, сорока, снігур.

Діти роблять висновок : Перша причина відльоту птахів це голод, нічим живитися, немає комах. А зимувати залишаються птахи, які живляться різним насінням, рештками рослин.

 

 

4. Робота над загадками

1.Хто гнізда свого не має,
Яйця іншим підкидає?
Та у лісі в холодку
Все кує: «Ку- ку! Ку- ку!»?     (Зозуля)

2. Швидко скрізь цей птах літає,
Безліч мошок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує     . (Ластівка)

3. Довгоногий, чорно-білий,
У гніздо на хату сів,
Довгим дзьобом знай стукоче,
Ніби щось сказати хоче.
— Де ж це ти був?
— Далеко!
— Як звуть тебе?              (Лелека)

4. В мене є великий хвіст,
Я співаю, як артист.
Спів мій радісний усюди
Дуже люблять слухать люди   . (Соловейко)

5. Гриць дивується, питає:
— Що за пташка так співає?
Як горобчик, цвірінчить,
Мов сорока, скрекотить.
А ще інколи буває,
Що кричить, немов сова!
Хто виспівує отак?
Та то ж так співає…                (Шпак) .

— Яку загальну назву можна дати словам-відгадкам?

6.Вірно людям я служу,
Їм дерева стережу.
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним добуваю.             (Дятел)

7. Біла латка, чорна латка,
На гілках дерев стрибає,
Все, що блисне, забирає            (Сорока)

8. Сива латка, чорна латка
На березі скаче.                      (Ворона)

9. Чорна шапочка у нього,
Сизувата спинка.
У блакитнім піджаку
Прилітає взимку.              (Снігур)

10. Маленький, сіренький,
На соняшник сів,
Надзьобався добре
І далі полетів.                 (Горобець)

11. Шубка з сірого пушку,
Скаче в жовтім фартушку,
Чорний шарфик та шапчина.
Хоч маленька ця пташина,
Та корисна трудівниця,
Називається…              (Синиця).

-Яка загальна назва словам-відгадкам?

— Чи зустрічали ви цих птахів у своїй місцевості?
— Як ви можете їм допомогти? (Учні розповідають про корм, який приготували  і виготовлення годівниць для птахів.)

5. Гра «Чи знаєш ти птахів?»

61

Учні сполучають поняття «Перелітні птахи» й «Осілі птахи» із малюнками птахів.

Перелітні птахи долають великі відстані, летять іноді без відпочинку цілий день  і дуже втомлюються. Багато птахів гине під час перельоту. Тому не потрібно  розганяти зграю, що опустилася на відпочинок. Для птахів, що залишаються на зиму, вже зараз потрібно збирати корм і виготовляти годівниці.

6. Тестування . Вчитель перевіряє , як діти засвоїли тему.

1) Птахів змушує летіти у вирій:
а) голод;
б) холод.

2) На південь відлітає:
а) синиця;
б) ластівка;
в) дятел.

3) Горобці, галки, ворони — це:
а) перелітні птахи;
б) зимуючі птахи.

4) Яка з цих пташок перелітна?
а) Ластівка;
б) сорока;
в) ворона.

5) Птахів, які восени відлітають, а навесні повертаються у свої краї, називають
а) зимуючими;
б) перелітними.

6) Зимуючий птах — це:
а) горобець;
б) лелека;
в) зозуля.

V. Підбиття підсумків. Рефлексія
— Які ви знаєте групи птахів (за переміщенням відповідно до пір року)?
— Наведіть приклади перелітних птахів своєї місцевості.
— Наведіть приклади осілих птахів своєї місцевості.
— Поясніть причини відльоту птахів у вирій.

 

 

Додаються додатки до уроку:

 

 

 

 


D:\Школа\Виховні години\Свято перелітних птахів\Фото 6 птиць\5 Дятел звичайний.jpgD:\Школа\Виховні години\Свято перелітних птахів\Фото 6 птиць\2 Снігур.jpg

D:\Загрузки\зозуля.jpgD:\Школа\Виховні години\Свято перелітних птахів\Фото 6 птиць\6 Голуб.jpg

D:\Школа\Виховні години\Свято перелітних птахів\Фото 6 птиць\3 Грак.jpg

D:\Загрузки\омелюх.jpg

D:\Загрузки\сорока.jpgD:\Школа\Виховні години\Свято перелітних птахів\Фото 6 птиць\4 Горобець.jpg

 

D:\Загрузки\лелека.jpg

 

 

 

D:\Загрузки\соловей.jpg
D:\Загрузки\мыграцыя.jpg

D:\Загрузки\запам'ятай.jpg

D:\Загрузки\годівнички.jpg

 

D:\Загрузки\корм.уш.jpg
D:\Загрузки\корм.jpg

D:\Школа\Виховні години\Свято перелітних птахів\Фото 6 птиць\1 Синиця.jpgD:\Загрузки\кор.jpg

 

docx
Додав(-ла)
Натали Натали
Додано
13 жовтня 2018
Переглядів
28876
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку