Урок з природознавства на тему "Ознаки осені. Осінні місяці. Природа восени. Планування спостережень за природою восени." в ході уроку використані інтерактивні вправи "асоціативний кущ", "незакінчене речення", робота в парах та групах. Використана творча робота - складання казки.
Тема: Осінь. Осінні місяці. Ознаки живої та неживої природи. Планування спостережень за природою восени.
Ключові компетентності:
вміння вчитися:
навчально-організаційні вміння і навички:
загально мовленнєві вміння і навички:
контрольно-оцінні вміння:
інформаційно-комунікативна:
загальнокультурна:
здоров’язбережувальна:
соціальна: співпрацює в парі та в групі
Предметні компетентності
( конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати)
Початковий рівень:
Середній рівень:
Достатній рівень: - знаходить (за завданням вчителя) інформацію про ознаки осені у неживій природі в енциклопедіях (довідниках чи науково – популярних виданнях);
Високий рівень:
ОБЛАДНАННЯ: ноутбук, мультимедійна презентація до вірша К.Перелісної «Золота осінь»; флеш носій із записом музики А. Вівальді «Пори року. Жовтень» та «Пісні про осінь»; кошик із фруктами; тема уроку «Ознаки осені. Осінні місяці»; картки для індивідуальної роботи; картки для створення асоціативного куща «Осінь»; репродукція картин «Осінь»; ілюстрації місяців – вересень, жовтень, листопад; листочки з клена – знак повної і правильної відповіді; мікрофон.
Хід уроку
I ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Холодно зараз в лісах і в лугах,
Холодно зайчикам, лискам, птахам.
Тепло і затишно в класі у нас,
Друзі мої, я вітаю всіх вас!
Діти сідають півколом
2. Вступна бесіда.
- Діти, сьогодні у нас незвичайний урок. сьогоднішній наш урок буде насичений великою кількістю цікавих завдань, ігор, вправ та проблем, які ми будемо розв’язувати спільно. За правильні відповіді та активну роботу на уроці ви будете отримувати листочок з клена. У кінці уроку підведемо підсумки, хто найбільше назбирав листочків, той має найкращі знання.
Отже, починаємо урок, щоб дістатись до зірок.
ІІ. ХВИЛИНКА ФЕНОЛОГІЧНИХ СПОСТЕРЕЖЕНЬ.
1. Вправа «Погода»
— Яка зараз пора року?
— Який місяць? Яке число?
— Тепло чи холодію надворі?
— Який стан неба?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?
III ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Тестування
1 Людина, яка вивчає погоду називають
А) геолог
Б) синоптик
2. Стан нижнього шару повітря у даній місцевості та у даний час це
А) погода
Б) явище погоди
3. Що входить до складу погоди?
А) опади, стан неба, температура повітря, напрям і сила вітру
Б) листопад, опади, снігопад.
Самоперевірка (хто все написав правильно отримує кленовий листочок)
IV ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Щоб дізнатися тему уроку вам необхідно розгадати ребуси. РОБОТА В ПАРАХ.
За кожну правильну відповідь діти отримують кленовий листочок
Повідомлення теми та мети уроку.
— Сьогодні на уроці ми поговоримо про ознаки осені, її красу, вивчимо назви осінніх місяців, складемо казку про осінь. Будемо вчитися спостерігати за природою та розв’язувати проблемні завдання. Ці вміння вам будуть потрібними у житті.
V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
1. Побудова асоціативного куща «Осінь».
- Діти, що у вас спливає у пам'яті, коли я говорю слово «осінь»?
ОСІНЬ
VI ОЗНАЙОМЛЕННЯ З НОВИМ МАТЕРІАЛОМ
Слово «вересень» походить від назви вічнозеленого куща – вересу, який росте на Поліссі. Оскільки верес починає масово цвісти восени, то і місяць назвали на його честь. Спершу вересень звався «ревун», «марев», тому що в цей період масово перегукувалися олені. Пізніше назвали «сівнем»- від періоду сівби озимих зернових, «маїком» - од зелені озимини. У давнину 14 вересня було початком Нового року.
Місяць жовтень отримав назву від природного явища – пожовтіння листя на рослинах. У вжитку була й інша назва – «паздерник», що походить від промислу, пов’язаного із переробкою льону та конопель. Пізніше його ще називали «хмурень», «зазимник». А оскільки із жовтня починали справляти весілля, його «охрестили» й «весільником».
Ще одне явище природи - листопад – стало причиною назви третього осіннього місяця. У давнину листопад називали «братчини. Це від назви давнього обряду, що звався «братчина». Його справляли в листопаді. Якщо сусіди хотіли заприятелювати між собою, то купували в пасічників бджолиний рій. З весни до осені гуртом доглядали його. Зібраний мед ділили порівну. На це свято збиралися сім’ями, гуляли чи, як казали в народі, браталися. Були ще назви «листопадень», «падолист», «напівзимник».
2. ВПРАВА «Незакінчене речення»
Вересень називається так тому, що … .
Жовтень має таку назву тому, що … .
Листопад назвали так тому, що … .
3. Перегляд відеопрезентації
4. Проблемне завдання
Багато поетів описують осінь у своїх творах, змальовують її красу. Прочитайте вірш К.Перелісної і скажіть чому він сумний?
В парках і садочках
на доріжки й трави
падають листочки
буро-золотаві.
Де не глянь, навколо
килим кольористий,
віти напівголі,
небо синє чисте.
Метушні немає,
тиша й прохолода.
Осінь золотая
Тихо-ніжно ходить.
-Чому вірш сумний?
- Які ознаки осені ви зустріли у вірші?
VII Музична фізкультхвилинка «Щедра осінь»
VIII ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1гр. Розповідає про осінь в саду
2гр. Розповідає про осінь на городі.
2гр. Розповідає про осінь в парку.
4гр. Розповідає про осінні зміни в лісі.
Спробуймо скласти казку про синочків Осені! А розпочнемо її так, як зазвичай починаються казки.
Жила-була на світі Осінь…
— Як звали синочків Осені? (Вересень, Жовтень, Листопад — сини Осені.)
— Де вони жили? (Жили вони окремо від своєї матусі.)
—Що вирішила Осінь одного разу робити? (Вирішила відвідати своїх синів.)
— До кого першого Осінь пішла в гості? (До Вересня)
— Що вона побачила в господарстві старшого синочка? (Син веселий, лагідний, багатий)
— Чим же порадував її середній син? (Різнокольоровим убранням дерев, золотими килимами.)
— Як зустрів свою матір Листопад? (Голими деревами, пустими полями)
Учні добирають заголовок до казки та переказують її.
Зразок
КАЗКА ПРО ОСІНЬ
Жила була на світі Осінь. У неї були сини Вересень, Жовтень, Листопад. Вони жили та господарювали окремо. Вирішила мати Осінь відвідати кожного з них, побачити, як вони поживають.
Спочатку заглянула в господарство старшого сина Вересня. Там вона побачила свого сина лагідного, веселого, багатого, щедрого.
Задоволена матуся вирушила далі в гості до середнього сина. Жовтень зустрів її різнобарвністю кольорів, золоті килими постелив матері під ноги. Але йому ніколи було й поговорити зі старенькою, весь час малює син, усе в роботі.
Помандрувала Осінь у гості до Листопада, найменшого сина. А він струшує сердито листя з дерев, лякає пташок. Засмутилася матуся повернулася додому стомлена й заснула міцним сном на цілий рік.
За переказ казки учні отримують кленовий листочок.
1гр. Знайти і розфарбувати кленові листочки.
2гр. Знайти і розфарбувати березові листочки.
3гр. Розфарбувати дубові листочки.
4гр. Розфарбувати каштанове листя.
За правильне виконання учні отримують по кленовому листочку.
IX. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ.
1. Заключна бесіда. Вправа «Мікрофон»
- Хто до нас завітав у гості?
- Чи знаєте ви синів Осені?
Розкажіть про осінні зміни за допомогою картки.
- Що найбільш цікавим було на уроці?
2. Підбиття підсумків.
- Діти, порахуйте свої листочки, які ви одержали за роботу на уроці.
- Хто ж має найкращі знання?
3. Гра «Дарунки Осені».
- Ходить осінь у вінку,
Пісеньку веде дзвінку,
Носить дині в клуманці,
Виноград і кавунці,
Носить груші, огірки
Й нас частує залюбки.
(Учитель пригощає дітей із кошика яблуками)
X Домашнє завдання .
Під час прогулянки, дорогою до школи (дому) спосте-рігайте за змінами у живій і неживій природі у різні пори року (місяці). Свої спостереження записуйте у зошит. Обов'язково зазначайте дату побаченого. За можливості, фотографуйте або замальовуйте побачене.
* 1гр. – підготувати народні прикмети про осінь.
2гр. – дібрати загадки про осінь.
3гр. – знайти вірші про осінь.
А пізніше ми оформимо лепбук на тему «Осінь» і додамо ваші підготовлені матеріали.
Картка- пам’ятка для спостережень