На своїх уроках намагаюся більше використовувати справжні зразки природничого матеріалу такі як : гербарії квіткових та лікарських рослин, насіння , зразки справжніх фруктів , овочів та квітів. Дітям в такому віці цікаво все знати, їм хочеться все сприймати на дотик , порівнювати , аналізувати,експериментувати.
Тема: Родючість- основна властивість грунту.
Мета: ознайомити учнів із засобами збереження та поліпшення родючості ґрунту; розвивати мислення, допитливість; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Підручник: Грущинська I.В. Природознавство. 3 клас, — К.: Освіта, 2013. — с.57
Обладнання : склянка з водою, грудочка землі, серветки, написи прислів’їв , горщик з ґрунтом, попіл, насіння укропу, зображення гороху, огірків, капусти ;
овочі: капуста, гарбуз, лук , перець, картопля, яблука , сливи , груші; талісман-оберіг, рамка для реклами, запис на дошці теми уроку, плакат з зображенням городніх рослин.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку.
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ(1-2хв.)
Пролунав дзвінок
Починається урок ,
Працюватиме старанно,
Щоб почути у кінці ,
Що у нашім 3 класі,
Діти просто молодці.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Хвилинка спостережень
-Діти , яка зараз пора року ? Скільки місяців налічує осінь?
-Чому місяць жовтень, має таку назву?
-Які зміни відбуваються восени у живій природі?
- А які зміни відбуваються восени у неживій природі? (Температура повітря стає нижчою. Листя на деревах змінює свій колір. Дні стають коротшими, а ночі – довшими. Дні стають похмурі та дощові. Достигають фрукти та овочі.
Збирають врожай,орють землю. Починаються перші заморозки)
2. Робота «Синоптиків»
- Надаю слово працівнику гідрометеоцентру.
3.Відгадування загадок:
1.Мене б’ють,товчуть, ріжуть, перевертають, а я все терплю і всім добром плачу.
2. Що найбагатше у світі?
- То що таке грунт?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми з вами продовжуємо працювати над темою «Грунт». Ви дізнаєтеся про те, як зберегти та поліпшити родючість ґрунту.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
— Утворення грунту — складний і довготривалий процес. Грунти утворюються з гірських порід, під дією тепла і холоду, води і вітру, які поступово розпушуються і подрібнюються. Не можна виростити врожаю на голому камінні. Процес руйнування гірських порід триває, поки вони не перетворюються на пісок і глину. Згодом на поверхні гірської породи з’явиться пухкий шар , куди легко проникають і вода і повітря.
2.Робота над загадкою :
-Сам чорний, та не ворон,
Є роги, та не бик,
Шість ніг, без копит ... (Жук)
- Правильно, це жук.
- А тепер послухайте розповідь про пригоди жука.
-Глибоко - глибоко в землі жив маленький жучок. Був він невгамовний і допитливий. Але йому було нудно і самотньо.
«Невже ця неприваблива і сира земля - мій дім?» - Постійно думав він. І вирішив він прокласти собі шлях нагору. В дорозі жук несподівано виявив, що до складу грунту входять інші речовини . А щоб дізнатися які, відгадайте загадки:
1. Це відомо для дитини:глечики виготовляються з …( глинини)
2. Хочеш побудувати дитячий садочок ,використовуй у розчині ( пісок )
- Так що ж входить до складу грунту?( Глина та пісок)
-Але це ще не все. Зараз ми разом проведемо дослід і дізнаємося, що ще входить до складу грунту. Працюємо в групі .
4. Робота в групі.
Дослідницька лабораторія.
Дослід № 1.
-Візьміть склянку з водою і опустіть туди шматочок грунту. Що ви бачите?
(З грунту пішли бульбашки)
-Про що це говорить?
(У грунті є повітря)
Дослід № 2.
- Візьміть паперову серветку, покладіть на неї трохи грунту і сильно стисніть. Що залишилося на серветці? (Мокра пляма)
-Про що це говорить? (У грунті є вода)
-Як ви вважаєте чи окрім глини, піска, у грунті ще хтось мешкає ?
Так діти, на грунті оселяються не лише рослини, але і різноманітні дрібні тварини і мікроорганізми. Кроти , дощові черви та інші тваринки роблять у грунті безліч ходів , куди легко потрапляє воді і повітря .Тому тварини сприяють збільшенню родючості.
Але коли життєвий цикл рослин і тварин припиняється , то вони відмирають , а їх рештки перетворюються на перегній.
-Хто може сказати що таке перегній ?
-Так що ж входить до складу грунту?
-Якого кольору перегній?
Найбільше перегною у чорноземах . Тому вони вважаються найродючішими грунтами в світі. Четверта частина всіх чорноземів знаходиться у нас на Україні.
5.Словникова робота.
Вивченням грунтів займаються вчені - грунтознавці.
-Тож який грунт найродючіший ? Чому?
-А зараз про пропоную переглянути невеличке відео .
6.Перегляд відео каналу «Плюс, Плюс» «Чорнозем»
Найважливіша властивість ґрунту - родючість , тобто забезпечувати ріст і розвиток рослин, а перегній основа родючості.
-Видатний російський вчений В. В. Докучаєв говорив, що грунт дорожче золота. А ще чорнозем називають « чорним золотом»
-Що здавна робить земля - матінка?
-Годує людей, на ній ростуть рослини, який людина вживає в їжу.
-Та не тільки людину годує земля. Комах, птахів, звірів.
-Як можна назвати землю? (Годувальницею, матінкою.)
-Але що необхідне для життя рослин ? (тепло, яке дає сонце ,повітря перегній, поживні речовини, вода та сприятливі погодні умови)
Он хлоп’ята несуть воду –
А дівчата по зерниці.
Кинуть у пухку землицю.
Буде добрий урожай!
7. Літературна скарбничка.
Розкажу вам казку про чарівну комору. Покладеш в неї жменьку зерна - одержиш замість сто жмень. Сховаєш картоплину - витягнеш багато картоплин. Вона у нас під ногами. І зветься вона - грунт. Та тільки вона іноді добра і щедра, коли люди до неї добрі і коли вони вміло землю обробляють: орють, удобрюють, поливають. І правильно. Як це так: все у землі брати, а натомість нічого не класти? Та тут миттю спорожніє будь яка комора. Так і з чарівної коморою. Здавна годує людей матінка - земля. Але не завжди люди здогадувалися, яке багатство вона в собі таїть.
У часи, коли люди ще не вміли орати і сіяти, вони брали тільки те, що земля для них сама припасла: ягоди, гриби, соковиті стебельця. Потім люди здогадалися, що можна спеціально приносити зерна з собою з полів і садити біля житла. Ось і заколосилися перші колоски хлібів. Спершу ячменю, потім пшениці, жита. Ось так і стала земля доброю і щедрою, даруючи людям багатий урожай.
Весна –пора пробудження та оновлення природи. Усе розцвітає та набуває нового вигляду. Саме на весні хочеться вірити в найкраще , адже під променями яскравого сонечка прокидається не тільки земля , а й найсвітліші людські бажання. У таку пору року не хочеться сидіти вдома , тому багато горожан і селян починають посадку города, розпочинаються роботи у полі. Щоб восени зібрати добрий врожай. Не слід гаяти часу, оскільки можна не встигнути посадити насіння у вологу землю. Добрий врожай отримає, той хто гарно працює на весні. Недарма в народі кажуть
« Один день , рік годує»
Грім озвався на зорі.
То не грім, а трактори .
Трактори ідуть в поля , їх заждалася земля.
-Але урожайність рослин залежить від грунтів , на яких вони вирощуються.
Тому ми повинні постійно дбати про родючість землі. Для цього потрібно правильно обробляти грунти-вчасно спушувати їх, вносити добрива і перегній це пташиний перегній компост , боротися з бур’янами, поливати. Виявляється , що для оздоровлення грунтів на городах корисно висівати лікарські рослини : чорнобривці , нагідки , ромашку .
Для того, щоб запобігти руйнуванню ґрунтів, необхідно висаджувати лісові смуги, насадженні між полями ,це збереже грунт від руйнівної сили вітрів. Правильно розорювати ґрунт на схилах, проводити затримання снігу, помірно використовувати добрива та отрутохімікати.
• Ґрунти потребують охорони і захисту.
• Охорона ґрунту — це завдання всього людства.
Реклама
- Корисні комахи поїдають шкідливих комах, запилюють квіти, тим самим підвищують врожайність.
8.Розгадування загадок «Городні рослини»
- Ну а зараз, розгадування загадок, відгадавши їх, дізнаєтесь, які рослини висаджують люди на городах .
Розколовся тісний будиночок
На дві половинки,
І звідти посипалися
Намистинки-дробинки. (Горох)
В земляній сиджу коморі, а коса моя надворі. (Морква)
Зверху зелененьке, а всередині червоненьке. (Кавун)
Сидить дід, у сто шуб одягнений.
Хто його роздягає,
Той сльози проливає. (Цибуля)
Вгорі зелено,
Внизу червоно,
В землю вросло. (Буряк)
І печуть мене, і варять мене, і їдять мене, і хвалять мене, бо я дуже добра! (Картопля)
У городі, на доріжці,
Під моїм віконцем, Зацвіло сьогодні сонце.
-Діти, а чи садите ви вдома якісь рослини, розкажіть будь ласка.
9. Поетична хвилинка ( Виступ дітей)
У сестрички теж є грядочка,
Невелика, наче кладочка,
А на грядці — огірочки
І кавун в рябій сорочці,
Сім головок маку,
Трохи пастернаку,
Був на грядці і горох,
Та його ми з’їли вдвох.
Полива під вечір мати
Огірки і кавуни;
Та й роз'яснює хлоп'яті:
- Швидше виростуть вони!
Простягає капустина
Рученьки зелені,
Щоб накрапало дощу їй
Повнісінькі жмені.
Трипудовий гарбуз
На городі загруз.
А на цей гарбуз
Сів з дітьми Чорногуз.
Каже він до діток:
— Сіли ми на горбок.—
І не зна чорногуз,
Що він сів на гарбуз.
То для того щоб отримати від матінки землі такі запаси, і гарбуза, і огірків, і гороху, що треба робити ? ( вчасно обробляти, спушувати, вносити добрива, виривати бур’ян,поливати…)
V. Фізкультхвилинка.
VІ.Узагальнення й систематизація знань.
1.Прийом «Мікрофон»
-То як ви вважаєте, чому землю називають коморою?
-Від чого залежить родючість грунту?
Ще за старих часів наші предки називали землю годувальницею, матінкою, її брали із собою в далекі мандри, адже вважали, що вона надає сили і допомагає в усьому в чужих краях. Люди завжди дбайливо ставилися до землі, складати про неї вірші і пісні, прислів’я.
3.Фольклорна скарбничка. Робота з прислів’ями.
Народна мудрість.
(запис на дошці) Завданння: поєднати правильно частинки прислів’їв, щоб вийшло повне прислів’я.
Яка земля, урожай потроїш
Немає поганої землі, такий і хліб
Добре ґрунт угноїш - є погані господарі
- А чи знаєте ви прислів’я про землю годувальницю?
До першого грому земля не розмерзнеться. Як почав орати, то в сопілку не грати. Глибше орати — більше хліба мати.
Усе добро — від землі.
У землю не покладеш - і з землі не візьмеш.
Де немає землі, там немає трави.
4.Дослідницька лабораторія.
Міні проект « Типличка на моєму підвіконні»
-І на завершення нашого уроку ,ми разом з вами, зробимо невеличкий проект « Типличка на моєму підвіконні» посіємо –
Укроп – полезное растение,
И в этом нет у нас сомнения,
Его добавим мы в салат,
И каждый будет очень рад.
_ А сіяти ми будемо, додаючи до грунту природне добриво - попіл, він є стимуляторм росту,вбереже наш укріп від різних грибкових хвороб.
VIІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ.
1.Рефлексія
Що таке Грунт?
Що таке перегній?
Основна властивість грунту ?
Який грунт називають родючим?
Як треба дбати про грунт?
2.Вправа «Рюкзачок»
3.Хвилинка-цікавинка.
Отже, верхній родючій шар ґрунту, дає життя рослинам, мікроорганізмам, годує людей , тварин , птахів , але сам зростає дуже повільно.
Учені підрахували, що для того, щоб утворився шар грунту завтовшки 5 см, потрібно не менше, ніж 2000 років, а для нормального росту рослин потрібний шар ґрунту завтовшки хоча б 50 см. Порахуйте, скільки ж потрібно років, щоб утворився ґрунт такої товщини! Якщо невміло або недбало господарювати, то родючий ґрунт може загинути швидко і безповоротно.
Тому, давайте ж і ми з вами любити, цінувати землю, як наші предки, і піклуватися про неї. Тоді вона радуватиме нас багатим урожаєм, густими лісами, квітучими садами, урожайними полями.
- Діти, де б ви не були, і куди б не від’їжджали , я хочу вам подарувати талісман- оберіг, з грудочкою землі, щоб він вас охороняв і нагадував вам рідну домівку та рідну землю.
VIIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
С 57. опрацювати
Доберіть загадки, приказки та прислів'я про землю-годувальницю.