Інтегрований урок з природознавства, української мови та трудового навчання для 2 класу покликаний познайомити учнів з рослинами - смволами, українською піснею "Ой минула вже зима" та декоративно - у житковим мистецтвом. До конспекту уроку надаються додатки: аудиозапис пісні «Ой минула вже зима», мультимедійні презентації, відео, фотографії рослин-символів .
Конспект інтегрованого уроку
у 2 класі з української мови, природознавства та праці
Теми уроку.Українська народна пісня «Ой минула вже зима».
Що ти знаєш про рослини – символи України?
Орнамент. Декоративно- ужиткове мистецтво. Виготовлення орнаментів.
Мета:познайомити учнів з українською піснею, рослинами-символами України, з декоративно - ужитковим мистецтвом;
формувати навички читання, запам’ятовування, спостереження за змінами у неживій та живій природі;
розширювати уявлення учнів про прихід та ознаки весни, про рослини – символи, про походження елементів української вишивки; збагачувати лексичний запас;
розвивати мовленнєві та читацькі вміння, уміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки;
прищеплювати бажання збереження природи та традицій українців.
Тип уроку: навчання новим знанням і умінням.
Навчальніпредмети |
Українська мова |
Природознавство |
Праця |
Вимоги програми |
відтворює елементи фактичного змісту прослуханого; розповідає про свої спостереження, події з власного життя, за ілюстраціями; добирає заголовок до тексту; виконує логічне групування предметів, мовних об’єктів ( за видовими і родовими ознаками, вилучає «зайвий» серед чотирьох – п’яти однорідних) |
називає 2-4 представника вивчених систематичних груп об’єктів живої природи своєї місцевості (дикорослі та лікарські рослини); порівнює дерева, кущі, дикорослі рослини; групує зображення дикорослих і культурних рослин; знає правила поведінки у природі |
має загальні уявлення про орнамент; називає види орнаменту; знає, що таке декоративно-ужиткове мистецтво; розкриває послідовність дій під час виготовлення орнаменту; уміє виготовляти орнаменти на прямокутній основі |
Додатки: аудиозапис пісні «Ой минула вже зима», мультимедійні презентації, відео, фотографії рослин-символів .
Конспект уроку
1.Організація класу.
Учитель:
Другий клас, другий клас,
Скільки грамотних у нас?
Учні:
Вже навилися читати!
2.Створення проблемної ситуації : «Гай без птахів» (на екрані заставка «мовчазного» лісу). Додаток 1.Презентація «Птахи»
- Уявіть гай без пташиного співу, гомону… (учні висловлюють свої уявлення)
- Що би могло оживити ліс?
2.Вступнабесіда про весняний приліт птахів. «Розселення» птахів у гаю. Слуханнязаписупташиногоспіву.
3.Відгадування загадок про птахів.
Що за пташка так співає:
Як горобчик цвірінчить,
Мов сорока стрекотить,
А ще інколи бува,
Що кричить, немов сова!
Хто ж виспівує отак?
Та то так співає….(шпак).
Я ловлю комах, жучків,
Їм маленьких черв’ячків.
В теплий край я не літаю,
Під стріхою хату маю.
Цвірінь – сів я на хлівець,
Зовуть мене ….(горобець).
Сам вечірньоїгодини
Заховався в кущ калини, –
Та на дудочку одну
Граєпіснючарівну. (Соловейко)
Відгадайте, діти, хто
Має носик-долото?
Ним комах з кори виймає,
Про здоров’ялісудбає? (Дятел)
Дивний ключ у небілине,
Не залізний, а пташиний.
Цимключем в осінніймлі
Відлітають ...(журавлі).
Шпак, горобець, соловейко,дятел, журавель – птахи нашої місцевості. (Розгляд фото)
4. Оголошення одного із завдань уроку.
- Сьогодні дізнаємось, чому так говорять - «Весну приносять на крилах пташки». Познайомимось з українською народною піснею «Ой минула вже зима», навчимось її виконувати разом.
5. Слухання аудиозапису пісні. Додаток 2. Пісня «Ой минула вже зима»
- Який настрій викликає пісня? Чому?
- Які птахи повернулися з вирію?Як зустрічали прихід весни наші предки?
6. Читання веснянки пошепки. Робота в парах.
– Чому радіють птахи і тварини?
7. Вправа «Розкажи веснянку без слів».(Діти стають в коло, вчитель читає текст віршика, учні за допомогою міміки та пантоніми передають його зміст)
- Кому сподобалось? Тепер ви зрозуміли народний вислів?
8.Розгляд фото, впізнавання рослин.
Прихід весни за уявленнями предків асоціювався з прильотом птахів. Слідом за ними розпочинався розквіт рослин.
Здавна найулюбленішими рослинами українців були верба, тополя, калина, барвінок, чорнобривці, мальви та .Впізнайте рослини на фото.
|
|
|
|
|
|
9. Оголошення другого завдання уроку.
Це рослини– символи України. Сьогодні ми поговоримо про них і запам’ятаємо деякі їх особливості, які можуть бути корисними і для вас.
10. Презентація про особливості рослин символів (вчитель може додавати коментарі).Додаток 3. Рослини – символи України
Чорнобривці
Назва чорнобривці пов’язана зі старовинною легендою про майстрів-чоботарів, які виготовляли особливо гарні, святкові жіночі чобітки, що мали яскраво-червоні халяви та чорні голівки - чорнобривці. У народі чорнобривці ще називають оксамитками або бархатцями, бо яскраві їх суцвіття виграють у променях сонця.
Верба
Важко уявити нашу землю без верби. Кажуть: «Де вода, там і верба». Коли копали криницю, то кидали шматок вербової колоди для очищення води. Кухлик для пиття води ставили на вербову дощечку. Це була своєрідна народна гігієна.
Калина
Завжди любили люди цілющу красуню-калину, яка є символом дівочої вроди, краси. Росла вона раніше біля кожної хати. Калиною прикрашали хати, весільні короваї, зображували на малюнках, вишивали на одязі та рушниках, оспівували в піснях та легендах. Слід залишився і в прислів’ях:
Без верби і калини - нема України.
Де срібліє вербиця, там здорова водиця.
11. Слухання пісні «Чорнобривці» (уривок). Додаток 4
- Про деякі рослини – символи склали пісні.
12. Фізкультхвилинка.
Хмарка сонечко закрила,
Слізки срібнії зронила.
Ми ті слізки пошукаєм,
У травичці позбираєм.
Пострибаєм, як зайчата,
Політаєм, як пташата.
Потанцюємо ще трішки,
Щоб спочили ручки, ніжки.
Всі веселі? От чудово!
А тепер до праці знову.
13. Спостереження за деякими видами української вишивки. Додаток 5. Орнаменти давньої вишивки.
- Народна любов залишилася до рослин не тільки в піснях, ай малюнках, виробах.Тому здавнаукраїнці навчилисяприкрашатиодяг, посуд, килими – предмети вжитку - візерункамита орнаментами з квітів, тварин, фігур.
14.Перегляд відео про музей вишивки ім. І. Гончара у Києві.Додаток 6.
15. Демонстрування зразків декоративно-ужиткового мистецтва (тарелі, глечи-
ки, рушники).
-З чого їх виготовлено? (з глини, тканини)
-Що на них зображено? (малюнки, квіти, тварини)
-Це те що на них зображено називають «орнаментом».
Орнамент – означає прикраса, це візерунок, складений у смузі, у квадраті, пря-мокутнику, трикутнику, у колі з різних елементів, геометричних фігур, рослинних і тваринних форм.
(Демонстрування зразків орнаменту). Є такі види орнаментів:
- геометричні;
- рослинні;
- тваринні;
- змішані.
16. Оголошення третього завдання уроку.
- Ось такийфартух з орнаментом винавчитесявиготовляти на уроці.
- Орнаментискладаються з різноманітнихелементів.
- З яких елементів складається наш орнамент?
17. Технологія виготовлення виробу.
1) Акуратно виріж малюнок – основу та деталі виробу.
2) Спочатку прикрась «вишивкою» нагрудник фартушка.
3) Низ фартушкаприкрась стрічкою.
4) Приклей кишені, а зверху – орнамент.
5) Частинкуквадратіврозрізати на трикутники.
6) Розмісти центральний візерунок із півниками таприклей.
18. Планування наступних трудових дій. Відбір матеріалів та інструментів.
19. Повторення правил техніки безпеки.
-Щоб на уроках не траплялося неприємностей, згадаймо правила безпеки та культури праці.
Пограємо в гру «Продовж речення».
20. Самостійна робота учнів.
1. Рольова гра «Я – кореспондент»
Не перериваючи роботи, діти відповідають на запитання:
-- Який виріб ви виготовляєте на уроці?
-- З якими матеріалами працюєте?
-- Яких правил безпеки дотримуєтесь?
21.Фізкультхвилинка.
Зупиняємо урок – робимо зарядку.
Руки – вгору, руки – вниз,
Все у нас в порядку.
Руки в боки – нахиляйся,
Наче маятник – хитайся.
За хвилину – відпочили
І за партизновусіли.
22. Продовження самостійної роботи.
23. Виставка дитячих робіт.
24. Рефлексія.
- Які знання отримали? Які вміння? Де зможете їх використати?
-Зякихелементівскладаютьсяорнаменти? (геометричних, рослинних, тваринних елементів)
-Щосимволізуєвишивка? (культуру, спадщину)
- Зображення яких рослини –символів використовують українці для прикрашання предметів побуту?