"Конспект інтегрованого уроку у 2 класі з української мови, природознавства та праці "Українська народна пісня «Ой минула вже зима». Що ти знаєш про рослини – символи України? О

Про матеріал

Інтегрований урок з природознавства, української мови та трудового навчання для 2 класу покликаний познайомити учнів з рослинами - смволами, українською піснею "Ой минула вже зима" та декоративно - у житковим мистецтвом. До конспекту уроку надаються додатки: аудиозапис пісні «Ой минула вже зима», мультимедійні презентації, відео, фотографії рослин-символів .

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Рослини – символи України

Номер слайду 2

Символи - святині Через віки пронесли українці любов до різних речей, тварин, а особливо рослин, тому що з давніх-давен вважали їх святинями свого народу .

Номер слайду 3

Дерево нашого українського роду. Колись, вона уособлювала народження Всесвіту, була символом вогняної трійці: Сонця, Місяця й Зорі. Калина

Номер слайду 4

Верба За народними повірґями, верба – священне дерево життя. Освяченою на вербному тижні вербовою гілочкою вперше виганяли на пашу худобу. З верби робили колиску, аби дитина сон гарний мала та злії духи їй не ввижалися.

Номер слайду 5

Дуб Дуб означав силу, мужність, витривалість, довголіття, родючість, шляхетність, вірність. Коли народжувався хлопчик, біля хати садили дуба.

Номер слайду 6

Вишня Вишня за віруваннями українців - дерево взаємної любові, весни, краси, ніжності.

Номер слайду 7

Барвінок За українськими народними уявленнями, барвінок символізує трійцю: дитинство, зрілий вік, старість; батька, матір, дитя; весну, літо, осінь.

Номер слайду 8

Чорнобривці Чорнобривці – з давніх-давен прикрашали сільські подвір’я і так ввійшли в сільський колорит, що їх стали вважати символом України. Вони згадані в художніх творів, народних і сучасних піснях, казках, бувальщинах та вишиванках.

Номер слайду 9

Соняшник Соняшник - символ Сонця, праці й достатку, сили і добробуту. Він - чи не найсильніший серед квітів, що знайшов своє місце під Сонцем

Номер слайду 10

Мальви МАЛЬВА - символ любові до рідної землі, до свого народу, до батьківської хати. Уособлює духовне коріння людини.

Номер слайду 11

Символи - святині Українці відтворюють ці символи у вишивці, у розписі посуду, в кованих виробах, у різьбленні, в прикрашанні житла, у розписах печі в хатах, гончарних виробах, а також у писанках.

Номер слайду 12

А ми продовжуємо традиції. Прикладемо зусилля, щоб знання українського роду не згасали, бережемо пам’ять про рослини-символи, своїми руками створюємо цікаві вироби, прикрашені рослинними орнаментами.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Орнаменти української вишивки

Номер слайду 2

Номер слайду 3

У вишивках тваринних орнаментів зображаються: кінь, заєць, риба, жаба; з комах - муха, метелик, павук, жуки; птахи - голуб, півень, журавель, зозуля.

Номер слайду 4

Номер слайду 5

В основі рослинного орнаменту лежить прагнення перенести у вишивку красу природи. В українській вишивці часто використовують такі мотиви, як «мальви», «калину», «дубове листя», «барвінок» тощо.

Перегляд файлу

Конспект інтегрованого уроку

 у  2 класі з української мови, природознавства та  праці

Теми уроку.Українська народна пісня «Ой минула вже зима».

Що ти знаєш про рослини – символи України?

Орнамент. Декоративно- ужиткове мистецтво. Виготовлення орнаментів.

Мета:познайомити учнів з українською піснею, рослинами-символами України, з декоративно - ужитковим мистецтвом;

формувати навички читання, запам’ятовування, спостереження за змінами у неживій та живій природі;

розширювати уявлення учнів про прихід та ознаки весни, про рослини – символи, про походження елементів української вишивки; збагачувати лексичний запас;

розвивати мовленнєві та читацькі вміння, уміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки;

прищеплювати бажання збереження природи та традицій українців.

Тип уроку:  навчання новим знанням і умінням.

 

Навчальніпредмети

 

Українська мова

Природознавство

 

Праця

Вимоги програми

відтворює елементи фактичного змісту прослуханого; розповідає про свої спостереження, події з власного життя, за ілюстраціями; добирає заголовок до тексту; виконує логічне групування предметів, мовних об’єктів ( за видовими і родовими ознаками, вилучає «зайвий» серед чотирьох – п’яти однорідних)

називає 2-4 представника вивчених систематичних груп об’єктів живої природи своєї місцевості (дикорослі та лікарські рослини);  порівнює  дерева, кущі, дикорослі рослини; групує зображення дикорослих і культурних рослин;  знає правила поведінки у природі

має загальні уявлення про орнамент; називає види орнаменту; знає, що таке декоративно-ужиткове мистецтво; розкриває послідовність дій під час виготовлення орнаменту; уміє виготовляти орнаменти на прямокутній основі

Додатки: аудиозапис пісні «Ой минула вже зима», мультимедійні презентації, відео, фотографії рослин-символів .

 

 

Конспект уроку

1.Організація класу.

Учитель: 

Другий клас, другий клас,

Скільки грамотних у нас?

Учні:

  • Наші хлопці та дівчата

Вже навилися читати!

2.Створення проблемної ситуації : «Гай без птахів» (на екрані заставка «мовчазного» лісу). Додаток 1.Презентація «Птахи»

Фото дождь в лесу

 - Уявіть гай без пташиного співу, гомону… (учні висловлюють свої уявлення)

- Що би могло оживити ліс?

2.Вступнабесіда про весняний приліт птахів. «Розселення» птахів у гаю. Слуханнязаписупташиногоспіву.

3.Відгадування загадок про птахів.

Що за пташка так співає:

Як горобчик цвірінчить,

Мов сорока стрекотить,

А ще інколи бува,

Що кричить, немов сова!

Хто ж виспівує отак?

Та то так співає….(шпак).

 

Я ловлю комах, жучків,

Їм маленьких черв’ячків.

В теплий край я не літаю,

Під стріхою хату маю.

Цвірінь – сів я на хлівець,

Зовуть мене ….(горобець).

 

Сам вечірньоїгодини
    Заховався в кущ калини, –
    Та на дудочку одну
    Граєпіснючарівну. (Соловейко)

Відгадайте, діти, хто
     Має носик-долото?
     Ним комах з кори виймає,
     Про здоров’ялісудбає? (Дятел)

  Дивний ключ у небілине,
     Не залізний, а пташиний.
     Цимключем в осінніймлі
     Відлітають ...(журавлі).

Шпак, горобець, соловейко,дятел, журавель – птахи нашої місцевості. (Розгляд фото)

  • На які групи можна їх розподілити?  ( перелітні – зимуючі,)
  • Які перелітні птахи першими повертаються? (шпаки, журавлі)

4. Оголошення одного із  завдань уроку.

- Сьогодні дізнаємось, чому так говорять - «Весну приносять на крилах пташки». Познайомимось  з українською народною піснею «Ой минула вже зима», навчимось її виконувати  разом.

5. Слухання аудиозапису пісні. Додаток 2. Пісня «Ой минула вже зима»

- Який настрій викликає пісня? Чому?

- Які птахи повернулися з вирію?Як зустрічали прихід весни наші предки?

6. Читання веснянки пошепки. Робота в парах.

– Чому радіють птахи і тварини?

7. Вправа «Розкажи веснянку без слів».(Діти стають в коло, вчитель читає текст віршика, учні за допомогою міміки та пантоніми передають його зміст)

- Кому сподобалось? Тепер ви зрозуміли народний вислів?

 

8.Розгляд фото, впізнавання рослин.

Прихід весни за уявленнями предків асоціювався з прильотом птахів. Слідом за ними розпочинався розквіт рослин.

Здавна найулюбленішими рослинами українців були верба, тополя, калина, барвінок, чорнобривці, мальви та .Впізнайте  рослини на фото.

Картинки по запросу фото чорнобривці

Картинки по запросу фото барвинка

Картинки по запросу фото калины

 

Картинки по запросу фото мальвыОписание: Картинки по запросу фото мальвыКартинки по запросу фото мальвыОписание: Картинки по запросу фото мальвыОписание: Картинки по запросу фото мальвы

 

Картинки по запросу фото тополі

Описание: Картинки по запросу фото вербиОписание: Willow.jpgВеликий вибір саджанців плакучої верби

 

  • Де ви бачили їх? Кому подобаються? На які групи можна розподілити? (Дерева, кущі, трави).

9. Оголошення другого завдання уроку.

Це рослини– символи України. Сьогодні ми поговоримо про них і запам’ятаємо деякі їх особливості, які можуть бути корисними і для вас.

10. Презентація про особливості рослин символів (вчитель може додавати коментарі).Додаток 3. Рослини – символи України

Чорнобривці

Назва чорнобривці пов’язана зі старовинною легендою про майстрів-чоботарів, які виготовляли особливо гарні, святкові жіночі чобітки, що мали яскраво-червоні халяви та чорні голівки -  чорнобривці. У народі чорнобривці ще називають оксамитками або бархатцями, бо яскраві їх суцвіття виграють у променях сонця.

Верба

Важко уявити нашу землю без верби. Кажуть: «Де вода, там і верба».  Коли копали криницю, то кидали шматок вербової колоди для очищення води. Кухлик для пиття води ставили на вербову дощечку. Це була своєрідна народна гігієна.

Калина

Завжди любили люди цілющу красуню-калину, яка є символом дівочої вроди, краси. Росла вона раніше біля кожної хати. Калиною прикрашали хати, весільні короваї, зображували на малюнках, вишивали на одязі та рушниках, оспівували в піснях та легендах. Слід залишився і в прислів’ях:

Без верби і калини - нема України.

Де срібліє вербиця, там здорова водиця.

11. Слухання пісні «Чорнобривці» (уривок). Додаток 4

- Про деякі рослини – символи склали пісні.

12. Фізкультхвилинка.

 

Хмарка сонечко закрила,

Слізки срібнії зронила.

Ми ті слізки пошукаєм,

У травичці позбираєм.

Пострибаєм, як зайчата,

Політаєм, як пташата.

Потанцюємо ще трішки,

Щоб спочили ручки, ніжки.

Всі веселі? От чудово!

А тепер до праці знову.

 

13. Спостереження за деякими видами української вишивки. Додаток 5. Орнаменти давньої вишивки.

- Народна любов залишилася до рослин не тільки в піснях, ай малюнках, виробах.Тому здавнаукраїнці навчилисяприкрашатиодяг, посуд, килими – предмети вжитку - візерункамита орнаментами з квітів, тварин, фігур.

 

14.Перегляд відео про музей вишивки ім. І. Гончара у Києві.Додаток 6.

 

15. Демонстрування зразків декоративно-ужиткового мистецтва  (тарелі, глечи-

ки, рушники).

 

-З чого їх виготовлено? (з глини, тканини)

 -Що на них зображено?  (малюнки, квіти, тварини)

  -Це те що на них зображено називають «орнаментом».

Орнамент – означає прикраса, це візерунок, складений у смузі, у квадраті, пря-мокутнику, трикутнику, у колі з різних елементів, геометричних фігур, рослинних і тваринних форм.

(Демонстрування зразків орнаменту). Є такі види орнаментів:

- геометричні;

- рослинні;

- тваринні;

- змішані.

 

16. Оголошення третього завдання уроку.

Описание: https://mail.rambler.ru/m/folder/INBOX/23415.161b21cc5e0f0a997f31/view/cid/1C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\2-А 2017\1.BMP

- Ось такийфартух з орнаментом винавчитесявиготовляти на уроці.

         - Орнаментискладаються з різноманітнихелементів.

         - З яких елементів складається наш орнамент?

 

17. Технологія виготовлення виробу.

1)  Акуратно виріж малюнок – основу та деталі виробу.

2)  Спочатку прикрась «вишивкою» нагрудник фартушка.

3)  Низ фартушкаприкрась стрічкою.

4) Приклей кишені, а зверху – орнамент.

5) Частинкуквадратіврозрізати на трикутники.

6) Розмісти центральний візерунок із півниками таприклей.

 

18. Планування наступних трудових дій. Відбір матеріалів та інструментів.

 

19. Повторення правил техніки безпеки.

-Щоб на уроках не траплялося неприємностей, згадаймо правила безпеки та культури праці.

Пограємо в гру «Продовж речення».

  • Ножиці, олівецьзручнобрати, якщоїхпокласти …(справа)
  • Передавати ножиці можна лише  … (закритими, кільцями вперед)
  • Папір найзручніше брати … (якщо його покласти зліва)
  • Не можна класти пальці лівої руки на лінії … (різання)
  • Клей слід відкривати , коли … (починаєте роботу)
  • Стежити, щоб клей не потрапив … (до очей, рота)

 

20. Самостійна робота учнів.

1. Рольова гра «Я – кореспондент»

       Не перериваючи роботи, діти відповідають на запитання:

-- Який виріб ви виготовляєте на уроці?

-- З якими матеріалами працюєте?

-- Яких правил безпеки дотримуєтесь?

 

21.Фізкультхвилинка.

Зупиняємо урок – робимо зарядку.

        Руки – вгору, руки – вниз,

        Все у нас в порядку.

        Руки в боки – нахиляйся,

        Наче маятник – хитайся.

        За хвилину – відпочили

        І за партизновусіли.

 

22. Продовження самостійної роботи.

 

23. Виставка дитячих робіт.

 

24. Рефлексія.

-  Які знання отримали? Які вміння? Де зможете їх використати?

-Зякихелементівскладаютьсяорнаменти?  (геометричних, рослинних, тваринних елементів)

-Щосимволізуєвишивка?  (культуру, спадщину)

     - Зображення яких  рослини –символів використовують  українці для прикрашання предметів побуту?

 

zip
Додано
6 червня 2018
Переглядів
2247
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку