Урок з природознавства у 2 класі

Про матеріал

Тема уроку: Птахи навесні. Повернення перелітних птахів. Метою є уточнення знань учнів про розмаїття перелітних птахів; з'ясовування змін у птахів з настанням весни; усвідомлення користі птахів. Урок у форматі змішаного навчання. Модель: «перевернутий клас»

Перегляд файлу

Тема: Птахи навесні. Повернення перелітних птахів.

Мета: уточняти знання учнів про розмаїття перелітних птахів; з'ясовувати, які зміни відбуваються у птахів з настанням весни; допомогти усвідомити, яку користь приносять птахи, повторити правила поведінки в природі; сприяти розвитку спостережливості, інтересу до пізнання тваринного світу,виховувати любов до природи, бажання оберігати птахів, інтерес до усної народної творчості.

Обладнання: домашній тест з вказівками для дітей, картинки птахів, загадка, вікторина, підручник.

Урок у форматі змішаного навчання.

Модель: «перевернутий клас»

Хід уроку

  1.                Організація класу
  1.               Розминка «Умій володіти своїм настроєм»

Гра «Маска»

Дорогі діти, перед тим, як розпочати наш урок відтворіть свій настрій.

Я бачу ваш настрій. У когось радість на обличчі, хтось чимось здивований, бачу також спокій та смуток. Для того щоб настрій у всіх дітей став добрим та радісним...

Усміхніться всім навколо: 

небу,  сонцю, квітам, людям.

І тоді обов’язково

День тобі веселим буде.

А зараз всі разом скажемо:

„ Я сьогодні кращий, ніж учора!”

II. Актуалізація опорних знань

Дітям для самостійного опрацювання був запропонований  матеріал за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=zsymqbF5nJg (Презентація «Птахи навесні». Ганна Аксьонова)

Підручник: с.100-101 – прочитати; виконати аналогічний тест, але вже «паперовий варіант»:

Виконайте тест, обравши правильну відповідь .

1.  Який птах прилітає в кінці березня?

а) соловей

б) шпак

в) горобець

2.  Чому співають шпаки - самці?

а) приваблюють самок

б) попереджають інших птахів, що місце зайняте

в) радіють весні

3.  Коли вилуплюються шпаченята чи продовжують співати шпаки?

а) так

б) ні

Начало формы4 Яка пташка співає в польоті?

а) ластівка

б) жайворонок

5.  Що робить самка жайворонка, коли він співає?

а)  шукає поживу у траві

б) допомагає йому співати

в) сидить затаївшись

Начало формы6.  Коли прилітають солов'ї?

а) на початку квітня

б) на початку травня

в) на початку березня

‒ Чи було щось не зрозуміле у домашньому завданні?

(Перевірка тесту - фронтально)

IІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Відгадування загадки.          

Прилетіли гості,

Сіли на помості.

Без сокири, без лопати

Поробили собі хати. (Птахи)

- Тема уроку «Птахи на весні. Повернення перелітних птахів».

- Птахи повертаються із зимівель. І ось сьогодні ми поговоримо про перелітних птахів, ближче з ними познайомимось.

IV. Закріплення знань, вироблення умінь і навичок.

1.Слово вчителя

Птахи – невід’ємна частина природи. Вони прикрашають діброви, луки, степи, ліси. Птахи – окраса парків і садів. Чи можна уявити собі весну без їх дзвінкої пісні.

Птахи – це діти повітря. Вони можуть підніматися вище хмар, перелітати через пустелі і моря.

Птахи – непосиди. Скачуть з гілки на гілку, перелітають з дерева на дерево, але так і білка вміє. А от летіти за тисячі кілометрів і потім повертатися назад можуть лише птахи.

- А який птах є одним із перших вісників весни ви дізнаєтесь відгадавши загадку.

Ось хатина, в ній – Співак
Як цю пташку звати…
(Шпак)  

- Повідомлення про шпака нам приготувала Кривунь Каміла

У кінці березня прилітають шпаки. Першими прилітають самці. Знаходять шпаківню, що їм до вподоби, і починають співати. Співом вони приваблюють самок і попереджають інших шпаків - місце зайняте. Коли мають вилупитися пташенята - спів стихає, а потім його можна почути дуже рідко. У птахів нові клопоти - треба годувати пташенят. Живляться шпаки комахами, черв’яками, яких збирають на землі.

 Шпак – один із найвідоміших і найпопулярніших співочих птахів. Він може співати голосами інших пташок. У неволі шпак, як звикне, здатен вивчити безліч різних звуків, мелодій та голосів.

Вчитель: Назва якого птаха зашифрована: Ж  Й В  Р  Н  К

Розповідь про жайворонка Макаренко Аліни

-  Майже разом із шпаками повертаються в рідні краї жайворонки. Жайворонок - одна з небагатьох пташок, яка співає в польоті.

Зовні жайворонки непримітні: сірі, з темним ряботинням. У полі, на луці з таким забарвленням їх важко помітити. Особливо непримітна самочка - ні піснею, ні стрімким польотом не привертає до себе увагу. Доки самець співає, вона тихенько шукає поживу у траві або сидить затаївшись.

Живляться жайворонки комахами, а також насінням бур’янів.

Вчитель:Є ще одна дуже гарна пташка. А що це за пташка ви дізнаєтеся, відгадавши загадку.

У долині цілий день

Він співа дзвінких пісень.

Як верба і як калина,

Птах цей символ України.

Тішить піснею людей

Гарна пташка - ....( соловей)

 Про соловейка нам розкаже Купріна Аліна

На початку травня можна почути спів солов’їв. У цей час дерева вже вкриті молодою зеленню. Недаремно кажуть: Соловей прилетить тоді, коли зможе напитися роси або дощової води з березового листка. Солов’ї, зазвичай, селяться в садах, парках. Живляться жуками, мухами, гусінню.Солов’ї, так само як і люди, вчаться співати тривалий час. Лише на третьому році життя вони стають справжніми співаками. У навчанні найголовніше, щоб молоді солов’ї мали змогу слухати старших. Досвідчені солов’ї - це ніби вчителі для молодих солов’їв.Його спів настільки високий і чистий, що людина, слухаючи соловейка, підноситься духом, очищується душевно і втішається чуттями. Він - передвісник справжньої весни в лісах та гаях.

Вчитель: Назву наступного птаха визначте за першими літерами слів: ЛЕЛ

До вашої уваги повідомлення від Макаренко Дар'ї.

- Лелека - символ любові до батька-матері, котрі благословили тебе на світ, а тому це - й символ сімейного благополуччя, любові до рідної землі, Батьківщини. Щасливий той двір, де є гніздо лелеки, бо він - птаха священна, за розорення його гнізда - кара вогнем. А ще лелека приносить до оселі немовлят. І щасливе те село, яке має хоча б одне лелече гніздо – його обходитимуть стороною чорні хмари та злі буреломи. Святий обов'язок лелеки - знищувати різних гадів, себто гадюк, жаб.  

10. Розповідь про зозулю.

- А зараз ми познайомимось з незвичайною пташкою. Її пов'язують ось з цим звуком: КУ – КУ, КУ – КУ.

- Слухайте уважно і скажете мені, чому зозуля – незвичайна пташка. Про зозулю нам розкаже Коваленко Марія

- Зозуля – це символ суму і туги за минулим і страждань нерозважливої матері. Вона має віщий дар – «кукує» людині літа, щасливе або нещасливе заміжжя. «Кує» зозуля тільки навесні - від Благовіщення до Івана Купала, а як виб'ється – ячмінний колос, перестає... Вона першою вилітає у вирій і останньою звідти повертається, а це означає, що ключі від цього райського острова – у неї.

- Отже, чому зозуля – незвичайна?

Руханка„Пташині перельоти”

На старт, полетіли...

  •                   полетіли (махи руками);
  •                   вітер (тертя долонями);
  •                   хмара (хлопок вгорі з підскоком);
  •                   дощ (хлопки по колінах);
  •                   фотографи (чіз);
  •                   вболівальники ( оле-оле-оле);
  •                   фініш (ура).

V. Узагальнення й систематизація знань

2. Пташина вікторина.

- Я читаю опис птаха, а ви намагаєтесь впізнати, що це за птах.

1) Кожен заслухається співом цього маленького сіренького співця. (Соловей)

2) Стукіт цього строкатого птаха ми можемо чути цілий рік. (Дятел)

3) Птах, який першим прилітає з вирію. (Шпак)

4) Цей птах – символ мудрості. (Сова)

5) Божа пташка, тому вбити її – великий гріх. (Ластівка)

6) Символ суму і вдівства. (Зозуля)

7) Співець хліборобського поля і небесної блакиті. (Жайворонок)

8) Цей птах здатен у неволі вивчити безліч різних звуків, мелодій та голосів. (Шпак)

9) «Кукує» людині літа. (Зозуля)

10) Символ весни і відродження, добра і щастя. (Ластівка)

11) Свята і вільна пташка, символ високого натхнення і неперевершеного таланту. (Соловей)

12) З прильотом якого птаха треба розпочинати оранку і сівбу? Символ єдності Землі й Неба. (Жайворонок)

3. Гра «Можна – не можна».

Правила поведінки в природі.

- Уявіть, що ви знаходитесь у лісі, пригадайте, як слід поводитись там і чого не можна робити.

(Вчитель називає дію, а діти відповідають: «Можна» – «Не можна».)

- Спостерігати за тваринами.

- Диких тварин, їхніх дитинчат і пташенят забирати з природного середовища.

- Підгодовувати птахів.

- Прибирати місця відпочинку в лісі.

- Ловити метеликів, птахів.

- Руйнувати пташині гнізда.

- Обдирати кору з дерев.

- Руйнувати мурашники.

VII. Підбиття підсумків.

Рефлексія.

- Якщо урок сподобався, то ви махаєте руками, як пташка крилами.

Не сподобався – присядьте, як засмучена пташка

VIIІ. Домашнє завдання.

Читати підручник (с.102-103).

Малюнки птахів :

  • які облаштовують гніздо на землі Макаренко Аліна і Дарина),
  • які будують на дереві  та повідомлення про цього птаха Кривунь Каміла,
  • які облаштовують гніздо в дуплі.(Коваленко Марія і Купріна Аліна),

ПЕРЕДИВИТИСЯ ПРЕЗЕНТАЦІЮ

Конец формыКонец формыhttps://www.youtube.com/watch?v=z145Wxsj5M8

docx
Додано
23 жовтня 2018
Переглядів
629
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку