Урок з природознавства "Як звірі готуються до зими"

Про матеріал

Урок з природознавства у 2 класі. Ключовою метою якого є встановити причинно-наслідкові зв'язки між змінами в неживій природі, в житті рослин, тварин. Формувати уявлення про перелітних і зимуючих птахів. Поглибити знання про тварин, спосіб їх живлення, місце проживання. Розвивати спостережливість, уміння робити висновки, пам'ять, мовлення.

Перегляд файлу

                         Урок з природознавства у 2 класі

 

Тема.    Як тварини готуються до зими

Мета.   Встановити причинно-наслідкові зв’язки між змінами в неживій природі, в житті рослин, тварин. Формувати уявлення про перелітних і зимуючих птахів. Поглибити знання про тварин, спосіб їх живлення, місце проживання.

             Розвивати спостережливість, уміння робити висновки, пам'ять, мовлення.

             Виховувати естетичне почуття, бережливе ставлення до природи, бажання брати участь у її охороні.

 

Обладнання: підручник «Природознавство», робочий зошит, ілюстрації із   

                       зображенням комах, птахів, звірів; тематичні малюнки; завдання для роботи в групах і в парах; відео ролик; запис голосів птахів.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.  

 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу

Вже дзвінок нам дав сигнал,

Працювати час настав,

Тож і ми часу не гаймо,

Всі трудитись починаймо.

ІІ. Підсумок фенологічних спостережень.

Загадка.

Коли з дерев всі листочки злітають,

Коли вже на південь птахи відлітають,

Коли небо сіре, холодний дощ ллється,

Оця пора як зветься? (Осінь)

  • Отже, яка зараз пора року?
  • Який місяць?
  • Які відбулися зміни в природі з приходом осені?

 

  • Так, правильно, діти, з кожним днем стає все холодніше, обпадуть скоро всі листочки, і випаде пухнастий сніг. Ви радієте першому снігу, а чи раді йому наші менші брати, звірі, птахи, комахи.

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

  • Ось сьогодні ми з вами і поговоримо про це на уроці. Як же звірі, птахи, комахи готуються до зими, що вони роблять взимку. Будемо спостерігати за їхніми повадками і пристосуванням до умов життя. З’ясуємо чим ми зможемо допомогти звірам і птахам взимку.

 

ІV. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.

 

  • Щоб усе це побачити і дати відповіді на всі питання, які стоять перед нами, ми зараз з вами помандруємо до лісу. Осінній ліс нас чекає і покаже нам немало дивинок. А ще я хочу сказати, що помітити різні дивинки можуть тільки уважні і спостережливі діти.

 

Відеоролик 1. Осінній ліс

 

  • Куди ж ми з вами потрапили?
  • У ліс.
  • У який ліс?
  • Осінній.
  • Ось перед нами лісова галявина, на якій зібралися на всій останній в цьому році осінній бал …
  • А хто, ви дізнаєтеся, коли відгадаєте загадки.

 

  1. Не птаха, а з крилами. Не бджілка, а на квітку сідає. (Метелик)

 

  1. Я труд поважаю:

Все літо літаю,

У поле, до гаю.

     Збираю медок для любих діток! (Бджілка)

 

  1. Крила маю, а не птах

Розважаюсь у квітках.

А за мій мажорний звук

Називають мене…(Жук)

 

  1. Ні рак, ні риба, ні звір, ні птиця.

Голос тоненький, а ніс довгенький.

Хто його уб’є – той свою кров проллє. (Комар)

 

  1. Хто над нами до гори ногами.

Завжди мандрує, все покуштує. (Муха) 

 

  1. Маленькі істоти працюють цілий день. Є санітарами лісу. (Мурахи)
  • Як всіх цих істот ми можемо назвати одним словом?
  • Чи можемо ми бачити комах взимку?
  • А ось де вони поділися, ви дізнаєтесь, звернувшись до підручника.

 

Робота з підручником

  • Читаємо перший абзац. Сторінка 45.
  • А зараз давайте подивимося, як готуються до зими мурахи

 

 

 

 

Відео ролик 2. (Мурахи)

 

  • Мурах ще називають санітарами лісу, тому що вони поїдають померлих тварин, і цим самим захищають ліс і його мешканців від різних хвороб. Якими б сильними не були морози, мурахи не замерзають, тому що в їхньому тілі є гліцерин – це в’язка рідина, яка рятує їх від морозів.
  • А зараз зазирнемо у вулик до бджілок.

 

 

Відео ролик 3. (Бджоли)

 

  • Бджоли теж приготувалися до зими. Наносили собі меду і щільно скупчилися на стільниках. Узимку вони майже не рухомі, однак живляться медом, і завдяки цьому в них виділяється тепло, тому взимку їм у вуликах тепло.

 

Тлумачний словничок

 

Стільник – лист, утворений чашечками з воску. Бджоли роблять його для зберігання меду, виховання потомства та перебування дорослих бджіл.

 

Хвилинка-цікавинка.

Щоб зібрати 100 г. меду бджілці треба відвідати 1 мнл. Квіток.

 

Підсумок.

  • Де ховаються на зиму комахи?
  • Чим корисні мурахи?
  • Чим вони живляться?
  • Як поводять себе бджоли взимку?

 

V. Бесіда з елементами розповіді про птахів.

 

  • Послухайте загадки і скажіть про кого ми будемо говорити далі.
  1. Відгадайте, дітки, хто має носик-долото?

Ним комах з нори виймає,

Про здоров’я лісу дбає? (Дятел)

 

  1. Чорна латка, біла латка по дереву скаче.(Сорока)

 

  1. Швидко скрізь цей птах літає,

Безліч мошок поїдає,

За вікном гніздо будує,

Тільки в нас він не зимує. (Ластівка)

 

  1. Маленький хлопчик у сірій свитині,

По дворах стрибає,

Крихти збирає. (Горобець)

 

  1. У садочку понад тином,

Я зробив йому хатину,

Він навколо обдивився,

Заспівав і оселився. (Шпак)

 

  1. Уночі гуляє,

А вдень спочиває,

Має круглі очі,

Бачить серед ночі. (Сова)

  • Як одним словом ми можемо назвати всіх цих мешканців? (Птахи)
  • Давайте послухаємо їхній спів.

 

Запис (спів  птахів)

 

  • Так співають птахи, коли їм є що їсти, скоро їхнє щебетання стане сумним і невеселим. Чому? 
  • Чи можуть ластівки, зозулі, лелеки, соловейки знайти для себе корм взимку?
  • Багатьом пернатим взимку у нас просто немає що їсти. Тому вони відлітають у теплі краї. Таких птахів називають перелітними. До теплих країв птахам доводиться пролітати тисячі кілометрів. У дорозі птахам часто трапляються різні перешкоди: вітер, бурі, шторми, скелі. Тому багато з них гине. Летять птахи і вдень, і вночі. Вдень орієнтуються за сонцем, а вночі по зорях. Скільки б разів не гостювали птахи у теплих краях, та щороку навесні повертаються до рідних домівок.
  • Та не всі птахи відлітають у теплі краї, деякі залишаються зимувати. А які саме ми дізнаємося, прочитавши на ст.. 47 підручника.

 

 Робота в зошиті  ст..17.

Обведи птахів, які відлітають у теплі краї (самостійно).

  • Коли наступають холоди, сороки, синиці, ворони залишають ліси, поля і наближаються до житла людей. Чому?
  • Послухайте з яким проханням до нас звертається горобчик

Сніг-сніжок із хмар летить,

Землю закриває,

Змерз горобчик цвірінчить,

Зернятко шукає.

Та немає їх!

А сніжок холодний,

Ой, дитино, крихту кинь!

Мерзну я голодний!

Пожалій мене, дитино, крихту кинь,

Бо на дворі на дорозі пропаду.

Я і зернятка під снігом не знайду.

 

- Що ви можете зробити для пташок взимку?

- Що можна покласти в годівничку для пташок?

 

Що то значить – годівничка?

Це маленький стіл для пташок.

А на ньому різна страви,

Горобці, синички, ґави,

Прилітайте на обід!

У їдальню вільний вхід.

 

 

 

Хвилинка-цікавинка

 

1. Сова на зиму заморожує в дуплі як у холодильнику мишей. В одної такої запасливої сови знайшли 2 кг. Мишей.

2. Синичка з’їдає за день стільки комах, скільки важить сама.

3. Ластівка за літо з’їдає близько мільйона комах

 

Підсумок.

  • Які птахи називаються перелітними?
  • Коди вони летять?(Малюнок пташиного базару)
  • Яких зимуючих птахів ви запам’ятали?

 

VI. Фізкультхвилинка

 

Гра «Хто що промовляє»

Вчитель. Зозуля кує:

Учні: Ку-ку,ку-ку, ку-ку

Вчитель. Голуб воркує

Учні: Гу-гу, гу-гу, гу-гу.

Вчитель. Півень кукурікає

Учні: ку-ку-рі-ку, ку-ку-рі-ку,

Вчитель. Сова кричить

Учні: угу-угу-угу.

Покажіть як повільно ходить медведик.

Пожіть як лиска підкрадається до здобичі.

Гра «Сірий зайчик»

«Сірий зайчик сів і жде,

Спритно вушками пряде».

А тепер погріють зайчики ніжки

Зимно зайчику стоять, треба трішки постоять,

Скік-скік-скік

Треба трішки пострибать.

Пострибавши відпочить.

 

VII. Бесіда про підготовку тварин до зими.

  • Діти, ми продовжуємо з вами подорожувати лісом. Я вам зараз прочитаю невеликий текст. А ви уважно його послухайте, і скажіть про кого в ньому говориться.

 

Тихо-тихо у вранішньому лісі. Повітря прозоре і чисте, наче джерельна вода. Дихати легко і хороше. Ось вибіг на галявину велетень-лось. Озирнувся навколо. Захопив губами гілочку, почав снідати. А он біля годівниці з сіном, скупчилося кілька гарних, струнких оленів. А дикі кабани-вепри найбільше полюбляють дубовий ліс. У дібровах риють вони взимку глибокі рови, шукаючи жолуді. Це їхня улюблена їжа, смачна і поживна.

Пізно ввечері вийде на полювання найстрашніший хижак лісу – вовк. На зиму він ховається в най густіших хащах, у глибоких ярах, поблизу боліт. Часто вовки збираються в зграї, і шукають собі здобич.

 

  • Хто був уважний з вас, про кого із звірів я прочитала, а його немає на малюнку?
  • Чим люблять живитися ці звірі?
  • Послухайте уважно віршики, і скажіть, як же готуються до зими інші звірі.

 

 

Ведмідь

Холодати в лісі стало,

Осінь пізня вже настала.

Влаштував ведмідь барліг,

Спати там на зиму ліг.

Літо й осінь він старався –

Досхочу він наїдався.

Мед, малину, груші їв,

Рибу та мишей ловив.

Наїдавсь на повний ротик.

Бач, який товстий животик!

І тепер аж до весни

Будуть снитись гарні сни.

 

- Що робить взимку ведмідь?

 

Малюнок ведмедя у барлозі  

 

Зайці

В полі, лісі проживають,

А хатиноньки не мають,

Довговухі стрибунці.

Сірі й білі є зайці.

Зимня шубка в них густіша,

Навіть сірого світліша,

Зовсім біла в біляка - 

Гарна, тепла і м’яка!

Взимку від лисиць тікають, їстоньки собі шукають:

Обгризають верболіз,

Кору кленів і беріз.

 

Малюнок зайців

 

- Що їдять взимку зайці?

 

 

Борсук

Куцоногий борсучок –

Досить дивний хижачок.

Їсть молюски і комахи,

Може вполювати птаха,

Полюбляє і насіння,

Кукурудзу, груші, дині.

Цілу зиму борсучок

Спить, звалившись на бочок.

Нори на весні лаштує,

Чистить їх і ремонтує,

Щоб було де взимку спати,

Влітку вдень відпочивати.

 

- Що робить взимку борсучок?

 

Малюнок борсучка.

 

Білка

Бачиш, білочка стрибає?

То грибки вона збирає.

Сушить білочка грибки,

Наколовши на сучки.

Он вже скільки їх на гілці!

Вистачить на зиму білці!

Вже й горіхів нанесла –

Теж на зиму запасла.

Склала все: грибки і шишки,

А також смачні горішки

У своїм дуплі вона,

І зима їй не страшна.

 

  • Чим любить ласувати білочка?

 

Відеоролик 3. (Білка)

 

Робота з підручником

Знайдіть і самостійно прочитайте, що буде робити взимку їжачок.

  • Як проводить зиму їжачок?

 

Підсумок.

 

  • Які звірі взимку впадають в сплячку?
  • Хто запасає собі їжу?
  • А які звірі нічого не запасають?

 

 

VIII. Робота в групах. (4 групи)

Завдання на картках

 

IX. Опереджуюче завдання.

  • Діти, додому вам було підібрати народні прикмети поведінки тварин перед різними явищами природи.

 

  1. Якщо вхід до мурашника закритий, то буде дощ.
  2. Метелики задовго до дощу ховаються у сухих гілках.
  3. Снігурі щебечуть під вікном – буде відлига.
  4. Ворони купаються – на негоду, каркають – на мороз, гуртами літають, на – снігопад.
  5. Голуби торкочуть – тепло віщують.
  6. Качки та гуси кричать, полощуться, пірнають, б’ють крилами – на дощ.
  7. Павук сидить всередині павутини – на дощ.

 

Х. Підсумок уроку.

 

  • Щоб перевірити як ви засвоїли сьогоднішній матеріал, проведемо роботу в парах. Завдання 

 

Хто як готується до зими?

(З’єднай стрілочками)

 

Впадають у сплячку                             лисиця

 

                                                                  білка

 

                                                                  борсук

 

                                                                   заєць

 

 Роблять запаси                                      їжак

 

                                                                   ведмідь

 

                                                                   сова

 

Не роблять запасів                                 вовк

 

Наша мандрівка з вами завершується, ми познайомилися з багатьма мешканцями лісу. Вони дуже раді, що ми побували у них у гостях. І на електрону пошту відправили нам телеграму.

 

Слайд. Телеграма.

 

ХІ. Телеграма.

 

ТЕЛЕГРАМА

 

 

«Від імені всіх, хто літає, стрибає, плазує, хто живе у траві, на деревах, у воді!

              Людино!

Звертаємося до тебе ми з невідкладною вимогою: збережи нам життя, поверни своє обличчя до Матінки-природи!»

Лелека, журавель, 

соловейко,олень,черепаха,

метелик та інші

 

Домашнє завдання: прочитати ст.. 45-49 у підручнику, і змайструйте разом з батьками годівнички для птахів

 

  • Закінчити наш урок я хочу такими словами.

Он повзе мурашка,

ось хлюпоче річка.

Не зривай ромашку,

Не топчи травичку.

В зелені діброва,

В китицях ліщина

Глянь яка чудова,

Наша Україна.

Журавлі над лугом,

Крилять рівним клином.

Будь природі другом,

Будь природі сином.

 

 

docx
Додано
17 лютого 2018
Переглядів
3763
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку