Тема. Еритроцити. Групи крові та переливання крові. Лабораторна робота №1
Мікроскопічна будова крові ( людини та жаби)
Мета. 1. Навчальна. Сформувати поняття про еритроцити, встановити
взаємозв’зок між будовою та функціями еритроцитів, розширити знання про групи крові, переливання , про небезпеки, які загрожують реципієнтам при пере-
ливанні крові.
2. Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати будову крові та функціями, які вона виконує, розвивати логічне мислення, вміння працювати з мікроскопом.
3. Виховна. Виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я, дотримання правил під час переливання крові.
Основні поняття та терміни: гемоглобін, аглютиногени, аглютиніни, донор, реципієнт, резус-фактор, резус-конфлікт.
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування практичних навичок та вмінь.
Форми і методи педагогічної діяльності:
- інтерактивні методи навчання
- групова діяльність
- мозковий штурм
- проблемно-пошуковий
-термінологічна робота
-евристична бесіда
- складання опорних схем
Міжпредметні зв’язки: медицина, гігієна, історія
Обладнання: таблиці, картки з інформацією, мікроскоп.
Хід уроку.
1. Організаційний момент.
2. Актуалізація опорних знань. « Мозковий штурм»
- з яких компонентів складається кров ( плазма та формені елементи крові)
- які клітини належать до формених елементів крові ( еритроцити, тромбоцити, лейкоцити)
- що таке гомеостаз (сталість внутрішнього середовища)
Завдання: випишіть номери тільки правильних тверджень.
1. З крові в тканинну рідину поступає кисень, вода, поживні речовини.
2. Транспортуючи гормони, кров виконує видільну функцію.
3. Кров належить до сполучної тканини.
4. Кров складається з плазми і формених елементів .
5. 9% -ий розчин солей називають фізіологічним.
6. У плазмі домінує суха речовина.
7. Кров знищує віруси та мікроорганізми.
8. Еритроцити, тромбоцити , ,лейкоцити входять до складу плазми.
9. До кровотворних органів відносяться серце та легені.
10. Сталість внутрішнього середовища — необхідна умова життя.
Правильні відповіді- 1,3,4,5,7,10.
3. Мотивація навчальної діяльності.
Розповідь вчителя: довгий час за кров’ю визнавали могутню силу. З її допомогою скріпляли священні клятви, древні греки приносили кров в жертву своїм богам. Деякі філософи Давньої Греції вважали кров носієм душі. Давньогрецький лікар Гіпократ призначав душевнохворим — кров здорових людей. Він вважав, що в крові здорових людей — здорова душа. Дійсно, кров — найдивніша тканина нашого тіла. Рухливість крові — це найважливіша умова життєдіяльності організму. Як не можна представити державу без електромереж, так і не можна зрозуміти існування людини без руху крові по судинам.
З розвитком науки людський розум все глибше пірнає в таємниці крові. Упірнемо і ми з вами в її таємниці .
4. Оголошення теми та мети уроку.
Вивчення нового матеріалу.
Проблемне питання:
- Папа Римський Інокентій 8, не хотів старіти, він наказав влити собі кров від трьох юнаків, що стало причиною смерті всіх 4-х?
В ході вивчення матеріалу учні мають встановити причинно-наслідкові зв’язки і дати відповідь на запитання
Клас поділений на групи. Кожна група — це окрема лабораторія.
1 лабораторія- Цитологи. Вони отримують завдання вивчити будову та функції еритроцитів та скласти його паспортні данні.
Учні заповнюють таблицю про еритроцити.
Назва форменого елемента |
Еритроцит |
Забарвлення |
Червоне |
Форма |
Двоопуклий диск |
Наявність ядра |
Немає |
Кількість в 1 мм |
5,5 млн |
Місце утворення |
Червоний кістковий мозок |
Місце руйнування |
Селезінка, печінка |
Тривалість життя |
120 діб |
Функція |
Транспортна, дихальна |
2 лабораторія- Гематологи. Їх завдання з’ясувати- що таке гемоглобін, його функція, як називаються сполуки з гемоглобіном, що таке анемія( недокрів’я) та як попередити цю хворобу.
Еритроцити містять гемоглобін. Гемоглобін має унікальну властивість утворювати сполуки з газами які він переносить. (Учні заповнюють таблицю)
Сполуки гемоглобіну
З киснем |
З вуглекислим газом |
З чадним газом |
Оксигемоглобін |
Карбгемоглобін |
Карбоксигемоглобін |
Сполука нестійка |
Сполука нестійка |
Сполука стійка |
Кров стає артеріальна, тече до тканин |
Кров венозна, тече до серця |
Не здатні транспортувати кисень |
Анемія або недокрів’я — це хвороба , пов’язана зі зменшенням кількості еритроцитів або вмісту у них гемоглобіну. Спричиняє кисневе голодування тканин та органів організму людини. Для попередження анемії потрібно дотримуватися раціонального харчування і вживати такі продукти:
м’ясо, риба, сир, гречку, гранати , помідори, абрикоси, смородину, курагу, пити свіжі соки ( наприклад , поєднати буряк, виноград, яблуко), також слід уникати шкідливих звичок: паління, алкоголь та наркотики.
Отже, чому померли юнаки , які віддали кров папі? ( При значних крововтратах зменшується кількість еритроцитів, що призводить до зменшення гемоглобіну, тобто хлопці хворіли на анемію)
3 лабораторія — Станція переливання крові.
Завданням цієї лабораторії є вивчення груп крові .
Групи крові- це ознаки , що пов’язані з біохімічними властивостями крові й зумовлені спадковістю. Поділ на групи грунтується на наявності в крові антигенів. Антигени- це специфічні речовини, які спричиняють реакцію імунної системи та дозволяють розрізняти кров людей за певними ознаками. Набір антигенів для кожної людини є індивідуальним і наявний в організмі від народження. Розглянемо групи крові за системою АВО та Rh, оскільки антигени , що входять до їх складу, спричиняють дуже сильні реакції під час переливання крові та гемолітичну хворобу новонароджених, тобто несумісність крові матері та її плоду.
Аглютиногени — це білки, які містяться у складі клітинної мембрани еритроцитів, А і В.
Аглютиніни- це білки , які містяться в плазмі крові,
В крові людини не можуть одночасно міститися однойменні аглютинін і аглютиноген А так як буде відбуватися їх взаємодія — аглютинація ( склеювання еритроцитів). Так, у людини, еритроцити якої містять антиген А, у плазмі мають бути аглютиніни , а в людини еритроцити якої містять антиген В, у плазмі крові мають бути аглютиніни
Аглютиногени А і В можуть існувати незалежно один від одного, тому чотири можливих їх комбінацій лежать в основі 4-х груп крові. Групи крові є спадковими і не змінюються протягом життя.
|
Група О (1) |
Група А (2) |
Група В (3) |
Група АВ (4) |
Аглютиніни плазми |
і |
|
|
Відсутні |
Аглютиногени еритроцитів |
Відсутні |
А |
В |
А і В |
Тривалий час під час переливання крові люди помирали, і тільки в 1900 році вчений Карл Ландштейнер дійшов до висновку про існування 3-х груп крові., а у 1907 році чеський вчений Ян Янський визначив 4 групу крові. Внаслідок цих відкритів було встановлено, що кров 1 групи можна переливати всім людям, тому людей з такою групою крові назвали — універсальними донорами. Люди з 4 групою крові — універсальні реципієнти, так як вони приймають кров всіх 3-х груп, але їхня кров підходить лише людям з аналогічною групою.
Таким чином, давайте дамо відповідь на проблемне питання, чому помер папа, якщо йому влили кров , а не забрали? ( він помер за причини склеювання антигенів).
Окрім груп крові під час переливання слід враховувати і так званий білок резус -фактор, який був названий в честь макак-резус, у яких був вперше виявлений у 1940 році. Якщо в крові є резус — фактор, то таких людей називають резус-позитивними, ті у кого відсутній, резус- негативними. Якщо людині з резус -позитивною кров’ю влити кров резус -негативну і навпаки, то також буде аглютинація. Це отримало назву резус -конфлікт. Робота з підручником : це важливо під час вагітності, бо якщо мама резус-негативна, а її дитина резус -позитивна, то антитіла матері що утворюються руйнують еритроцити плода. Тому резус -негативні жінки мають планувати свою вагітність і не робити аборти. Також з групами крові пов’язані навіть продукти харчування ( презентація).
А тепер — увага . Історичний факт.
Перенесемося у 17 століття. Річкою Тіш , недалеко від міста Дельфа , пливе яхта на якій присутній Антоній Левенгук та Петро 1. Левенгук продемонстрував мікроскоп власної конструкції і пояснив принцип його дії, а потім розповів свої спостереження:
«Одного разу під час своїх дослідів я випадково порізав палець склом. Тоді я вирішив розглянути кров під мікроскопом. Замість однорідної червоної рідини я побачив велику кількість рожевих кульок. А з чого тоді складається кров жаби? Кров цих тварин також містила рожеві тільця, але вони мали іншу форму»
4 лабораторія- Дослідники. Отримали завдання ; розглянути мікропрепарати крові людини та жаби, порівняти та зробити висновки.
Лабораторна робота 1 «Мікроскопічна будова крові людини і жаби»
Мета: Навчитися розрізняти еритроцити людини та жаби
Обладнання та матеріали:фото, та малюнки формених елементів крові людини, мікропрепарати.
Хід роботи
1. Розгляньте малюнки : кров людини під мікроскопом, кров жаби
Фото крові людини під мікроскопом
2. Знайдіть еритроцити. Зверніть увагу, що центральна частина еритроцита світліша, ніж периферична, оскільки містить менше гемоглобіну. Яка функція еритроцитів пов’язана з гемоглобіном.
3. Заповнити табличку: порівняння еритроцитів людини та жаби
Ознаки |
Еритроцити людини |
Еритроцити жаби |
форма |
Двоопуклий диск |
овальна |
розміри |
маленькі |
великі |
кількість в 1 мм3 |
багато |
мало |
наявність ядра |
відсутнє |
є |
Зробіть висновок: як будова еритроцита людини і жаби пов’язана з функцією, яку вони виконують. ( У людини еритроцити мають форму двоопуклого диску та вони без ядра , для того щоб приєднати більше кисню до гемоглобіну. Також кількість їх набагато більша, тому у людини кров виконує теплорегуляторну функцію. У жаби еритроцити великі, вони з ядром , тому переносять мало кисню. Жаба є холоднокровною, так як кров не підтримує сталу температуру)
5. Підведення підсумків уроку
6 Домашнє завдання, опрацювати параграф