Тема: Процес травлення в ротовій порожнині. Лабораторне дослідження №4 зовнішньої будови зубів.
Мета:
Освітня. Продовжити формувати знання учнів про систему органів травлення людини; розкрити особливості травлення в ротовій порожнині, ознайомити з будовою зубів.
Розвиваюча. Розвивати уміння проводити дослідження та спостереження; уміння робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, увагу, уяву, логічне мислення.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до власного організму та інтерес до вивчення предмета.
Тип уроку: комбінований.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація;
в) практичний: виконання лабораторної роботи.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та досліджень нових знань.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
4. Візуальний: складання таблиці
Міжпредметні зв язки: медицина, зоологія.
Матеріали та обладнання: малюнки, таблиці, пробірки, крохмаль, тканина, піпетки, йод, лід.
Основні поняття та терміни: ферменти, слина, амілаза, мальтаза, лізоцим, муцин.
ХІД УРОКУ
Привітання учнів, перевірка присутності та готовності до уроку. Створення робочого настрою.
І рівень (Оцінюється по 4 б. завдання 1-2, завдання 3 оцінюється в 2 б.)
Відповідь:
Відповідь: 1- привушна слинна залоза; 2- нижньощелепна слинна залоза; 3 – під’язикова слинна залоза.
Установіть вірну послідовність органів травної системи:
А. шлунок
Б. стравохід
В. глотка
Г. ротова порожнина
Д. товстий кишечник
Е. тонкий кишечник
Є. пряма кишка
Вірна відповідь:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Г |
В |
Б |
А |
Е |
Д |
Є |
ІІ рівень ( Оцінюється по 1 б.) Онлайн –тест На урок.
Тестовий контроль
а) органічні сполуки; б) вітаміни; в) вода і мінеральні солі.
2. Початковим етапом обміну речовин між організмом і зовнішнім середовищем є:
а) ковтання; б) розщеплення; в) травлення.
3. Біологічні каталізатори – це:
а) речовини, що прискорюють хімічні реакції; б) ферменти; в) ко-ферменти.
4. Система органів травлення складається з :
а) травного каналу; б) травного каналу і травних залоз; в) травних залоз.
5. Стінка травного каналу складається з:
а) двох оболонок; б) трьох оболонок; в) чотирьох оболонок.
6. Слиз, що зволожує стінки каналу, виділяє:
а) підслизова оболонка; б) слизова оболонка; в) серозна оболонка.
7. До великих травних залоз травного тракту людини належать:
а) шлункові та кишкові; б) підшлункова та печінка; в) слинні, підшлункова та печінка.
8.Вкажіть правильну послідовність процесу травлення людини:
а) ковтання їжі, травлення, всмоктування;
б) пережовування й змішування зі слиною, ковтання, травлення, всмоктування, виведення назовні;
в) ковтання їжі, травлення, всмоктування, виведення назовні.
9. Встановіть правильну відповідність розщеплення травних ферментів:
а) Протеази – розщеплюють білки до амінокислот;
б) Ліпази – розщеплюють складні вуглеводи до простих вуглеводів;
в) Амілази - розщеплюють жири до жирних кислот і гліцеролу.
10. Головним захисним бар’єром для всього чужорідного матеріалу є:
а) підшлункова залоза; б) печінка; в) шлунок з кислотним середовищем.
11.Оберіть, який процес травлення потребує найбільше часу:
а) всмоктування; б) травлення; в) виведення неперетравлених решток.
12. Метод фістул розробив:
а) І. Павлов; б) І. Мечніков; в) І. Сеченов.
Відповідь:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
а |
в |
б |
б |
б |
б |
в |
б |
а |
б |
в |
а |
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом «Здивуй!»
(приблизно $3 633американських долари ), після чого він був вправлений в перстень аристократом, що купив його.
Проблемне запитання
— Чи можна за станом ротової порожнини, особливо зубів, говорити про стан травної системи в цілому?
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
На сьогоднішньому уроці ми зробимо наступний крок у вивченні травлення і детальніше зупинимось на особливостях травлення у ротовій порожнині. Отже, розкрийте зошити і запишіть тему уроку: «Процес травлення в ротовій порожнині»
Рот без зубів – те саме, що млин без жорен
М.Сервантес
План пояснення нового матеріалу
1. Будова і функції ротової порожнини. Лабораторне дослідження №4 зовнішньої будови зуба.
2. Значення слини для травлення
3. Ковтання й переміщення харчових грудочок до шлунка.
1. Будова і функції ротової порожнини
Вправа «Мікрофон»
РОТОВА ПОРОЖНИНА – відділ травної системи, яким починається травний канал.
Спереду ротова порожнина обмежена губами, з боків – щоками, зверху – піднебінням, а дно утворене діафрагмою рота.
У ротовій порожнині розташовані зуби, слинні залози та язик.
Ротова порожнина людини:
1 - губа; 2 - піднебіння; 3 - піднебінний язичок; 4 - глотка; 5 - мигдалик; 6 - язик; 7 - великі кутні зуби; 8 - малі кутні зуби; 9 - ікло; 10 - різці
Зуби – органи, утворені з видозміненої кісткової тканини; вони подрібнюють і перетирають їжу. У дорослої людини може бути 32 зуби, розташованих у комірках верхньої та нижньої щелеп.
Для людини властиві дві зміни зубів:
- молочні зуби (їх 20, починають прорізуватися із 6 місяців і закінчують формуватися у 2 роки).
- постійні зуби (починають прорізуватися у 5–6 років і закінчують формуватися у 16–18).
- Остання пара зубів (зуби мудрості) у людини з’являється до 25 років.
Зуби пристосовані для фізичної обробки їжі.
Лабораторне дослідження зовнішньої будови зубів
Мета: розвивати уміння спостерігати, описувати та виділяти істотні
ознаки зубів людини.
Обладнання: моделі, муляжі зубів.
Хід роботи
Зуби диференційовані:
Вид зубів |
Особливості будови |
Функції |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Значення слини для травлення
Слина – секрет слинних залоз у вигляді безбарвного розчину неорганічних та органічних сполук. До складу слини входять вода (близько 99 %), йони солей, ферменти амілази, захисні білки, складні вуглеводи (муцин).
Регуляція слиновиділення (центр слиновиділення – в довгастому мозку). Безумовнорефлекторне (коли їжа подразнює рецептори язика). Умовнорефлекторне (людина бачить їжу, думає про їжу, відчуває запах їжі).
3.Ковтання й переміщення харчових грудочок до шлунка
ГЛОТКА – відділ травного каналу, який з’єднує ротову порожнину із стравоходом та бере участь у ковтанні.
У глотці розрізняють три частини:
- носову;
Ковтання – складний безумовно-рефлекторний акт, унаслідок якого харчова грудочка потрапляє до стравоходу.
Під час ковтання: а) надгортанник опускається й закриває вхід до гортані; б) м’яке піднебіння
піднімається й закриває носоглотку; в) дихання рефлекторно припиняється; г) м’язи глотки
й стравоходу послідовно скорочуються, проштовхуючи грудочки в шлунок.
Процес ковтання харчової грудочки:
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
Вправа «Мікрофон»
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Учні повертаються до проблемного запитання, яке було озвучене на початку уроку
VІІ. ВИЗНАЧЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ