Урок з теми "Лексика"

Про матеріал
Тема. Слова, близькі за значенням (синоніми). Ознайомлення з деякими фразеологізмами Мета: ознайомити за синонімами та їх роллю в мовленні, деякими фразео-логізмами; закріпити вміння спостерігати за роллю слів, що мають декілька значень, звучать і пишуться однаково; збагачувати словниковий запас; навички правильно будувати речення; розвивати мовне чуття; працювати зі словником; використовувати дидактичні ігри для роботи над темою «Слово»; виховувати культуру мовлення, дбайливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

Тема. Слова, близькі за значенням (синоніми).

Ознайомлення з деякими фразеологізмами

Мета: ознайомити за синонімами та їх роллю в мовленні, деякими фразео­логізмами; закріпити вміння спостерігати за роллю слів, що мають декілька значень, звучать і пишуться однаково; збагачувати словниковий запас; навички правильно будувати речення; розвивати мовне чуття; працювати зі словником; використовувати дидактичні ігри для роботи над темою «Слово»; виховувати культуру мовлення, дбайливе ставлення до природи.

Обладнання: схема «річки Лексикології»; «Тематичний словник школяра»; роздатковий матеріал; сигнальні картки; ілюстрації; кросворд.

ХІД УРОКУ

  1.               Організаційний момент

Дзвонить дзвоник,

У клас гонить...

—Дзеленчи, дзеленчи,

Ми вже в класі — замовчи!

—Хто із вас? Хто із вас Запізнивсь сьогодні в клас?

—Двадцять шість уже сидять І готові працювати.

Девіз уроку української мови:

Гарно, дружно працювати,

Мову рідну добре знати!

- Сьогодні ми продовжимо подорож річкою Лексикології. Наш корабель і «Слово» збирається відпливати. Капітани займають місце на кораблі.

Діти одягають безкозирку і відкривають зошит — бортовий журнал. Записуємо дату і класну роботу.

  1.            Каліграфічна хвилинка
  •                  На «горизонті» записані букви. Красиво напишемо їх.

Д д С с Дн пр. Сл ву ич ніроп Д вулаСтич

  •                  Розшифруємо слова: Дніпро, Славутич.

« Складаємо словосполучення:

широкий Дніпро, плавати по Дніпру, купатися у Дніпрі.

Складаємо речення:

Реве та стогне Дніпр широкий. Несе свої води повноводний Славутич.

  1.          Поетична хвилинка

Ну що б, здавалося, слова...

Слова та голос — більш нічого...

А серце б'ється, ожива,

Як їх почує!

Бог дав людині слово:

—Чи є цінніше що?

Немов весна, чудове І радісне воно.

Бог дав людині слово І мовив до усіх:

«Слова мої чудові;

Слова погані — гріх!»

—Яка головна думка цих віршів?

  1.          Закріплення вивченого про слова

Наше плавання триває. Шумить своїми водами притока слів з прямим і пе реносним значенням.

  1.  Гра «Третій зайвий» (див.таблицю)

Взяли у руки сигнальні прапорці: зелений — пряме; червоний — переносне значення. Діти парами працюють, знаходять зайві словосполучення в прямому та переносному значенні. Решта дітей працює колективно за табличками і сигналізують картками.

  1.  Діалог. Слова, що мають декілька значень.

Спочатку ми з тобою нападемо на слід,— сказав папуга.

  •  Не треба, - злякалося слоненятко,
  •  Чому? Здивувався папуга.
  •  Ну, - збентежилось слоненятко.
  •  Чому? - здивувався папуга.
  •  Ну, - збентежилось слоненятко, - ми на нього нападемо, а він дасть здачі. Буде бійка, не треба.

Нападемо - знайдемо шлях;

Нападемо - почнемо бійку. ,

  1.    Слова, що звучать і пишуться однаково.

Прийшов на берег:

Раптом став.

Думав море,

А то став.

  1.    Актуалізація опорних знань

— Чим більше притоків у нашої річки Лексикології, тим багатша наша мова. Проведемо кораблик «Слово» далі і відкриємо для себе ще одну притоку.

А дорогу нам покаже... (загадка).

Які ноги, такий ніс,

По болоту ходить скрізь.

Хату на хаті має,

Жабам рахунок має.

— Лелека подарував нам пір'їнку із кросвордом.

Відшукайте в «Тематичному словнику школяра» різні назви цього птаха і впишіть у клітинки.

Б

У

с

0

л

 

Ч

0

р

Н

0

г

У

3

Б

0

ц

Ю

н

 

 

 

Б

У

3

Б

к

0

 

 

Ж

А

Б

0

ї

д

 

 

Б

У

С

Е

л

 

 

 

Є у цього птаха ще одна назва. Розшифруйте її.


 

5

3

6

2

1

4

т

Й

р

А

Г

С

(Гайстр)

Розрізнити слова за прямим і переносним значенням.


 

Летить літак

Чисте небо

Іде людина

Зоряне небо

летить час

чистий рушник

іде дощ

зоряна година

летить орел

чиста совість

іде годинник

зоряний дощ

Ведмежа послуга

Залізна лопата

Пусте відро

Дорогий обід

ведмежа лапа

залізний удар

пуста розмова

дорога ваза

 

• Звуко-буквений аналіз слова.

—Чи можна це слово перенести?

Чому не можна?

—Я вважаю, що всі приголосні в слові — тверді. (Відповіді дітей.)

—Лелека — символ миру й щастя, добра. Цей чудовий птах оспіваний у піснях, легендах, казках.

Висновок. Предмет один, а назви має різні.

  1.          Мотивація навчальної діяльності

Учитель

Ми сьогодні, друзі, з вами Познайомимось з словами,

Що ясніють в нашій мові,

Наче зорі світанкові.

Це слова-синоніми —

Слова, близькі за значенням,

А деколи однакові,

Та різні за звучанням І за написанням.

  1.       Опрацювання матеріалу уроку
  1.    Відгадайте загадку.

Один біжить, другий біжить, а третій кланяється. (Очерет)

(На дошці — малюнок лелеки й очерету.)

— Складіть речення за схемою:

Серед високого очерету бродить лелека.

—Запишіть речення в зошит. Підкресліть граматичну основу.

—А щоб правильно записати слова у реченні, звернемось до словника.

Помічники капітана приготували для вас закладинки.

Робота зі словником: значення слова, підбір споріднених слів.

Очерет, очеретинка, очеретяний.

  1.               Гра «Одягни слово».

Кожен учень додає по одному слову, щоб вийшло речення.

Зелений густий очерет росте біля берега.

— Запишіть речення в зошит. Підкресліть граматичну основу.

Учні, які швидко записали речення, працюють у групі І складають своє речення. Вітер тихо шепоче з його листочками.

  1.               Фізкультхвилинка.

Довгоногий чорногуз У болоті загруз.

Будем його рятувати — За хвостика витягати. Щоб не плакав чорногуз,

Що в болоті загруз, Хай летить собі на волю, Хай шукає кращу долю.

  1.               Ігровий момент.

Чорногуз знайшов пляшечку,а в ній — записка. Мабуть, на кораблі нещастя, і команда потребує допомоги. Але вода попала і розмила де які слова.

Група рятувальників відновлює текст.

Доберіть найбільш вдалі слова в речення. Запишіть їх у зошит.

(Праця, труд, робота) чоловіка годує, а лінь марнує.

(Сміливий, відважний, хоробрий, мужній) там знайде, де боягуз загубить. Згода (дім, будинок, хата, оселя) будує, незгода руйнує.

  1.               Робота з підручником (Вправа 140, с. 64).

Насупилось небозахмарилось. Сіється дощикіде дощик.

Усміхається сонцевиглянуло із-за хмари.

  1.               Складання мініатюри.

Насупилось небо. Сірі хмари закрили сонце. Посіявся дощик. Подув ві­терець. Хмари розійшлися. Сонечко посміхнулося.

Група «Юнги» — працює з учителем. (Вправа 139 (3 і 5 речення)). Замінити сполучення синонімічними.

—Хто впорався із завданням, той справжній капітан на кораблі «Слово».

—А капітан який?

Сміливий, хоробрий, відважний, безстрашний, мужній.

  •            На яке запитання відповідають ці слова?
  1.    Гра «Фразеологічне доміно».

На партах—конверти, в них—розрізані картки. Необхідно відшукати пару. Повідомлення помічників капітана.

  •            Що означають вирази «товкти воду в ступі», «як з гуски вода»?

УШ. Підсумок уроку.

  •            Наше плавання притокою Синонімів добігає кінця. Кораблик «Слово» знайшов шлях до річки Лексикології. Доберіть синоніми до слова «корабель». (Човен, вітрильник)
  •            Кожен із вас намагався добре працювати. Чого ж ви вчилися?

IX. Домашнє завдання

Група рятувальників напише твір-мініатюру; решта виконують вправу 145.

docx
Додано
9 березня 2020
Переглядів
660
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку