Тема уроку:
Розв’язування задач
на використання комбінацій (без повторень), розміщень (без повторень),
перестановок (без повторень)
Мета уроку:
Обладнання: мультимедійний проектор, дошка, роздаткові картки
Тип уроку: закріплення вивченого матеріалу
Методи і прийоми: «Робота в малих групах», усне опитування, алгоритм-таблиця, «Мікрофон»
Очікувані результати: після уроку учні зможуть:
• дати означення:
• записати формули для обчислення комбінацій (без повторень), розміщень (без повторень), перестановок (без повторень);
• розв’язувати задачі на використання правила суми, правила добутку, комбінацій (без повторень), розміщень (без повторень), перестановок (без повторень)
Хід уроку
І Організаційний момент (3 хв.)
Вступне слово.
- Добрий день. Сідайте, будь ласка. Поки ви готуєтесь до уроку, налаштовуєтесь на роботу, я відмічу відсутніх. Чергові будь ласка, перевірте готовність дошки до роботи.
- Тема нашого уроку «Розв’язування задач на використання комбінацій (без повторень), розміщень (без повторень), перестановок (без повторень)». Мета уроку: ознайомлення з різними прийомами і методами розв’язання комбінаторних задач. Після уроку ви зможете:
• дати означення:
• записати формули для обчислення комбінацій (без повторень), розміщень (без повторень), перестановок (без повторень);
• розв’язувати задачі на використання правила суми, правила добутку, комбінацій (без повторень), розміщень (без повторень), перестановок (без повторень).
- І першим етапом уроку буде перевірки домашнього завдання.
ІІ Перевірка домашнього завдання (5 хв.)
- Домашнім завданням було:
Домашнє завдання |
• означення:
• правило суми та правило добутку; 2. розв’язати вправи № 113, 116 стор. 206 (підручник) 3*. розв’язати рівняння:
|
- Теоретичну частину ми перевіримо через декілька хвилин.
- Для перевірки письмового завдання обміняйтесь, будь ласка, зошитом з сусідом за партою. Ваше завдання: перевірити наявність та правильність виконання задач. Даю вам 3 хвилини. Увага на дошку.
Розв’язання домашніх вправ |
Вправа № 113 Оскільки з аксіомою І через дві точки можна провести лише одну пряму, то число п усіх прямих дорівнює числу комбінацій із 10 по 2, тобто п= Відповідь: 45
Вправа № 116 Оскільки обидві жінки увійдуть до списку, число всіх випадків дорівнює кількості вибору з 30-2=28 (співробітників) двох чоловіків: Відповідь: 378
Розв’язання рівняння : , х є N, 0<х7, , Оскільки 7!0, то можна обидві частини рівності поділити на це число:
, тому можемо обидві частини рівності поділити на це число. 8-х=х, х=4. Перевірка.
Відповідь: 4 |
- Які є запитання щодо розв’язків задач домашнього завдання?
ІІІ Актуалізація вивченого матеріалу (7 хв.)
- Наступним етапом уроку буде перевірка теоретичних знань. Я буду задавати питання, а бажаючі будуть відповідати.
Усне опитування:
• Дати означення: 1) комбінацій (без повторень)
2) розміщень (без повторень)
3) перестановок (без повторень)
• Сформулювати правило суми
• Сформулювати правило добутку
• Розв’язати задачу (усно). Скількома способами можна вибрати 2 олівці з 12?
(Відповідь: )
• Розв’язати задачу (усно). У вазі стоїть 10 червоних і 5 рожевих пронумерованих гвоздик. Скількома способами можна вибрати з вази 3 квітки?
(Відповідь: )
• Розв’яжіть рівняння:
(Відповідь: 10)
- Ваші відповіді говорять про те, що теоретичний матеріал кожен з вас знає на достатньому рівні. А зараз перевіримо, наскільки добре ви вмієте розв’язувати задачі, працюючи в невеликих групах і використовуючи знання до розв’язування різних комбінаторних задач.
ІV Закріплення та осмислення вивченого матеріалу (13 хв.)
«Робота в малих групах»
- У кожного з вас на парті лежить невеликий кольоровий папірець (всього 5 кольорів). Таким чином з усіх учнів ми утворюємо «5 малих груп».
- Будь ласка, пересядьте кожен в свою групу: червоний колір, жовтий колір, синій колір, зелений колір, фіолетовий колір.
- Перед тим, як кожна група отримає завдання, пригадайте, як працювати в «малих групах» (див. пам’ятку) і розподіліть ролі.
- Увага! Кожна група отримує картку із завдання. На виконання завдання відводиться 5 хвилин.
Картка № 1 |
Задача. У вазі лежить 10 яблук і 3 груші.
|
Картка № 2 |
Задача. У класі 16 хлопців і 12 дівчат. 1. Скількома способами можна вибрати одного учня?
|
Картка № 3 |
Задача. У футбольній команді 11 основних і 8 запасних гравців.
|
Картка № 4 |
Задача. У ящику лежить 7 білих і 9 чорних кульок.
|
Картка № 5 |
Задача. У взводі 20 солдат і 5 сержантів.
|
- Час вичерпаний. Запрошую до дошки доповідача.
- Поясни, будь ласка, як ваша група розв’язувала задачі, які правила ви використовували?
- Так як задачі для всіх груп були аналогічними, прошу вас перевірити свої розв’язки. Увага на дошку!
Відповіді до задач |
|
Картка № 2
1. Хлопця можна вибрати=16 способами, дівчину - =12 способами. Тому або хлопця, або дівчину можна вибрати 16-12=28 способами → правило суми. 2. 16∙12=192 способами → правило добутку 3. а) Якщо вибрали хлопця, то залишилось 15 учнів, отже, для хлопців є 15 варіантів вибору, для дівчат 12. всього 15∙12=180 способів, б) Якщо вибрали дівчину, то залишилось 11 учнів, отже, для дівчат є 11 варіантів, для хлопців 16. всього 16∙11=176 способів в) 180+176=356 способів → правило суми |
Картка № 1
|
Картка № 3
3. 157 способів |
|
Картка № 4
|
|
Картка № 5
|
- Чи є такі групи, які отримали неправильну відповідь?
Колективна робота (10 хв.)
Слово вчителя:
- Комбінаторика – розділ математики, в якому розглядаються комбінаторні задачі, тобто такі, в яких є комбінації, розміщення й перестановки (одним словом - сполуки).
- Щоб вибрати ту чи іншу формулу для розв’язування задачі, необхідно з’ясувати, чи враховується порядок розміщення елементів. Якщо так, то чи всі елементи входять у сполуку. Маємо два випадки: Рт – якщо так, - якщо ні. Якщо ні, то маємо .
- Вибір формули для розв’язання комбінаторних задач можна записати за допомогою такого алгоритму-таблиці (див. додаток). Увага на дошку!
- Запропоновані завдання будемо розв’язувати усно, але пояснювати вибір формули.
Завдання: Визначити вид сполуки, вибрати відповідну формулу для розв’язування задачі |
||||
|
||||
1. Десять друзів при зустрічі потиснули один одному руки. Скільки було зроблено рукостискань? |
||||
а) Р10 |
б) |
в) |
г) |
д) |
|
||||
2. Десять друзів обмінялися фотокартками так, що кожен обмінявся з кожним. Скільки було роздано фотокарток? |
||||
а) Р10 |
б) |
в) |
г) |
д) |
|
||||
3. У класі, де 30 учнів, вибирають команду з 5 учнів для участі у турнірі. Скільки існує варіантів вибору? |
||||
а) Р5 |
б) Р30 |
в) Р25 |
г) |
д) |
|
||||
4. У класі, де 30 учнів, вибирають команду з 5 учнів: один – капітан команди, по учню – для участі у різних конкурсах. Скільки існує варіантів вибору? |
||||
а) Р5 |
б) Р30 |
в) Р25 |
г) |
д) |
|
||||
5. Біля столу стоять 4 стільці. Скільки існує способів розміщення за столом чотирьох осіб? |
||||
а) |
б) Р4 |
в) |
г) |
д) |
|
- Наступну задачу будемо розв’язувати письмово
Задача. У вазі 12 білих і рожевих пронумерованих гвоздик. Відомо, що букет із двох білих і однієї рожевої гвоздики можна скласти 105 способами. Скільки у вазі гвоздик кожного кольору?
Розв’язання
Нехай у вазі х білих гвоздик, тоді рожевих – (12-х). Зрозуміло, що 2≤х≤11. Букет можна скласти способами. Тоді =105,
;
х∙(х-1)∙(12-х)=210;
12х2-12х-х3+х2-210=0;
х3-13х2+12х+210=0;
х3-6х2-30х-7х2+42х+210=0;
х∙(х2-6х-30)-7∙(х2-6х-30)=0
(х2-6х-30)∙(х-7)=0
х2-6х-30=0 або х-7=0
х=3 х=7
3, отже х=7.
Значить, 7 білих і 5 рожевих гвоздик.
Відповідь: 7 білих і 5 рожевих гвоздик.
V Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку (5 хв.)
- Давайте ще раз пригадаємо основні властивості сполук
«Мікрофон»
- Чи була корисною сьогоднішня робота і чого ви навчилися?
- Чи досягли ми очікуваних результатів?
- Які труднощі виникли у вас на уроці?
- А зараз будемо оцінювати роботу кожного учня на уроці (виставлення оцінок).
VІ Домашнє завдання та інструктаж до нього (2 хв.)
Домашнє завдання |
3. Задача. У колоді 36 карт, із них 4 тузи. Скількома способами можна вибрати 6 карт так, щоб серед них було 2 тузи? |
Пам’ятка
Як працювати в малих групах
Робота в малих групах дасть змогу вам набути навичок спілкування та співпраці
Після того як вчитель об’єднав вас у малі групи і ви отримали завдання, ваша група за короткий час (3-5 хв.) повинна виконати це завдання та представити результати роботи своєї групи.
1. Швидко розподіліть ролі в групі: керівник групи, посередник, секретар, доповідач.
Керівник групи:
• зачитує завдання;
• організовує порядок виконання;
• пропонує учасникам групи висловитись по черзі;
• заохочує групу до роботи;
• підбиває підсумки роботи;
• за згодою групи визначає доповідача.
Секретар:
• веде коротко і розбірливо записи результатів роботи своєї групи;
• як член групи має бути готовим висловити думку групи при підбитті підсумків або допомогти доповідачеві
Посередник:
• стежить за часом;
• заохочує групу до роботи.
Доповідач:
• чітко висловлює думку, до якої дійшла група;
• доповідає результати роботи групи.
2. Починайте висловлюватися спочатку за бажанням, а потім по черзі.
3. Дотримуйтесь правил активного слухання, головне – не перебивайте один одного.
4. Обговорюйте ідеї, а не особи учнів, які висловили цю ідею.
5. Утримуйтесь від оцінок та образ учасників групи.
6. Намагайтесь дійти спільної думки, хоча в деяких випадках може бути особлива думка і вона має право на існування.