Тема уроку: Складні і багатокомпонентні речення. Стилістичні особливості складних речень.
Мета уроку: узагальнити і систематизувати знання про види складних речень, зокрема про складне багатокомпонентне речення та його пунктуацію; формувати ключові компетентності, а саме – компетентність саморозвитку й самоосвіти; розвивати вміння правильно ставити розділові знаки у складному багатокомпонентному реченні; розвивати комунікативні компетенції; самостійність мислення, вміння робити висновки за аналогією, наводити аргументи на підтвердження власних думок; виховувати любов та повагу до рідного дому, батьківщини.
Тип уроку: узагальнення та систематизації вивченого матеріалу
Методи і прийоми: робота творчими групами, робота з текстом, творче моделювання, конструювання та доповнення, тег-хмара термінів, робота з додатком Google Classroom
Обладнання: ноутбуки : 4 для груп, 1 для вчителя; презентація Power Point «Багатокомпонентне складне речення», додаток Google Classroom, мобільний додаток сканер QR-кодів, роздатковий матеріал
Хід заняття
І Організація класу.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слухання пісні про дім («Додому», кавер Victoria NIRO) https://www.youtube.com/watch?v=JiMhgLq2FPU
Вчитель: «Усюди добре, а дома наймиліше,» - чуємо ми з дитинства. Насправді, яким би маленьким або великим, світлим або навпаки, темним, наш дім не був, повертаючись туди, ми відчуваємо себе в безпеці. Це місце, куди ми незмінно прагнемо повернутись, навіть пробувши досить багато часу далеко від нього. Про будинок існує чимало висловлювань та приказок - і багато з них вже давно стали крилатими. Втім, це й не дивно - адже будинок має велике значення для кожного з нас.
Дім - це не просто будівля, яка захищає від холоду і дощу, це частинка нашої душі, продовження нашого я, яке незмінно притягує до себе.
А які вислови народної мудрості, пов’язані з будинком, знаєте ви?
У порожній хаті сумо й спати.
Порожньої хати й муха не держиться.
Хата господинею красна.
І собаці своєї хати хочеться.
У своїй хаті й стіни допомагають.
Мій дім – моя фортеця.
У чужому домі не порядкуй.
ІІІ. Оголошення теми та мети та проблемного питання уроку.
Вчитель: Сьогодні ми з вами будемо працювати над складним багатокомпонентним реченням, яке можна ще назвати будинком з багатьма надбудовами і прибудовами. Розглянемо види багатокомпонентних речень, засоби зв’язку між їх частинами, з’ясуємо особливості пунктуації. А проблемне завдання нашого уроку – визначити різницю понять «багатокомпонентне складне речення» та «складне речення з різними видами зв’язку».
Але спочатку хочу розказати вам одну Бібілійну притчу.
Один мудрий чоловік збудував свій дім на камені, а нерозумний — на піску. Коли ж знялась велика буря, дім, збудований на камені, вистояв, а дім, зведений на піску, повністю завалився. Ісус сказав, що ті, хто слухає його вчень і виконує їх, подібні до мудрого чоловіка, який будував дім на камені. Натомість ті, хто слухає його вчень та не виконує їх, подібні до нерозумного чоловіка, який побудував на дім піску.
Сьогодні створимо свій будинок, а саме будинок лінгвістичних знань про багатокомпонентне складне речення, які необхідні будуть вам під час складання ЗНО. Щоб дім був міцний йому потрібен надійний фундамент, стіни, вікна та двері, дах.
ІV. Основна частина.
Працюємо в групах, парах, індивідуально. Кожна з чотирьох груп має свій індивідуальний ноутбук з презентацією та роздатковий матеріал.
а) Створення мотиваторів та демотиватирів до ЗНО.
(робота в парах)
Чотири пари учнів попрацюють за ноутбуками з конструктором https://www.imgonline.com.ua/demotivational-poster.php.
Вам необхідно створити по два мотиватори та по два демотиватори щодо підготовки до ЗНО. Текст має бути складним реченням. Прокоментувати його вид, будову.
Потім вставити зображення у спільну презентацію.
Приклади виконаних учнями завдань:
б) Синтаксичний аналіз речення, що є епіграфом уроку.
(біля дошки працює 1 учень, та в зошитах останні)
Дім - це не просто будівля, яка захищає від холоду і дощу, це частинка нашої душі, продовження нашого я, яке незмінно притягує до себе.
(Завдання: підкреслити граматичні основи, визначити кількість частин та типи зв’язку між ними, накреслити схему речення, зробити висновок).
Вчитель: Готуючись до ЗНО, починаємо з основ – правил, повторення лінгвістичних термінів. Отже, міцним фундаментом нашого будинку – будуть теоретичні знання.
г) Лінгвістичне дослідження-спостереження.
Пропоную вам звернутися до хмари «Будинок лінгвістичних термінів» і пригадати усі теоретичні поняття, які обов’язково нам знадобляться на сьогоднішньому уроці. Випишіть терміни у три колонки: Словосполучення, Просте речення, Складне речення.
д) Перегляд навчального відео про багатокомпонентне складне речення.
https://www.youtube.com/watch?v=dsQGvrO2azQ
е) Робота з підручником (стор 142-145).
є) Робота з інтелект-картою «Складне багатокомпонентне речення».
Вчитель: Щоб звести стіни нашого будинку, треба виконати тренувальні вправи.
ж) Робота над текстом:
Прочитайте текст, змінивши російські слова на українські відповідники й узгодивши їх.
Кілька років тому Андрій Данилко приобрел дві сусідні квартири в самом известном будинку Києва – 13-этажной свічці, що на Хрещатику, 25. Дім, построенный у 1954 році, вінчає такої ж форми зірка, яка украшала голову Вірки Сердючки на конкурсі «Євробачення-2007». На фасаді – меморіальна дошка, яка нагадує, що цей дім – «памятник архитектуры».
Усього в домі три подьезда: два обычные, оскільки 50 процентов квартир ріелтори здають в оренду посуточно, а ось третій – елітний. Внутри він більше схожий на розкішний дворец: ніжно-рожевий мрамор, лестницы із позолоченими перилами, величезні дзеркала в дорогих рамах, старинные люстри – справді царський інтер’єр.
Дослідіть синтаксичну організацію висловлювання. Знайдіть багатокомпонентні складні речення. Визначте їх вид, зверніть увагу на розділові знаки. Накресліть графічну схему.
з) Лексична хвилинка (індивідуальне завдання)
Для того, щоб наш дім був повною чашею, нам необхідно наповнити його багатством ваших лексичних знань. Тому пропоную для початку наповнити його знаннями правильного наголошування слів. Перед вами закодовані у QR коди зображення. Ваша задача не лише правильно назвати той чи інший предмет українською мовою, а ще й поставити правильно наголос у слові.: кватирка, килим, люстро, передпокій, лиштва, стільниця, фіранка, замкова щілина, вітальня, стільниця, причілок
і) Робота в групах. Творче моделювання
Існують в світі дуже незвичні та оригінальні будинки. Ви бачите їх зображення перед собою: кубічні будинки в Роттердамі, житловий комплекс в Монреалі( КАНАДА) «будівля, що танцює» в Сопоті (Польща), модульний будинок,
Запишіть речення тексту так, щоб вони утворили одне складне багатокомпонентне речення з різними видами зв’язку, з’ясуйте, якими видами зв’язку поєднані предикативні частини.
Приклад тексту: Модульний будинок можна назвати не тільки збірним, але і розбірним. Будинок складається з окремих готових модулів з уже виконаним зовнішнім та внутрішнім оздобленням. За кілька днів його легко перевезти в будь-яке інше місце. Виходить, що власник будинку абсолютно не прив'язаний до конкретного місця проживання.
Приклад виконання:
Модульний будинок можна назвати не тільки збірним, але і розбірним, тому що він складається з окремих готових модулів з уже виконаним зовнішнім та внутрішнім оздобленням; його легко за кілька днів перевезти в будь-яке інше місце, і власник будинку абсолютно не прив'язаний до конкретного місця проживання.
Висновок: БСР з різними видами зв’язку, а саме: з безсполучниковим, сурядним і підрядним.
Вчитель:
Вікна та двері нашого будинку – тестові завдання – основне завдання ЗНО.
Візьміть телефони, зайдіть в додаток Google Classroom та виконайте тести в google-формі.
V. Заключна частина .
а) Рефлексія
Чи справдились ваші очікування від уроку? Якщо так – заберіть листівку з побажаннями собі, ні – напишіть зауваження та поверніть мені.
б) Підведення підсумків.
в) Домашнє завдання та інструктаж щодо його виконання .
Скласти власне висловлення у форматі ЗНО (теза, аргументи, приклади, висновок) – це дах нашого будинку, довівши або спростувавши тезу:
Наше життя – подорож, ми можемо пройти сотні доріг в пошуках любові і щастя, але знаходимо їх тільки тоді, коли повертаємося додому.
Завершуємо урок слуханням пісні С. Вакарчука «Я їду додому».
https://www.youtube.com/watch?v=gindkcFpJZ8