Урок з теми "«Взаємодія води з оксидами. Поняття про кислоти й основи. Поняття про індикатори»"

Про матеріал
Конспект уроку для 7 класу з теми «Взаємодія води з оксидами. Поняття про кислоти й основи. Поняття про індикатори». Урок передбачає повторення учнями раніше здобутих знань та перехід від вивчення складної речовини води до кислот та основ.
Перегляд файлу

План-конспект уроку

на тему  «Взаємодія води з оксидами. Поняття про кислоти й основи. Поняття про індикатори»

Мета:

 освітня: поглибити знання учнів про оксиди; визначити хімічні властивості води на прикладі її взаємодії з кислотними та основними оксидами; познайомити з поняттями кислоти, основи, індикатори; удосконалити вміння складати рівняння хімічних реакцій на прикладі взаємодії води з оксидами.

 виховна: сприяти в ході уроку формуванню світоглядних ідей з даної теми, сприяти естетичному вихованню; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.

 розвиваюча: розвивати самостійність, пізнавальний інтерес учнів, включаючи у зміст уроку елементи нових знань та зв’язок їх з життям.

Методи: 1. Загальні: ПІ, ЧП; 2. Часткові: СНП; 3. Конкретні: бесіда, розповідь, фронтальна робота, групова робота, індивідуальна робота.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: м/м дошка, м/м презентація, ПС, таблиця розчинності.

Хід уроку

 І. Організація класу.

Учитель на початку уроку зачитує «Притчу про крамницю бажань»: 

Одній жінці приснився дивний сон. На вулиці незнайомого міста – крамниця з вивіскою: «Тут здійснюються ваші мрії». Заходить жінка до крамниці, а за прилавком – сам Господь Бог. Жінка запитала:____________________                                                     - Чи справді я тут можу одержати все, чого забажаю?  +++++++                                  - Звичайно!                                                                                                                                    – Тоді я хочу здоров'я собі і своїм близьким, успішну кар’єру, хороших друзів, достаток…                                                                                                                                          Бог простягнув жінці малесеньку торбинку.________________________                                                         - Як, я хочу так багато, а торбинка така маленька? Невже все це там помістилось?                                                                                                                 - Хіба ти не знаєш? Ми продаємо лише насіння, а що з нього виросте – залежить лише від тебе. (Учні роблять висновок, що успіх кожного залежить тільки від нього самого )                                                                                               ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Фронтальне опитування:
  1. Давайте пригадаємо, на які дві групи поділяються усі хімічні елементи?
  2. Яких елементів у ПС більше?
  3. Які сполуки можуть утворювати ці хімічні елементи?
  4. Як ми можемо виразити склад речовини?
  5. Що таке кількісний склад та якісний?
  6. Яку з простих речовин ми з вами вивчали?
  7. Які сполуки завжди утворюються при взаємодії кисню з іншими речовинами?
  8. За допомогою чого ми можемо виразити взаємодію речовин?
  9. Якого правила слід дотримуватися при складанні рівнянь реакцій?
  10.  Яку складну речовину ми вивчали на попередніх уроках?
  11.  Як можна охарактеризувати її властивості?
  12.  До якого класу сполук вона належить?

(Троє учнів виконують індивідуальні завдання на картках)

Вправа «Хрестики-нулики»:

CaO

HCl

NaOH

CaSO4

Al

O2

SO2

Li3PO4

KOH

H2SO4

Cu(OH)2

H2

Fe2O3

HNO3

ZnBr2

NaCl

Al(OH)3

Ag

ZnO

H3PO4

H2CO3

MgSO3

HI

O3

Cl2O5

 

 

 

 

 

Спробуйте дати назви цим оксидам, але спершу пригадаємо правило, за яким називають оксиди.

Назви оксидів складаються із  двох слів: перше – назва елемента, друге – оксид. Якщо елемент має змінну валентність та утворює декілька оксидів, то валентність елемента зазначається в дужках римською цифрою після назви елемента.

CaO – кальцій оксид;    SO2 – сульфур (ІV) оксид;  

Fe2O3 – ферум (ІІІ) оксид;   ZnO – цинк оксид;   Cl2O5 – хлор (V) оксид.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Погляньте уважно на ці два оксиди і скажіть6 чи однакові властивості вони матимуть? Чому?

СаО                                         SО2

(Перший оксид утворений атомом металічного елемента, а другий неметалічного)

Ми з вами знаємо, що вода є універсальним розчинником. І в залежності від того, з якою речовиною вона вступає в реакцію, утворюються різні за властивостями сполуки. А які ж сполуки утворяться при взаємодії води з цими двома оксидами? Яким чином ми можемо їх розпізнати?

 ІV. Тема та завдання уроку.

Тема: «Взаємодія води з оксидами. Поняття про кислоти й основи. Поняття про індикатори».

Завдання:

  • сформувати знання про кислоти та основи;
  •  розширити знання про оксиди;
  • розглянути процес утворення кислот та основ;
  • удосконалити навички складання рівнянь хімічних реакцій.

V. Засвоєння нових знань та умінь.  

Клас ділиться на групи, кожна з яких опрацьовує матеріал підручника і презентує його.

Перша група опрацьовує ст. 160-161, друга група – ст. 161-162.

  • Взаємодія води з оксидами металічних елементів (друга група):  

Розглянемо взаємодію на прикладі Кальцій оксиду.

Проведемо лабораторний дослід взаємодії між кальцій оксидом і водою. Перегляд відеоматеоріалу

Складемо рівняння хімічної реакції між кальцій оксидом та водою:

СаО + Н2О = Са(ОН)2

 Внаслідок взаємодії води з кальцій оксидом  утворюється гідрат оксиду – сполука оксиду з водою, що виявляє лужні (основні) властивості. Такі гідрати оксидів називають основами. Оксиди, що утворюють основи називаються основними.  Основними оксидами називаються оксиди металів, гідрати яких є основами.                                                              

До основних оксидів належать також натрій оксид, калій оксид. Складемо рівняння реакції між калій оксидом і водою з утворенням калій гідроксиду:           К2О + Н2О = 2КОН

Більшість оксидів металічних елементів не реагують з водою, але їм також відповідають гідрати оксидів. Розчинні у воді основи називаються лугами. (За таблицею розчинності визначити формули лугів). Кристалічні їдкі луги, що потрапили на шкіру, спричиняють опіки, їх не можна брати руками, а тільки пінцетом.

Взаємодія води з оксидами неметалічних елементів (перша група):

Проведемо дослід взаємодії води та сульфур (ІV) оксиду.                                   Перегляд відеоматеріалу    ,,,,,,,,,___________________________________                                                                                                          Складемо рівняння хімічної реакції між водою та карбон (IV) оксидом:

Н2О + SО2 = Н2SО3

Утворюється кислота, яка називається сульфітна або сірчиста. Вода взаємодіє також з оксидами інших неметалічних елементів.

Вода взаємодіє з оксидами неметалічних елементів, утворюючи кислоти. Отже, гідратами оксидів неметалічних елементів є кислоти. Оксиди, яким відповідають кислоти називаються кислотними. Кислотними  називаються оксиди, гідрати яких є кислотами.

А яким же чином можна розрізнити ці речовини? Деяку інформацію ви вже отримали із відеоматеріалів. За допомогою спеціальних речовин, які змінюють свій колір, залежно від середовища. Як вони називаються?

Давайте відгадаємо кросворд і дізнаємося їх назву. (Клас ділиться на групи по 4 учні)

Запитання: 1. Перший хімічний елемент, який утворює найважливіший оксид (гідроген);

2. Гідрати оксидів металічних елементів (основи);

3. Складні речовини, що складаються з двох елементів, один з яких Оксиген (оксиди);

4. Кислота, яка міститься в плодах цитрусових, особливо в неспілих лимонах (лимонна);

5. Гідрати оксидів неметалічних елементів (кислоти);

6. Найпоширеніший розчинник (вода);

 7. Кислота, яка використовується для консервування овочів та як приправа (оцтова);

 8. Суміш, що складається з розчинника та розчиненої речовини (розчин);

9. Кислота, що міститься в залозах мурах, кропиві (мурашина);

10. Розчинні у воді основи (луги).

 3о

К

 

6в

 

10л

 

2о

С

 

О

7о

 

9м

У

1г

С

И

4л

 

Д

Ц

8р

У

Г

І

Н

Д

И

5К

А

Т

О

Р

И

Д

О

И

М

И

 

О

З

А

 

Р

В

 

О

С

 

В

Ч

Ш

О

И

 

Н

Л

 

а

И

И

Г

 

Н

О

 

н

Н

Е

А

Т

 

а

н

 

и

 

 

 

 

 

 

Отже, речовини, що змінюють своє забарвлення під впливом лугів та кислот, називаються індикаторами.

Розгляньте індикатори на дошці. Зверніть увагу на їх складні назви. Визначимо колір індикаторів у воді, яка має нейтральне середовище. (Вчитель демонструє колір індикаторів у нейтральному середовищі)

  • Переглянувши відеоматеріал, заповніть таблицю:

Індикатор

 

Забарвлення досліджуваної речовини

Вода (нейтральне середовище)

Розчин кислоти(кисле середовище)

Розчин лугу (лужне середовище)

Лакмус

фіолетовий

?

?

Метилоранж

оранжевий

?

?

Фенолфталеїн

прозорий

?

?

 

 Відповідь:

Індикатор

 

Забарвлення досліджуваної речовини

Вода (нейтральне середовище)

Розчин кислоти(кисле середовище)

Розчин лугу (лужне середовище)

Лакмус

Фіолетовий

червоний

Синій

Метилоранж

Оранжевий

червоний

Жовтий

Фенолфталеїн

Безбарвний

не забарвлює

Малиновий

VІ. Узагальнення та систематизація знань.

  • Поміркуйте!!! (робота у парах)

Установіть відповідність між оксидом та відповідним йому гідратом, запишіть рівняння реакції утворення гідрату з оксиду та заповніть таблицю:

N2O5(нітроген (V) оксид)                         NaOH (натрій гідроксид)

SO3 (cульфур (VI) оксид)                  HNO3 (нітратна кислота)

         Na2O (натрій оксид)                              H2SO4 (сульфатна кислота)

N2O5(нітроген (V) оксид)                         NaOH (натрій гідроксид)

SO3 (cульфур (VI) оксид)                  HNO3 (нітратна кислота)

          Na2O (натрій оксид)                            H2SO4 (сульфатна кислота)

Рівняння реакції

N2O5 + Н2О =

2HNO3

        SO3 + H2O =

        H2SO4

Na2O + H2O =

       2NaOH

  • Напишіть рівняння реакцій, що лежать в основі схем:

СН4СО2Н2СО3         СН4+2О2=СО2+2Н2О;     СО22О=Н2СО3

LiLi2OLiOH        4Li+O2=2Li2O;             Li2O+H2O=2LiOH

VIІ. Підведення підсумків уроку, аналіз досягнень.

Вправа «Мікрофон» (учні по черзі продовжують речення)

Отже, вода може реагувати з:

  1.  а) Кислотними оксидами, в результаті чого утворюються …

б) Основними оксидами, в результаті чого утворюються …

  1. Кислотні оксиди утворені атомами…
  2. Основні оксиди утворюються атомами…
  3. Речивини, за допомогою яких можна розпізнати речовину – це …
  • Найактивнішим учням виставляються оцінки.

VIІІ. Домашнє завдання.

     - опрацювати параграф 24; вивчити конспект;

  • виконати вправу 7 ст.     ;
  •  повторити поняття «валентність».

 

 

 

 

 

 

Індивідуальне завдання для учнів на картках:

 Серед запропонованих речовин виберіть оксиди, дайте їм назви:

K2O, О2, KNO3, Н2NО3, CO2, NaOH, ZnO, H2CO3, Al2O3, O3, SO3, Al(OH)3, FeO.

Визначте валентності хімічних елементів у таких сполуках:

SO2, ZnO, BaO, K2O, P2O3, CO.

 

Індивідуальне завдання для учнів на картках:

 Серед запропонованих речовин виберіть оксиди, дайте їм назви:

K2O, О2, KNO3, Н2NО3, CO2, NaOH, ZnO, H2CO3, Al2O3, O3, SO3, Al(OH)3, FeO.

Визначте валентності хімічних елементів у таких сполуках:

SO2, ZnO, BaO, K2O, P2O3, CO.

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
29 серпня 2019
Переглядів
6548
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку