Урок з теми: "Закони Ньютона. Розв'язування задач". 9 клас

Про матеріал
Пропоную Вам конспект узагальнюючого уроку з теми «Закони Ньютона» для учнів дев'ятих класів. Сподіваюсь, що даний матеріал буде корисним вчителям, які працюють в основній і старшій школі. Даний урок спрямований на всебічне закріплення матеріалу: від історії до практичного застосування законів Ньютона.
Перегляд файлу

 

Тема:   Закони Ньютона. Розвязування задач. 9 клас

Мета: 

Пізнавальна мета:  закріпити знання, отримані по темі «Закони Ньютона».

Розвиваюча мета: продовжити вдосконалювати навички розв'язання задач, застосовувати знання на практиці.

Виховна мета: розвивати взаємоповагу, вміння працювати в команді, комунікативні якості учнів.

Опис роботи: пропоную Вам конспект узагальнюючого уроку з теми «Закони Ньютона» для учнів дев'ятих класів. Сподіваюсь, що даний матеріал буде корисним вчителям, які працюють в основній і старшій школі. Даний урок спрямований на всебічне закріплення матеріалу: від історії до практичного застосування законів Ньютона.

Обладнання і унаочнення:

 Презентація до уроку, мультимедійне обладнання,  смайли, яблуко, портрет Ньютона;

 Обладнання до  експериментального завдання:

1)штатив з муфтою та лапкою;металевий жолоб; металева кулька;важки; лінійка;секундомір;

2)кулька на нитці, підвішена до штатива.

Епіграф:Якщо  ви хочете навчитися плавати, то сміливо входьте у воду,

                А якщо хочете навчитися розв’язувати задачі, то розв’язуйте їх.

                                                                                 Д. Пойя

Структура та хід уроку.

І. Організаційний етап:  -    привітання

  • психологічне налаштування        (1-2 хв.)

ІІ.Актуалізація знань :   - знання позначень та одиниць вимірювання

  • оперування формулами  та законами  (2-3 хв.)

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності       (1-2 хв.)                                 

ІV. Оголошення теми і мети уроку          (1-2 хв.)

V. Розв’язування задач:   - кількісних

  • якісних
  • графічних 
  • експериментальних   (25-30 хв.)

VІ.Підведення підсумків, рефлексія                                        (2-3 хв.)

VІІ. Домашнє завдання                                                               (1 хв.)

І.Організаційний момент. 

1)Вітання з учнями.

Пропоную налаштуватися на співпрацю й взаєморозуміння. Перевірте свою готовність до уроку. Для роботи на уроці вам потрібні: підручники, зошити, щоденники, калькулятори ,мислення й пам'ять.

2) Створення позитивного психологічного налаштування на навчальну діяльність.

 «Пам'ять – щоденник, який усі ми носимо із собою», стверджував Оскар Уайльд. Пам'ять іде за мисленням, наче тінь. Гарна пам'ять є однією з умов досягнення відмінних результатів у навчанні.

  Запам’ятайте головне – ніколи не скаржтеся на свою пам'ять. У вас чудова пам'ять! Урок фізики створить оптимальні умови для розвитку пам’яті, мислення й вашої особистості. А особистість відповідальна.

     Активність вашої роботи під час уроку ми будемо преміювати  гарними балами та оцінками. Тож не будемо гаяти часу, давайте подивимося один одному в очі, посміхнемося, подумки побажаємо один одному успіхів і приступимо до уроку.

 ІІ.Актуалізація знань.

Перевірка домашнього завдання(тести) (слайд № 2 з відповідями)У вас у всіх  лежать аркуші із завданням. Там є 9 питань і варіанти відповідей до них. Максимальний бал, який ви можете отримати, 10 балів. Треба вказати лише літеру правильної відповіді. Увага: відповідь може бути не одна!!)

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку         

Мета сьогоднішнього уроку закріпити і поглибити знання  з теми «Закони Ньютона. ».  Тому свою роботу ми сьогодні плануємо слідуючим чином: перевіряємо знання теорії - це означення сил, формулювання законів, запис відповідних формул, креслення малюнків. Але пізнання істини неможливе без застосування набутих знань на практиці. Тому ми з вами  будемо вчитися розвязати задачі з даних тем:І,ІІ та ІІІ закони Ньютона. Я вірю, що кожен з вас готувався до уроку, має бажання не лише  вчитися працювати, але ще й бажання проявити перед нами всі свої знання,  вміння спостерігати, мислити, творити. Отже, працюємо разом на гарний результат. 

 

 

1)Бліц-опитування (презентація – слайд № 3,№4)

1). Що дають нам закони Ньютона?

Відповідь ( узагальнююча думка учнів): Закони Ньютона дають нам змогу розв’язувати  будь - яку задачу механіки, не тільки вивчати рухи, а й керувати ними.

 

2)Що вивчає механіка?

3)Які розділи механіки вам відомі?

4)В чому полягає основна задача механіки?

5)Що означає вираз «визначити положення тіла»?

6)Що таке координати тіла?Пояснити.

7)Про яке тіло йде мова в механіці?

8)Що таке матеріальна точка?За яких умов тіло можна вважати матеріальною точкою?

9)Що називають поступальним рухом тіла?

10)Що таке траєкторія?Які бувають траєкторії руху тіла?

11)Що таке переміщення?

12)Що називають  механічним рухом тіла?

13)На які види і в залежності від чого поділяють механічні рухи?

14)Які системи відліку називають інерціальними?

15)Які системи відліку називають неінерціальними?

В цей час два учні  готуються за допомогою досліду розказати та пояснити слідуючі питання:

1)Що таке прискорення?

2)І закон Ньютона.

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

Проблемне запитання:як ви вважаєте, чи знадобляться нам знання про закони Ньютона у житті?

 Усім вам відомий своїми розповідями літературний герой барон Мюнхаузен. Ось одна з його розповідей. « Це було під час війни з турками. Одного разу, втікаючи від турків, я спробував перескочити болото верхи, але кінь не дострибнув до берега, і ми впали в болото. Потрібно було вибирати одне з двох: загинути або врятуватися. І я вирішив урятуватися. Ні мотузки, ні палиці під рукою не було. Я рвонув себе за чуба і таким чином витягнув себе з болота разом із конем,якого стиснув обома ногами».

Запитання: Поясніть, чи може людина сама себе підняти за волосся?(Барон не міг підняти себе за волосся, бо сила, яка діє на голову вгору,дорівнює силі,яка діє вниз, у плече. За ІІІ законом Ньютона сили мають бути прикладені до різних тіл).

 (слайд № 5,№6  )

 На сьогоднішньому уроці ми перевіримо, як можна вирішувати життєві задачі застосовуючи закони Ньютона.

V. Розв’язування задач.

Сьогодні ми повинні закріпити знання з теми  закони Ньютона і навчитися застосовувати їх при розв’язуванні задач.

Запис у зошит (число, класна робота, тема)(слайд №7, №8)

Які задачі розглядають у фізиці?(Якісні, розрахункові, експериментальні).

Сьогодні ми будемо розв’язувати  задачі.

Якісні задачі.(слайд № 9 )

1) З’ясуйте який закон Ньютона описує кожен випадок

1.Рух парашутиста.

(І з-н Він рівномірно наближається до землі, коли дія сили тяжіння компенсується силою натягу канатів парашута, яка в свою чергу обумовлена опором повітря)


2. Рух мяча після зіткнення з битою.

( ІІ з-н Тіло рухається рівноприскорено. Чим більший удар тим швидше рухається мяч)

3. Реактивний рух
(ІІІ-й закон  Тіла взаємодіють з силами, рівними за модулем і протилежними за напрямом)

Вчитель:Що ви знаєте про ІІІ закон Ньютона?

 

4.У правилах вуличного руху говориться : «Громадяни! Не переходьте вулицю перед транспортом, що йде поблизу. Пам ' ятайте, що транспорт вмить зупинити не можна». Поясніть, чому неможлива миттєва зупинка  транспорту. (слайд №10  )

 

Вчитель:1)Що потрібно знати про  будь – який фізичний закон?(слайд №  11)

2)Що ви знаєте про ІІ закон Ньютона?

3)Про яку силу йде мова у ІІ законі Ньютона?

4)Яка сила називається рівнодійною або результуючою )

Робота в групах.(слайд №12)

завдання групам: для кожної установки  дати характеристику стану тіла, сил, що діють на тіло та записати рівнодійну силу.

Аналіз розвязку.

4)А за яким планом розв’язують розрахункові задачі?

Пропоную прочитати умову і проаналізувати дані та невідомі фізичні величини.

1)Задача №1(працюємо колективно)

Для кожного з випадків а – в на рисунку знайдіть модуль прискорення матеріальної точки масою 2 кг під дією двох прикладених сил, якщо F1  = 3Н,  F2 = 4Н.(на дошці: коротка умова, малюнки)(Виконують біля дошки три учні).

2)Задача №2(слайд № 13 )

Девятикласник,кидаючи   мяч, надає йому більше прискорення, ніж першокласник, тому що він сильніший. Який висновок можна зробити?( Чим більша сила, тим більше  прискорення).

3)Задача№3(слайд №13 – 14)

4) Задача №4
Визначити масу і переміщення мотоцикла якого тягнуть на буксирі за 10 с руху, якщо сила 100 Н надає йому прискорення 0,2 м/с², а початкова швидкість дорівнює нулю.(Вчитель пояснює за слайдом №15)

Робота з підручником №231(стор 181)(з місця коментує учень)

Фізкультхвилинка.(слайд№16)


Пояснити фізичний зміст прислів’я.(слайд №17)

1)З гори не треба пхати – само піде.

2)Таке слизьке, що й обома руками не вдержиш.

4) Баба з воза – кобилі легше.

Вправа «Хто швидше»(слайд №18)

 

 

 

Вчитель:Значення законів Ньютона.(слайд№19 )

 

   Закони Ньютона дають нам змогу тепер відповісти на питання: “ Як рухається тіло і чому ?”

 Закони Ньютона не втратили свого значення і тепер, а поправки до них стосуються лише тіл, розміри яких близькі до розмірів атома або явищ, які відбуваються із швидкостями близькими до швидкості світла. Для макроскопічних тіл, що рухаються з невеликими швидкостями, закони Ньютона справджуються з дуже великою точністю.

  У техніці закон інерції використовується у вентиляторах, відцентрових насосах, зерно пультах;

другий закон динаміки застосовується в зерноочисних машинах, де залежно від маси компоненти суміші під дією повітряного потоку набувають різних прискорень. На основі третього закону ньютона працюють ножі жниварок, комбайнів, рухаються сита віялок.

   Приклади взаємодії двох тіл знаходимо в роботі всіх машин для обробітку ґрунту.  Так, леміш плуга діє на грунт, а грунт на леміш. Це враховується в конструкції плугів, а також при виготовлені сошників сівалок. Діючи на грунт, сошник сам зазнає його дії.

 

V. Підсумок уроку

  Закони Ньютона дають можливість розв’язати основну задачу механіки, мають велике наукове і практичне значення і хоча відкриті майже 300 років тому залишаються актуальними.

 

І. Ньютон був визнаний за життя, його авторитет був незаперечний. Однак це було не завжди так.

Біографи Ньютона розповідають, що перший час в школі він навчався дуже посередньо. І ось одного разу його образив кращий учень в класі. Ньютон вирішив, що найстрашніша помста для кривдника - відняти у нього місце першого учня. Здібності, що дрімали в Ньютоні, прокинулися, і він з легкістю затьмарив свого суперника. З того щасливого для науки епізоду почався процес перетворення скромного англійського школяра в великого вченого. Отже, шановні діти,бажаю вам бути  гідними послідовниками Ньютона у вивченні предметів.

Відповідь на проблемне питання про барона Мюнхаузена.(слайд №6)

Оцінювання учнів

 

 

На дошці намальована яблуня. Учням роздають яблучка, де вони мають написати про що вони дізналися сьогодні на уроці та прикріпити їх на яблуньку.

 

VI. Домашнє завдання.

 Повторити закони Ньютона за парагр 33

Розвязати вправи: №229; №232

Підготувати розповідь або презентацію про життя та діяльність Ньютона.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Казьміна Тамара Олегівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гусятникова Елена Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Семешко Володимир Анатолійович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 9 клас (Сиротюк В.Д.)
До уроку
Допоміжні матеріали
Додано
16 березня 2021
Переглядів
4762
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку