Урок з української літератури Конфлікт між людяністю й фанатизмом у новелі М. Хвильового «Я(Романтика)»

Про матеріал

Розробка уроку з української літератури. Завдання уроку: забезпечити розвиток кожної дитини, створивши умови для учнівської праці з максимально можливою продуктивністю для кожного з тих, хто сидить у класі. Важливо, щоб учень знав, у чому повинен полягати його власний кінцевий результат навчання на даному уроці, і бачив, як його можна досягти. А це неможливо без інтересу до справи, без різноманітності видів роботи на уроці, без їх зв'язку з життям.

Перегляд файлу

Конфлікт між людяністю й фанатизмом  у  новелі

М. Хвильового «Я(Романтика)»

11клас МЕТА: 

ü удосконалювати вміння висловлювати та обґрунтовувати  власні думки, зв’язне  мовлення, вміння аналізувати художній текст, 

ü спробувати розібратися  складній психології революціонера-фанатика; виховувати духовно сильну і розвинену особистість,  ü формувати гуманістичний світогляд.

ОБЛАДНАННЯ:  плакат-модель духовно здорової особистості, тексти.   Перебіг уроку

Етапи

Діяльність учителя

Діяльність учнів

Слово вчителя. Сьогодні відбудеться знайомство з твором, який написав Микола Хвильовий. У 1925 році  газета «Культура і побут» назвала його «улюбленим письменником» харківських літераторів.  А про себе М.Хвильовий  напише: «Я, знаєте, належу до того художнього напрямку, який сьогодні не в моді. Я …- романтик!». Назвіть слова, що асоціюються зі словом «романтика» (протягом 2-х хвилин: індивідуально, з товаришем по парті, в групі). Тлумачення можуть бути абсолютно довільними.

Моделювання. Актуалізація особистого  досвіду учнів.  

    Учні читають поняття й складають асоціативний ряд «Романтика». Приклад: Романтика - незвичайне, унікальне, фантастичне, марення, мрійливість, рожеві мрії, недосяжність, ідеальне, фантазії, бажання, надзвичайне

За жанром твір «Я(Романтика)»  - новела.

Невеликий обсяг

Порушення

логіки

лаконізм

Прозова форма

Історичні події

Незвичайна життєва подія

Фантастичні події

Перелік дійових осіб на початку твору

психологізм

Алегорія

Наявність кількох сюжетних

ліній

пролог

Розподіляється на дії, акти

Багато дійових осіб

Зображення великого проміжку часу

ремарки

Одна сюжетна

лінія

Середній обсяг

динамічність

монолог

Віршована форма

5-6 дійових осіб

Несподіваний фінал

полілог

Звукові художні деталі

Великий за обсягом твір

Детальний опис подій

Словасимволи

Народні пісні

Влучність художніх засобів

Завдання групам. Які  ознаки притаманні новелі. Дайте визначення поняттю новела.            

 

ü Про яку незвичайну подію розповідається в творі?

ü Хто ж є оповідачем? (форма - внутрішній монолог, оповідь ведеться від першої особи).

ü Що нам про нього відомо?(«революційний романтик», чекіст, «справжній комунар», «м`ятежний син», «мушу бути послідовним»….)

ü Парадоксальність у новелі в чому виражається?(поєднання світлого і потворного , життя і смерті, реальності і майбуття…..)  

ü Що відбувається в свідомості головного героя?(внутрішній конфлікт, роздвоєння)Чому?

ü Але він має мрію. Яку?(мріє про щастя для всіх у майбутньому, образ «загірної комуни»). Завдання групам

ü Як автор атестує членів трибуналу ? Розмістіть їх на плакаті, обґрунтуйте.

1група . Андрюша

-                      Як герой ставиться до членів «чорного трибуналу комуни»?

-                      Що  члени «чорного трибуналу» думають про Андрюшу? 2група. Доктор Тагабат («сторож моєї душі», «вірний пес революції», «зла воля», «хазяїн», «перед ним погляд скрадається», «зумій розправитись і з «мамою», «цей доктор із широким лобом і білою лисиною, з холодним розумом і з каменем замість серця, це ж він і мій безвихідний хазяїн, мій звірячий інстинкт . І я, главковерх чорного трибуналу комунинікчема в руках , яка віддалася на волю хижої стихії»…). - Як герой ставиться до членів «чорного трибуналу комуни»? -  Що  члени «чорного трибуналу» думають про доктора Тагабата?

3група. Дегенерат («трохи безумні очі», низенький лоб, чорна копа розкуйовдженого волосся й приплюснутий ніс», «нагадує каторжника», «незміни мий вартовий», «солдат революції») -   ü Коли він йшов з поля?

-                      Як герой ставиться до членів «чорного трибуналу комуни»?

-                      Що  члени «чорного трибуналу» думають про дегенерата - Де на діаграмі розмістимо образ Матері?(«ще один кінець моєї душі», «прообраз» тієї надзвичайної Марії, «моя матинаївність , тиха зажура і добрість безмежна» , «в її очах стоять  дві хрустальні росинки», «її милу голову з нальотом сріблястої сивини»…)

 

Учні відповіді обґрунтовують цитатами з тексту новели. 

 

Заповнюють плакат «Я (Романтика)» , занотовують головні думки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні, працюючи в групах, добирають з тексту новели художні деталі, що характеризують героя. Презентація роботи групи.

 

 

 

 

 

 

 

ü Мати належала до версальців. Можемо визначити її позицію щодо оточення сина. Чи засуджує його?

 

ü  Прочитайте фінал новели. Робота в групах 

ü  Маяками «загірної комуни» головний персонаж у кінці твору вважає підпалені чекістами стодоли й сіно. Якщо аналізувати з позиції істориків, змогли б комуністи побудувати країну,  про яку мріяв головний герой? Обґрунтуйте.

ü  Чи виправдовує мета засоби?Що символізує число 666 в новелі?

 

Презентація роботи в групах

 

Я пропоную вам порівняти наше уявлення про слово «романтика»  зі змістом, який вклав М.Хвильовий   у назву новели

«Я(Романтика)». Цікаво, чи співпало наше бачення, людей, які живуть у ХХІ столітті, з баченням письменника?

???

Напишіть синквейн «Я (Романтика)»

Перший рядок - тема синквейна, містить у собі одне слово (зазвичай іменник або займенник), яке позначає об'єкт або предмет, про який йде мова.

Другий рядок - два слова (найчастіше прикметники або дієприкметники ), вони дають опис ознак і властивостей обраного в синквейна предмета чи об'єкта.

Третій рядок - утворена трьома дієсловами або дієприслівниками, що описують характерні дії предмета чи об'єкта .

Четвертий рядок - фраза з чотирьох слів, що виражає особисте ставлення автора синквейна до описуваного предмета.

П'ятий рядок - одне слово - резюме, характеризує суть предмета чи об'єкта.

Читання поезій учнями

ü  Що я відкрив сьогодні для себе у тексті новели М.Хвильового «Я(Романтика)»?

ü  Про що довелося задуматися? ü Чого не зрозумів?

 

Учні відповідають письмово, а потім презентують відповіді всім.

 

Володимир Коряка про Хвильового сказав: «Істинно : Хвильовий. Сам хвилюється і нас усіх хвилює, п’янить і непокоїть, дратує , знесилює і полонить, аскет і фанатик, жорстокий до себе і до інших, хворобливо вразливий і гордий, недоторканий і суворий, а часом – ніжний і сором’язливий, химерний характерник, залюблений у слово, у форму мрійник».

 

 

 

 

 

 

Любов

Мрійливість

Співчуття(до Андрюші)

Здатність на муки совісті

Ідейність життя

Фанатизм

Жорстокість

Зло Ненависть смерть

 

pdf
До підручника
Українська література 11 клас (Міщенко О.І.)
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
2410
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку