Розробка уроку з української літератури. Завдання уроку: забезпечити розвиток кожної дитини, створивши умови для учнівської праці з максимально можливою продуктивністю для кожного з тих, хто сидить у класі. Важливо, щоб учень знав, у чому повинен полягати його власний кінцевий результат навчання на даному уроці, і бачив, як його можна досягти. А це неможливо без інтересу до справи, без різноманітності видів роботи на уроці, без їх зв'язку з життям.
Конфлікт між людяністю й фанатизмом у новелі
М. Хвильового «Я(Романтика)»
11клас МЕТА:
ü удосконалювати вміння висловлювати та обґрунтовувати власні думки, зв’язне мовлення, вміння аналізувати художній текст,
ü спробувати розібратися складній психології революціонера-фанатика; виховувати духовно сильну і розвинену особистість, ü формувати гуманістичний світогляд.
ОБЛАДНАННЯ: плакат-модель духовно здорової особистості, тексти. Перебіг уроку
Етапи |
Діяльність учителя |
Діяльність учнів |
||||||||||||||||||||||||||||||
Слово вчителя. Сьогодні відбудеться знайомство з твором, який написав Микола Хвильовий. У 1925 році газета «Культура і побут» назвала його «улюбленим письменником» харківських літераторів. А про себе М.Хвильовий напише: «Я, знаєте, належу до того художнього напрямку, який сьогодні не в моді. Я …- романтик!». Назвіть слова, що асоціюються зі словом «романтика» (протягом 2-х хвилин: індивідуально, з товаришем по парті, в групі). Тлумачення можуть бути абсолютно довільними. |
Моделювання. Актуалізація особистого досвіду учнів. Учні читають поняття й складають асоціативний ряд «Романтика». Приклад: Романтика - незвичайне, унікальне, фантастичне, марення, мрійливість, рожеві мрії, недосяжність, ідеальне, фантазії, бажання, надзвичайне |
|||||||||||||||||||||||||||||||
За жанром твір «Я(Романтика)» - новела.
Завдання групам. Які ознаки притаманні новелі. Дайте визначення поняттю новела. |
ü Про яку незвичайну подію розповідається в творі? ü Хто ж є оповідачем? (форма - внутрішній монолог, оповідь ведеться від першої особи). ü Що нам про нього відомо?(«революційний романтик», чекіст, «справжній комунар», «м`ятежний син», «мушу бути послідовним»….) ü Парадоксальність у новелі в чому виражається?(поєднання світлого і потворного , життя і смерті, реальності і майбуття…..) ü Що відбувається в свідомості головного героя?(внутрішній конфлікт, роздвоєння)Чому? ü Але він має мрію. Яку?(мріє про щастя для всіх у майбутньому, образ «загірної комуни»). Завдання групам ü Як автор атестує членів трибуналу ? Розмістіть їх на плакаті, обґрунтуйте. 1група . Андрюша - Як герой ставиться до членів «чорного трибуналу комуни»? - Що члени «чорного трибуналу» думають про Андрюшу? 2група. Доктор Тагабат («сторож моєї душі», «вірний пес революції», «зла воля», «хазяїн», «перед ним погляд скрадається», «зумій розправитись і з «мамою», «цей доктор із широким лобом і білою лисиною, з холодним розумом і з каменем замість серця, це ж він і мій безвихідний хазяїн, мій звірячий інстинкт . І я, главковерх чорного трибуналу комунинікчема в руках , яка віддалася на волю хижої стихії»…). - Як герой ставиться до членів «чорного трибуналу комуни»? - Що члени «чорного трибуналу» думають про доктора Тагабата? 3група. Дегенерат («трохи безумні очі», низенький лоб, чорна копа розкуйовдженого волосся й приплюснутий ніс», «нагадує каторжника», «незміни мий вартовий», «солдат революції») - ü Коли він йшов з поля? - Як герой ставиться до членів «чорного трибуналу комуни»? - Що члени «чорного трибуналу» думають про дегенерата - Де на діаграмі розмістимо образ Матері?(«ще один кінець моєї душі», «прообраз» тієї надзвичайної Марії, «моя матинаївність , тиха зажура і добрість безмежна» , «в її очах стоять дві хрустальні росинки», «її милу голову з нальотом сріблястої сивини»…)
|
Учні відповіді обґрунтовують цитатами з тексту новели.
Заповнюють плакат «Я (Романтика)» , занотовують головні думки.
Учні, працюючи в групах, добирають з тексту новели художні деталі, що характеризують героя. Презентація роботи групи.
|
|
|
ü Мати належала до версальців. Можемо визначити її позицію щодо оточення сина. Чи засуджує його? |
|
ü Прочитайте фінал новели. Робота в групах ü Маяками «загірної комуни» головний персонаж у кінці твору вважає підпалені чекістами стодоли й сіно. Якщо аналізувати з позиції істориків, змогли б комуністи побудувати країну, про яку мріяв головний герой? Обґрунтуйте. ü Чи виправдовує мета засоби?Що символізує число 666 в новелі? |
Презентація роботи в групах
|
|
Я пропоную вам порівняти наше уявлення про слово «романтика» зі змістом, який вклав М.Хвильовий у назву новели «Я(Романтика)». Цікаво, чи співпало наше бачення, людей, які живуть у ХХІ столітті, з баченням письменника? |
??? |
|
Напишіть синквейн «Я (Романтика)» Перший рядок - тема синквейна, містить у собі одне слово (зазвичай іменник або займенник), яке позначає об'єкт або предмет, про який йде мова. Другий рядок - два слова (найчастіше прикметники або дієприкметники ), вони дають опис ознак і властивостей обраного в синквейна предмета чи об'єкта. Третій рядок - утворена трьома дієсловами або дієприслівниками, що описують характерні дії предмета чи об'єкта . Четвертий рядок - фраза з чотирьох слів, що виражає особисте ставлення автора синквейна до описуваного предмета. П'ятий рядок - одне слово - резюме, характеризує суть предмета чи об'єкта. |
Читання поезій учнями |
|
ü Що я відкрив сьогодні для себе у тексті новели М.Хвильового «Я(Романтика)»? ü Про що довелося задуматися? ü Чого не зрозумів?
|
Учні відповідають письмово, а потім презентують відповіді всім. |
Володимир Коряка про Хвильового сказав: «Істинно : Хвильовий. Сам хвилюється і нас усіх хвилює, п’янить і непокоїть, дратує , знесилює і полонить, аскет і фанатик, жорстокий до себе і до інших, хворобливо вразливий і гордий, недоторканий і суворий, а часом – ніжний і сором’язливий, химерний характерник, залюблений у слово, у форму мрійник».
Любов Мрійливість Співчуття(до Андрюші) Здатність на муки совісті Ідейність життя |
Фанатизм Жорстокість Зло Ненависть смерть |