Урок має на меті: ознайомити учнів зі змістом твору, дослідити, як крізь призму особистого життя героїв розкрито трагедію рідного краю; розвивати творче мислення учнів, уміння аналізувати прочитане; виховувати любов до України, до її історичного минулого.
Тема. Леся Українка «Бояриня»
Мета. Ознайомити учнів зі змістом твору, дослідити, як крізь призму особистого життя героїв розкрито трагедію рідного краю; розвивати творче мислення учнів, уміння аналізувати прочитане; виховувати любов до України, до її історичного минулого.
Тип уроку. Урок-пошук.
Обладнання. Текст п’єси, таблиця, карта, ілюстрації до твору, аудіозапис пісні «На Україну повернусь» (слова С.Галябарда, музика О.Гавриш).
Хід уроку
І. Організаційний момент.
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
Не зможу я покинути й піти
Кудись одна світ за очі від тебе
На чужині що зможу я знайти,
Де все чуже, чужі земля і небо?
Галина Стеценко
(слова записані на дошці)
Сьогодні на нашому уроці ми продовжимо знайомитись із творчістю Лесі Українки. Розглянемо її драматичну поему “Бояриня”.
Епіграфом уроку будуть слова Галини Стеценко, які, я думаю, виражають не тільки одну з головних проблем драми “Бояриня”, а й на жаль реалії нашого сьогодення. А також ці слова підводять до розуміння однієї з причин внутрішньої драми головної героїні п’єси – Оксани.
Сьогодні на уроці, знайомлячись із містом твору, нам потрібно розкрити трагедію рідного краю крізь призму особистого життя героїв.
А також довести, що у творі показано добу Руїни і руїну людських душ.
(Завдання написані на дошці).
2. Словникова робота.
Драматична поема – переважно невелика за розміром віршована п’єса, в якій поєднується драматичне й ліричне розкриття теми, виклад матеріалу відзначається лаконізмом, вся увага зосереджена на розкритті ідейного конфлікту в момент його найбільшого загострення.
Драму “Бояриня” Леся Українка написала в 1910 р., перебуваючи на лікуванні в Єгипті. Це єдиний твір поетеси, побудований на матеріалі історичної минувшини України, - дія відбувається в другій половині ХVІІ ст.
Драматична поема “Бояриня” мала нелегкий шлях до читача, була опублікована вже по смерті поетеси в 1914 р. За радянських часів твір було заборонено за антиросійське звучання, тож прийшов він до сучасного читача тільки в 1989 р.
У драмі “Бояриня” відображена доба Руїни й гетьманування Петра Дорошенка.
3. Виступи учнів.
(Розповідь підготовлених учнів про добу Руїни, зачитування матеріалів з “Історії України-Русі” М.Аркаса, праці “Тисяча років української культури” М.Семчишина, коментування таблиці.)
4. Розгляд сюжетної канви твору, визначення основних елементів композиції.
Експозиція – знайомство родини козацького старшини Олекси Перебійного з сином його бойового побратима Степаном – боярином.
Зав’язка – згода Оксани на одруження.
Розвиток дії – життя головної героїні в Москві, її неможливість вжитися в роль боярині.
Кульмінація – усвідомлення Оксаною власної бездіяльності, докір Степанові з приводу своєї і його пасивності.
Розв’язка – спустошення молодої української патріотки, готовність прийняти смерть як невідворотність долі.
5. Робота з текстом твору.
6. Інсценізація останнього діалогу Оксани і Степан.
7. Обери позицію
8. Робота в групах (відслідкування родоводу двох родин)
Родина Степана.
Батько (козак, помер у жупані)
Мати (не забуває про рідне, але кориться обставинам)
Степан (роздвоєність образу: відступництво від України і вірність зрадженій присязі).
Ганна (Ганнушка) – народилась на Україні, традицій не знає.
Ванька – народився в Московії, традицій не знає – москаль.
Батько – козак, син - москаль.
Родина Перебійних
Олекса Перебійний, батько – козак
Мати – дотримується звичаїв
Іван – патріот, відвіз корогву у Чигирин – напевне загинув.
Оксана – бояриня. Відступництво, зрада, відчуття безпорадності призводить до загибелі.
Продовження роду немає.
9. Завершити речення.
Оксана не змогла жити на чужині, бо... (там рабство).
Не змогла змиритись із принизливим становищем чоловіка, бо ... (вихована на волелюбних ідеалах).
Не змогла піднестися над обставинами, вжитися на чужині, бо... (то було в пристосуванство).
10. Підсумкова бесіда.
Оксана. Бувало, там, у батенька, все сниться, що я літаю... А тут не снилося ні разу.
Мати. Бач, любко, як сниться, що літаєш, то ростеш... тепер же ти вже не ростеш.
(Ідеться про припинення духовного росту, як плата за зраду).
(І зараз наше життя чимось нагадує руїну, а політичні дебати подібні до змагань за булаву українських гетьманів; і зараз багато українців перебувають на чужині).
В. Симоненко писав: “Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину”.
(Звучить пісня «На Україну повернусь», слова С.Галябарда, музика О.Гавриш).
III. Підсумок уроку. Заключне слово вчителя.
IV. Домашнє завдання.