Урок з української літератури в 11 клас "Ю. Яновський «Подвійне коло». Ідея протиставлення загальнолюдських цінностей державним. Проблема розпаду роду, родини як трагедія народу"

Про матеріал

Матеріал містить конспект уроку, мультимедійну презентацію та відео матеріали.

Мета: формувати загальнонавчальні компетентності: достатнього рівня знань про творчість Ю. Яновського, формувати поняття жанр, зміст. композицію роману, удосконалювати читацькі вміння та навички, формувати особистісне ставлення до прочитаного; досліджувати проблематику новели Юрія Яновського «Подвійне коло», її стилістичні особливості та ідейний зміст для досягнення розуміння учнями світоглядних позицій автора та ствердження гуманістичних ідей твору на противагу антигуманним; комунікативних компетентностей: розвивати навики самостійної роботи з літературою; формувати в учнях етичні цінності; загальнокультурних компетентностей: виховувати гуманізм та милосердя; здоров`язбережувальних компетентностей: пропагування рухливого способу життя шляхом виконання фізкультхвилинки; соціальних компетентностей: вдосконалювати техніку зчитування з губ; збагачувати словник; коригувати мовлення учнів.

Перегляд файлу

Комунальний заклад «Черкаський навчально-реабілітаційний центр

«Країна добра Черкаської обласної ради»

 

 

 

 

 

 

Юрій Яновський «Подвійне коло».

Ідея протиставлення загальнолюдських цінностей державним. Проблема розпаду роду, родини як трагедія народу.

Урок з української літератури в 12 класі

Подвійне колоC:\Users\комп\Desktop\untitled.png

 

 

Підготувала

вчитель української мови та літератури

Грицик Людмила Миколаївна

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: формувати загальнонавчальні компетентності: достатнього рівня знань про творчість Ю. Яновського, формувати поняття жанр, зміст. композицію роману, удосконалювати читацькі вміння та навички, формувати особистісне ставлення до прочитаного; досліджувати проблематику новели Юрія Яновського «Подвійне коло», її стилістичні особливості та ідейний зміст для досягнення розуміння учнями світоглядних позицій автора та ствердження гуманістичних ідей твору на противагу антигуманним; комунікативних компетентностей: розвивати навики самостійної роботи з літературою; формувати в учнях етичні цінності; загальнокультурних компетентностей: виховувати гуманізм та милосердя; здоров`язбережувальних компетентностей: пропагування рухливого способу життя шляхом виконання фізкультхвилинки; соціальних компетентностей: вдосконалювати техніку зчитування з губ; збагачувати словник; коригувати мовлення учнів.

Обладнання: таблички для глобального зчитування мовних одиниць, картки із запитаннями, мультимедійна презентація.

Тип уроку: вивчення нового.

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

  •         Добрий день!
  •         Як настрій?
  •         Готові працювати?
  •         Перевірте апарати.

ІІ. Розмовна хвилинка.

Зараз будемо говорити про українську прозу 20-х років ХХ ст..

  1. Що називають епосом? (Епос – це літературний рід прозової форми)
    1. Назвіть прозаїків 20-х років ХХ ст. (М. Хвильовий, Г. Косинка, Ю. Яновський, В. Підмогильний, О. Вишня)
    2. Який жанр творів «Я (Романтика)», «В житах»? (Жанр цих творів – новела)
    3. Що називають новелою? (Новела – це невеликий прозовий твір із стиснутим сюжетом та несподіваною розв’язкою)

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Легко чи тяжко складалась історія української нації? Багатостраждальна історія в українського народу. Зараз ви подивитесь відео і скажете, про який період історії ми будемо говорити.

Відеоматеріали історичних подій 1919 року.

То який період історії? (1919 – громадянська війна в Україні, боротьба армій Денікіна, Петлюри, Червоної Армії, Махна)

Жорстокі бої, які вели між собою різні політичні сили запам’ятав юнак – майбутній письменник Юрій Яновський. Пізніше, у 1935 році, він відтворив свої враження в романі «Вершники».

Так, сьогодні ми поговоримо про трагічну сторінку української історії – криваву громадянську війну та долю роду, сім`ї в цих умовах.

Тож тема нашого уроку «Ю. Яновський «Подвійне коло». Ідея протиставлення загальнолюдських цінностей класовим. Проблема розпаду роду, родини як трагедія народу».

Записуємо в зошити.

IV. Робота над темою уроку.

  1.    Актуалізація опорних знань.

Але спочатку я хочу перевірити, чи добре ви підготувалися до сьогоднішнього уроку. Ми з вами пограємо в гру «Так – Ні». Якщо ви згодні з твердженням, піднімаєте картку «Так», якщо не згодні – картку «Ні».

  1.    Твір Ю. Яновського «Вершники» за жанром новела (Ні) Роман у новелах.
  2.    Роман «Вершники» складається з 8 частин (Так).
  3.    Перша частина роману «Вершники» - «Дитинство» (Ні) «Подвійне коло».
  4.    Родина, життя якої змальовується в романі – родина Половців (Так).
  5.    У Мусія Половця було 8 синів (Ні) 5 синів.
  6.    Брати Половці воювали через різні політичні погляди (Так).
  7.    У бою «виграв» петлюрівець Оверко (Ні) комуніст Іван.
  8.    Слова «Тому роду не буде переводу, де браття милують згоду» належать батьку Мусію Половцю (Так)
  1.    Перевірка знання тексту. Прийом «Смужки».

Зараз вам буде завдання. Розташуйте смужки з цитатами відповідно до сюжету новели. Ділимось на 2 групи, потім взаємоперевірка.

  1. Лютували шаблі, бігали коні без вершників, уставав пил, і брати не узнали один одного.
  2. Брати стояли один перед одним. Андрій притискав до грудей поранену руку.
  3. Оверко Половець сидів на землі, голова у нього була розбита.
  4. Пішов дощ. Панас вирішив похоронити братів і почав копати могилу.
  5. З дощу з’явився загін з червоним прапором, яким командував Іван Половець.
  6. От бачиш: рід розпадається. А клас стоїть.
  7. А берегом моря ходить старий Половець і чекає повернення синів додому.

Молодці. Я бачу, що ви добре підготувалися.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

  1.    Постановка проблемного питання.
  • Які почуття у вас виникли під час читання твору?
  • Який історичний період відображено у творі?

Перегляд відео.

  • Як на родину Половців вплинули події громадянської війни? (Розвела людей в різні боки, поділила на табори, що ворогують між собою. Родинне коло розірвалося.)

Перегляд відео.

  • На яких життєвих принципах трималася основи родини? («Тому роду не буде переводу, де браття милують згоду»).
  • Чи дотримуються брати заповіді батька?

Перегляд відео.

  • Що головне для братів? (Навіщо нам рід, коли немає держави? Не треба родини, вільне життя… Рід розпадається. А клас стоїть)
  • А насправді, чи є переможці в такій братовбивчій війні?
  • Як ви думаєте, чому немає матері? (Бо матері не важливо до якої політичної партії належить кожен з синів. Вона б однаково плакала за усіма синами)
  • Чому новела має назву «Подвійне коло»? (1 коло – рід, 2 коло - клас)
  • У чому ж трагізм роду Половців? (У різних політичних переконаннях, жорстокості, в обставинах часу, що цьому сприяли)
  • Чи можна братовбивство виправдати якоюсь високою ідеєю?
  •         То ЧОМУ ж колись рідні брати стали ворогами? (Політичні погляди зробили їх ворогами)

Кожен намагається утвердити свою правду. Але кожного перед смертю хвилює пам'ять роду. Та в світі сталося щось страшне:

  • Що є головним в світі? (Як вважає Оверко, Панас, Іван)

З’явилася інша думка: «Немає родової пам’яті, немає милосердя, немає пощади класовому ворогу, ким би він не був»

  • Як ви розумієте ці слова?

Поміркуйте, що є головним: рід, держава, клас?

Пригадайте твір, в якому також класові інтереси ставляться вище сімейних. (Провести аналогію з новелою М. Хвильового «Я(Романтика)».)

ВИСНОВОК: трагедія роду Половців у тому, що син підіймає руку на матір, брат на брата, діти однієї Вітчизни поливають рідну землю своєю кров'ю. У такого роду немає майбутнього. Автор хоче, щоб ми зрозуміли , що таке добро і зло, жорстокість і милосердя. 

Ідея твору — не заклик до кривавої помсти, а заклик до єднання. Автор ніби прагне сказати: «Нехай бачать сини і внуки, що батьки й діди їхні помилялися, нехай живуть дружно брати-українці».

V. Підсумок.

  • Яка сьогодні була тема уроку.
  • Що ми робили сьогодні на уроці?

VІ. Оцінювання.

Ви дуже гарно працювали сьогодні на уроці. Тому я хочу поставити вам такі оцінки…

VІІ. Домашнє завдання. Вивчити конспект, аналізувати новели «Подвійне коло», прочитати новелу «Дитинство».

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Юрій Яновський “Подвійне коло”. Ідея протиставлення загальнолюдських цінностей державним. Проблема розпаду роду, родини як трагедія народу.

Номер слайду 4

Гра “Так – Ні”

Номер слайду 5

Твір Ю. Яновського «Вершники» за жанром новела. НІ

Номер слайду 6

2. Роман «Вершники» складається з 8 частин. ТАК

Номер слайду 7

3. Перша частина роману «Вершники» - «Дитинство». НІ

Номер слайду 8

4. Родина, життя якої змальовується в романі, – родина Половців. ТАК

Номер слайду 9

5. У Мусія Половця було 8 синів. НІ

Номер слайду 10

6. Брати Половці воювали через різні політичні погляди. ТАК

Номер слайду 11

7. У бою «виграв» петлюрівець Оверко. НІ

Номер слайду 12

8. Слова «Тому роду не буде переводу, де браття милують згоду» належать батьку Мусію Половцю. ТАК

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Номер слайду 16

НА СЬОГОДНІШНЬОМУ УРОЦІ МЕНЕ ЗДИВУВАЛО…МЕНІ СПОДОБАЛОСЬ…

Номер слайду 17

Я ЗРОЗУМІВ, ЩО НАЙВАЖЛИВІШИМ У ЖИТТІ Є…МЕНІ НЕ СПОДОБАЛОСЬ…

zip
Додано
25 вересня 2018
Переглядів
842
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку