Матеріал містить конспект уроку, мультимедійну презентацію та відео матеріали.
Мета: формувати загальнонавчальні компетентності: достатнього рівня знань про творчість Ю. Яновського, формувати поняття жанр, зміст. композицію роману, удосконалювати читацькі вміння та навички, формувати особистісне ставлення до прочитаного; досліджувати проблематику новели Юрія Яновського «Подвійне коло», її стилістичні особливості та ідейний зміст для досягнення розуміння учнями світоглядних позицій автора та ствердження гуманістичних ідей твору на противагу антигуманним; комунікативних компетентностей: розвивати навики самостійної роботи з літературою; формувати в учнях етичні цінності; загальнокультурних компетентностей: виховувати гуманізм та милосердя; здоров`язбережувальних компетентностей: пропагування рухливого способу життя шляхом виконання фізкультхвилинки; соціальних компетентностей: вдосконалювати техніку зчитування з губ; збагачувати словник; коригувати мовлення учнів.
Комунальний заклад «Черкаський навчально-реабілітаційний центр
«Країна добра Черкаської обласної ради»
Юрій Яновський «Подвійне коло».
Ідея протиставлення загальнолюдських цінностей державним. Проблема розпаду роду, родини як трагедія народу.
Урок з української літератури в 12 класі
Підготувала
вчитель української мови та літератури
Грицик Людмила Миколаївна
Мета: формувати загальнонавчальні компетентності: достатнього рівня знань про творчість Ю. Яновського, формувати поняття жанр, зміст. композицію роману, удосконалювати читацькі вміння та навички, формувати особистісне ставлення до прочитаного; досліджувати проблематику новели Юрія Яновського «Подвійне коло», її стилістичні особливості та ідейний зміст для досягнення розуміння учнями світоглядних позицій автора та ствердження гуманістичних ідей твору на противагу антигуманним; комунікативних компетентностей: розвивати навики самостійної роботи з літературою; формувати в учнях етичні цінності; загальнокультурних компетентностей: виховувати гуманізм та милосердя; здоров`язбережувальних компетентностей: пропагування рухливого способу життя шляхом виконання фізкультхвилинки; соціальних компетентностей: вдосконалювати техніку зчитування з губ; збагачувати словник; коригувати мовлення учнів.
Обладнання: таблички для глобального зчитування мовних одиниць, картки із запитаннями, мультимедійна презентація.
Тип уроку: вивчення нового.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Розмовна хвилинка.
Зараз будемо говорити про українську прозу 20-х років ХХ ст..
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Легко чи тяжко складалась історія української нації? Багатостраждальна історія в українського народу. Зараз ви подивитесь відео і скажете, про який період історії ми будемо говорити.
Відеоматеріали історичних подій 1919 року.
То який період історії? (1919 – громадянська війна в Україні, боротьба армій Денікіна, Петлюри, Червоної Армії, Махна)
Жорстокі бої, які вели між собою різні політичні сили запам’ятав юнак – майбутній письменник Юрій Яновський. Пізніше, у 1935 році, він відтворив свої враження в романі «Вершники».
Так, сьогодні ми поговоримо про трагічну сторінку української історії – криваву громадянську війну та долю роду, сім`ї в цих умовах.
Тож тема нашого уроку «Ю. Яновський «Подвійне коло». Ідея протиставлення загальнолюдських цінностей класовим. Проблема розпаду роду, родини як трагедія народу».
Записуємо в зошити.
IV. Робота над темою уроку.
Але спочатку я хочу перевірити, чи добре ви підготувалися до сьогоднішнього уроку. Ми з вами пограємо в гру «Так – Ні». Якщо ви згодні з твердженням, піднімаєте картку «Так», якщо не згодні – картку «Ні».
Зараз вам буде завдання. Розташуйте смужки з цитатами відповідно до сюжету новели. Ділимось на 2 групи, потім взаємоперевірка.
Молодці. Я бачу, що ви добре підготувалися.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Перегляд відео.
Перегляд відео.
Перегляд відео.
Кожен намагається утвердити свою правду. Але кожного перед смертю хвилює пам'ять роду. Та в світі сталося щось страшне:
З’явилася інша думка: «Немає родової пам’яті, немає милосердя, немає пощади класовому ворогу, ким би він не був»
Поміркуйте, що є головним: рід, держава, клас?
Пригадайте твір, в якому також класові інтереси ставляться вище сімейних. (Провести аналогію з новелою М. Хвильового «Я(Романтика)».)
ВИСНОВОК: трагедія роду Половців у тому, що син підіймає руку на матір, брат на брата, діти однієї Вітчизни поливають рідну землю своєю кров'ю. У такого роду немає майбутнього. Автор хоче, щоб ми зрозуміли , що таке добро і зло, жорстокість і милосердя.
Ідея твору — не заклик до кривавої помсти, а заклик до єднання. Автор ніби прагне сказати: «Нехай бачать сини і внуки, що батьки й діди їхні помилялися, нехай живуть дружно брати-українці».
V. Підсумок.
VІ. Оцінювання.
Ви дуже гарно працювали сьогодні на уроці. Тому я хочу поставити вам такі оцінки…
VІІ. Домашнє завдання. Вивчити конспект, аналізувати новели «Подвійне коло», прочитати новелу «Дитинство».