Твір-опис «Моя мама»
Конспект уроку розвитку зв’язного мовлення для 3-го класу
(Складання тексту-опису людини з елементами характеристики)
Мета: навчити учнів складати текст-опис зовнішності людини, який містить елементи характеристики; розвивати зв’язне мовлення, увагу, вміння спостерігати, виявляючи істотні риси об’єкта; збагачувати активний словниковий запас; виховувати любов та повагу до матері.
Обладнання: фотографії мам, мікрофон.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Як побачиш: на картині
Намальована хмарина,
А під нею квітне гай,
Чи вирує водограй,
Чи безмежне море синє,
Чи садок вишневий наш –
Мусиш знати, що картина
Називається … (пейзаж)
(Автор невідомий)
Пейзаж – загальний вигляд якоїсь місцевості, картина природи, краєвид.
Портрет – мальоване, скульптурне чи фотографічне зображення людини або групи людей.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
IV. Робота з мовним матеріалом
Діти, передаючи мікрофон одне одному, по черзі відповідають на запитання «Яка твоя мама?», називаючи якомога більше прикметників (добра, гарна, талановита, ніжна, найкраща…).
Кожна група отримує одне із завдань: дібрати слова, які можна використати для опису обличчя, волосся, очей і т.д., складає свій асоціативний кущ за зразком:
V. Робота над складанням опису (портрета) своєї мами
Учитель читає вірш, а діти відповідають на запитання, яке звучить у строфі.
Хто тебе так щиро любить,
І вбирає, і голубить,
У кладе у постіль спати? (Мати)
Хто стеріг тебе від злого,
Відмовляв собі усього,
Щоб тобі віддати? (Мати)
Хто тебе узяв за руку
І до школи на науку
Вів, щоб розуму навчати? (Мати)
(Марійка Підгірянка)
Завдання. Назвати прислів’я про маму. (Учні називають по черзі прислів’я, а потім ще раз промовляють його хором).
а) Гра-вправа «Продовжи рядок звертання».
- Як ми звертаємось до мам? Продовжіть рядок: мамо, матусенько…
- Як виділимо звертання на письмі?
б) Запитання-загадка.
- Який струмочок повсякчас співає ніжно біля нас? (Мамин голос)
- Які дві зірки, знаєш ти, завжди нам сяють з висоти? (Мамині очі)
4. Фізкультхвилинка
5. Складання плану тексту-опису
План
При складанні тексту сильні учні використовують схему «плутанка».
Голос |
карі, блакитні, зелені |
мов стиглі черешні |
Очі |
дзвінкий, ніжний |
немов річка |
Волосся |
широке, добре, щире |
як весняний первоцвіт |
Руки |
чорне, русяве, руде |
як земля |
Серце |
золоті, роботящі, лагідні |
мов крила |
Учні з достатнім і середнім рівнем знань користуються схемою «ланцюжок».
Мама – матуся, ненька, матінка, __________________________________
Очі – променисті, замріяні, ______________________________________
Волосся – русяве, пишне, золотаве, як пшениця, ____________________
Голос – мелодійний, теплий, як дзвінок, ___________________________
Руки – лагідні, теплі, ніжні, ______________________________________
Серце – щире, добре, любляче, ___________________________________
З ким можна порівняти маму? – з голубкою, з сонечком, _____________
VI. Підсумок уроку. Рефлексія.
Кожен з учасників групи декламує вірш або ст про маму. Перемогу отримує група, яка прочитає більшу кількість віршів.
Завдання: продовжити речення «Я хочу, щоб моя мама була щаслива. Для цього я буду…»
VII. Домашнє завдання
Намалювати портрет мами або скласти вірш про маму.