Тема: Змінювання іменників за числами (однина і множина). Навчаюся змінювати іменники за числами
Ключові компетентності:
Вміння вчитися:
навчально-організаційні вміння і навички:
загальномовленнєві вміння і навички:
ІКТ-компетентності
загальнокультурна:
здоров’язбережувальна:
соціальна:
Предметні компетентності: ознайомити учнів з новими поняттями «число іменників», «однина», «множина»; сформувати в учнів знання про змінювання іменників про числа, формувати нові мовні знання, вміння, навички; навчати практично утворювати форми однини, множини в українській мові, визначати число іменників; розвивати образне мислення, креативне мовлення, пам’ять, пізнавальну активність, уміння робити висновки, порівнювати.
Навчальні матеріали: презентація, цеглинки LEGO, картки.
Клас: 3
Підручник: Українська мова та читання
Автори: М.С. Вашуленко, С.Г. Дубовик, Н.А. Васильківська
Хід уроку
Доброго ранку,
Доброго дня!
Бажаєте ви,
І бажаю вам я!
Хай плещуть долоньки,
Тупають ніжки,
Працюють голівки
Та сяють усмішки.
Доброго ранку,
Доброго дня!
Бажаєте ви,
І бажаю вам я!
Всміхнулось сонце
І заглянуло в віконце,
Доторкнулося до щічок,
Привітало усіх діток.
А почувши наш дзвінок,
Завітало на урок.
- Ще воно подарувало всім нам свою чудову сонячну посмішку, яка так гарно вам личить.
- Тож поверніться один до одного, усміхніться, бажаючи цим успіху.
Робота з календарем погоди та щоденною інформацією.
Поділимося щоденними новинами.
Бачу, що чергові уже заповнили наш календар.
Отож, прошу озвучити.
Сьогодні вівторок, 14 лютого 2023 року.
Погода ______________
У нашому класі ___________ учнів.
Діти, сьогодні 14 лютого. А що ви знаєте про цю дату?
Так. Сьогодні День Святого Валентина.
А що ж це за свято?
Вірш про Любов
Любов — найкраще в світі почуття,
Вона не має меж — безкрая.
З любові починається життя,
Вона усе найкраще починає!
Без любові не можна жити,
Треба всім вона з юних літ.
Без любові зав’януть квіти,
Стане сірим безликим світ.
Без любові загине казка
І душа не злетить до зір.
Доброта пропаде і ласка,
Стане сірим усе, повір.
Без любові душа зміліє,
Зникне усмішка на вустах.
Навіть білий сніжок посіріє,
І людину огорне страх.
Без любові не можна жити.
Хай у серці вона горить.
Хай душа ваша вміє любити,
Бо любити — це значить жить! Надія Красоткіна
Вчитель:
Діти, а про що цей вірш?
А кого любите ви?
А що означає любити? (відповіді учнів).
Прочитаємо разом:
ЛЮБИТИ - ЦЕ ЗНАЧИТЬ: БАЖАТИ ЛЮДИНІ ДОБРА!
Потрібно любити не тільки рідних, друзів, а й усіх людей, навіть тих, які нас іноді ображають; навіть на зло треба відповідати добром.
Сьогодні ми будемо працювати під девізом:
2. Девіз уроку. (Слайд )
«Щоб урок пройшов не марно,
Треба сісти рівно й гарно.
Дарма часу не втрачати,
будемо думати і плідно працювати!»
1. Індивідуальна робота (2 учнів)
Картка № 1
1. Запиши слова, визнач рід іменників.
Дятел, сонце, ділянка, дерево, щілина, дзьоб.
2. Спиши речення. Підкресли головні члени речення.
Білі берізки одягають навесні золотисті сережки.
Картка № 2
1. Запиши слова, визнач рід іменників.
Пшениця, хліб, білченя, зернятко, хвилина, пісок.
2. Спиши речення. Підкресли головні члени речення.
Міцні дубки радісно простягають своє гілля до сонця.
1. Каліграфічна хвилинка.
(Політ планет у космосі, політ планети навколо себе або сонця та ін.).
2. Бесіда. Прийом «Кубування».
На кожній грані кубика записані запитання. Діти кидають кубик і відповідають на те запитання, яке їм випало.
(Вибірково викликаю учнів. Далі вони наводять приклади іменників та визначають рід іменників: стіл – ч.р., дошка – ж.р., сонце – с.р.).
– На попередніх уроках ми вивчали тему «Іменник». Сьогодні продовжуватимемо вивчати цю частину мови, а саме тема нашого уроку звучить так: Змінювання іменників за числами.
Давайте ми з вами виробимо критерії нашого уроку.
1.Малюнковий диктант.
Книга, свічка, олівець, верба, козак, хустина.
- Скільки предметів означають іменники, які ви записали? (Один).
- А як би ці слова означали два і більше предметів , то якби ви сказали?
Відповіді дітей.
Зірка –зірки
Літак – літаки
Місто –міста
2.Підготовча вправа.
Подивіться на слайд (на слайді подано іменники в однині та множині) та скажіть, про які іменники скажемо «один», а про які «багато?
Так ось, ті іменники, що називають один предмет, наприклад зірка про них кажуть, що вони вжиті «в однині», а ті, що називають два і більше, наприклад зірки – вжиті в множині.
Отже, яке ми отримуємо правило?
(Учні самостійно виводять правило).
Іменники мають два числа: однину і множину.
Іменники, які називають один предмет, уживаються в однині.
Іменники, які називають два і більше предметів, уживаються у множині).
Робота в парах. с.114, знайомство з правилом.
А зараз відкрийте підручники на с. 114. Шукайте угорі правило, будемо грати у рольову гру «Я учитель/учителька». Спочатку вам потрібно декілька разів прочитати правило мовчки. Потім ви працюєте в парах: переказуєте вивчене правило.
Перевірка усвідомлення правила.
За чим змінюються іменники? (За числами.)
Які два числа мають іменники? (В однині та множині.)
Наведіть приклад іменника, вжитого в однині.
Наведіть приклад іменника, вжитого у множині.
Що треба зробити, щоб визначити число іменника? (Потрібно змінити його за зразком: один – багато або багато – один.)
Перегляд відео (початок на 1хв10с) https://www.youtube.com/watch?v=TAKi6v0wghc
VI. Закріплення вивченого матеріалу
Колективна робота. Робота з підручником.
Вправа 1
А зараз подивіться на вправу під номером 1. Вам потрібно у два стовпчики виписати з тексту іменники. Ліворуч – іменники, що вживаються в однині, тобто називають один предмет, а праворуч – іменники, що уживаються у множині, тобто називають два і більше предметів. (Перевіряю, як учні виконали завдання).
Один (однина) |
Багато (множина) |
Всесвіт, корабель, Земля, явище, людина, простір, годинник, час, планетополіт, планета, гармонія, природа |
Секунди, хвилини, іскри, люди |
Як ви гадаєте, що означає слово унікальний? (незрівнянний, неперевершений, один на світі.)
Слово «унікальний» означає надзвичайний, рідкісний, неповторний, винятковий. Тобто, один такий і подібних йому немає.
Складіть усно речення з цим словом. ( Нещодавно я бачив унікальний зорепад.
Фізкультхвилинка «Посмішка»
https://www.youtube.com/watch?v=V9plpdJqxNk
Вправа 2
А зараз прочитайте уривок із вірша Лесі Лужецької. Вам потрібно знайти та назвати іменники, ужиті у множині (луки, гори, ліси, сади, поля, річки), утворити від цих іменників форму однини . (Даю хвилину на читання мовчки, потім викликаю по одному учню до дошки, інші записують).
Записують за зразком : луки — лука, позначаючи закінчення і визначаючи рід іменників.
Вправа «Один-багато».
Зараз я буду зачитувати вам іменники. Ви записуєте та визначаєте число. Наприклад: пташка (одн.), озера (мн.) і т.д. (Записую зразок на дошці, щоб учні розуміли як правильно писати).
Учитель (одн.), учні (мн.), фабрика (одн.), завод (одн.), медаль(одн.), черешні (мн.), неділя (одн.), вишенька (одн.), герої (мн.), олівець (одн.), моря (мн.), книга (одн.), яблука (мн.), сонце (одн.), вікна (мн.).
2. Робота в групах (ділю на групи за кольором цеглинок).
Вправа 4 (на картках).
Змініть іменники за зразком і запишіть.
Перевірка. «Годинник того не підведе, хто час цінує»
Змініть іменники за зразком і запишіть.
Позначте закінчення.
Тиждень - тижні
Вік -
Місяць -
Змініть іменники за зразком і запишіть. Позначте закінчення.
Години - година
Дні -
Хвилини -
Змініть іменники за зразком і запишіть.
Позначте закінчення.
Тиждень - тижні
Секунда -
Рік -
Перевірка.
«Годинник того не підведе, хто час цінує» -- Як ви розумієте зміст вислову?
Робота з цеглинками LEGO.
Зараз я буду називати іменники, а ваше завдання, якщо я буду називати слова в однині показувати зелену цеглинку, якщо множину –жовту. (Олівець, квіти, олівці, літак, телефон, Данило, дівчинка, пенали, ноутбук,міста, планети, учитель, школи, дошка, стілець, парти, ранці, гумка, зірки, місто, літаки, ведмідь, Дніпро, озера, Оленка, хлопчики).
VIІ. Підсумок уроку
Усне опитування.
Отже, яку тему ми сьогодні вивчали?
Що вам запам’яталося?
Тож, скільки чисел мають іменники?
Які саме?
Гра «Незакінчене речення».
VIIІ. Рефлексія.
«Нашу працю підсумуємо.
Де ж знання ми застосуємо?»
Мені сподобалось … .
Я тепер знаю … .
Мені було цікаво … .
Я зрозумів, що … .
Я навчився … .
Взаємоперевірка. Вправа «Веселка».
Домашнє завдання
с.115, впр.5, с.114 - правило