Урок."Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї, щ (тренувальні вправи)"

Про матеріал
Систематизація й узагальнення знань учнів про звукове значення букв я, ю, є, ї, щ; формування умінь правильно визначати звукове значення цих букв; розвиток логічного мислення, мовленнєвих навичок, умінь працювати колективно й самостійно; виховання зацікавленості до історії українського народу, держави.
Перегляд файлу

Тема. Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї, щ 

(тренувальні вправи)

Мета:   систематизувати й узагальнити знання учнів про звукове значення букв я, ю, є, ї, щ; формувати вміння правильно визначати звукове значення цих букв; розвивати логічне мислення, мовленнєві навички, вміння працювати колективно й самостійно; виховувати зацікавленість до історії українського народу, держави.

Внутрішньопредметні зв'язки: орфографія, орфоепія,   лексикологія, синтаксис.

Міжпредметні зв'язки: мова, література, історія.

Тип уроку: урок поглиблення знань.

Обладнання: проектор, відеоролики, роздатковий  матеріал, ЛОС, картинки для

«німого» диктанту.

                                         Перебіг уроку

I.         Організація класу.

II.      Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми (Слайд 1), мети і завдань уроку

Моя найкраща в світі сторона, Чарівна, неповторна Україно! Для мене в цілім світі ти — одна І рідна, й мила, дорога, єдина.

Н. Красоткіна

III.   Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

1.Монологічне висловлювання (1учень) Слайд 2.      Звукове значення букв я, ю, є, ї, щ

2.Фонетична розминка    (2 учні коло дошки під час монологу передають у транскрипції звучання слів історія, щедрість).

IV.   Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота з текстом.

Українці дуже щедрий народ, який має свою героїчну історію і готовий її захищати.

Усі виконують Гімн України у супроводі відеоролика. 

Звучить Гімн України

Сідають, отримують завдання: записати слова Гімну, у яких є літери ю, я, є, ї, щ: ще, України, воля, браття, молодії, доля, як, запануєм,  своїй, що у 2 колонки: 1- з літерами, які позначають один звук, 2- два.

        Перевір                                            себе                                            (Слайд3).

      

        Воля                            Ще

        Браття                                                          України

        Доля                                                             Молодії

                                                                             Як

                                                                             Запануєм

                                                                             Своїй

                                                                             Що

-Діти, а якої літери немає у цих словах? (ю)

-Що ж ми її образимо своєю неувагою, чи, може, придумаємо яке слово? Я вам допоможу (по секрету) запитанням, відповідь на яке і буде тим словом.

-   Яке у вас почуття до рідного краю. (любимо).

Слайд 4    Я люблю Україну

-   Скільки звуків у цьому слові означає літера ю?

Діти, щоб любити, потрібно знати. Ви знаєте, хто є авторами Гімну України?

(Михайло Вербицький, Павло Чубинський (Слайд 5). 

Слайд 6   На дошку – 1862- написані слова, 1863- музика, 1992- затверджений як Гімн України. Давайте порахуємо, скільки років пройшло від написання до офіційного визнання? (130). У якому з цих числівників є літера, що означає 2 звуки і чому (дев’яносто).

А що ж таке Гімн? Слайд 7 (музично-поетична емблема держави, похвальна пісня).

2.     Гроно «Моя Україна»

Свою любов до рідного краю народ передає в унт, у пісні. (звертається увага на епіграф уроку Слайд 8. Чому виділені слова?)

 Відеоролик «Це моя Україна».   Завдання: переглядаючи ролик, скласти гроно (слова з літерами я,ю,ї). На дошку вивішую напис у сердечку, учні записують слова у чернетці, потім переносять записи на дошку (за бажанням) і до зошитів. Слайд 9

3.     Диференційоване завдання: на картках у кожного учня (роздаю під час складання грона)

ü міні-твір «Квітуча Україна»

ü впр. 236

Кілька учнів зачитують свої твори.

 

V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

1.Робота з текстом (усно) Слайд 10  Прочитайте виразно вголос.

Дивлюся, аж світає,

Край неба палає,

Соловейко в темнім гаї  Сонце зустрічає.

Тихесенько вітер віє,

Степи, лани мріють,

Між ярами над ставами  Верби зеленіють...

І все то те, вся країна,

Повита красою,

Зеленіє, вмивається  Дрібною росою.

Т. Шевченко «Сон»

Завдання за рівнями (на картках)

      В Визначте тему вірша. Дайте йому заголовок.

          Яким настроєм наповнений вірш?

      Д Що відчуває автор до своєї країни?

      С Знайдіть слова із буквами я,ю,є, ї, поясніть їхнє звукове значення.

2.     Німий розподільний диктант Слайди 11-19 (показую картинки, учні мовчки записують слова у 2 колонки: 2 звуки, 1 звук.

Слайд 20 Перевір себе

Яблуко Борщ

пір’їна їжак дощ комп’ютер троянда п’єдестал

 

 

Пюре цибуля моряк квасоля буряк

 

Підкажи  бджілці, куди віднести

      єнот                                                       квітку  . (тюльпан)

Ця дівчинка на своєму місці?

      заєць                                                        (Так, фе я)

яйце                                                  ялинка

           

Учні зачитують колонки слів, пояснюють.

4.     Коментоване письмо Слайд 21

Ми живемо в прекрасному краї — Україні. Він славиться родючими землями, багатими врожаями, чудовою  природою. Україна уквітчана барвінком і калиною, любистком і тополями. Стоїть і усміхається. Надіється на краще.

5.     Знайди в імені своєму…  (усно: учні «шукають» у своїх прізвищах, іменах букви я,ю,є, пояснюють їх звукове значення).

6.     П’яте - зайве  Слайд 22

1. Ярослав, троянда, квасоля, яблуко, мрія. 2. Моряк, будяк, бур’ян, немовля, остання.

3.     Залюбки, дзюрчання, пелюстки, грою, безлюдний.

4.     Росою, новою, ніччю, Юра, юність.

Чому виділене слово «п’яте»?

VІ. Підсумок уроку  Закінчити речення  Слайд 23 Букви ї та щ ...

Букви я, ю, є...

Буква ї відрізняється від букв я, ю, є тим, що ...

 

VІІ. Домашнє завдання (за вибором)  Слайд 24

      Повт. §23, фонетичний розбір слів (армія, воїн, боєць, мрія, синє, святиня, захищати).

Ø Скласти речення з цими словами.

Ø Намалювати портрети букв я, ю, є, ї, щ.

Ø Скласти лінгвістичну казку про букви я, ю, є.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

1.     Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т. Українська мова: підручник для 5  кл.загальноосвіт.навч. закл.– К.: Грамота, 2013. – С.113.

2.     Олеся Заяць- Це моя Україна!.mp4 https://www.youtube.com/watch?v=QQcDtMGBwOw

3.     Гімн України.mp3  https://www.youtube.com/watch?v=IS2dhMIlpm8

4.     Тарас Шевченко. Уривок з поеми «Сон».

5.     Надія Красоткіна . Вірші.

http://ditky.in.ua/ukraina/765-lublu-ukrainu.html

 

 

 

pdf
Додано
8 листопада
Переглядів
61
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку