Урок з української мови.Будова слова, споріднені слова. Спостереження за виражальними можливостями іменників.Стислий переказ. Побудова діалогів.

Про матеріал

Мета: розвивати вміння вживати влучні слова для передавання своїх думок. Закріпити вміння визначати корінь в споріднених словах. Удосконалювати навики граматичного письма.

Перегляд файлу

Тема уроку:

«Крила»

Будова слова, споріднені слова. Спостереження за виражальними можливостями іменників.Стислий переказ. Побудова діалогів.

Мета: розвивати вміння вживати влучні слова для передавання своїх думок. Закріпити вміння визначати корінь в споріднених словах. Удосконалювати навики граматичного письма.

  Формувати елементи фізичних знань про опір повітря. Вчити робити висновки на основі простих дослідів.

   Навчити виготовляти модель літака способом згинання паперу.

   Виховувати допитливість, почуття шани до винахідників, бажання здобувати знання з метою їх реалізації в майбутньому, вміння працювати в групах.

Обладнання: презентація уроку, картки з завданням для роботи в групах, тексти для читання.

Тип уроку: інтегрований урок.

Зінтегрований зміст предметів:

Читання, трудове навчання, самостійна пошукова робота з природознавства, музика, математика

 

 

Рибненська ЗОШ І – ІІ ступенів

Никифорак Г.Г.

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

-  Запис дати.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

- Усне опитування

 - над якою темою працюємо?

-  як визначити корінь в слові?

 - які слова називаються спільнокореневими?

- для чого вивчаємо цю тему?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.  ( слайд 1.)

    Ми багато працювали над вивченням цієї теми. А сьогодні у нас незвичайний урок, бо ми вирушаємо в політ нашої фантазії на крилах мрій. Бо як сказав великий учений Костянтин Едуардович Ціолковський  ( слайд 4 )

«Земля – колиска людства, але не можна вічно залишатися в колисці».                  З дитинства мріяв Костянтин Едуардович про польоти і присвятив цій справі все своє життя. А зараз відкриємо сторінку нашого усного журналу.

  • Усний журнал.  ( слайд 5 – 6  -7)
  • Діти, а знаєте, що наштовхнув мене на проведення цього уроку ваш любимий герой з мультфільму, Незнайко. Прийшовши в клас він приніс мені крила  ( слайд - 8) і заявив, що хоче літати так, як літають птахи. Я попросила його трохи почекати, бо навчитися літати не так просто. А тепер прошу, вас діти,  допомогти мені переконати Незнайку в тому, що щоб літати треба багато вчитися.
  • Найперше, допоможіть з’ясувати , що означає слово «Авіація»? ( слайд 9)
  • Робота с словником.
  • У вас на партах словники. Знайдіть пояснення цього слова.
  • Каліграфічна хвилинка.    Запис слова  «Авіація».
  • IV. Робота над розкриттям теми уроку.
  • Діти, прочитайте слова. Що в них спільного? Що різнить ці слова?                     ( слайд – 10).

Літак, планер, дельтоплан, ракета.

  • Як назвати групу з трьох слів? ( літальнв апарати в яких є крила).
  • Давайте пригадаємо  і поговоримо про багатозначність слова. Скільки значень має слово «крила»? ( крило птаха, крило літака, автомобіля, «крила творчості», «крила мрій»).
  • Але сьогодні ми будемо говорити про крила для польоту.
  • Слухання запису пісні «Дивлюсь я на небо». ( слайд 11 )
  • Запам’ятайте і запишіть питальні речення. Перевірте себе. ( слайд 12 )
  • Отже  бажання літати було одвічною мрією.
  • То чому ж люди  не літають? ( бо крил не мають).
  • Робота з спорідненими словами.
  • А зараз ми пригадаємо, як м

Навчилися визначати корінь у спільнокореневих словах. Я буду ставити питання, а ви письмово давайте відповідь.

  • Що приніс незнайко?  (крила).
  • Як вони названі в пісні? (крильця).
  • Як Івасик – Телесик просив гусей взяти його з собою? ( «Гуси, гуси, гусенята візьміть мене на крилята»).
  • А ось в одній українській пісні лелека не зміг летіти, бо в нього крилоньки зомліли.
  • А чому Змій Горинич літав, яким він був? (крилатим)
  • А після бою яким він став? (безкрилим).
  • Визначте корінь в словах.
  • Доведіть, що це спільнокореневі слова.  ( слайд 13).
  • Зачитайте всі записані слова. Визначте корінь.
  • Які слова називаємо спільнокореневими?
  • Чи всі слова з однаковим коренем є спільнокореневими?
  • Вправи на розпізнання споріднених слів з синонімічними словами та словами з омонімічними коренями.
  •  Робота в групах.(клас ділиться на 3 групи , за сигнальними кружечками(жовтий, синій, червоний)).

Знайди зайве слово.( слайд 14).

  • 1.Висота              2       небо                     3 літак

    високий                   небесний                літає

    повис                       піднебесся                      злітає

вискочиву небілітечко

   височіє                                                                 ширяє

  • Запишіть тільки спільнокореневі слова. Поясніть значення слів, що залишилися не виписаними, чому це не спільнокореневі слова?
  • Робота в групах.
  • Молодці, ви добре попрацювали. А тепер трохи почитаємо . перед вами тексти кожна група опрацьовує текст так , щоб могли пояснити для учнів іншої групи і відповісти на питання.
  • 1 група. «Легенда про Дедала і Ікара».
  • Дайте письмову відповідь використовуючи схему речення.

 для   крила.              (Дедал змайстрував для втечі крила).

  • Закінчи речення. ( усно)
  • Чому він вирішив ризикуючи життям втекти?
  • 2 група. Вам треба прочитати текст і визначити стиль тексту, придумати заголовок.
  • Який за стилем викладу цей текст? Про кого в ньому розповідається? Яким був Микита? Чи страшно йому було? Чому він спробував летіти?
  • Робота в зошитах.   А тепер попрацюємо письмово. (слайд 16)
  • 1 група . Підберіть і запишіть синоніми до слова «метикував». (міркував, думав, мізкував, гадав).
  • 2 група.Виберіть з тексту і запишіть споріднені слова . (мрія і мрійник).
  • Висновок.Отепер ми, напевне, переконали Незнайку в тому, що  щоб літати треба багато вчитися. Але і про відпочинок треба подбати.

V. Фізкульхвилинка.(слайд 17).

VI. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Вправи з математики.
  • Ану ж бо перевіримо, як ви знаєте математику. Швидко відповідайте на мої питання.
  • Як шестеро крил, то скільки голубів?  (6/2=3)
  • Як вісім хрущів, то скільки крил? (8*4=32)
  • Як п’ять мурашок, то скільки крил? (5*4=20)
  • А тепер скажіть чи правильні ці твердження?
  • Усі птахи мають крила?
  • Усі птахи літають?
  • Усі істоти, що літають птахи?
  1. Вправи з природознавства.
  • А тепер спробуємо злетіти. Чому  ми не летимо?
  • А зараз нехай один із вас стане на стілець і кине два папірці, але один із них пожмаканий. Котрий впаде швидше? ( прямий листочок має більшу площу і тому чинить опір повітрю).
  • 3. Вправи з трудового навчання.Викаготовлення літачка способом згинання паперу.
  • Отож діти, вчені, конструктори, авіа модельєри дійшли висновку як можна побудувати апарат, який буде літати. В нього є крила, щоб триматися на повітрі, двигун, що  дає змогу сильнішого поштовху, більшого ніж сила тяжіння і гвинт, що направляє потік повітря. А тепер ми самі спробуємо зробити літачки. Назвемо їх літачками наших мрій. Придумайте назву, та оформіть за своїм смаком.  ( слайд 19).
  • VII. Підсумок уроку. Вправа «Мікрофон».
  • Що запам’яталося з уроку?
  • Що вразило?
  • Які граматичні завдання ми виконували?
  • Над чим ще важко було працювати?
  • Чи не захотілося і вам злетіти в небо як птах?
  • Бажаю ,вам, щоб ваша мрія здійснилася. Урок закінчено.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

Усний журнал.

Мрія людей  в небо здійснилася. Першим створив літальний апарат італієць, конструктор, скульптор в р, архітектор, живописець Леонардо да Вінчі , що жив  у 4 столітті.  Імена  винахідників загубилися у ході історії. Проте яскравими зірками в історії  віації сяють імена німецького інженера Лілієнталя, французького Блеріо, російського О.Ф. Можайського, американських братів У. О. Райт.

  В наші дні розвиток авіації пов'язаний з іменами Антонова, Іллюшина, Міколяна, Туполєва. Серед них і українець Т. С. Тереверко.

   Швидкість літаків досягає 3500 км/год. Дальність польоту 10 000 км.

  Принцип літання ґрунтується на аеродинаміці, газовій динаміці, фізиці, математиці.


 

АН – 24 – А.З. Антонов .

ІЛ   -  С.В. Іллюшин.

 

МІ   -  А.І. Мікоян.

ТУ -134   - Туполєв


 

Легенда про Дедала і Ікара

У стародавній Греції жив талановитий чоловік на імяДедал. Він був чудовим скульптором, архітектором.

  Сталося так, що ним заволодів цар Мінос і не хотів відпускати на волю. Він закрив всі виходи і морем і суходолом.

  • Тоді – подумав Дедал, - якщо я не можу втекти ні суходолом, ні морем, для мене відкрите небо.

Взявся Дедал за роботу і змайстрував крила, для себе і для свого сина Ікара, який був з ним.

  Прикріпивши крила до спини і рук, обоє знялися в небо і полетіли…..

*****

 

 

  Жив собі простий селянин Микита, і була в нього мрія – злетіти в небо.

Довго він метикував, як зробити крила, приглядався до пташок, яким дуже заздрив.

   Нарешті крила були готові. Зійшов Микита на високу гору, прив’язав крила до спини, відштовхнувся і злетів над землею. Микита відчув, як радісно б’ється його серце, як захоплює дух.

  Та не довго тривав цей політ. Коли стихли потоки повітря, Микита став різко знижуватися. Потім упав на землю і розбився.

   Так трагічно обірвалося життя винахідника, мрійника. Але народ ніколи не забуде Микиту і його чудесні крила.

docx
Додано
9 серпня 2018
Переглядів
2310
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку