Урок з української мови "Часи дієслів"

Про матеріал
Тема. Часи дієслів. Мета: сприяти сформуванню в учнів поняття про часи дієслів; удосконалювати загально-пізнавальні вміння визначати їх у мовному матеріалі; розвивати творчі вміння учнів утворювати та використовувати в особистому мовленні різні часи дієслів; збагачувати словниковий запас учнів; здійснювати корекцію мовлення учнів; сприяти активізації пізнавальної діяльності; виховувати патріотичні почуття, викликати бажання любити і берегти рослини рідного краю, зокрема барвінку, спостерігати за народними обрядами, в яких використовується барвінок. Обладнання: опорні таблиці, підручник, ілюстративний та дидактичний матеріал, гілочка барвінку. Тип уроку: комбінований.
Перегляд файлу

 

Урок  української  мови

 

 

Розробила

вчитель української мови й літератури

Супрунчук Н.М.

 

Тема. Часи дієслів.

Мета: сприяти сформуванню в учнів поняття про часи дієслів; удосконалювати загально-пізнавальні вміння визначати їх у мовному матеріалі; розвивати творчі вміння учнів утворювати та використовувати в особистому мовленні різні часи дієслів; збагачувати словниковий запас учнів; здійснювати корекцію мовлення учнів; сприяти активізації пізнавальної діяльності; виховувати патріотичні почуття, викликати бажання любити і берегти рослини рідного краю, зокрема барвінку, спостерігати за народними обрядами, в яких використовується барвінок.

Обладнання: опорні таблиці, підручник, ілюстративний та дидактичний матеріал, гілочка барвінку.

Тип уроку: комбінований.

                                                            Епіграф       Стелися, барвінку,

                                                                                 Стелися низенько…

(Українська народна пісня)

Перебіг уроку

І. Психологічна підготовка учнів до уроку

1. Слухо-мовна хвилинка

- Чи всі діти є у класі?

- Як ви себе почуваєте?

- Чи готові ви сприймати матеріал уроку?

- Хотіли б ви на уроці дізнатися щось нове для вас?

2. Фонетична зарядка

На цьому тижні контрольний звук Р

РАК   РОМБ   РИБА   РЕЧЕННЯ  РІК

Спряжена вимова

 

У барвінка очі/ – крапельки із неба.//

В паростках зелених/ – сила від землі.//

Вірити і жити нам сьогодні треба,/

І добро творити/ і тобі,/ і мені.//

- Які квіти у барвінка?

- До чого закликають рядки вірша?

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Закінчить речення

А) Дієслово – це…

Б) Дієслово означає…

В) Дієслово відповідає на питання…

Г) Дієслова, що відповідають на питання «що робити?» це…

Д) Доконаний вид дієслова означає дію, яка…

Е) Недоконаний вид дієслова означає дію, яка…

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Порівняйте:

Теперішній час: І шумлять ліси все тихіше.

Минулий час: Тополі шуміли за вікном все тривожніше.

Майбутній час: А в Києві шумітимуть каштани.

- Знайдіть дієслова. Які з них називають дію, що відбувається під час розмови про неї? Після розмови? До розмови?

- Чи залежить час дієслова від того, коли відбувається дія?

 

ІV. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.

Оголошення епіграфу уроку

                  Стелися, барвінку,

Стелися низенько…

                              (Українська народна пісня)

 

     - Діти, після сьогоднішнього уроку ви будете…

ЗНАТИ:

 часи дієслів; народні обряди, пов’язані з барвінком

УМІТИ:

визначати часи дієслів в залежності від того, коли відбувається дія; використовувати різні часи дієслів у мовленні

ЛЮБИТИ:

рослини рідного краю; народні традиції, обряди, пов’язані з барвінком

 

V.Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу

- Діти, ви зрозуміли, що сьогодні будемо говорити про барвінок.

1. Робота над мовним матеріалом. Прочитати, визначити дієслова. Вказати, яку дію вони називають. Визначити їх час і звіритися з опорною таблицею. Робота в групах (І група працює над змістом  першого абзацу, ІІ група – над змістом другого абзацу).

«Якось Добро і Зло опинились на вершині гори. Зло штовхнуло Добро, і Добро скотилось вниз. Та не розбилося, а перетворилося  на рослину з блакитними квіточками… І тріснуло Зло від люті!»

Хтозна, чи довго люди пам’ятатимуть цю легенду. Але вони завжди милуватимуться блакитним цвітом барвінку, його темно-зеленим листям. Хоч кожен українець відчуває і любить у цій квітці щось значно глибше, ніж просто красиву рослину.

2. Коментар вчителя за опорною таблицею

Час дієслова

Коли відбувається дія

На які питання відповідає

Теперішній

 

Минулий

 

Майбутній

У момент повідомлення про неї

 

До моменту повідомлення про неї

 

Після моменту повідомлення про неї

Що роблю?

Що робиш?

Що робив?

Що зробила?

Що зроблю?

Що робитиму?

 

 VІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи.

  1. Слово вчителя. Діти, чи згодні ви з думкою про те, що свою українську мову нам легше вивчати через народну пісню, народні звичаї та обряди? Зараз будемо виконувати завдання, текст якого відкриє нам народні обряди, що пов’язані з квітами барвінку.
  2. Вибіркова робота. Учні працюють за варіантами. І варіант – виписати дієслова теперішнього часу, ІІ варіант  - виписати дієслова у минулому часі, ІІІ варіант – дієслова майбутнього часу.

      «Барвінок супроводжував наш народ від колиски до могили. У відварі барвінку купали немовлят, щоб вони росли здоровими та красивими. Барвінкові віночки носили дівчата. Барвінок садили на могили – на знак вічної пам’яті померлим.

        Ми цінуємо барвінок за «лікарську допомогу»: з нього виготовляють ліки від тяжких хвороб.

        Не лише ми цінуємо і будемо цінувати барвінок за його витончену красу. Навесні візьміть гілочку барвінку з квіточкою та листочками і уважно роздивіться її. Вона прекрасна. Листочки темні, а квіти – кольору весняного неба. Подумайте тільки: ним милувалися вже тисячі років тому. Барвінок завжди милуватиме наше око.»

  1. Коментоване письмо. Розвиток словесної пам’яті та усвідомлення необхідності утримувати в пам’яті зміст почутого. (Записати під диктовку речення. Визначити час у дієсловах).

«Несе Галя воду, коромисло гнеться, а за нею Йванко, як барвінок в’ється.»  «Кінець нивоньці, кінець. Зараз сплетемо вінець із жита, з барвінку, на хорошу дівку.»

  1. Творче конструювання. (Подані в дужках слова поставити у формі теперішнього часу.)

    Барвінок – рослина дуже живуча і витривала. Її листя (зберігати) зелений колір навіть під снігом. Красу барвінку люди (оспівувати) у багатьох народних піснях. З давніх-давен барвінок (уособлювати) життя, молодість, кохання та шлюб. Разом з калиною, васильками й колосками жита барвінок (прикрашати) весільне деревце, яке (називати) гільцем. Рослину досі (використовувати) у весільних обрядах.

5. Робота в групах. Гра «Хто швидше». (Замінити дієслова теперішнього часу формою минулого часу)

І група: Барвінок дружно проростає і зацвітає – буде багато трави.

ІІ група: Барвінок рясно зацвітає і проростає – улітку розкошуватимуть трави.

6. Вправа з ключем. (Розподілити дієслова у три колонки: минулий час, теперішній час, майбутній час. У дієсловах минулого часу підкреслити другу від початку слова літеру. За умови правильного виконання завдання прочитати початок речення: «… минулого, той не вартий сучасного і не має майбутнього.»

  Входив, знає, утворила, дарує, мовчала, поєднує, знайшов, уміє, перелазив, читає, оздобив, ходитиму, гнав, зловлю, бачив, боротимусь, з’єднав, згадаю, побачу.

Відповідь: «Хто не знає минулого, той не вартий сучасного і не має майбутнього.»

VІІ. Узагальнення та систематизація вивченого на уроці

Заповнення таблиці

 

ЗНАЮ!

 

УМІЮ!

 

 

 

 

VІІІ. Домашнє завдання.

1. Підготувати усне повідомлення на тему «Часи дієслів».

2. Виписати прислів’я, що мають дієслова у різних часових формах.

 

doc
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
5 березня
Переглядів
82
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку