Урок з української мови в 2-му класі
Тема: ″ Чому ялинка зелена? Зв’язок прикметників з іменниками в реченні ″
Мета:
Навчальна функція мети:
Розвиваюча функція мети:
Виховна функція мети:
Обладнання: підручники, зошити, словники, картки ″ Мої навчальні досягнення ″, картки із зачином казки на кожного учня, комп'ютер, мультимедіа - проектор, презентація PowerPoint. кольоровий папір, ножиці.
Тип уроку: інтегрований з елементами особистісно-орієнтованого навчання (Зінтегровано зміст предметів: українська мова, ЯДС, технології)
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Психологічний настрій.
- Уроки бувають різні: короткі й довгі, цікаві й не дуже, сумні й веселі. Я хочу подарувати вам добрий урок. Урок, який вчить нас жити за законами краси, за законами добра.
Якщо людина добре серце має,
Вона іде у світ добро творить.
В її очах любов і ласка сяє,
Така людина сонечком горить!
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Запрошую вас до співпраці. На сьогоднішньому уроці мови ми з’ясуємо, з якими словами в реченні зв’язані слова-ознаки, на які питання вони відповідають, також, як і на попередніх уроках, ми будемо вчитися правильно розмовляти і писати українською мовою, спілкуватися, обмінюватися враженнями, висловлювати свої думки, пропонувати допомогу слабшому, міркувати, заперечувати і змагатися. Протягом уроку ви будете самостійно оцінювати свої досягнення, порівнювати їх з критеріями стандарту і заносити результати в картку ″ Мої навчальні досягнення ″. В кінці уроку ми перевіримо, на якому рівні опиниться кожен з вас. Я бажаю вам успіху. Посміхнемось один одному і хай це додасть нам гарного настрою, бо від нього залежатиме продуктивність на уроці.
ІІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчання
1. Каліграфічна хвилинка.
ур овик овий сніг
- Складіть із даними буквосполученнями такі слова, щоб вони починалися частиною сніг-. (Снігур, сніговик, сніговий ).
- Поставте запитання до кожного слова. Яке з них є ознакою предмета?
- Підберіть слова – ознаки предметів до інших слів. ( Снігур (який?) червоногрудий; сніговик (який?) смішний)
- З якої порою року дружать ці слова? Чому?
2. Розгляд ілюстрацій про зиму. Гра «Мікрофон».
- Розкажіть про ознаки зими.
- А які перші вісники зими? (Сніжинки)
- Послухайте рядки з вірша М.Рильського:
Білі мухи налетіли,
Все подвір’я стало біле,
Не злічити білих мух
Що летять неначе пух.
3. Слухання музики П.І.Чайковського «Зима».
- Діти, закрийте оченята спробуйте уявити, що ми зараз на шкільному подвір’ї. Послухайте, як танцюють в повітрі сніжинки, підставте руку і спіймайте сніжинку, подивіться на неї. Скажіть яка вона? (Всі вони візерунчасті, різної форми)
- На що вони схожі? (На білих мух, метеликів, на білий пух, на срібні зірочки)
- Які сніжинки за формою, розміром, кольором? ( пухнасті, легенькі, біленькі )
ІV. Робота над вивченням нового матеріалу.
1. Самостійна робота (дітям видається картка з текстом)
- Прочитайте. Як змінилася природа?
- Випишіть назви предметів та зв’язані з ними назви ознак. Запишіть за зразком.
Текст:
Я люблю бувати взимку в лісі. Всі дерева вкриті сніговими мереживами, а вершини засніжених ялинок прикрашені незвичайними гірляндами з шишок. Які гарні вони тепер, які гожі! Завірюха посріблила пишну зачіску струнких сосон.
Зимовий ліс спить довгим глибоким сном.
2. Колективна робота.
- Хто допомагає зимі взимку землю прикрасити, річки скувати, вікна розфарбувати візерунками, кучугури снігу навіяти? (Мороз)
- Які ще помічники є в сніжної зими? (Вітер, завірюха)
- Які вони за характером? (Злі, люті, холодні, сильні, сердиті )
3. Робота в парах.
- Доберіть слова ознаки, які вказують на їхній характер.
Діти записують в зошитах.
Мороз (який? ) тріскучий,
снігопади (які?) великі,
вітер (який?) колючий,
завірюха (яка?) люта.
- Доберіть слова, близькі за значенням до слова завірюха. (Хурделиця, хуртовина, віхола)
Фізкультхвилинка (Діти танцюють танок сніжинок)
V. Розвиток усного мовлення
1. Бесіда
- В якому стані перебувають дерева взимку?
- Чому на зиму листяні дерева скидають своє листя? (Під вагою сніжного покриву можуть ламатися не лише гілки, а й стовбури дерев. Скидання листя – захист рослин від надмірної втрати вологи).
- Які дерева нашої місцевості стоять вічнозеленими? (Сосна, ялинка, ялиця)
- Чому хвойні дерева є вічнозеленими? ( На соснах, ялинах, ялицях листочки-хвоїнки обсипаються не всі одразу, кожна хвоїнка тримається кілька років, тому ці дерева завжди зелені. Дрібні хвоїнки не дають змоги затримуватися великій кількості снігу на гілках, одночасно і розміри, і
воскове дрібне покриття хвоїнок зменшує надмірне випаровування вологи деревом.)
- Ось тому хвойні дерева витримують взимку сильні хуртовини і тріскучі морози.
- А ви любите казки?
- Подивіться, який гарний снігур сів на дерево і у дзьобику приніс загадку. Якщо ви її розшифруєте, то дізнаєтесь про що буде наша сьогоднішня казка.
Нам життя потрібні шиття, для їй а для голки треба.
1 10 2 5 9 7 6 4 3 8
- А яка ялиночка взимку? Доберіть слова ознаки.
- Чим вона вкрита?
- А як ви гадаєте, чи любить наша красуня зиму?
- Чому їй ялинці взимку сумно?(Взимку холодно, люди не ходять до лісу, тварин мало)
- Яка пригода сталася з ялинкою одного разу ми прочитаємо на листочках.
2. Робота над складанням казки.
а) Читання зачину.
Завітала до нас Зима. Вона побачила, що Осінь славно потрудилась. Спить березовий гайок. Заснули до весни берізки, осики і клени. Тільки Ялинка не хоче скидати зелених хвоїнок.
Розгнівалася Зима…
б) Колективна робота.
- Як ви думаєте, що вона зробила?
- Кого Зима послала до Ялиночки? ( Вітра холодного, Мороза тріскучого, Великі снігопади, Люту завірюху)
- Що вони зробили? (Закрутили сніжинки, піднялася буря)
- Чи злякалася Ялиночка?
- Чи мала вона чим захищатися?
в) Усне складання казки за планом. Групова робота.
План
1. Кого Зима послала до ялинки?
2. Як захищалась Ялинка?
3. Чи злякались Мороз і Вітер?
4. Яка Ялинка стоїть тепер?
- Назвіть героїв нашої казки.
- З яких частин складається будь який текст?
- Початок у нас є готовий. Тому вам доведеться скласти основну частину і кінцівку. Ви будете працювати в групах. Щоб полегшити роботу, я приготувала для вас декілька варіантів. Кожен з вас вибере собі те завдання, яке йому під силу.
Завдання для І групи:
Самостійно продовжити казку за поданим початком і словничком - довідником.
Словник: Заморозити, тріскучого, Вітер, Мороз, лютий, хуртовина, колючий, Сніжинки, пушинки, злякалися, втекли геть, холодно.
Завдання для ІІ групи:
Відновити деформований текст.
Зима, Ялинки, до, колючого, послала, Вітра.
Тріскучий, хотів, заморозити, Ялиночку, Мороз.
Своїми, їх, Ялиночка, гострими, поколола, голками.
Мороз, злякались, і, Вітер.
Від, завили, болю, вони, і, геть, втекли.
А, стоїть, сьогодні, Ялиночка, і, зелена.
Завдання для ІІІ групи:
Доповнити текст, вставляючи пропущені слова із словничка-довідника
Послала Зима до ______ Ялинки Вітра ______ і Мороза ____. Та дарма. Ялиночка поколола їх ______ _______. Мороз і _______ завили від _____ і втекли ______.
А _____ Ялиночка й досі _______.
Словник: геть, колючий, маленька, Вітер, тріскучий, гострі, болю, красуня, гілочки, зелена.
г ) Виступ кожної групи.
- А я хочу подарувати вам легенду, яку народ склав про ялинку.
Коли народився Ісус Христос, то кожен приносив йому якийсь подарунок. Лише одна Ялинка сумувала, що не мала що Ісусикові подарувати.
- Ісусику, я подарую тобі щиру любов людей, - сказала Ялинка.
Ісус Христос був дуже вдячний за такий подарунок. І сказав Ялиночці:
- Будь благословенна і вічнозелена. А кожного року люди будуть прикрашати тебе на Різдво на знак твоєї любові до мене.
VІ. Колективна робота.
- Незабаром свято Нового року і в кожного в домі буде своя ялиночка. Ми вже багато з вами говорили про користь ялинки, про те, що якщо для кожної української сім’ї на свято будуть зрубані ялинки на якісь два тижні, а потім викинуті на сміття, що станеться з нашими лісами? З віршика Олександра Олеся на уроці читання ми дізналися, що навіть звірі не хочуть, щоб люди зрізали ялинки.
Вже багато ялинок ви зробили разом з батьками своїми руками. Немає жодної схожої красуні. І сьогодні всі разом ми дамо життя ще одній штучній ялинці.
Перед початком роботи повторюються правила користування ножицями.
1. Не можна тримати ножиці гострими кінцями нагору.
2. Передавати один одному ножиці можна тільки кільцями вперед.
Діти виготовляють гірлянду «Ялинка» з кольорового паперу, з’єднуючи деталі в ланцюжок без клею.
VІІ. Підсумок уроку
- Підійшов час поглянути на нашу ялинку. Подивіться, яка вона гарна і пишна, бо ми вклали душу в неї, працювали дружно, завзято. Нічим не гірша, ніж справжня. А ялиночка з нашої казки, дякує за те, що ми залишили її жити в лісі.
1. Оцінка уроку учнями.
- Подивіться на свої записи в зошитах. Хто писав старанно, чисто?
- Кому подобається його каліграфія?
- Оцініть, будь ласка, свої досягнення, підрахуйте, яких символів на уроці було більше.
- Діти, що, на вашу думку, ви не змогли виконати на уроці? Які завдання ви залишаєте на наступний урок?
«На уроці я: - дізнався...
- зрозумів...
- вчився...
- я хотів би...
2. Заключне слово вчителя.
- Прочитайте разом слова Ялинки:
«Спасибі за дбайливе ставлення до рідної природи»
Творіть добро, саджайте ліси, очищайте джерела і ріки, любіть свою Землю-матінку, і вона вам відповість любов’ю і щедрістю, та й будуть на нашій Землі мир і злагода.
VІІ. Домашнє завдання ( на вибір)
1. Записати казку, віршик, оповідання про ялинку.
На уроці кожен учень бачить свої досягнення, навчається здійснювати самоконтроль, самоаналіз, самооцінювання за допомогою таблиці ″ Відкрий себе на уроці ″.
МОЇ НАВЧАЛЬНІ ДОСЯГНЕННЯ
Етапи роботи на уроці |
Дії учня |
Образ учня. Рівень його НДУ |
Вивчення нового матеріалу |
- добираю слова – ознаки до слів предметів за допомогою вчителя |
- ◘ молодець (середній рівень)
|
- сам знаходжу слова – ознаки до слів – предметів у вправах 257, 258, але слова ознаки у творчих завданнях добираю за допомогою вчителя або товаришів |
- ☺ мовознавець (достатній рівень
|
|
- самостійно добираю слова – ознаки до слів - предметів, можу довести власну думку |
- ☼ дослідник слова (високий рівень) |
|
Робота над розвитком мовлення |
- уважно слухаю відповіді товаришів, іноді знаю відповідь на питання, якщо щось незрозуміло, можу перепитати |
- - ◘ слухач (середній рівень)
|
- уважно слухаю товаришів, можу відповідати на питання з незначною допомогою вчителя |
- ☺ співрозмовник (достатній рівень)
|
|
- самостійно можу дати відповіді на питання товаришів і вчителя, роблю власні висновки. |
☼ висловлювач власних думок і суджень (високий рівень) |
|
Складання казки (групова робота) |
- працював у третій групі |
- ◘ молодець (середній рівень) |
- працював у другій групі |
- ☺ дослідник тексту (достатній рівень) |
|
- працював у першій групі |
- ☼ літератор-початківець (високий рівень) |
|
Робота над створенням гірлянди ″ Ялинка″ |
- охайно вирізав елементи гірлянди, з підготовлених раніше заготовок, за допомогою вчителя чи друзів, |
- ◘ молодець (середній рівень)
|
- охайно самостійно вирізав елементи гірлянди із незначною допомогою вчителя чи друзів у кресленні візерунка |
- ☺ митець-початківець (достатній рівень) |
|
- охайно самостійно вирізав елементи гірлянди, допомагав своїм товаришам. |
- ☼ художник - конструктор (високий рівень) |