Урок з ураїнської мови присвячений дню української мови та писемності. це урок - свято, який містить різноманітний віршований матеріал, який сприяє популяризації української мови.Також дібрано навчальний матеріал на закріплення учнями знань про види речень.
Урок
Конспект уроку з української мови для 2 класу на тему: « Наша мова солов’їна. Закріплення вивченого про види речень»
Тема:Наша мова солов’їна. Закріплення вивченого про види речень.
Мета: узагальнити і поглибити знання учнів про речення, закріпити знання учнів про види речень; формувати вміння визначати тип речення, навички побудови різних речень за метою висловлювання; привчати писати грамотно, каліграфічно; розширити знання дітей про багатство рідної мови, формувати уявлення про мову як національну ознаку народу; формувати мовленнєві компетенції;розвивати творчу уяву, усне та писемне мовлення учнів; виховувати любов до рідної мови, рідного краю, почуття патріотизму через влучне слово, культуру спілкування.
Обладнання: картки для самостійної роботи, карта України, український віночок, портрети відомих українців, державні символи, рушник, хліб, фонограми пісень, вірші про мову, презентації.
Тип уроку: закріплення вивченого матеріалу.
Девіз уроку: Рідну мову буду знати,
Вчить, любить і поважати.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
1. Вступ.
А) слухання фонограми пісні «Рідна мова!»
Б) демонстрація презентації « Моя країна – Україна!»
2. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель: Любі діти, добрий день!
Зичу праці і пісень!
А ще, друзі, всім бажаю
Сил, натхнення на весь день.
3. Оголошення теми і мети уроку.
- Шановні гості! Любі діти! Сьогодні в нас незвичайний урок. У нас урок – свято , який присвячений надзвичайній події. У листопаді вся прогресивна громадськість України відзначає день української писемності та мови. У час непростих подій, у час встановлення історичної справедливості, у час, коли ми є творцями власної історії, свого майбутнього, ми маємо знати і пам’ятати , що ми є українці і мова наша українська. Тому сьогоднішній урок присвячений нашій рідній українській мові. Ми зібралися, щоб сказати теплі і ніжні слова про рідну українську мову. Це мова, якою ми розмовляємо, думаємо повсякчас, щоденно,щохвилини. Без неї ми не мислимо свого існування. Вона бринить ніжно, дзвінко, мелодійно. Мова – це душа народу і девізом нашого уроку будуть слова:
Рідну мову буду знати,
Вчить, любить і поважати.
Учень: Раді ми вас привітати,
Бо у нас сьогодні свято.
Будем нашу рідну мову,
Від душі ми величати.
Учень: Українська мова – давня й молода.
Світить рідне слово, як жива вода.
Учень: Вона для мене , наче мама,
І дорога така і люба,
Буяє квітами – квітками,
З яких чарівність ніжно хлюпа.
О, рідна мовонько, о мово!
Навіки ти в моїй любові!
Учень: Без неї я немов без серця,
Без неї говір мій погасне.
В ній сонце – сонечко сміється
І осяває очі ясно.
О, рідна мовонько, о мово!
Ти срібна доленьки підкова!
Учень: Вона красива, мов калина,
Мов та веселечка барвиста,
Її зродила Україна –
Моя матусенька пречиста.
О, рідна мовонько, о мово!
В тобі від бога кожне слово!
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1 Демонстрація презентації «Державні і народні символи України!»
Учитель: Сьогодні на уроці ми будемо говорити про мову, а ще ми маємо пригадати і повторити все, що ми знаємо про речення, про види речень за метою висловлювання. І в цьому нам допоможе один з народних символів нашої держави – це український барвистий віночок, який ми сплетемо разом з вами, виконавши всі завдання на уроці. Але барвистими квітами нашого віночка – будуть барви наших знань про речення і про рідну українську мову.
( На дошці карта України, яку потрібно уквітчати квітами виконаних завдань)
2. Перша квітка «Перевірка домашнього завдання»
А) робота за перфокартами (індивідуально) – учні мають погрупувати окремо слова,словосполучення, речення;
Б) колективна робота – розставити розділові знаки у тексті, знайти межі речення. ( Текст на слайді №1)
3. Друга квітка « Повторення теоретичного матеріалу» ( технологія – «мозковий штурм»)
- Що таке речення?
- Що виражає речення?
- Які бувають речення за інтонацією?
- Які є речення за метою висловлювання?
- Які речення називаються розповідними?
- Які речення називаються питальними?
- Які речення називаються спонукальними?
- у яких реченнях зустрічається звертання?
ІV. Робота над новим матеріалом.
А) Складання речень про мову:
- Ми розмовляємо українською мовою.
- Я слухаю пісні на українській мові.
- Наша рідна мова дуже красива.
- Я люблю свою рідну мову.
- Нашу мову називають солов’їною.
Б) Творче завдання – складенні речення перетворити в питальні і спонукальні.
2. Четверта квітка «Каліграфічна хвилинка»
А) М м мм ми мо мова – написання букв, складів, слів за зразком;
Б) письмо речення під диктовку – Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема.
Завдання до каліграфічної хвилинки:
( Мова потрібна для спілкування, щоб передавати свої думки, творити добро)
( Якби не було мови, то не було б і народу).
( на слайдах портрети українських славетних поетів, діти презентують вислови про мову)
Вчитель:
Слово до слова – зложиться мова, - так говорить народ про свою рідну мову. Дуже багато славетних українців сказали багато теплих і мудрих слів про силу, красу і багатство рідної української мови. Послухайте як про нашу мову сказали справжні сини українського народу.
Учень:
Ну щоб здавалося, слова…
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється, ожива,
Як їх почує…
Тарас Шевченко
Учень:
Мова – втілення думки.
Що багатша думка, то багатша мова.
Любімо її, вивчаймо її, розвиваймо її!
Максим Рильський
Учень:
Найбільше і найдорожче добро кожного народу –
Це його мова.
Павло Тичина
Вчитель:
Слово – це ще й велика сила. Слово може приголубити людину, розрадити, підтримати, а може й образити, розчарувати і навіть вбити. Тому вживайте у своїй мові більше лагідних, добрих слів, чарівних слів ввічливості, щоб стати один до одного добрішими, щирішими.
Учень:
У нашій рідній мові
Чарівні є слова.
Слова ці всім відомі,
Бо сила в них жива.
Учень:
«Добридень!», «Допобачення!»-
І усмішка сія!
Велике мають значення
Ось ці прості слова.
Учень:
Як скаже син чи донечка:
«Спасибівам», «Будь ласка»,
Ясніше сяє сонечко.
Бо в них любов і ласка.
Тепліше людям жити.
Якщо ти їх не говорив –
То треба говорити.
А) робота з словничком ввічливих слів;
Б) побудова речень з використанням слів ввічливості;
В) записування речень у зошит.
Фізкультхвилинка
Учитель:
Діти, нам потрібно вчитися дарувати людям любов, ніжність, тепло, радість. Не може бути України без нашої солов’їної мови, без рідного слова, без щирої української пісні. Учні виконують пісню «Нова Україна» з рухами під музику.
V. Узагальнення та закріплення вивченого
1. Восьма квітка «Казкова».
Учитель:
Народна мова – безмежний океан. Це душа, поема, легенда, казка. Немає в світі людини, яка б не любила чи хоча б не чула казок. Українська народна казка – це джерело мудрості і знань. Зараз ми усі разом спробуємо відгадати з якої казки цей уривок. (інсценізація уривків українських народних казок)
« Котику, мій, братику!Несе мене лиска
По каменю мосту, на своєму хвосту.
За кленові ліси, за крутії води…
Порятуй мене!»
(Казка «Котик і Півник»)
Вибачай, журавлику, що мала , тим тебе приймала.
А більше нічого не маю.
Приходь же, лисонько , тепер ти до мене в гості.
( «Лисичка та Журавель»
А) Складання речень і розсипаних слів:
(джерело, Казка, мудрості, народної)
Казка – джерело народної мудрості.
( мови, ставитися, треба, До, з, повагою)
До мови треба ставитися з повагою.
Б) Робота над реченням:
- записування речень у зошит;
- визначення головних слів у реченнях;
- визначення виду речення за інтонацією, за метою висловлювання.
2. Дев’ята квітка «Ми у світі»
А)Порівняння різних мов;
Учитель:
Ми з вами проживаємо в Україні і наша країна – єдина держава, яка переживає дуже складний період. Ми маємо вижити, вистояти, навчитись співіснувати. Нас мають поважати у світі, бо ми не єдині. На планеті Земля дуже багато країн і держав, які мають свою історію, свої традиції, свої закони, свій народ. І кожен народ має свою державну мову. Мов є дуже багато і всі вони дуже різні, по своєму красиві і багаті. Послухайте, з яких різних мов утворюються мовна ріка світу, як по різному вони звучать.
(Перегляд уривків з різними мовами світу).
Ми з вами теж вивчаємо вже дві мови – українську і англійську. Послухайте як звучать ці мови у нашому житті.
Я люблю свою рідну мову.
I lake my language.
Б) Створення проблемної ситуації;
Подумайте, діти, і скажіть чи потрібно нам вивчати інші мови? Якщо потрібно, то для чого?
Учитель:
Діти, безперечно ми повинні вивчати інші мови, поважати культуру і гідність кожного народу, кожної людини, але також ми повинні пам’ятати : «Хто не любить свій край, свою землю, хто не любить своєї рідної мови, солодких звуків свого дитинства, не заслуговує на ім’я людини.»
Учень:
Раз мені казала мати:
Можеш мов багато знати,
Та одну із мов усіх,
Щоб у серці ти зберіг.
В серці ніжну і погідну,
Збережу я мову рідну!
VІ. Підсумок уроку.
Учитель:
Діти , ми вже виплели гарний український віночок із різних завдань. У нас залишилась ще одна квіточка і лише, виконавши, останнє завдання ми зможемо закінчити наш віночок.
А) робота в парах: скласти слово із виділених букв;
Україна – урок, окріп, форма, мова, гаї, малина, калина.
Держава – думка, дерево, перо, держало, парта, марево, калина.
Закон: - знання, правила, приклад, обов’язок, поведінка .
Мова – мелодійна, солов’їна, провідна, красива.
Розповідне - річка, море, роза, скрипка, робота, цікавість, північ, мандрівка, горобина, предмет.
Питальне – пень, сир, мета, сила, сталь, спритність, менше.
Спонукальне – сон, спина, промінь, питання, крупа, сумка, парта, сіль, спільне, гірке.
Б) складання схеми на підведення підсумку уроку:
Учитель:
Наш урок показав і дав нам зрозуміти, яка багата і чудова українська мова. Вона, мов кринична вода, яку черпаєш, а їй ані кінця ані краю. Щороку ми все глибше пізнаватимемо скарби рідної мови, вивчатимемо свій рідний край, вчитимемось любити свою Україну.
Учень:
Любіть Україну, як сонце любіть,
Як вітер, і трави, і води,
В годину щасливу і в радості мить,
Любіть у годину негоди.
Учень:
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну.
Красу її вічно живу і нову,
І мову її солов’їну.
Учень:
Рідну мову я вивчаю,
Її люблю, не забуваю.
Рідну мову буду знати,
Берегти і поважати.
Учень :
Не цурайтесь мови люди,
Рідного джерельця.
Хай вона струмочком буде.
Хай дійде до серця.
Хай вона в піснях лунає
І щодня, і в свято.
Соловейком хай озветься,
В українських хатах.
Шановні гості! Любі діти! Як гарно звучить наша мова, як лине наше рідне слово. Любіть, шануйте, вивчайте свою рідну мову – мову дідів і прадідів, нашу історію і звичаї, нашу народну пісню. Ростіть здоровими і щасливими у рідному краї. А ми бажаємо всім щастя і добра.
Пісня «А ми бажаєм вам добра»
1