Урок з української мови для 2 класу на тему : " Наша мова солов'їна. Закріплення вивченого про види речень"

Про матеріал

Урок з ураїнської мови присвячений дню української мови та писемності. це урок - свято, який містить різноманітний віршований матеріал, який сприяє популяризації української мови.Також дібрано навчальний матеріал на закріплення учнями знань про види речень.

Перегляд файлу

Урок

Конспект уроку з української мови  для 2  класу на тему: « Наша мова соловїна. Закріплення вивченого про види речень»

 

Тема:Наша мова соловїна. Закріплення вивченого про види  речень.

Мета: узагальнити і поглибити знання учнів про речення, закріпити знання учнів про види речень; формувати вміння визначати тип речення, навички побудови різних речень за метою висловлювання; привчати писати грамотно, каліграфічно; розширити знання дітей про багатство рідної мови, формувати уявлення про мову як національну ознаку народу; формувати мовленнєві компетенції;розвивати творчу уяву, усне та писемне мовлення учнів; виховувати любов до рідної мови, рідного краю, почуття патріотизму через влучне слово,  культуру спілкування.

Обладнання: картки для самостійної роботи, карта України, український віночок, портрети відомих українців, державні символи, рушник, хліб, фонограми пісень, вірші про мову, презентації.

Тип уроку: закріплення вивченого матеріалу.

Девіз уроку: Рідну мову буду знати,

                     Вчить, любить і поважати.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

1. Вступ.

А) слухання фонограми пісні «Рідна мова!»

Б) демонстрація презентації « Моя країна – Україна!»

2. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель: Любі діти, добрий день!

                 Зичу праці і пісень!        

                 А ще, друзі, всім бажаю

                 Сил, натхнення на весь день.

3. Оголошення теми і мети уроку.

- Шановні гості! Любі діти! Сьогодні в нас незвичайний урок. У нас урок – свято , який присвячений надзвичайній події. У листопаді вся прогресивна громадськість України відзначає день української писемності та мови. У час непростих подій, у час встановлення історичної справедливості, у час,  коли ми є творцями власної історії, свого майбутнього, ми маємо знати і пам’ятати , що ми є українці і мова наша українська. Тому сьогоднішній урок присвячений нашій рідній українській мові. Ми зібралися, щоб сказати теплі і ніжні слова про рідну українську мову. Це мова, якою ми розмовляємо, думаємо повсякчас, щоденно,щохвилини. Без неї ми не мислимо свого існування. Вона бринить ніжно, дзвінко, мелодійно. Мова – це душа народу і девізом нашого уроку будуть слова:

                        Рідну мову буду знати,

                        Вчить, любить і поважати.

Учень: Раді ми вас привітати,

             Бо у нас сьогодні свято.

             Будем нашу рідну мову,

             Від душі ми величати.

Учень: Українська мова – давня й молода.

             Світить рідне слово, як жива вода.

Учень: Вона для мене , наче мама,

             І дорога така і люба,

             Буяє квітами – квітками,

        З яких чарівність ніжно хлюпа.

        О, рідна мовонько, о мово!

        Навіки ти в моїй любові!

Учень: Без неї я немов без серця,

            Без неї говір мій погасне.

            В ній сонце – сонечко сміється

            І осяває очі ясно.

            О, рідна мовонько, о мово!

            Ти срібна доленьки підкова!

Учень: Вона красива, мов калина,

             Мов та веселечка барвиста,

             Її зродила Україна –

             Моя матусенька пречиста.

            О, рідна мовонько, о мово!

            В тобі від бога кожне слово!

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1 Демонстрація презентації «Державні і народні символи України!»

Учитель: Сьогодні на уроці ми будемо говорити про мову, а ще  ми маємо пригадати і повторити все, що ми знаємо про речення, про види речень за метою висловлювання. І в цьому нам допоможе один з народних символів нашої держави – це український барвистий віночок, який ми сплетемо разом з вами, виконавши всі завдання на уроці. Але  барвистими квітами нашого віночка – будуть барви наших знань про речення і про рідну українську мову.

( На дошці карта України, яку потрібно уквітчати квітами виконаних завдань)

2. Перша квітка «Перевірка домашнього завдання»

А) робота за перфокартами (індивідуально) – учні мають погрупувати окремо слова,словосполучення, речення;

Б)  колективна робота – розставити розділові знаки у тексті, знайти межі речення. ( Текст на  слайді №1)

3. Друга квітка « Повторення теоретичного матеріалу» ( технологія – «мозковий штурм»)

- Що таке речення?

- Що виражає речення?

-  Які бувають речення за інтонацією?

- Які є речення за метою висловлювання?

- Які речення називаються розповідними?

- Які речення називаються питальними?

- Які речення називаються спонукальними?

- у яких реченнях зустрічається звертання?

ІV. Робота над новим матеріалом.

  1. Третя квітка  «Мовна розминка»  - Слайд 2 (схема, за якою потрібно скласти речення, поєднавши групи слів).

 

А) Складання речень про мову:

- Ми розмовляємо українською мовою.

- Я слухаю пісні на українській мові.

- Наша рідна мова дуже красива.

- Я люблю свою рідну мову.

- Нашу мову називають соловїною.

Б) Творче завдання –  складенні речення перетворити в питальні і спонукальні.

2. Четверта квітка «Каліграфічна хвилинка»

А) М м  мм ми  мо мова – написання букв, складів, слів за зразком;

Б) письмо речення під диктовку – Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема.

Завдання до каліграфічної хвилинки:

  • Як ви розумієте цей вислів?

( Мова потрібна для спілкування, щоб передавати свої думки, творити добро)

  • Перефразуйте дане речення.

( Якби не було мови, то не було б і народу).

  1. П’ята квітка «Славетні українці про мову» - Слайди 3, 4,5.

( на слайдах портрети українських славетних поетів, діти презентують вислови про мову)

Вчитель:

Слово до слова – зложиться мова, - так говорить народ про свою рідну мову. Дуже багато славетних українців сказали багато теплих і мудрих слів про силу, красу і багатство рідної української мови. Послухайте як про нашу мову сказали справжні сини українського народу.

Учень:

Ну щоб здавалося, слова…

Слова та голос – більш нічого.

А серце бється, ожива,

Як їх почує…

                      Тарас Шевченко

Учень:

Мова – втілення думки.

Що багатша думка, то багатша мова.

Любімо її, вивчаймо її, розвиваймо її!

                      Максим Рильський

Учень:

Найбільше і найдорожче добро кожного народу –

Це його мова.

                                         Павло Тичина

 

  1. Шоста квітка «Ввічливості» - Слайд 6

Вчитель:

Слово – це ще й велика сила. Слово може приголубити людину, розрадити, підтримати, а може й образити, розчарувати і навіть вбити. Тому вживайте у своїй мові більше лагідних, добрих слів, чарівних слів ввічливості, щоб стати один до одного добрішими, щирішими.

Учень:

У нашій рідній мові

Чарівні є слова.

Слова ці всім відомі,

Бо сила в них жива.

Учень:

«Добридень!», «Допобачення!»-

І усмішка сія!

Велике мають значення

Ось ці прості слова.

Учень:

Як скаже син чи донечка:

«Спасибівам», «Будь ласка»,

Ясніше  сяє сонечко.

Бо в них любов і ласка.

Тепліше людям жити.

Якщо ти їх не говорив –

То треба говорити.

А) робота з словничком ввічливих слів;

Б) побудова речень з використанням слів ввічливості;

В) записування речень у зошит.

Фізкультхвилинка

  1. Сьома  квітка «Веселкова фізкультхвилинка»

Учитель:

Діти, нам потрібно вчитися дарувати людям любов, ніжність, тепло, радість. Не може бути України без нашої солов’їної мови,  без рідного слова, без щирої української пісні. Учні виконують пісню «Нова Україна» з рухами під музику.

 

V.  Узагальнення та закріплення вивченого

1. Восьма квітка «Казкова».

Учитель:

Народна мова – безмежний океан. Це душа, поема, легенда, казка. Немає в світі людини, яка б не любила чи хоча б не чула казок. Українська народна казка – це джерело мудрості і знань. Зараз ми усі разом спробуємо відгадати з якої казки цей уривок. (інсценізація уривків українських народних казок)

« Котику, мій, братику!Несе мене лиска

По каменю мосту, на своєму хвосту.

За кленові ліси, за крутії води…

Порятуй мене!»

(Казка «Котик і Півник»)

  • Призволяйся , журавлику, призволяйся , лебедику!

Вибачай, журавлику, що мала , тим тебе приймала.

А більше нічого не маю.

  • То спасибі, лисонько, спасибі.

Приходь же, лисонько , тепер ти до мене в гості.

  • А  прийду, журавлику, паийду , лебедику!

( «Лисичка та Журавель»

А) Складання речень і розсипаних слів:

(джерело, Казка, мудрості, народної)

Казка – джерело народної мудрості.

( мови, ставитися, треба, До, з, повагою)

До мови треба ставитися з повагою.

Б) Робота над реченням:

- записування речень у зошит;

-  визначення головних слів у реченнях;

- визначення виду речення за інтонацією, за метою висловлювання.

2. Девята квітка «Ми у світі»

А)Порівняння різних мов;

Учитель:

Ми з вами проживаємо в Україні і наша країна – єдина держава, яка переживає дуже складний період.  Ми маємо вижити, вистояти, навчитись співіснувати. Нас мають поважати у світі, бо ми не єдині. На планеті Земля дуже багато країн  і держав, які мають свою історію, свої традиції, свої закони, свій народ. І кожен народ має свою державну мову. Мов є дуже багато і всі вони дуже різні, по своєму красиві і багаті. Послухайте, з яких різних мов утворюються мовна ріка світу, як по різному вони звучать.

(Перегляд уривків з різними мовами світу).

Ми з вами теж вивчаємо вже дві мови – українську і англійську. Послухайте як звучать ці мови у нашому житті.

Я люблю свою рідну мову.

I lake my language.

Б) Створення проблемної ситуації;

 Подумайте, діти, і скажіть чи потрібно нам вивчати інші мови? Якщо потрібно, то для чого?

  • Щоб розуміти людей, які розмовляють іншими мовами?
  • Щоб зрозуміти іноземну пісню?
  • Щоб користовуватися компютером?

 Учитель:

Діти, безперечно ми повинні вивчати інші мови, поважати культуру і гідність кожного народу, кожної людини, але також ми повинні пам’ятати : «Хто не любить свій край, свою землю, хто не любить своєї рідної мови, солодких звуків свого дитинства, не заслуговує на ім’я людини.»

Учень:

Раз мені казала мати:

Можеш мов багато знати,

Та одну із мов усіх,

Щоб у серці ти зберіг.

В серці ніжну і погідну,

Збережу я мову рідну!

VІ. Підсумок уроку.

  1. Одинадцята квітка «Підсумкова»

Учитель:

Діти , ми вже виплели гарний український віночок із різних завдань. У нас залишилась ще одна квіточка і лише, виконавши, останнє завдання ми зможемо закінчити наш віночок.

А) робота в парах: скласти слово із виділених букв;

Україна – урок, окріп, форма, мова, гаї, малина, калина.

Держава думка, дерево, перо, держало, парта, марево, калина.

Закон: - знання, правила, приклад, обовязок,  поведінка .

Мовамелодійна, соловїна, провідна, красива.

 

Розповідне  - річка, море, роза, скрипка, робота, цікавість, північ, мандрівка, горобина, предмет.

Питальне пень, сир, мета, сила, сталь, спритність, менше.

Спонукальне сон, спина, промінь, питання, крупа, сумка, парта, сіль, спільне, гірке.

Б) складання схеми на підведення підсумку уроку:

Учитель:

Наш урок показав і дав нам зрозуміти, яка багата і чудова українська мова. Вона, мов кринична вода, яку черпаєш, а їй ані кінця ані краю. Щороку ми все глибше пізнаватимемо скарби рідної мови, вивчатимемо свій рідний край, вчитимемось любити свою Україну.

Учень:

Любіть Україну, як сонце любіть,

Як вітер, і трави, і води,

В годину щасливу і в радості мить,

Любіть у годину негоди.

Учень:

Любіть Україну у сні й наяву,

Вишневу свою Україну.

Красу її вічно живу і нову,

І мову її соловїну.

Учень:

Рідну мову я вивчаю,

Її люблю, не забуваю.

Рідну мову буду знати,

Берегти і поважати.

Учень :

Не цурайтесь мови люди,

Рідного джерельця.

Хай вона струмочком буде.

Хай дійде до серця.

Хай вона в піснях лунає

І щодня, і в свято.

Соловейком хай озветься,

В українських хатах.

  1. Релаксаційна пауза.
  • Я знаю…
  • Я можу…
  • Я вмію…
  1. Побажання.

Шановні гості! Любі діти! Як гарно звучить наша мова, як лине наше рідне слово. Любіть, шануйте, вивчайте свою рідну мову – мову дідів і прадідів, нашу історію і звичаї, нашу народну пісню. Ростіть здоровими і щасливими у рідному краї. А ми бажаємо всім щастя і добра.

Пісня «А ми бажаєм вам добра»

 

1

 

docx
Додано
9 листопада 2018
Переглядів
844
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку